Gå til innhold

Ettåringen har blitt så urolig om natta


andemor

Anbefalte innlegg

Vi har ei jente som egentlig har vært veldig grei å legge om kveldene, og sovet godt gjennom hele natta. Vi har puttet i smokken noen ganger i løpet av natta, men det er alt. Hun har våknet fornøyd, og kunne ligge og pludre for seg selv noen minutter.

De siste månedene har hun våknet med gråt i halv fem - fem - tida. Det har ikke nyttet å få henne til å sove mer, hverken på den ene eller andre måten. De siste par ukene har hun i tillegg blitt urolig på natta; skreket flere ganger i løpet av natta, og vært vanskelig å roe ned igjen..

På dagen er hun som regel blid og fornøyd. Vi sliter med å få til noen ordentlig rutine på dagsovingen, siden hun våkner til forskjellig tid, og hun ikke blir trøtt før etter mange timer hvis hun har hatt en rolig natt.

Er dette noe vi bare må ta som "sånn er det med små barn, det går over" ? Eller er det noe man kan gjøre? Fint å høre om noen har noen lignende erfaringer.

Endret av andemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har en på 16 måneder som er inne i den perioden akkurat nå. :natti: Det er minst 2 oppvåkninger hver natt og som regel morgen mellom 5 og 6. Hun sover tyngst fra hun sovner mellom 18:30 og 19 og til rundt 23. Da begynner ''moroa''. :gjeiper:

Har dessverre ingen råd å komme med, annet enn å tenke at det går over? Det er ihvertfall det vi håper på. :fnise: Det kan være alt fra voksesmerter (noe jenta vår sikkert har hatt litt av, hun vokste 3 cm på 2 måneder!) til tenner til utviklingssprang. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenker i de baner, jeg også. Merker at det skjer veldig mye med henne nå, og utviklingen har eksplodert i denne tiden. Håper bare at det går over av seg selv om ikke så altfor lenge. :sove:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg lurer litt på om det er noe vi gjør på ettermiddagene som påvirker henne. I går kveld og i natt var jeg alene med henne, og det var en roligere natt plutselig. Hun sov mye lengre også. Det kan selvfølgelig være en tilfeldighet, men jeg synes ofte hun har roligere netter når det bare har vært henne og meg i timene før legging. Pappaen herjer nok mer med henne, men kan det ha så stor effekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok et poeng der... Sønnen min på 11 mnd sover mye bedre når jeg er alene med han enn når faren er hjemmer... Han herjer så mye med han at jeg tror det kan bli litt for mye på kvelden.

Anonym poster: 94102216d199405b80bf7f45b3a76e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det ingen innvirkning den ene eller andre veien dessverre. Men mannen er mye borte da (jobber på sjøen), så kanskje hun bare er vant til det? Eller kanskje hun finner det for godt å sove litt mer nå som han er hjemme? Det er lov å håpe. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er mannen også mye borte i forbindelse med jobb, så hun burde også være vant til det. Men det er jo ekstra stas med pappa, som kommer hjem fra jobb og er klar for tull og tøys.

I natt har vi hatt en slitsom natt igjen. Halv fire begynte hun å skrike. Jeg klarte å roe henne litt, men hun fikk ikke til å sove. Så jeg ga henne litt grøt, men det hjalp heller ikke. Hun lå rolig i senga si, men med en gang jeg gikk begynte hun å gråte. Til slutt sto pappaen opp med henne en times tid, og så klarte hun faktisk å sove halvannen time. Jeg skjønner ikke det her... Håper det gir seg snart, for jeg kjenner at jeg snart trenger ferie fra hele ungen. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har nettopp hatt en slik periode nå også (18mnd) Begynte i bhg, fikk masse tenner og vokste masse. Han våknet om nettene eller tidlig morgenen. Det vi gjorde da var at vi satte en ekstraseng inn på rommet hans, og når han våknet om natten gikk jeg å la meg der. Da roet han seg og sovnet i sengen sin igjen, men kunne ha mange oppvåkninger om natten, men var roligere når han så/hørte meg der. Tok vel kanskje en månedstid før jeg kunne sove hele natten i sengen min selv, og gutten sov helt til den var morgen kl 6.

Anonym poster: 90e4f8403c1e3101b29bdfbce7abcd73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstraseng der inne hørtes ikke så dumt ut. Litt oppvåkninger er vi jo vant til, men det er så slitsomt når ingenting hjelper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...