Gå til innhold

Graviditet og sobril


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan det fungerer? Jeg får sobril av legen pga angst og andre plager, er det noen som vet om jeg må slutte på dem om jeg blir gravid? Evt aldri burde bli gravid fordi jeg ikke kan ta dem gjennom svangerskapet?

Anonym poster: 37b5bbb9363188158af023f4d9f0756a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet at man kan ta sobril når man ammer i allefall, fordi det ikke går over i morsmelken, men hør med legen din om dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Graviditet/Amming:

Overgang i placenta: Den farmakologiske effekten av oksazepam ved kontinuerlig tilførsel over lang tid kan gi opphav til hypotoni, åndedrettsbesvær og hypotermi hos den nyfødte («floppy infant syndrom»). Det er også rapportert fysisk avhengighet og abstinenssymptomer hos barnet. Benzodiazepiner har i dyreforsøk gitt misdannelser, f.eks. ganespalte, CNS-misdannelser og varige atferdsforstyrrelser hos avkommet. Preparatet skal bare brukes ved graviditet hvis fordelen oppveier en mulig risiko. Overgang i morsmelk: Oksazepam går over i morsmelk slik at konsentrasjonen i morsmelk er ca. 10% av plasmakonsentrasjonen. Preparatet bør ikke brukes under amming.

http://www.felleskat...l-pfizer-563995

Du bør snakke med legen din om det.

Endret av X-1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sobril og andre beroligende midler skal kun brukes i samråd med lege under graviditet. Man veier risikoen for skadeligheten for barnet mot hvor viktig det er for kvinnen å fortsette på medisinene sine. Noen ganger er det verre for moren å slutte på dem, enn risiikoen for barnet. Jeg kjenner flere som har gått på det under graviditet, og de har friske barn i dag.

Men jeg ville kanskje revurdert å ha barn akkurat nå, hvis du er avhengig av slike medisiner akkurat nå.

Anonym poster: 060ce31094e38422663e8a8d119af549

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Men det er ikke bare nå, jeg har brukt dem i ca 7-8år. Det er ikke stort forbruk. Kan variere fra ingen på mange dager til 3 på 1 dag.

TS

Anonym poster: 37b5bbb9363188158af023f4d9f0756a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte iflg psykiater slutte med det da jeg ble gravid. Pratet med dem om at jeg ønsket å bli gravid og fikk da beskjed om at da måtte jeg slutte med sobril og cipralex. Siden du har gått på det i så mange år regner jeg med du går til noe behandlig / psykolog i tillegg så da ville jeg hørt med h*n. Jeg har fått dem for angst og depresjon, men klarer meg ok uten også nå som jeg er gravid. Må endre levesettet mitt og ta noen forhåndsregler (pga sosialangst blandt annet) men jeg går fortsatt i samtaleterapi og klarer meg fint.

Heller det enn å utsette barnet mitt for disse stoffene.

Lykke til

Anonym poster: 32419731c5f79810c0eb7245edfcadd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...