Gå til innhold

oppbevare morsmelk..


Keika

Anbefalte innlegg

I forhold til permisjonen så må jeg tidligere ut i arbeid og baby er dermed kun 4 mnd gammel. Det vil si at det er mye morsmelk som babyen trenger enda. Derfor tenkte jeg at jeg skulle begynne å ta vare på litt melk. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre dette. vet en kan sette det i fryseren og at det kan oppbevares i slike poser som en kan kjøpe på apoteket - men forutenom dette så vet jeg ingenting.

Er det noen med erfaringer der ute? Hva gjorde dere? Hvordan tok dere vare på det? Hva oppbevarte dere det i? Hvordan pumpet dere når dere tok var på det? (atlså mellom ammingen til babyen?) Hvor mye og hvilket utstyr trengte dere?

Vil bare at dette skal gå smooth :) Så råd og erfaringer... bring it on :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Modig mor

Jeg har ikke fryst ned noe særlig til eget bruk, men levert til melkebank. Da ammet jeg fra ett bryst, etterpå pumpet jeg det andre. Jeg frøs ned i sånne bokser som man får fra melkebanken, men de er for store til ett barn. Jeg ville brukt poser/bokser fra apoteket og tenkt på å fryse ned passe store porsjoner + noen ekstra små (20-30 ml) som kan tas opp og bråtines hvis den vanlige porsjonen ikke holder. veldig kjedelig å fryse ned for store porsjoner så du må helle ut melka du har produsert, pumpet og tatt vare på ...

Oppbevaringsboksene fra apoteket er sterile i pakken, pass på at du er ren på hendene når du pumper og håndterer melk. Sett melka rett i fryseren. Det er best å la den tine i kjøleskapet, det tar noen timer. Hvis du pumper på jobb og melka skal brukes neste dag (eller i løpet av 3-4 dager), trenger den ikke fryses, men pass på at du kjøler den ned raskt, og bruk kjøleveske når du tar den med hjem. Andre har sikkert mye mer erfaring og kommer til å komme med masse gode råd. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes smart ut :) Amme fra ene brystet og pumpe det andre etterpå.. den skal jeg prøve :)

Men det høres nå ut som du fryser ned måltidsporsjoner? Altså når barnet er rundt 4 mnd så skal det for eksempel ha 200ml til mat.. da fryser du ned måltid på 200 ml? (også i bakhånd noen mindre)? Eller tolker jeg dette feil nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge kan den melka som er tatt opp fra fryseren stå i kjøleskap for eksempel? Kan jo ta opp for hele dagen evt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frys ned en gang nå, og ta opp igjen om et par uker og sjekk melka for bismak! Noens melk får dette, andres ikke. Og noen babyer liker melka likevel, andre ikke. Les mer på ammehjelpen sine sider.

Bare et lite tips fra ei som har møysommelig pumpa hver natt, fryst og så kasta over to liter melk. Hele lageret plutselig borte. Hadde jeg hatt tilgang på smileys på ipaden nå hadde det ikke sett pent ut, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Lillemann vil heller ikke ha fryst melk. Signerer frk.Rose som anbefaler deg å teste melka. Jeg har også opplevd at melka lukter surt etter to døgn i kjøleskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...