Gå til innhold

Haster! Spørsmål om gravid og champignon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg får besøk av en gravid venninne, og forbereder middag til oss nå. Men champignonen jeg skal bruke i retten er full av jord... Jeg har prøvd å børste/tørke bort det jeg kan se av skitt, og den skal stekes på høy varme. Er det trygt, eller bør jeg utelate den?

Anonym poster: 27eaf3ea129fd58d70d93821a824e0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pysepusen

Jeg pleier bare å "skrelle" av det ytterste laget, jeg. Og tar av stammen og børster den inni. Så lenge den skal stekes må det vel gå bra?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Kutt bort "sålen", altså den nederste delen av stilken, og skyll bort jorda. Å skrelle den er heilt unødvendig. Når den vert varmebehandla døyr uansett alle tokso-bakteriar, som kan finnast i jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raske svar! Da regner jeg med det går fint :)

Anonym poster: 27eaf3ea129fd58d70d93821a824e0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sopp skal jo egentlig ikke skylles, så det gjør aldri jeg. Toxo dør uansett på 75grader.

Anonym poster: fb5ce4cc50e5d6325908ccfbe354d027

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skyller alltid sopp, selvom det sies at man ikke skal gjøre det. Hva skjer med soppen når det regner ute, om det er så at den mister "næring, smak og tekstur" (i følge bama.no)? :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest navnelapp

Ein treng under normale omstendigheiter ikkje å skylle sopp. Men viss ein skyller soppen og brukar den med ein gong ser eg ikkje problemet. Å skylle soppen og så la den ligge i vatn etterpå før den vert brukt vil eg ikkje anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...