Gå til innhold

Flaskemating, kun foreldre som skal gjer det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg har ein gut på snart 3 mnd som vart flaskegut. Er det veldig sært å ville at kun vi foreldra skak gje han? Det er første barnebarn/tantebarn til svigers, og dei vil gjere ALT. Guten får aldri fred når dei er i området. Men eg vil at det kun er eg og sambuar som skal gje han. Nokon som har nokon tankar om det?

Anonym poster: 8d3b0a6ebf8c5005e04b0886554b35a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener det er koselig å la andre få ta del i matingen fra flaske. Selv husker jeg som "nybakt tante" at det var utrolig koselig :) Ser ikke noe i veien for at det skal være et problem med mindre dere er hos andre hver dag og dere så og si aldri får matet barnet selv.

Anonym poster: 3569845b07a7a6df2d7e845710ec0850

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja helt ærlig, det syns jeg virkelig er sært. Vi har alltid latt den som vil mate barna våre med flaske.

Hvorfor i alle dager skal det bare være deg om pappan som gir flaske?

Anonym poster: 25cd01d92e3620e02b747880cb32e677

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skjøner dykk godt, TS! Eg ser for meg at barnet vert meir knytta til dei som gir mat, og det kan vere fint at det er foreldra som gjer dette i dei første månadane. Når barnet er trygg på foreldra og vert meir utadvendt etterkvart, kan det vere lettare å "dele på" dette med den utvida familien, men i første omgang skjøner eg godt at dette er noko de vil styre med sjølv.

Anonym poster: 3d819f9351e690276edc594384b2adf8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjem jo an på kvifor du ikkje vil at dei skal gjere det. Hadde det vore annerledes om det var din familie som ville mate han? I så fall syns eg du bør la svigersfamilien gjere det.

Veit at nokre tenker på tilknytning og kven babyen skal kjenne best. Mange føler at dei "mister" ein del av nærheta om ein eigentleg ville amme, men ikkje fekk det til. Om f.eks dette et grunnen til at du vil at de skal gjere det sjølv, så syns eg det er greit. Då ville eg forklart det til dei det gjeld og seie at dei heller kan få gjere det når guten er blitt litt større :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg skjøner dykk godt, TS! Eg ser for meg at barnet vert meir knytta til dei som gir mat, og det kan vere fint at det er foreldra som gjer dette i dei første månadane. Når barnet er trygg på foreldra og vert meir utadvendt etterkvart, kan det vere lettare å "dele på" dette med den utvida familien, men i første omgang skjøner eg godt at dette er noko de vil styre med sjølv.

Anonym poster: 3d819f9351e690276edc594384b2adf8

Foreldrene har jo muligheten til å mate som oftest minst 6 ganger i døgnet. Så med mindre man har besøk 24/7 har den ene gangen i ny og ne at noen andre mater ingenting å si.

Anonym poster: 25cd01d92e3620e02b747880cb32e677

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være opp til dere som foreldre å avgjøre, men jeg ser virkelig ikke problemet med at noen andre mater.

Vi hadde også flaskebarn, og jeg synes det var velig greit når det var noen innom som hadde lyst å mate... Dessuten tenker jeg at det bare er bra at ungen venner seg til å bli holdt/matet av andre innimellom, slik at det forstår at ikke mamma og pappa må være der hele tiden.

Veldig greit hvis man trenger barnevakt også...

Anonym poster: ee333f23d3ed7cc6dc4dc5851c519bf5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er einig med AnonymBruker kl.11.39.

Personleg tenker eg at eg ville ha syns det var herleg med litt avlastning i matinga viss eg ga flaske.

MEN dette må vere opp til kvar enkelt. Viss TS ikkje er komfortabel med det må ho/ dei ha lov til å seie ifrå til familien om det, så må det respekterast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også det er fantastisk sært. Jeg har passet nabogutten på snart 4 mnd en hel masse, med flaskemating og overnatting og det hele. Det er ikke tvil om at han vet hvem som er mamma og pappa, selv om jeg har mye med han å gjøre. Slik er det stort sett med andre barn også, så det holder rett og slett ikke som argument.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det må være helt greit. Barn som ammes blir jo ikke matet av andre når de er på den alderen.

Når de er så ivrig som du beskriver så kan det være at barnet synes at det er greit å få litt ro hos mamma eller pappa når h*n skal spise. En liten pause for alle.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deres baby, dere avgjør! Ikke tenk på hva som er vanlig, hva andre mener, bestem selv og stå for deres avgjørelse. Dere har ikke plikt til å forklare hvorfor heller, svaret "fordi vi vil ha det slik" holder i massevis.

Det er ikke alle som liker å dele baby for mye i starten, det er mye hormoner i sving og vi reagerer ulikt. Ta hensyn til dine egne følelser. Besteforeldre og tante vil være der om ett par mnd også, de går ikke lei fordi de ikke får lov nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Jeg synes ikke det er rart når han er så liten. Jeg ville gjerne skifte bleiene selv de første månedene også. Om noen måneder synes dere det sikkert bare deilig med litt avlastning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja helt ærlig, det syns jeg virkelig er sært. Vi har alltid latt den som vil mate barna våre med flaske.

Hvorfor i alle dager skal det bare være deg om pappan som gir flaske?

Anonym poster: 25cd01d92e3620e02b747880cb32e677

Jeg plusset denne ved et uhell, irriterende....

Ts: jeg synes absolutt ikke det er sært! Tvertimot er jeg vant til at det gjøres slik, fra de jeg kjenner med flaskebarn.

Jordmødrene nevnte faktisk dette på fødselsforberedende kurs, at det var en god måte å gjøre det på for mange. Å gi flasken med barnet inntil naken hud var også anbefalt, da dette også skaper bånd og tilhørighet, og har en immunforsterkende effekt på babyen.

Jeg var hos min venninne en uke da hennes førstefødte var noen måneder (invitert og der for å hjelpe til ;) ), og da sa jeg bare ifra at de fikk si ifra hvis de ville ha hjelp, men at jeg forstod hvis de ville gjøre det selv!:)

Jeg fikk "connecte" med gutten via påkledning, bleieskift, byssing med sang og annet, helt greit at bare mamma og pappa mater!:)

Endret av kaprifolen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det må være helt greit. Da min sønn var så liten, brukte jeg ammestunden til å ta ham med meg inn på et rom for oss selv, for å få fred og ro. Det ville jeg nok gjort om han fikk flaske også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det kun jeg (mamma'n) som gir flaske-rett og slett fordi hun ikke godtar flaska fra andre.. og jeg må også lure flaska i munnen hennes når jeg merker at brystene er tomme (om hun fortsatt er sulten).

Hun assosierer meg med mat, så hun blir bare forvirret om andre prøver..

Anonym poster: 549a76ace3677d0547ff8befe799715f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Magdalene

Her har vi flaskebarn.

Den som vil må gjerne mate når de er innom. Det samme som med bleieskift.

Det er jo ikke slik at vi har besøk 24/7, 7/7.

Syns det er litt sært jeg da. Hvorfor ikke dele babyen med de som er interesserte?

Tenk så koselig besteforeldre syns det kan være da!

Om noen mnd klager du sikkert over at ingen er interesserte i å hjelpe til...

Endret av Magdalene
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener man "mister" masse nærhet/ro med babyen om andre gir flaske, hvor ofte har dere besøk egentlig? :klo:

Anonym poster: 25cd01d92e3620e02b747880cb32e677

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet med å la andre mate. Dere har vel ikke besøk hele tiden, så det er vel dere som uansett vil ta de fleste matingene? Jeg ville blitt utrolig skuffet som tante eller bestemor om jeg ble nektet å gi en flaske i ny og ne.... Og det samme med bleieskift. Men det er min mening.

Endret av CalidumCor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Synes ikke det er rart, jeg! Vi hadde nok gjort akkurat likt selv. Nå ammet jeg bare, men hadde nok villet gi flaska selv om han hadde fått flaske :) Skjønner ikke hvorfor noen skulle bli sure for å ikke få lov til det. Foreldrene bestemmer og da får de andre godta det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...