Gå til innhold

Oslo er en møkkaby!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis du synes Oslo er så forferdelig er det ingen som tvinger deg til å besøke byen. Selv elsker jeg Oslo av hele mitt hjerte. Jeg er til og med født og oppvokst på den o-så-farlige-østkanten, og oppholdt meg mye i sentrum generelt, allikevel har jeg verken opplevd vold eller ran.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du synes Oslo er så forferdelig er det ingen som tvinger deg til å besøke byen. Selv elsker jeg Oslo av hele mitt hjerte. Jeg er til og med født og oppvokst på den o-så-farlige-østkanten, og oppholdt meg mye i sentrum generelt, allikevel har jeg verken opplevd vold eller ran.

Jo, min arbeidsgiver.

• Liker 3
Skrevet

Jeg reiser sjeldent frivillig til Oslo, men jeg må mye pga jobb.

Anonym poster: 52e5e78b8abf58ba7f092fd38843d3d8

Skrevet

Jeg reiser sjeldent frivillig til Oslo, men jeg må mye pga jobb.

Jeg snakket vel mest om de situasjoner hvor man velger å reise dit frivillig. Uansett, vi alle må gjennom ting vi ikke liker. Det er sånn livet er, ser ingen grunn til å sutre over hvor stygg og forferdelig byen er. Og hvis man kun er der i jobbsammenheng tviler jeg ganske sterkt på at man vet hvordan det egentlig er å bo i Oslo.

Skrevet

Hvis du synes Oslo er så forferdelig er det ingen som tvinger deg til å besøke byen.

Jeg snakket vel mest om de situasjoner hvor man velger å reise dit frivillig.

For en merkelig påstand.

Anonym poster: 17dd091ed36563e409d970196113c6d9

• Liker 1
Skrevet

For en merkelig påstand.

Hva er merkelig med det? Hvis man reiser til Oslo helt frivillig, dvs at man ikke er tvunget til å reise dit gjennom jobben, så fatter jeg heller ikke at man kan få seg til å klage. Hvis byen er så forferdelig ville det mest logiske være at man holder seg borte.

Skrevet

Jeg har bodd i en europeisk storby som er ca 3 ganger så stor som Oslo, og der var det mye som var annerledes fra Oslo. Det var veldig rent og pent overalt (hvis det f.eks. var en parade eller demonstrasjon et sted syntes det ikke et par timer senere), gamle bygninger ble tatt skikkelig vare på og alt passet sammen, ikke sånn som i Oslo der det spretter opp skikkelig stygge blokker overalt, som ikke passer til naboblokkene. Jeg savner å gå rundt i en storby som ikke er så grå som Oslo. Heldigvis bor jeg ikke i sentrum, så her er det mye grøntområder. Men kollektivtilbudet sjokkerer meg her. Der jeg bodde var fem minutter lenge å vente på neste t-bane, og det gikk bane overalt. I Oslo må man bytte transportmiddel hvis man skal f.eks. til Grünerløkka. Enkelte ganger hadde det vært raskere å gå fire-fem kilometer enn å vente på kollektivtransport, bytte, vente på neste. Sykkelstier er det heller ikke særlig mye av sammenlignet med der jeg bodde, så det er ikke egentlig noe alternativ å sykle overalt heller. Så det er mye ved selve byen jeg savner. Men karakteristikken av Oslofolk som kalde og kjipe kjenner jeg virkelig ikke igjen. Jeg syns folk stort sett er åpne og hyggelige, og jeg syns det er koselig med en by med så fargerike mennesker. Folk har det ikke så fryktelig travelt sammenlignet med der jeg bodde før, og folk er mer åpne mot fremmede. Man kan slå av en prat med en ukjent i kassakøen, og det syns jeg er koselig. Så selve byen syns jeg mangler en del ting, men menneskene i den er fine :) Jeg bor mye heller i Oslo enn der jeg bodde før.

• Liker 2
Skrevet

Eg har budd fem år i Oslo. Det har endra meg. Målfolk har vorte ålreite dyr, og eg har nesten vorte ein av flokken. Kvifor? Kvifor kan eg no forstå at det trengst ein kamporganisasjon, at det som før var dogmatisk i røynda er å setta hardt mot hardt? Eg trur det har noko med naivitet å gjera. Eg var truleg særs naiv (dette vesle ordet som er så greitt når du skal forklara feilslåtte spådommar på ein fin måte). Eg trudde tida då by skydde land var forbi. At når året var 1988 og parabolantenna, flyet og Bladcentralen hadde bunde oss saman på alle måtar, kunne ikkje nokon lenger føle at dei sjølve låg lenger framme og var meir inn i tida. At dei hadde monopol på det interessante, det mest kulturelle. Eg trudde òg, i min ungdommelege "verda er ein kjekk stad"-tilstand, at det å snakka dialekt ikkje utvida Oslo-folks pupillar ein millimeter lenger. Ikkje i ein hovudstad som har vorte ein av dei største nynorskkommunane i landet, ein by som husar folk frå heile verda. Ein stad der gebrokken knoting er å rekna som ein alminneleg språkvariant.

Jeg lever helt fint med at du ikke trives i Oslo, så hvorfor kan du ikke forstå at jeg stortrives og blomstrer i Oslo? Jeg har helt annen erfaring med Oslo enn deg. Jeg kjenner flere målfolk og mange som holder på dialekten sin, men som likevel ikke vil flytte tilbake til hjembygda. Og det er like mange byfolk som hater bygda, som det er bygdefolk som hater byen.

Anonym poster: a624b7ba0d169cfda284c88bc7df1668

• Liker 4
Skrevet

Voldtekter, ran, overfall, knivstikking. Ikke et trygt sted etter mørkets frembrudd.

Kalde mennesker!

Fatter ikke at noen orker å bo der.

Sånn der fikk jeg det ut.

Anonym poster: ffd1b055bbd8f6ad87e38236c18f0b61

Dette kan vi takke de rødgrønne for!

(for de som ikke forstår hvorfor, så nevner jeg bare ordet innvandring)

Anonym poster: a54db3cb30ec0522b162eca333ecfc64

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg lever helt fint med at du ikke trives i Oslo, så hvorfor kan du ikke forstå at jeg stortrives og blomstrer i Oslo? Jeg har helt annen erfaring med Oslo enn deg. Jeg kjenner flere målfolk og mange som holder på dialekten sin, men som likevel ikke vil flytte tilbake til hjembygda. Og det er like mange byfolk som hater bygda, som det er bygdefolk som hater byen.

Men til trass for desse naturlege eller kunstige årsakene som verkar til å lokka folk til byane, så lyt vi likevel ikkje gløyma, at det på den andre sida er, eller laut vera, sterke band som skal halde landsfolk heime i bygdene. Om alt er som det skulle vera, lyt heimen ha ei dragande makt av dei sterkaste i mannebrjostet. Heimbygda skulle vera eit sterkt atterhaldsband, ei "konservativ" makt. Mang ein gardbrukar har det vel gjenge som Gunnar frå Lidarende, då dei frå siste bakken såg utover dalen og grendene, at dei har funne skilnaden frå heimbygda for tung, og har meint at eit turveleg bu i fedraheimen lell var betre enn eit rikt der inne i den framande byen. Frendelaus og ukjend fer han der i det nye livet og steller altfor ofte så mange vanskar å vinna med, før han finn den tronge og smale vegen som fører til målet.

Endret av Rskre
Skrevet

Jeg føler meg ikke spesielt utrygg i Oslo, det er mye skumlere på bygda. Men Oslo er så utrolig overbelastet av narkomane, tiggere, uteliggere, sigøynere, kriminelle, illegale innvandrere og folk med alle mulige problemer. Får ofte følelsen av at det er et lite mindretall her som har en jobb og betaler skatt. Og det blir bare flere og flere rusmisbrukere, gjenger og gærninger. De fleste ignorerer at byen råtner på rot, de "venner seg til det" og aksepterer det. Det er regnet som "politisk ukorrekt" å ønske seg en ren og trivelig by uten tre tiggere på hvert gatehjørne, mengder med søppel overalt, og høylydte heroinister som stavrer rundt som gapende zombier og krever respekt og penger. Det er en slags misforstått "inkluderende og raus" holdning som fører til at Oslo (sentrum) er i ferd med å bli en fullstendig forslummet by. Norge har mest penger i hele Europa, likevel er hovedstaden mest preget av pakk, søppel og kriminelle.

I tillegg gjør den gjengse norske mangelen på folkeskikk blant middelklassen seg gjeldende, ingen bryr seg, alle er bare opptatt av seg selv, bare det er fint inni leiligheten eller huset og kroppen ser bra og veltrent ut, driter man i alt og alle. Jepp, det er jævlig i Oslo. Men det er også jævlig på bygda. Hvor skal man egentlig bo? Hvor?

Anonym poster: c3d90a8749171709b8642da3ab037b47

• Liker 3
Skrevet

Skal vi setje Oslos norske sjølvforakt inn i ein endå større historisk samanheng, lyt det vera rett å seie at Oslo ligg i periferien av det norske kjernelandet. Frå vikingtida og opp gjennom mellomalderen var Vestlandet og Trøndelag med forgreining opp til Helgeland kjernelandet, dvs. Kyst-Noreg. Det danna bruhovud for det fyrste større oversjøiske imperiet som gjekk ut frå eit europeisk land, Noregsveldet. Oslo vart ein slags lettutgåve av ein hovudstad som fylgje av at dette norske riket vart veikare og tapte i tevlinga med makthavarane i Danmark og Sverige. Då vart Oslo den høvelege kolonihovudstaden. Men den dag i dag er kysten sjølve hjarteblodet i Noreg, medan Oslo er underleg framand for den.

• Liker 1
Skrevet

Men til trass for desse naturlege eller kunstige årsakene som verkar til å lokka folk til byane, så lyt vi likevel ikkje gløyma, at det på den andre sida er, eller laut vera, sterke band som skal halde landsfolk heime i bygdene. Om alt er som det skulle vera, lyt heimen ha ei dragande makt av dei sterkaste i mannebrjostet. Heimbygda skulle vera eit sterkt atterhaldsband, ei "konservativ" makt. Mang ein gardbrukar har det vel gjenge som Gunnar frå Lidarende, då dei frå siste bakken såg utover dalen og grendene, at dei har funne skilnaden frå heimbygda for tung, og har meint at eit turveleg bu i fedraheimen lell var betre enn eit rikt der inne i den framande byen. Frendelaus og ukjend fer han der i det nye livet og steller altfor ofte så mange vanskar å vinna med, før han finn den tronge og smale vegen som fører til målet.

Voldsomt til bonderomantikk, da.

Nå har jeg alltid visst at bylivet passer meg bedre enn bygdelivet, selv da jeg bodde på bygda. Men jeg kan love deg at hvis bygda hadde tatt bedre vare på meg, latt meg være den jeg er uten å mobbe meg og fått meg til å føle meg trygg i stedet for å frykte å møte kjentfolk, så kan det hende at jeg hadde vurdert å flytte tilbake. Kanskje. In a galaxy far far away.

• Liker 3
Skrevet

Jeg savner faktisk Oslo nå som jeg har flyttet der ifra, men nå forbinder jeg Oslo med andre ting enn du beskriver. Oslo er hjembyen min hvor jeg er født og oppvokst, Ullern for å være mer spesifikk. Veldig hyggelig område, nærme både byen og marka og har alt man trenger i nærheten. Om sommern kan man sykle til Bygdøy, grille og tilbringe en lat sommerdag på stranden eller spille vollyball og grille i frognerparken. Når snøen legger seg har vi gode skimuligheter i både marka og på tryvann. Det er alltid noe å gjøre og lett å kommer seg rundt i motsetning til mange andre steder i Norge.

Anonym poster: cb22320e88c9ab448d43a8e11dd60c3a

• Liker 3
Skrevet

Ikke sant?

Oslo har så mye mer å by på en Karl Johan og sentrumskjernen. :)

Vi er faktisk ikke i sentrum mer en kanskje maks ett par dager i uka, og koser oss med flotte turområder ellers i oslo, masse frodige grøntarealer, flotte utsiktspunkter, aktiviteter og kultur. Og ikke minst ting å gjøre, både arrangert og spontant på egenhånd. :)

• Liker 3
Skrevet

Voldtekter, ran, overfall, knivstikking. Ikke et trygt sted etter mørkets frembrudd.

Kalde mennesker!

Fatter ikke at noen orker å bo der.

Sånn der fikk jeg det ut.

Anonym poster: ffd1b055bbd8f6ad87e38236c18f0b61

Dette finner man overalt! Ikke bare Oslo.

Gjest Elissima
Skrevet

Jeg har bodd i Oslo i 4 år og stortrives. Har blitt kjent med masse folk og det er alltid noe som skjer. Syns folk stort sett er hyggelige jeg. Så klart man får et dårlig inntrykk ved å gå ned Karl Johan. Hva med de fine stedene i Oslo, som Aker brygge, St.Hanshaugen,Frogner,Vålerenga/Kampen? I tillegg til mange andre steder.

Jeg har til og med gått hjem fra byen gjennom Grønland midt på natta uten å bli voldtatt i rumpa. Har hyggelige naboer som hilser og slår av en prat også. Tror man må gjøre noe selv for å bli kjent med folk, men sånn er det jo i alle byer.

Skrevet

Det viser jo bare hvor arrogante dere er når dere mener at alt utenfor Oslo er bygd. Skulle tro dere levde i en boble.

Kjenner flere som har bodd i Oslo i mange år, men de flytter tilbake nettopp fordi Oslo ikke er en hyggelig by.

Det er noen positive ting med Oslo, men de kan jeg telle på en hånd.

Jeg lurer også på hvorfor dere stiller dere så i forsvar. Syns dere voldtekter og kriminalitet er sjarmerende?

Kanskje fordi fordummende generaliseringer fortjener å bli møtt med nettopp det samme.

• Liker 2
Skrevet

Er ikke fra bygda, men en annen større by i Norge. Her er det trygt i forhold til Oslo. Hyggelig folk her også.

Det spørs kanskje hvor du er i Oslo, da ... hvor har du vært egentlig?

Anonym poster: 9a1c78d693a3cdeadb5636623567983c

Skrevet

Dyster voldshelg i Oslo

I løpet av helgen er det meldt om to drap og flere knivstikkinger i Oslo. Politiet er fortsatt på jakt etter spor etter personen som knivstakk og var nær ved å drepe en taxisjåfør (35).

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10047494

LOL! Oslo er bare så trygt altså! ;)

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...