Gå til innhold

Bekkenløsning kombinert med læreryrket


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilken type tilrettelegging kan man få? Legen mener at det bør holde med tilrettelegging. Jeg ser ikke helt det... Greit nok med stol på arbeidsplassen og at jeg blir fritatt fra vikartimer, men man er jo mye mer i klasserommet. Hvordan tilrettelegger man der? Jeg er helt ødelagt etter en dag...

Anonym poster: ba5b929b56a9c8762e4163cd7b553432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elevene får komme frem til deg når de lurer på noe, istedenfor at du går rundt til dem?

Bruke overhead/powerpoint fremfor å stå og skrive på tavla, evt ha en barkrakk (på hjul?) foran tavlen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elevene får komme frem til deg når de lurer på noe, istedenfor at du går rundt til dem?

Bruke overhead/powerpoint fremfor å stå og skrive på tavla, evt ha en barkrakk (på hjul?) foran tavlen?

Skulle gjerne latt dem komme fram til meg, men det går dessverre ikke i min klasse. Har heldigvis en del spes-undervisning og da sitter vi alle. Men f.eks. i kunst og håndverk så fungerer dette dårlig.

Har kun Smartboard og bruker allerede Power Point. Sitter som regel når jeg bruker den.

TS

Anonym poster: ba5b929b56a9c8762e4163cd7b553432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cupcakegirl

Hei! Jeg har liknende utfordring, bare at det er ikke bekkenløsning for meg, men vonde kynnere/nedpress som øker jo mer jeg må gå rundt/stå osv. Jeg jobber 60% nå pga dette, og har kortere dager. Det hjelper enormt mye. Det som er utfordrende i vårt yrke, er at en kan ikke bare pause når en vil. Det med å få elevene til å komme fram til kateteret, er en god idé, men lettere sagt enn gjort. Det skjer så mye på en gang i et klasserom, så det hjelper ikke stort. Så ja, legen din har rett i at det holder med tilrettelegging, men hva kan de så tilby deg? Det er jo like mye elever og like mye som skjer likevel. Mitt forslag er kortere arbeidsdager slik at en får henta seg inn igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å gå til manuellterapeut? Det er gratis hvis du går til en som har offentlig driftsavtale. Jeg er fremdeles, etter 10-12 uker med bekkenløsning, fremdeles i full jobb på grunn av den fantastiske manuellterapeuten jeg har gått til :)

Anonym poster: b06679bc95a1991a9951c8fe3a174e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cupcakegirl

Skulle gjerne latt dem komme fram til meg, men det går dessverre ikke i min klasse. Har heldigvis en del spes-undervisning og da sitter vi alle. Men f.eks. i kunst og håndverk så fungerer dette dårlig.

Har kun Smartboard og bruker allerede Power Point. Sitter som regel når jeg bruker den.

TS

Anonym poster: ba5b929b56a9c8762e4163cd7b553432

Nettopp DET jeg mener, TS. Jeg har beholdt spesped-timene mine, men de timene som er "heftige" med mye tråkking og ståing, har jeg fått vikar i. Husk en viktig ting: Et svangerskap er en KORT periode i en kvinnes yrkesaktive liv. Du vil angre vettet av deg dersom du ikke tar hensyn til egne behov. Det er snakk om tilrettelegging i så kort tid, at det er en dråpe i havet:) Dessuten er det bedre å trappe ned, enn å kjøre på og ligge rett ut siste tida før fødsel for ikke å snakke om etterpå. Ta vare på deg selv:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du prøvd å gå til manuellterapeut? Det er gratis hvis du går til en som har offentlig driftsavtale. Jeg er fremdeles, etter 10-12 uker med bekkenløsning, fremdeles i full jobb på grunn av den fantastiske manuellterapeuten jeg har gått til :)

Anonym poster: b06679bc95a1991a9951c8fe3a174e1c

Ja, det gjør jeg :) Samt bassengtrening for gravide med bekkenløsning.

TS

Anonym poster: ba5b929b56a9c8762e4163cd7b553432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp DET jeg mener, TS. Jeg har beholdt spesped-timene mine, men de timene som er "heftige" med mye tråkking og ståing, har jeg fått vikar i. Husk en viktig ting: Et svangerskap er en KORT periode i en kvinnes yrkesaktive liv. Du vil angre vettet av deg dersom du ikke tar hensyn til egne behov. Det er snakk om tilrettelegging i så kort tid, at det er en dråpe i havet:) Dessuten er det bedre å trappe ned, enn å kjøre på og ligge rett ut siste tida før fødsel for ikke å snakke om etterpå. Ta vare på deg selv:)

Men når legen har kjørt seg fast og kun ser tilrettelegging? Han tror at så lenge arbeidsplassen min er bra så må jo timene i klasserommet gå bra. Det er jo det det ikke gjør. Jeg må gjerne snakke enda litt mer med manuellterapeuten min? Skulle gjerne bare beholdt spes-ped-timene.

TS

Anonym poster: ba5b929b56a9c8762e4163cd7b553432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cupcakegirl

Men når legen har kjørt seg fast og kun ser tilrettelegging? Han tror at så lenge arbeidsplassen min er bra så må jo timene i klasserommet gå bra. Det er jo det det ikke gjør. Jeg må gjerne snakke enda litt mer med manuellterapeuten min? Skulle gjerne bare beholdt spes-ped-timene.

TS

Anonym poster: ba5b929b56a9c8762e4163cd7b553432

Da syns jeg legen din suger, for å være ærlig. Legen min mente dette var opp til meg. Jeg ønsker jo å stå i jobben så lenge som mulig, men da trang jeg kortere dager. Så ble hørt på det. Jeg ville understreka dette for vedkommende. En lege vet jo ikke nødvendigvis hvordan hverdagen arter seg for oss lærere. Men det gjør du! Ikke gi deg! Selv om legen anbefaler noe, så skal han jo ikke avgjøre nødvendigvis hvordan det blir. Det er jo noe dere sammen skal finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manuellterapeuter kan sykemelde faktisk.

Ja, jeg fant det ut :) I 12 uker!

TS

Anonym poster: ba5b929b56a9c8762e4163cd7b553432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for at det hjelper deg, men her i Sverige gir ikke legene, av prinsipp, sykemelding til gravide med bekkenløsning. Måtte omtrent grine til meg 50% sykemelding og jeg jobber i 1. klasse samt fritids... Tok foreldreledig siste 1,5 mnd.

Det du gjør: Be om møte med rektor forklar hva legen har sagt. Så går dere sammen gjennom hele arbeidsdagen og ser på punkter som forverrer bekkenløsningen hos deg. (for meg var turer, utetid, stående undervisning, verst). Så tilrettelegger dere der det går, og når DET ikke går lengere ber du om ny legetime der du forklarer at dere har gått gjennom alle arbeidsoppgaver, hele arbeidsdagen punkt for punkt, tilrettelagt der dere kunne, med rektor som støtte, men NÅ går det ikke lengere.

Da har har du og din sjef gjort deres forpliktelser om tilrettelegging.

Ev. be om hjelp fra HMS, verneombud eller hvordan dere nå er organisert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for at det hjelper deg, men her i Sverige gir ikke legene, av prinsipp, sykemelding til gravide med bekkenløsning. Måtte omtrent grine til meg 50% sykemelding og jeg jobber i 1. klasse samt fritids... Tok foreldreledig siste 1,5 mnd.

Det du gjør: Be om møte med rektor forklar hva legen har sagt. Så går dere sammen gjennom hele arbeidsdagen og ser på punkter som forverrer bekkenløsningen hos deg. (for meg var turer, utetid, stående undervisning, verst). Så tilrettelegger dere der det går, og når DET ikke går lengere ber du om ny legetime der du forklarer at dere har gått gjennom alle arbeidsoppgaver, hele arbeidsdagen punkt for punkt, tilrettelagt der dere kunne, med rektor som støtte, men NÅ går det ikke lengere.

Da har har du og din sjef gjort deres forpliktelser om tilrettelegging.

Ev. be om hjelp fra HMS, verneombud eller hvordan dere nå er organisert.

Da må du ha en kjip lege, mitt søskenbarn i Sverige var sykemeldt hele svangerskapet pga. bekkenløsning. Hun jobber i barnehage, da.

Jeg kommer jo selvfølgelig til å snakke med sjefen flere ganger. Han tilrettelegger der det er mulig, vi er jo en IA-bedrift. Kommer likevel til å snakke med manuellterapeuten neste gang jeg skal dit. Hun kjenner meg fra forrige svangerskap.

TS

Anonym poster: ba5b929b56a9c8762e4163cd7b553432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og er det virkelig sånn at man skal yte alt i jobben og da ikke klare å ta seg av de barna man har fra før? Jeg er veldig glad i jobben min, men jeg er enda mer glad i barnet mitt som fortjener å ha en mamma som orker å leke med det innimellom.

Anonym poster: ba5b929b56a9c8762e4163cd7b553432

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cupcakegirl

Og er det virkelig sånn at man skal yte alt i jobben og da ikke klare å ta seg av de barna man har fra før? Jeg er veldig glad i jobben min, men jeg er enda mer glad i barnet mitt som fortjener å ha en mamma som orker å leke med det innimellom.

Anonym poster: ba5b929b56a9c8762e4163cd7b553432

Nei det er ikke det. En kollega jeg har, er sykmeldt mye pga det og andre svangerskapsrelaterte problemer. Summen av alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB#13: Ja, svangerskapslegen jeg hadde var noe av det kjipeste jeg har vært med om. Totalt ignorerte svangerskapdepressjon, etc. Usj for en dame! Men de ER vanskelige på å sykemelde her i Sverige, men hadde vel vært lettere om jeg var mann som hadde ramla i fylla og fått vondt i ryggen...

#14: Det var det min overnevnte lege sa: Det viktigeste er at du jobber, fritiden får du sørge for selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...