Gå til innhold

Mat....:/ lyst på ting man ikke skal spise..?


Me*

Anbefalte innlegg

Har så lyst på dansk salami for tiden..

Men skal vel ikke spise salami annet enn hvis den er varmebehandla først når man er gravid..??

Litt frustrerende for har ikke lyst på noe annet pålegg..

Andre som har lyst på ting man ikke skal spise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har faktisk spist dansk salami :sjenert:

Har jeg ikke blitt syk på de første 34 årene, så blir jeg det neppe nå. Svolværpostei har jeg også unnet meg, og norske oster. Men rakfisk, rått kjøtt og importerte mykoster ligger jeg unna, der er det jo en reell risiko for at det finnes uhumskheter.

Akkurat nå er det et langt større problem at jeg ikke får i meg mat i det hele tatt. Noen flatbrød med kokt skinke i løpet av en dag er ikke mye å bli feit av :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk spist dansk salami :sjenert:

Har jeg ikke blitt syk på de første 34 årene, så blir jeg det neppe nå. Svolværpostei har jeg også unnet meg, og norske oster. Men rakfisk, rått kjøtt og importerte mykoster ligger jeg unna, der er det jo en reell risiko for at det finnes uhumskheter.

Akkurat nå er det et langt større problem at jeg ikke får i meg mat i det hele tatt. Noen flatbrød med kokt skinke i løpet av en dag er ikke mye å bli feit av :sjenert:

Det er jo ikke du som blir syk, men barnet!

Lag deg ostesmørbrød ts :)

Anonym poster: 74956e969f63cfdd012575769dd6bdff

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det foreligger jo ikke noe forbud, bare råd og anbefalinger, det er opp til enhver å spise det man vil. Din handling, ditt ansvar.

Anonym poster: f43bb3e433f47f5e8888c2f3f7e34aa2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst på absolutt alt jeg ikke har ''lov'' til å spise. :fnise: Akkurat nå er det fetaost og kaffe som er de store synderne i hodet mitt. Men det ordner jeg fint med å bruke mye fetaost i middagslaging, og å ''pine meg'' gjennom dagen med bare to sterke og perfekte kopper cappuccino. Herregud, jeg gleder meg til å drikke hundre kopper kaffe til dagen. :ler:

Det å holde meg unna de man ikke skal spise ser jeg ikke på som et stort offer i det store og det hele, men det er rart hvor mye man plutselig får lyst på noe når man ikke kan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke helt det samme som dansk salami, men Gilde sier at gravide kan spise salamien deres i hvert fall, så jeg har spist Gilde spesialsalami når jeg har hatt lyst på det. Fordi de fryser kjøttet før de lager salamien og pga. spekeprosessen så kan ikke toxo-parasitten overleve der. Listeria overlever heller ikke pga. høyt saltinnhold og lav pH.

Her står det litt mer :-)

Anonym poster: 76c4c37e9490a7a02696686639954a3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har spist dansk salami innimellom før jeg ble gravid, men aldri vært noe savn når jeg ikke har hatt det..

Bortsett fra nå som jeg ikke skal spise det..

Og salami på pizza kan man jo spise, men det liker jeg jo ikke..

Rart med disse matlystene man får..

Eller andre rare lyster..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ja, jeg ELSKER spekemat og har selvfølgelig ekstra mye lyst på det nå. Syns faktisk det er litt trist å skulle feire jul uten spekemat. Men jeg har klart det før. jeg skal klare det igjen ;)

Anonym poster: 746968d461fd8994b7541ae884e515d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fryse den først. Da kan du spise når den er tint igjen :-)

Frysing har absolutt ingen effekt på listeria så det er tull!

Anonym poster: 02ab5558ab26ee8517d152a86dc9361b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, iflg en som jobbet med spekemat, kunne ikke listeria og toxoplarmesrmkerna vokse i spekepølser, det er ikke miljø for det.

Men ikke vits i å ta noen sjanser. Kanskje det hjelper å steike pølsa litt ;) Ikke sikkert det blir noe godt, men.

Anonym poster: 124d1d185413137e6aaa25e3a515ea7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er fetaost fy-fy? Oops.

Jeg fikk beskjed om at så lenge osten er pasteurisert, så er det greit, og bakpå Apetina fetaost så står det jo at melken er pasteurisert. Så da er vel ikke den på nei-lista????

Anonym poster: 89ab2fc89b894a7a16f6d6e66052eb02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fikk beskjed om at så lenge osten er pasteurisert, så er det greit, og bakpå Apetina fetaost så står det jo at melken er pasteurisert. Så da er vel ikke den på nei-lista????

Anonym poster: 89ab2fc89b894a7a16f6d6e66052eb02

Det er dette jeg og har lest, så jeg har spist apetina sin fetaost uten å tenke at det skulle være noe galt..

Anonym poster: 76c4c37e9490a7a02696686639954a3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Memories

Det er dette jeg og har lest, så jeg har spist apetina sin fetaost uten å tenke at det skulle være noe galt..

Anonym poster: 76c4c37e9490a7a02696686639954a3f

Samme her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier vel at Arla sin er okei, men jeg holder meg helt unna bare sånn i tilfelle.

Fra matportalen:

Listeria kan vokse i noen typer fetaoster, avhengig av hvordan fetaosten er produsert. Det generelle rådet er: Dersom du vil være på den sikre siden bør du unngå fetaost. Ønsker du likevel å spise fetaost, kan du ta kontakt med produsenten og forhøre deg om de har utført holdbarhetstester for listeria i produktet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får alltid lyst på roastbeef når jeg er gravid, etterfulgt av ost og vin. Men sånt er jo uaktuelt. Sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...