Gå til innhold

Energityver!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man leser ofte i blader og sånt at man bør sile ut enegityver i livet, man hva gjør man når enegityven i livet mitt er min mor?

Det er jo ikke bare å kutte henne ut heller, men blir bare så sliten av henne av og til.

Anonym poster: 0bb11cd893c727ce1788300b65b62545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

slutte å gi henne kaffe og godteri? ;)

neida, sorry for unødvendig svar..

Si det som det er, og om hun ikke roer seg litt må dere treffes litt sjeldnere

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett det heller for da kommer ho ikke på besøk mer, det skjdde sist jeg nevnte noe. Da måtte ho ha med seg samboreni flere år for å komme på besøk.

Anonym poster: 9394313cb930296faaac87efdd30daa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å alltid avtale å besøke henne, så bestemmer du selv når du drar?

Anonym poster: d36b50c959eb4c47b1c41263d0113ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å holde litt avstand.

Jeg følte meg presset, og ba om forståelse for at vi er ulike, og at det tar energi fra meg å hele tiden måtte forsvare mine og min manns valg. Mora mi var forbanna og jeg var utslitt og fortvilet, men vi klarte å enes om at vi er uenige. Etter det er det en viss avstand mellom oss, og vi går over på et nytt tema om vi merker at vi beveger oss ut på tynn is.

Ikke drømmeforholdet mellom mor og datter, men det er til å leve med. Hadde vi ikke kommet frem til dette er jeg redd vi måtte ha kuttet ut å ha kontakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til er energityven midt i livet ditt, og det er nesten umulig å kutte dem helt ut.

Da må man bare ta vare på seg selv, så godt man kan....

Det kan være din mor, far, far til dine barn....alle disse er det vanskelig å velge helt bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er bare så skuffet at jeg voksen dame kan oppføre seg sånn, det hadde aldri jeg villet gjort med mine barn. det burde gå an å prate i lag og si sin mening uten at hun skal gå i offer rollen hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare så skuffet at en voksen dame kan oppføre seg sånn, det hadde aldri jeg villet gjort med mine barn. det burde gå an å prate i lag og si sin mening uten at hun skal gå i offer rollen hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og greit. Du begrenser samværet til det du selv orker og vil.

Anonym poster: ab5d61002952cf3bf9eb33cb621dbe2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man leser ofte i blader og sånt at man bør sile ut enegityver i livet, man hva gjør man når enegityven i livet mitt er min mor?

Det er jo ikke bare å kutte henne ut heller, men blir bare så sliten av henne av og til.

Anonym poster: 0bb11cd893c727ce1788300b65b62545

Jeg sliter med det samme, bare det er bestevenninna mi... Vet heller ikke hva jeg skal gjøre.

Anonym poster: 0089e626e8716493c2b3964bdd8c8fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok, som flere nevner, trappe ned på kontakten. Det er dessverre sånn at det ikke er alle det nytter å ta opp ting med. Det tror jeg du bare må godta, og heller holde henne unna situasjoner du vet kan bli vanskelig... Du skriver ikke spesifikt hva din mor gjør, så det blir litt vanskelig å svare mer fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med det samme med min mor, og jeg har måttet holde avstand, forholdet kan av den grunn aldri bli slik nært og kjært som jeg skulle ønske meg det. Det dumme her er at hun har begynt å gi meg penger og det kjennes vanskelig for ettersom tiden går innser jeg også at det er alt hun har å gi. Å hun kan godt finne på å si "så snill som jeg har vært med deg" ,å forholde meg til slikt føles ikke ut som hun noensinne kan anerkjenne meg for pengene havner mellom oss. Jeg tror hun søker å erstatte noe hun aldri har eid eller kommer til å eie innvendig. Derfor må jeg ta avstand . For tett innpå henne over tid spiser meg opp. Hun har aldri hatt foreldre har jeg ofte tenkt. Men da må hun søke hjelp og det vet jeg hun aldri kommer til å gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitrondrops

Du kan forandre hvordan du reagerer og forholder deg til din mor, å ikke la deg påvirke i like stor grad av ting hun sier eller gjør.

Hadde selv en forelder som var en ekstrem energityv og påvirket humøret mitt i stor grad, men etter at jeg skjønte at "det er faktisk jeg selv som bestemmer hvordan jeg vil ha det" og "uansett hva forelderen gjør eller sier til meg trenger jeg ikke la det påvirke dagen min, det er bare et kontrolleringsbehov fra forelderen min sin side og den som har et problem."

Så nå har jeg det mye bedre, negative ting forelderen sier preller nå av meg, hvor jeg før ble sint eller begynte å kjefte og ta meg nær av det.

Jeg kan også ofte spørre "hva mener du med det?" , " Hvorfor sier du det?" "Hvorfor hisser du deg så opp?" og samtidig være like rolig selv. Sier også oftere at " det har vel ikke du noe med" eller "nå kan du lure nå" med et smil og lignende for å sette grenser.

Endret av Sitrondrops
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan forandre hvordan du reagerer og forholder deg til din mor, å ikke la deg påvirke i like stor grad av ting hun sier eller gjør.

Hadde selv en forelder som var en ekstrem energityv og påvirket humøret mitt i stor grad, men etter at jeg skjønte at "det er faktisk jeg selv som bestemmer hvordan jeg vil ha det" og "uansett hva forelderen gjør eller sier til meg trenger jeg ikke la det påvirke dagen min, det er bare et kontrolleringsbehov fra forelderen min sin side og den som har et problem."

Så nå har jeg det mye bedre, negative ting forelderen sier preller nå av meg, hvor jeg før ble sint eller begynte å kjefte og ta meg nær av det.

Jeg kan også ofte spørre "hva mener du med det?" , " Hvorfor sier du det?" "Hvorfor hisser du deg så opp?" og samtidig være like rolig selv. Sier også oftere at " det har vel ikke du noe med" eller "nå kan du lure nå" med et smil og lignende for å sette grenser.

Da er du utrolig flink om du klarer å la negative ting prelle av deg, jeg syns det er vanskelig når hun sier og gjør ting som er sårene. For jeg blir såret og skuffet. For jeg tenker hvorfor skal hun si hva hun mener og ikke jeg. Og nå har jeg endelig klart å si hva jeg mener, og hva gjør hun, jo hun har ikke tatt kontakt siden midten av juli. Det er så typisk henne. Hun går i offer rollen hver gang, det er alltid så synd på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snudde på det og ga full guffe tilbake til disse energityvene som dukker opp både i familien og jobb og i fritid.. Det virker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...