Gå til innhold

Hvordan holde ut overtiden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

(jeg har ikke gått overtid selv, men har gått to svangerskap til termin, og ikke trippet eller kjedet meg et sekund i ventetiden)

Det skjer noe når man kommer noen dager over termin.... fra å ikke vente mer enn i vanlig spenning til at det nesten blir uutholdelig. Antar det er en slags "mekanisme" for at man skal bli veldig klar for fødsel og ikke frykte smertene. Plutselig er man bare helt FERDIG og venter noe så innmari. Fra en dag til den neste omtrent. Det er utrolig utmattende og vanskelig å innstille seg på annet når dag etter dag snegler seg forbi... Men jeg er enig i poenget ditt! Og prøvde det selv (inntil 2 uker over.. da bar det ikke mer å hente ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skjer noe når man kommer noen dager over termin.... fra å ikke vente mer enn i vanlig spenning til at det nesten blir uutholdelig. Antar det er en slags "mekanisme" for at man skal bli veldig klar for fødsel og ikke frykte smertene. Plutselig er man bare helt FERDIG og venter noe så innmari. Fra en dag til den neste omtrent. Det er utrolig utmattende og vanskelig å innstille seg på annet når dag etter dag snegler seg forbi... Men jeg er enig i poenget ditt! Og prøvde det selv (inntil 2 uker over.. da bar det ikke mer å hente ;) )

Jeg tror bare ikke det ville skjedd meg, for jeg var veldig innstilt på å være tålmodig, kose meg, og ikke vente aktivt. Jeg så på termindato som veiledende dato, og ikke noen milepæl i seg selv. Men jeg hadde i bakhodet at på 1 ukes overtidskontroll, da ville jeg presse for igangsetting. Så vet jo ikke hvordan jeg hadde tatt det om jeg måtte gå uke to over også.

Endret av ViljaH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror bare ikke det ville skjedd meg, for jeg var veldig innstilt på å være tålmodig, kose meg, og ikke vente aktivt. Jeg så på termindato som veiledende dato, og ikke noen milepæl i seg selv. Men jeg hadde i bakhodet at på 1 ukes overtidskontroll, da ville jeg presse for igangsetting. Så vet jo ikke hvordan jeg hadde tatt det om jeg måtte gå uke to over også.

Jeg trodde også at jeg hadde den instillingen ;)

Og alle de koselige greiene du nevnte, har jeg nå gjort 20 ganger, og er ikke så koselig mer..

Hodet går fullstendig i lås, det blir bare sånn.

Har overtidskontroll i mårra, så nå får vi se :)

Til dere som nevner orgasme: ikke tro at det gjelder alle. Jeg skal love at de fleste som går en del over (bl.a. meg) prøver ALT for å få ungen ut. Men ingen effekt desverre. Og jeg har liten tro på at jeg er den ene prosenten :ler:

Noen av dere andre 'overtidsarbeidere ' som har født enda? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer noe når man kommer noen dager over termin.... fra å ikke vente mer enn i vanlig spenning til at det nesten blir uutholdelig. Antar det er en slags "mekanisme" for at man skal bli veldig klar for fødsel og ikke frykte smertene. Plutselig er man bare helt FERDIG og venter noe så innmari. Fra en dag til den neste omtrent. Det er utrolig utmattende og vanskelig å innstille seg på annet når dag etter dag snegler seg forbi... Men jeg er enig i poenget ditt! Og prøvde det selv (inntil 2 uker over.. da bar det ikke mer å hente ;) )

Jeg gikk over termin, og jeg var så rolig i forhold til når fødselen skulle sette i gang, at da vannet gikk to timer etter legekontrollen, så ble jeg rett og slett veldig overasket. Det var ikke sånn "YES; endeliiiig"..Det var mer sånn "hva skjedde nå?? Jeg skal da ikke føde enda? :klo: ". Enda var jeg veldig klar for fødsel. Hadde gledet meg enormt til den opplevelsen flere år før jeg ble gravid. :)

Det er ikke sånn at alle blir så utålmodig, og det er ikke nødvendigvis sånn at alle som ikke har gått over termin, men som sier at det ikke hadde gjort dem noe å gjøre det, tar feil om seg selv.

Folk er jo forskjellige.. :)

Edit: Tror grunnen til at jeg ble så overasket og ikke var kommet dit at jeg tenkte at jeg kom til å føde snart, var fordi jeg var sikker på at jeg kom til å måtte bli igangsatt. Hadde nok noe med at mamma sine fødsler ikke startet av seg selv.

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer noe når man kommer noen dager over termin.... fra å ikke vente mer enn i vanlig spenning til at det nesten blir uutholdelig. Antar det er en slags "mekanisme" for at man skal bli veldig klar for fødsel og ikke frykte smertene. Plutselig er man bare helt FERDIG og venter noe så innmari. Fra en dag til den neste omtrent. Det er utrolig utmattende og vanskelig å innstille seg på annet når dag etter dag snegler seg forbi... Men jeg er enig i poenget ditt! Og prøvde det selv (inntil 2 uker over.. da bar det ikke mer å hente ;) )

Ikke nødvendigvis. Jeg har gått over termin i begge mine svangerskap men har ikke blitt noe mer utålmodig etter termin. Termindagen er bare en dato..

Anonym poster: 6a6ba6cf2e9ea2c711b933680c1acb0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fint at dere ikke ble utålmodige når dere gikk over :jepp: Kan jeg spørre hvor mye dere gikk over..? Skal ikke si at det har noe å si for alle altså! Men det er relativt stor forskjell på 4 dager, 6 dager, 9 dager og to uker... Den som ikke begynner å bli (litt bekymret) og lei når man bikker 42 uker har min største respekt! :pls:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mamma fikk meg to uker før tiden så det var sikkert med på å gjøre ventetiden veeeldig lang fram til igangsetting 15 dager over ;) ref. Teriaki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fint at dere ikke ble utålmodige når dere gikk over :jepp: Kan jeg spørre hvor mye dere gikk over..? Skal ikke si at det har noe å si for alle altså! Men det er relativt stor forskjell på 4 dager, 6 dager, 9 dager og to uker... Den som ikke begynner å bli (litt bekymret) og lei når man bikker 42 uker har min største respekt! :pls:

Jeg gikk ti dager over første gang og fire dager over andre gang. Men andre gangen var jeg "klar" for å gå like lenge siden jordmor sa at ofte ligner man på seg selv med overtid osv. Føltes nesten litt fortidlig da fødselen startet "allerede" etter 4 dager over termin :fnise:

Anonym poster: 6a6ba6cf2e9ea2c711b933680c1acb0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ti dager over første gang og fire dager over andre gang. Men andre gangen var jeg "klar" for å gå like lenge siden jordmor sa at ofte ligner man på seg selv med overtid osv. Føltes nesten litt fortidlig da fødselen startet "allerede" etter 4 dager over termin :fnise:

Anonym poster: 6a6ba6cf2e9ea2c711b933680c1acb0e

Det er noe sånt jeg håper på ved en eventuell neste fødsel! :jepp::fnise:

Kommer nok til å "aktivt IKKE vente" :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk 15 dager over det som var termindato, og ble da igangsatt. Jeg var ikke veldig utålmodig, men jo mer tid som gikk jo mindre tro fikk jeg på at kroppen ville sette i gang fødselen av seg selv. Årsaken til manglende utålmodighet kan ha vært fordi jeg hadde termin like før jul, og når dagene etter termin kom og gikk synes jeg det var like greit at barnet holdt seg inne til etter årsskiftet ;) I tillegg var formen veldig god så jeg hadde ikke noe å klage på. Brukte tiden til gå-turer, lese, se serier på DVD og bare nyte roen sammen med samboer. Som førstegangs kan det egentlig være greit å forsøke og nyte stillheten, roen og alenetiden - for etter barnet har kommet kan man se langt etter det en god stund ;) Nå venter jeg mitt andre barn og mistenker at jeg kommer til å være litt mer utålmodig denne gangen.. :)

Anonym poster: 171237e1058d1b41493d9a488e7fa7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...