Gå til innhold

Storesøster og permisjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er gravid og skal ha en juni-baby! Ja, da ikke så langt på vei, men har masse tanker rundt dette allerede :) Jeg har allerede en datter som i juni vil være 4,5 år og jeg lurte på hvordan jeg skulle gjøre det med permisjonen. Hun går i barnehage nå, hver dag.

Jeg lurte på om jeg kanskje skulle ta hun ut av barnehagen en eller to dager i uka når jeg allikevel går hjemme. Ville dere gjort det? Da får vi mer tid sammen vi tre, men tenker samtidig at det blir kjedelig for vesla og være hjemme? Noen erfaringer?

Anonym poster: df9dd96cabef5b647b09000a8e91f5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hadde jeg ikke gjort, du vet aldri hvordan dagene med baby blir. Jeg hadde beholdt full plass, men tatt fridager og korte dager når det passet sånn. Kjenner mange som har sagt opp/redusert plassen sin og angret på det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde beholdt full plass, og heller tatt fridager innimellom hvis storesøster vil det. Min gutt er nesten 4 når lillesøster kommer og jeg tror absolutt det bare er bra for han å gå i barnehagen og ha litt fristed fra baby der. Man aner jo liksom ikke åssen den nye babyen kommer til å være, jeg tenker hvert fall hvis det er masse skriking og amming så blir det veldig kjedelig for storesøsken og være hjemme.

Anonym poster: cfb197a61ecbf8b8af83bd29d18874f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Her er lillebror en mnd. Storesøster 3,5år, har full plass.

Leverer henne rundt kl 10, og henter henne rundt 15-15:30, og har henne hjemme i ny og ne.

Ville ikke tatt henne ut. Vet jo aldri hvordan baby blir, og etter en våkennatt er det kanskje greit å kunne sende storesøster i bhg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Her har han 80% plass. Kommer ikke til å redusere den, men heller ta fridager innimellom. Han går bare seks timer hver dag nå, så kommer nok ikke til å redusere oppholdstiden noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta vår kommer til å være halvannet år når babyen kommer. Vi kommer ikke til å redusere plassen hennes, men gjøre som andre her og levere senere, hente tidligere og ta fridager innimellom. Jeg tenker litt at det å få en baby i hus er en så enorm omveltning at tryggheten og stabiliteten barnehagen er bare er en god ting. Hun trenger dessuten å aktiviseres en del for ikke å kjede seg, og jeg ser for meg at hverdagen med en helt ny baby i hus kommer til å bli dørgende kjedelig for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jenta vår kommer til å være halvannet år når babyen kommer. Vi kommer ikke til å redusere plassen hennes, men gjøre som andre her og levere senere, hente tidligere og ta fridager innimellom. Jeg tenker litt at det å få en baby i hus er en så enorm omveltning at tryggheten og stabiliteten barnehagen er bare er en god ting. Hun trenger dessuten å aktiviseres en del for ikke å kjede seg, og jeg ser for meg at hverdagen med en helt ny baby i hus kommer til å bli dørgende kjedelig for henne.

Samme her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har beholdt full plass for storebror for fleksibilitet, og så gjør vi så godt vi kan med at han også skal nyte godt av perm med korte dager og fridager. Det er sjeldent han går full dag, bare hvis jeg har ærender eller er veldig sliten. Jeg synes imidlertid det er bra å ha ham der litt, spesielt i starten. Babyen har behov for ro og det ammes mye, storebror har behov for aktivitet, så der krasjet behovene. Hadde blitt gal om jeg måtte ha ham hjemme halv tid f.eks. Da hadde jeg følt jeg ikke fikk fulgt opp babyen godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde halv plass til storesøster, hun var da 5 år. Hun storkoste seg i bhg og hjemme med brødrene. Vi gikk turer, hadde treff med andre som var hjemme med barn på samme alder, åpen bhg osv. Om du skal ha full eller redusert plass må du nesten finne ut av men ta barnet i betraktning. Noen trives med å være noen dager hjemme og være med babyer mens andre ikke gjør det.

Endret av Sulosi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må vente og se, men jeg tipper at storesøster (som da er fem år) vil ønske å ha det akkurat som vanlig. Hun trives veldig godt i barnehagen sin og blir IKKE spesielt glad hvis jeg henter henne midt i en "viktig" lek, så det blir vel tilnærmet normale dager. Kanskje med en og annen fridag innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storesøster kommer til å være nesten 2,5 år når neste kommer, vi kommer nok til å beholde full plass. Kommer nok til å gjøre som vi gjør det nå når jeg har seinvakt: hun får sove til hun våkner, så spiser vi frokost og leverer henne rundt halv ti. De ser helst at barna er der i den tiden for å få være med på samlinger/turer og slikt. Reiser nok litt til familie/venner og slikt og da får hun jo fri fra barnehagen for å bli med :)

Anonym poster: cd516af394380d1fcafb53b5323329b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...