Gå til innhold

Julemat for de kresne

Fremhevede innlegg

Gjest Sophie Magdalene
Skrevet

For noen merkelige svar. Julaften er en kveld hvor man skal kose seg, ergo er det ihvertfall viktig min familie at alle spiser noe man liker. Det betyr at de som kanskje er sære eller kresne får lov til å spise hva de måtte ha lyst på. Det betyr jo ikke at man ikke spiser det man får servert i hverdagen. Hånlige svar som brødterninger med leverpostei kan man spare seg for, det er tross alt julaften det er snakk om. For mange er dette en viktig dag, også matmessig, og det skulle bare mangle at ts får spise noe hun liker så lenge hun faktisk tar med medbrakt. Som vert ville jeg dog laget noe eget til deg, mest fordi jeg vil at alle mine gjester skal spise noe de har lyst på som en dag som julaften.

Jeg liker forøvrig ikke ribbe, ergo spiser jeg ikke det. Jeg spiser dog medisterkaker, men gjorde ikke det som liten. Mamma lagde da karbonader til meg, som jeg spiste til det samme tilbehøret som alle andre i familien.

Mvh Yvonne :heiajente:

Vel, jeg er vokst opp med torsk til jul. Langt ifra det beste vi barna visste, men vi klarte å spise det i alle år allikevel.

Det går faktisk an å venne barn til å spise det som blir servert.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet (endret)

Men hvorfor skal de voksne få spise det beste de vet på julaften og kose seg med maten, mens barna må ta til takke med det de får? Klart de "klarer" å spise det de får servert, men akkurat i jula syns jeg faktisk alle skal få lov til å ha en god matopplevelse. Det er tross alt det mange av oss forbinder med jula.

Endret av Maria_Marihøne
  • Liker 7
Skrevet

Hva er greia med sure-oppstøt-kommentarene? :klo:

Det er faktisk veldig vanlig at mange ikke spiser ribbe. Det har både med ulik smak og ulike skikker rundt om i de ulike delene av landet å gjøre. Selv om mange i innlandsområdet spiser ribbe, er det ikke tradisjon for det i alle andre deler av landet. Ribba er faktisk et ganske nytt fenomen her til lands, så jeg ser ikke helt grunnlaget for "ååå du er sær assa! omg, det er jo sååå vanlig" - wtf? Det er ikke noe sært med dette overhodet. Selv spiser jeg ikke ribbe, da jeg overhodet ikke liker svinekjøtt (konsistensen er direkte uappetittelig), men selve svoren kan jeg ta 2-3 biter av (det er som å spise baconsnacks omtrent). I motsetning til mange andre som er kresne angående julematen liker jeg imidlertid medisterkaker (til en viss grad), så jeg overlever helt fint på dét + poteter og saus (selv om jeg får høre hvert år hvor gooood ribba er etc. - like I care). Riskrem spiser jeg heller ikke, men da pleier jeg å ha en annen dessert (hvis jeg gidder, det er ikke noe MUST for mitt vedkommende).

• Liker 5
Gjest Badabing
Skrevet

Men hvorfor skal de voksne få spise det beste de vet på julaften og kose seg med maten, mens barna må ta til tae med det de får? Klart de "klarer" å spise det de får servert, men akkurat i jula syns jeg faktisk alle skal få lov til å ha en god matopplevelse. Det er tross alt det mange av oss forbinder med jula.

Er så enig! Husker at julaften bare var fælt, og at vi måtte spise maten som var servert. Og en julaften stod de og malte opp en gris som søsteren min og jeg hadde kost med og matet med gulrøtter. Utrolig traumatisk, og det er vel ikke rart at jeg ble vegetarianer som voksen. :P

• Liker 1
Skrevet

Kommer nok litt an på hva man faktisk legger i ordet. For meg kan det bety to forskjellige ting, enten at man har en veldig selektiv smak, f.eks Hellstrøm vil jeg si er kresen. Samtidig kan kresen også bety at man er skeptisk til mat og ikke liker mange typer forskjellig mat. Utifra ordbøkene mine så kan det også bety to forskjellig ting.

Kresen har jo to konnotasjoner, som du sier. Den ene er kvalitetsbevisst, den andre er vanskelig/bortskjemt (det siste er det bokmålsordboka som sier, ikke jeg), og det er ihvertfall for meg det samme som sær. Jeg tror problemet er at mange stolt sier at de er kresne, og på mange måter legger seg tett opp mot den positive betydningen, mens de reelt sett bare er vanskelige, altså den negative. Da er det ofte greit å bare si at de er sære, for å slippe forvirringen.

Men det er jo en digresjon. TS, kan du ikke ta med noe som kan lages sammen med julematen? Noen ordentlig gode pølser, for eksempel? Så kan de stekes sammen med resten, det kan jo ikke være noe problem for kokken.

Anonym poster: ad80ab844ef374fd05e2e7427b3233d8

• Liker 2
Skrevet

Jeg har aldri vært noe glad i ribbe, det blir for fett for meg at jeg blir rett og slett kvalm. Så det var lenge at jeg bare spiste tilbehøret. Men så begynte foreldrene mine og lage ribbe og pinnekjøtt. Så spiser vi alle litt av alle sortene. Ellers i vår familie så spiser vi viltkjøtt 2.juledag som tradisjon for at det ikke skal bli for mye av den fete maten.

Det er faktisk ganske mange som ikke liker svin, jeg spiser det sjeldent i hverdagen så har full forståelse for TS. Jeg hadde å vurdert å laget meg en liten tallerken med julepålegg om du liker det så har du plutselig masse å velge mellom. :)

• Liker 2
Skrevet

Vel, jeg er vokst opp med torsk til jul. Langt ifra det beste vi barna visste, men vi klarte å spise det i alle år allikevel.

Det går faktisk an å venne barn til å spise det som blir servert.

Javel, selv synes jeg det høres trist ut. For oss er julaften en festdag, ergo skal alle kunne kose seg. For meg er det ikke kos å måtte presse seg i noe som man virkelig ikke liker.

• Liker 5
Skrevet

Hvis det er sånt at å være kvalitetsbevist er å være kresen. Da er jeg meget kresen, jeg hater maten til Rema å bruker heller noen kr ekstra på ICA Supermarked. TS den ideen med svinestek eller oksestek i skiver som du bare varmer i folie var god. Å hvis du heller vil ha fisk, så kan du ta et eller to laksestykker og grønnsaker å lage en pakke av det i aluminiumsfolie å steke sammen med ribba.

Skrevet

Kresen har jo to konnotasjoner, som du sier. Den ene er kvalitetsbevisst, den andre er vanskelig/bortskjemt (det siste er det bokmålsordboka som sier, ikke jeg), og det er ihvertfall for meg det samme som sær. Jeg tror problemet er at mange stolt sier at de er kresne, og på mange måter legger seg tett opp mot den positive betydningen, mens de reelt sett bare er vanskelige, altså den negative. Da er det ofte greit å bare si at de er sære, for å slippe forvirringen.

Men det er jo en digresjon. TS, kan du ikke ta med noe som kan lages sammen med julematen? Noen ordentlig gode pølser, for eksempel? Så kan de stekes sammen med resten, det kan jo ikke være noe problem for kokken.

Anonym poster: ad80ab844ef374fd05e2e7427b3233d8

Godt mulig. Jeg forbinder det ikke med noe positivt, bare for å ha sagt det, og jeg innrømmer gjerne at jeg kan være kresen. Jeg er dog flink til å smake på ny mat og spise det jeg blir servert om ikke annet.

Gjest winston
Skrevet

Jeg blir kvalm av pølser og varm ribbe, så skjønner deg godt. Heldigvis spiser ikke vi dette i julen. Det er stor forskjell på ribbe og skinkesteik. Ikke noe problem med sisnevnte.

Gjest Sophie Magdalene
Skrevet

Javel, selv synes jeg det høres trist ut. For oss er julaften en festdag, ergo skal alle kunne kose seg. For meg er det ikke kos å måtte presse seg i noe som man virkelig ikke liker.

Jeg skal hilse deg og si at jeg KUN har gode minner fra julen med storfamilien hos mine besteforeldre i oppveksten - SELVOM jeg måtte spise juletorsk og bløtkake.

I alle år har jeg lært barna mine å spise det som blir servert, og aldri kunne jeg tenkt meg å lage ekstramat til sære (bortskjemte) barn.

Dersom barna i perioder ikke likte pinnekjøtt så spiste de tilbehøret som pølser, poteter, kålrabistappe osv. Idag er pinnekjøtt blitt yndlingsretten til de alle tre - så joda, det går veldig fint an å venne barn til å spise det som blir servert.

Hos oss har alltid julen vært kosen, stemningen, samværet og høytiden .. selve maten er noe man lærer å sette pris på etterhvert dersom det serveres noe som ikke er livretten til barnet. Jeg har aldri hatt lov å si at jeg ikke liker noe, og idag er jeg veldig glad for akkurat den måten å ha blitt oppdratt på.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg skal hilse deg og si at jeg KUN har gode minner fra julen med storfamilien hos mine besteforeldre i oppveksten - SELVOM jeg måtte spise juletorsk og bløtkake.

I alle år har jeg lært barna mine å spise det som blir servert, og aldri kunne jeg tenkt meg å lage ekstramat til sære (bortskjemte) barn.

Dersom barna i perioder ikke likte pinnekjøtt så spiste de tilbehøret som pølser, poteter, kålrabistappe osv. Idag er pinnekjøtt blitt yndlingsretten til de alle tre - så joda, det går veldig fint an å venne barn til å spise det som blir servert.

Hos oss har alltid julen vært kosen, stemningen, samværet og høytiden .. selve maten er noe man lærer å sette pris på etterhvert dersom det serveres noe som ikke er livretten til barnet. Jeg har aldri hatt lov å si at jeg ikke liker noe, og idag er jeg veldig glad for akkurat den måten å ha blitt oppdratt på.

Jeg skrev at det hørtes trist ut. Jeg skrev ikke at du hadde en trist barndom i noen som helst forstand. Men jeg er veldig glad det ikke er slik i min familie.

Det at man er sær og kresen i matveien betyr faktisk ikke at man er bortskjemt. Selv er jeg også oppdratt slik at jeg må smake og spise den maten man får servert. At jeg har blitt slik har ingenting med hvordan jeg ble oppdratt, jeg kan bare ikke noe for at mine smaksløker er som de er. Og i voksen alder kan jeg heldigvis slippe den maten jeg faktisk ikke liker. Unntaket er når man er på besøk hos noen eller får servert en eller annen matrett. Selvfølgelig spiser jeg det jeg får servert, ihvertfall prøver så godt det går.

Uansett, julaften er såpass spesiell at det for mange er viktig å kunne spise noe man liker. Får jeg en svigersønn eller svigersønn som er oppvokst med pinnekjøtt på julaften så lager jeg selvfølgelig det. Fordi det er det som er jul for dem. For meg er det ihvertfall viktig at alle mine gjester har det koselig. Og for mange er det faktisk ikke kos å måtte lære seg å like en rett på julaften. For mange er maten en del av kosen. I tillegg til stemning og samvær.

Og helt greit at dette er dine meninger, det gjør ikke oss andre til bortskjemte av den grunn.

Endret av Yvonne
  • Liker 5
Skrevet

Genialt! Tusen takk! Nå gleder jeg meg nesten :)

Skjønner ikke helt alle de negative kommentarene. Det er da vel ikke så uvanlig å ikke like ribbe, medisterpølser og sossiser?

Anonym poster: 62904c6e61ee9c93f19dcc63be711175

Nei, det er ikke uvanlig. Blant dem som er under konfirmasjonsalder.

Anonym poster: b3a41175499de529a61ac3ed2030cb2a

• Liker 6
Skrevet

Lag nå familieribben og ikke flatribben da. Så får man med svinekammen også.

Anonym poster: 5c6dbc307bcc5a2106f4af6ed3aa287d

• Liker 1
Skrevet

Jeg er nå vegetarianer, og spiser derfor ikke vanlig julemat.

Men da jeg spiste kjøtt, klarte jeg virkelig aldri å spise ribbe eller pinnekjøtt. Spesielt pinnekjøtt ser jo så uappetittelig ut som det går ann, og lukten av det gjør at jeg mister matlysta. Foreldrene mine ville ikke lage noe annet, så jeg spiste i alle år to tørre poteter med litt kokte grønnsaker. Likte heller ikke sausen, fordi de helte alt fettet fra kjøttet i den, så den ble utrolig seig og merkelig smak og konsistens.

Det gjorde at julen ble en litt småkjip dag, for jeg visste at jeg kom til å være sulten og småkvalm av pinnekjøttlukt den dagen.

Så jeg skjønner ts veldig godt. Og jeg synes ikke det er barnslig å ikke like julemat, for den maten er jo ganske annerledes det man ofte er vant med.

• Liker 2
Skrevet

Pinnekjøtt, såklart.

Men hvis du faktisk er kresen skjønner jeg ikke hvorfor du lager tråden. Kan du ikke bare ta med noe du liker?

Skrevet

Som mange andre svarer her, er det slett ikke uvanlig å ikke like ribbe. For meg blir det altfor fett, og jeg liker heller ikke riskrem eller multekrem. Nå som jeg er voksen og "husfrue" selv løser vi det glatt med å lage kalkun som hovedrett på julaften og så får mormor og tante (som er de eneste ribbespiserne) ferdigstekte ribbebiter ved siden av. Til dessert blir det ofte fruktsalat med masse spennende og eksotiske frukter.

• Liker 3
Skrevet

Jeg takler heller ikke ribbe! Før jeg fikk melkeallergi så spiste jeg til nød medisterkaker og medisterpølser. Nå har vi pinnekjøtt og ribbe. Det kommer av 3 grunner. Min svigerinne er fra vestlandet og foretrekker pinnekjøtt, tanten min blir dårlig av fet mat og jeg syns pinnekjøtt er bedre. Så får alle andre ribbe og vi pinnekjøtt. Ribba lages da med masse smør og fet saus, mens pinnekjøttet lages melkefritt. Går helt fint å lage to julemiddager :)

Gjest Sophie Magdalene
Skrevet

Jeg skrev at det hørtes trist ut. Jeg skrev ikke at du hadde en trist barndom i noen som helst forstand. Men jeg er veldig glad det ikke er slik i min familie.

Det at man er sær og kresen i matveien betyr faktisk ikke at man er bortskjemt. Selv er jeg også oppdratt slik at jeg må smake og spise den maten man får servert. At jeg har blitt slik har ingenting med hvordan jeg ble oppdratt, jeg kan bare ikke noe for at mine smaksløker er som de er. Og i voksen alder kan jeg heldigvis slippe den maten jeg faktisk ikke liker. Unntaket er når man er på besøk hos noen eller får servert en eller annen matrett. Selvfølgelig spiser jeg det jeg får servert, ihvertfall prøver så godt det går.

Uansett, julaften er såpass spesiell at det for mange er viktig å kunne spise noe man liker. Får jeg en svigersønn eller svigersønn som er oppvokst med pinnekjøtt på julaften så lager jeg selvfølgelig det. Fordi det er det som er jul for dem. For meg er det ihvertfall viktig at alle mine gjester har det koselig. Og for mange er det faktisk ikke kos å måtte lære seg å like en rett på julaften. For mange er maten en del av kosen. I tillegg til stemning og samvær.

Og helt greit at dette er dine meninger, det gjør ikke oss andre til bortskjemte av den grunn.

Da må du slutte å skrive "for oss er julen en fest dag" - for når du skriver på den måten så høres det ut som du mener at min jul ikke var noen festdag fordi jeg "måtte" spise juletorsk.

Vi har alle vårt syn på barneoppdragelse og min holdning har alltid vært at barna spiser det som blir servert og må tolerere at alt ikke blir tilrettelagt dem bestandig.

Det betyr IKKE at vår jul ikke er noen festdag - for det er det høyeste grad. Og idag spiser vi alle pinnekjøtt med den største glede - til og med to av barna mine som kun spiste tilbehøret i flere år.

• Liker 8
Skrevet

Jeg synes at TS lager problemer utav ingenting. Kan ikke være kjøtt eller fisk, fordi hun ikke kan bruke komfyren? Tull.

Jeg har et familiemedlem som er vegetarianer, og som har tilbrakt flere julekvelder med oss. Hun har med seg noe soyaprodukter, og det varmer vi greit på en av de 4 kokeplatene som de fleste komfyrer har i dag. Det er snakk om oppvarming, ikke full kokkelering. Så det tar ikke så mange minuttene.

En annen jul hadde vi min kusine på besøk. Hun spiser ikke pinnekjøtt. Men da hadde jeg et lite koldtbord med oppskåret spekemat og skinkestek ved siden av. Alt dette kan jo tas med?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...