Gå til innhold

Er/ var du og mannen enige om passende aldersforskjell mellom barna?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva synes du er passe aldersforskjell mellom barna?

Er mannen din enig?

Hos oss virker det som mannen synes det er mye mer krevende med et spebarn enn jeg, selv om det faktisk er jeg som er sammen med babyen hele dagen ;-)

Jeg kunne tenke meg cirka 2 år mellom barna. Det er det mellom meg og søsteren min og jeg har alltid sett på det som passe. Det passer godt ifht jobbsituasjonen min. I tillegg har eg litt lyst til å gjøre meg ferdig med graviditet og babyer, og ikke holde på med det resten av livet (høres kanskje rart ut, men...).

Min mann synes at 3 år mellom kan vere greit (det kan jeg gå med på selvsagt), men da vil han vente minst 7 år før den neste/ de neste to. Vi har alltid sagt at vi ønsker fire barn. Så tre år mellom de to siste også.

Phuu... Da vil jo babytiden aldri bli ferdig. Jeg er 29 år nå. Det vil si at jeg eventuelt (hvis ting klaffer som han ønsker) blir 32, 39 og 42 år under de neste svangerskapene!!!!

Mens jeg vil kjøre på nå ta noen veldig hektiske år og bli ferdig med det ;-)

Som dere skjønner: her er vi overhodet ikke på nett!!

Hvordan er det med dere andre?

Anonym poster: 4043f1309236cae97d4fbc986e6afb50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er sånn noenlunde enige ja. Men han lar meg ha siste ordet siden det er jeg som skal gå gravid og føde. Han ville i utg.pkt ha to barn, men ombestemte seg etter at vi fikk første og er nå enig med meg at 3 er fint :-)

Vi ville ha ca 2,5 og 3 år mellom de to første. Men så ble jeg uplanlagt gravid, så det ble 2 år og 3 mnd mellom de. Og da måtte det nå bare bli sånn, men jeg ville helst hatt nærmere 3 år mellom allikevel.

Mellom nr 2 og 3 blir det nok 3 + år. Dels pga at jeg syns alderforskjell på 3 år er bedre enn 2 år og fordi vi skal til å bygge hus og jeg vil være på plass i det nye huset før jeg blir gravid igjen. Forventer å flytte inn i det nye huset om ca 1 år.

Jeg er 36 nå og vil også bli gravid igjen innen jeg er 38, noe senere enn det er ikke aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller ikke villet strekke det ut mer. Tror det er stor hjelp i at barna kan leke sammen når man har flere. Så jeg ville gått for 2-3 år mellom hvert barn. Tettere om du orker, jeg orker ikke.

Hos oss er det så langt jeg som har bestemt når vi skal prøve på barn. Mannen sier Javel. For evt nr tre har han ikke sagt ja enda, så avventer. Mulig han vil mene mer da.

Endret av ViljaH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi ble ganske raskt enig etter å ha fått nummer 1, at vi ville ha ca to år mellom nummer en og to. Etter nummer to snakket vi om at vi ville ha ca 2-3 år mellom nummer to og tre, men det endte med at jeg ble overraskende gravid så det ble bare 17mnd forskjell.

Jeg skjønner deg veldig godt, iallefall siden du allerede er 29 (sier ikke at du er gammel altså), men for meg hadde det vært uaktuelt å bli gravid når jeg nærmet meg 40.

Anonym poster: afa9a9de43df92dcc0268f5d9c8e7bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen har alltid for min del vært, å få tette barn. Dvs. kunne gjerne startet prøvingen nå, og da spesielt prøvd å legge opp til å få et barn som fyller år i juli/august (hvis man er heldig ;) ). Jeg vet ikke om kjæresten min ville vært enig hvis forholdene hadde ligget til rette for det. Tror nok han ville sagt seg enig hvis han hadde tenkt seg om, at det er greit å bli "ferdig" med småbarnsperioden, kontra å starte helt på nytt når første ungen begynner å bli selvstendig.

Men nå ble jeg jo uplanlagt gravid midt i studiene, så den planen utgår dessverre. Jeg vil gjøre meg ferdig med utdanningen, så vi må vente 2-2,5 år med å begynne å prøve på å bli gravide igjen, så gutten er nok mellom tre og fem år når neste unge kommer. Ikke det jeg hadde sett for meg, men må nesten være fornuftig å få ferdig den utdanningen min. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært ganske enige om både aldersforskjell og hvor mange barn vi ser for oss å ha:) Men jeg har hatt siste ordet siden jeg skal gå gravid, han kunne gjerne hatt litt tettere mellom dem, men jeg ville komme litt inn i nye jobben først.

Har ei som ble 2år denne uken, og i går fikk jeg positiv test! Blir spennende fremover!

Anonym poster: 7a124bebfcd891efca0511d2b3f0242d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var ganske så enige. Det var naturlig at det ble noen år forskjell da vi fikk første midt i studiene mine, ville jo gjerne bli ferdig med de og få jobbet littegranne før jeg ble gravid med nestemann. Har aldri hatt noe ønske om 2 tette, synes egentlig det har vært krevende nok med 1 barn. Nå blir det 3 år og 9 mnd. mellom de så får vi se åssen det blir.

Mannen har hele tiden villet vente med å prøve på nr. 2 til vi hadde fått kjøpt hus, for meg var ikke det like viktig, så da gikk han med å starte prøvingen også ble jeg nok gravid litt raskere enn vi trodde. Vi fikk kjøpt oss hus rett etter at jeg ble gravid da, så da gikk det jo i orden allikevel!

Anonym poster: d28587e4159f4e3cdb83c78804cd49eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja egentlig. vi vil begge bli ferdige med det, men samtidig så nyter vi å være alene med jenta vår også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ville vi ha to tette, og siden babylaging krever en del planlegging i vårt tilfelle (prøverør...) var vi enige om at vi ville begynne å prøve så snart jeg fikk mensen igjen etter fødsel. Vi hadde aldri trodd at det skulle klaffe på første søskenforsøk - selv om det var det vi helst ville, så vi er storfornøyde. Blir halvannet år mellom våre to.

Vi har ikke diskutert noe om noen tredjemann siden vi da må til privat klinikk i tilfelle. Men jeg er ihvertfall helt klar på at jeg ikke har lyst å bli gravid igjen med det første, så her skal vi kjøre på med prevensjon etter fødsel også, for første gang på...6 år. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåskjell

Vi ble ganske enige om ca tre år, da vi har sett skrekkeksempler i nær familie på flere tette og foreldre som ikke har taklet dette...

Kommende storebror var litt over to år da vi følte oss klare, og det blir rett over tre år mellom dem... :)

Er mannen din klar over at risikoen for kromosonfeil øker og sjangsen for å bli gravid reduseres med alderen, ts? Hvis han ikke har tenkt over dette kan jeg jo forstå at han ikke ser på det som et problem at du blir gravid som 42 åring... Kanskje du kan forhøre deg litt med JM om dette, også evt ta med mannen til samtale...? Dere trenger jo ikke fire tette, men kanskje dere kan bli enige om en kompromiss...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det noen gang blir flere barn i huset her, så blir det nok ikke før om en 5 års tid. Jeg har ingen ønske om to tette, og for øyeblikket ikke noe ønske om flere barn heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes du er passe aldersforskjell mellom barna?

Er mannen din enig?

Hos oss virker det som mannen synes det er mye mer krevende med et spebarn enn jeg, selv om det faktisk er jeg som er sammen med babyen hele dagen ;-)

Jeg kunne tenke meg cirka 2 år mellom barna. Det er det mellom meg og søsteren min og jeg har alltid sett på det som passe. Det passer godt ifht jobbsituasjonen min. I tillegg har eg litt lyst til å gjøre meg ferdig med graviditet og babyer, og ikke holde på med det resten av livet (høres kanskje rart ut, men...).

Min mann synes at 3 år mellom kan vere greit (det kan jeg gå med på selvsagt), men da vil han vente minst 7 år før den neste/ de neste to. Vi har alltid sagt at vi ønsker fire barn. Så tre år mellom de to siste også.

Phuu... Da vil jo babytiden aldri bli ferdig. Jeg er 29 år nå. Det vil si at jeg eventuelt (hvis ting klaffer som han ønsker) blir 32, 39 og 42 år under de neste svangerskapene!!!!

Mens jeg vil kjøre på nå ta noen veldig hektiske år og bli ferdig med det ;-)

Som dere skjønner: her er vi overhodet ikke på nett!!

Hvordan er det med dere andre?

Anonym poster: 4043f1309236cae97d4fbc986e6afb50

Hadde mannen min vært bestemt på 7 år mellom to kull så hadde jeg nøyd meg med bare ett kull. Heller to barn enn baby i en alder av 42.

Når yngstebarnet er 7 år så tror jeg det er ganske tungt og lite fristende å begynne på nytt med små hjelpeløse knøtt igjen. Og enda ett...? Du skal ikke se bort fra at han ombestemmer seg da, og syns de to "store" barna dere vil ha allerede er nok.

Vi var enige om to tette, følte oss nok litt smågamle begge to. (Var 29 da jeg ble mamma) Han kunne godt tenkt seg tre tette også, men det ønsker ikke jeg og nå er vi enige om at nok er nok.

Vi brukte ikke prevensjon etter fødselen, og ble gravid da babyen var 8 mndr. Dessverre mistet jeg etter noen uker, men ble gravid igjen to sykluser senere. Så det ble 19 mndr. mellom våre. Slitsomt de første årene, men herregud så stor glede de har av hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er enige, dvs mannen lar meg bestemme! ;) Neida, vi har omtrent samme tanker om det meste, og håper på ganske tette søsken. Må klaffe i forhold til jobb og andre familieforhold, så vi starter vel snart å prøve på nr.2 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...