Gå til innhold

Er jeg egoist?


stina_00

Anbefalte innlegg

For å gjøre en lang historie kort.

Jeg og min mann venter vårt første barn om 1.5 uker. Vi bor midt i en storby, i en leilighet på 65 kvadrat med ett soverom.

Jeg har virkelig gledet meg til ukene etter fødselen hvor vi kan lære oss å kjenne babyen og bare kose oss sammen de to ukene pappa har permisjon.

Familiene våre bor 50 og 70 mil unna, og de fleste fra min familie har ringt for å spørre om de kan komme å besøke oss noen dager når babyen er et par uker gammel. Selvfølgelig kan de det!

Så får vi en telefon fra min svigermor som ringer og sier at svigerfar har fått plass på rehabilitering her på sørlandet, fra og med tre dager etter min termindato.

Så hun kommer og bor til oss i tre uker mens mannen er på rehabilitering.

All gleden over å få baby i hus ble borte. Jeg er bare trist og stresset, og i grunn sint.

Jeg har sagt til min mann at det er totalt uaktuelt, men vi vet ikke hva vi skal gjøre da hun ikke kan bo på hotell i tre uker.

Jeg for min del skjønner ikke hvorfor hun må være i samme by og sitte barnevakt i tre uker for mannen som skal på rehabilitering, men det er nå en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare til å si som det er, det tar på å få barn og du (dere) har ikke energi til å ha en person til i hus. Hun får for f... se å lese det problemet sitt selv. Hun er voksen og får klare seg selv. Hun kan ikke leve på andre, særlig ikke når de får barn og trenger litt fred og ro.

Men si det på en diplomatisk måte. :P

Anonym poster: ad9bd6bcc3ae7ac81432ba67e80c1ea8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare å si fra på en ordentlig måte. La helst kanskje mannen din si det. Hun burde skjønne at hun ikke kan bo hos dere tre uker rett etter at ungen er født.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ihvertfall ikke mer egoistisk enn man bør være i den situasjonen.

Kanskje du kan si at det er kjempehyggelig at hun kommer til å være i nærheten av dere når babyen kommer, men at det dessverre ikke går at hun bor hos dere. Det blir for mye, og det bør hun forstå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært 100% fullstendig totalt uaktuelt å hatt svigermor i hus i 3(!) uker både med og uten nyfødt baby.. Ikke det at jeg ville hatt noen andre der så lenge heller.

Nei det er ikke deres "problem" at svigerfaren din skal være på rehabilitering inærheten i tre uker. Jeg jobber i helsevesenet og det er vel strengt tatt ikke normalt at ektefellen følger med for en så lang periode uansett...

Anonym poster: 1f4d8a7f585c19ed44c04463ccce2dea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre en lang historie kort.

Jeg og min mann venter vårt første barn om 1.5 uker. Vi bor midt i en storby, i en leilighet på 65 kvadrat med ett soverom.

Jeg har virkelig gledet meg til ukene etter fødselen hvor vi kan lære oss å kjenne babyen og bare kose oss sammen de to ukene pappa har permisjon.

Familiene våre bor 50 og 70 mil unna, og de fleste fra min familie har ringt for å spørre om de kan komme å besøke oss noen dager når babyen er et par uker gammel. Selvfølgelig kan de det!

Så får vi en telefon fra min svigermor som ringer og sier at svigerfar har fått plass på rehabilitering her på sørlandet, fra og med tre dager etter min termindato.

Så hun kommer og bor til oss i tre uker mens mannen er på rehabilitering.

All gleden over å få baby i hus ble borte. Jeg er bare trist og stresset, og i grunn sint.

Jeg har sagt til min mann at det er totalt uaktuelt, men vi vet ikke hva vi skal gjøre da hun ikke kan bo på hotell i tre uker.

Jeg for min del skjønner ikke hvorfor hun må være i samme by og sitte barnevakt i tre uker for mannen som skal på rehabilitering, men det er nå en annen sak.

Høres ut som min svigermor. Har etter 10 år med barn endelig lært meg å sette grenser.

Nei, det er bare for deg å sette foten ned og ta vare på deg selv, det er den mest sårbare fasen og du må bare gjøre det som kjennes rett for deg. De ukene kan prege hele småbarnsfasen, og det er viktig at du får finne din egen trygghet i rollen som mor.

Jeg hadde sagt nei.

Anonym poster: f329ac7ccc8c1c25dafc771818e66984

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes i utgangspunktet man må strekke seg litt for familie, men dette går over alle støvleskaft. Jeg skjønner ikke helt at hun finner på å foreslå det en gang, alle må da skjønne at det er et helt håpløst tidspunkt å komme deisende inn på ubedt besøk i tre uker, ikke minst når dere bor så trangt?

Mannen din må rett og slett si fra på en pen måte at dere trenger tid for dere selv. At hun gjerne er velkommen på besøk en dag eller tre, men at det er et dårlig tidspunkt for et treukersbesøk. Det er verken hjerterått eller egoistisk- det er ingen som vet hvordan denne tiden blir, og med en liten leilighet og surt høstvær kan det blir mye tråkking oppå hverandre innendørs...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

går jo ann å si at hun er hjertlig velkommen en ukes tid, men at mer enn det blir "stress"!. Er jo kanskje god hjelp å ha henne i hus også? men tre uker blir litt mye ja!

Anonym poster: 130dc8a7ba0f293602fc75fb028032cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempe glad i svigermor mi, hun er bare snill og grei, men å hatt henne boende hos oss i tre uker rundt tida jeg skulle føde hadde vært HELT UAKTUELT!! Du har LOV å være ego! :) Stå på ditt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke egoistisk, stå på ditt, skjønner deg kjempegodt uansett hvor langt man ønsker å strekke seg for familien sin..

Anonym poster: a7f7a225f2277e77dd21b4c8cb6baa26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er IKKE egoist - det er det svigermor som er! Makan.. Det burde være åpenbart for enhver person med det minste lille fnugg av sosiale antenner at man ikke bosetter seg hos nybakte foreldre tre dager etter fødsel - og i TRE UKER!

Hun må da ikke bo på hotell - hun kan bo hjemme hos seg selv. Svigerfar får stell på rehabiliteringshjemmet, det er derfor han får være der. Hun trenger ikke bo i samme byen.

Dette hadde jeg sagt klart ifra om til mannen. Det er hans mor, og han som bør sette henne på plass på en pen måte her.

Anonym poster: 335b38d56719e187a15f64046554b82f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG!! Ga hun bare beskjed om at hun skal bo hos dere i de tre ukene? Eller har hun avtalt det med mannen din? Hvorfor kan hun ikke bo på hotell sa du?? Det finnes jo ofte relativt rimelige sykehushotell hun kan bo på evt motell dersom det er økonomiske grunner. Nesten så jeg tror du må ha misforstått for dette høres helt sykt ut syns jeg. Orket ikke ha noen, ikke engang min egen mor, på overnatting EN natt en gang i den perioden jeg. Og vi har ekstra soverom.

Løsning: Mannen din tar en telefon og forklarer at det ikke passer akkurat i den perioden fordi dere trenger tid alene med baby og dere har ikke ekstra soverom.

Anonym poster: ce4bb092b8a55a47c75dc96d6540f420

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min er enig med meg. Ja, vi fikk bare en telefon hvor hun ringte for å fortelle oss at hun kommer for å overnatte i tre uker..

Det har forresten vært en utvikling i saken, og det viser seg at hun kan bo hos en venninne i tre uker, MEN at hun regnet med hun tok intervaller på 3 netter i uka her. DET derimot synes ikke mannen min var så ille, men det er bare å glemme. Jeg nekter rett og slett. Jeg driter i om det er jesus sjøl som trenger soveplass, jeg skal ha fred de første ukene etter fødsel :\

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen min er enig med meg. Ja, vi fikk bare en telefon hvor hun ringte for å fortelle oss at hun kommer for å overnatte i tre uker..

Det har forresten vært en utvikling i saken, og det viser seg at hun kan bo hos en venninne i tre uker, MEN at hun regnet med hun tok intervaller på 3 netter i uka her. DET derimot synes ikke mannen min var så ille, men det er bare å glemme. Jeg nekter rett og slett. Jeg driter i om det er jesus sjøl som trenger soveplass, jeg skal ha fred de første ukene etter fødsel :\

For mannen er det jo selvfølgelig ikke ille, han har jo ikke gjennomgått en fødsel, er utslitt og FULL av hormoner. Det er supert at hun kan bo hos venninna si, da kan hun komme på korte besøk til dere av og til. Husker at to-timers besøk de første par ukene var så slitsomt at jeg gråt etterpå og måtte sove litt.. Du vet ikke hvordan det blir for deg, så ikke avtal noe sånt. Stå på ditt! Evt vis denne tråden til mannen din:)

Anonym poster: ce4bb092b8a55a47c75dc96d6540f420

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...