Gå til innhold

Hva gjør taco så usunt?


Lilje:)

Anbefalte innlegg

Hva er det som ikke gjør taco til en fullverdig middag? (er så mange som sier det) Og hva gjør den usunn? Mange sier de liksom skeier ut med taco i helgen..

Er det osten og evt lefsene som gjør det? Hva hvis man bruker skjell istedet?

Og bytter ut rømme med kesam? Bruker karbonadedeig i stedet for kjøttdeig?

Er ikke dette en flott middag da: Karbonadedeig, ost, grønnsaker (salat, agurk, mais, avocado), kesam, tacosaus, 2-3 tacoskjell? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Palmeolje, MSG og andre tilsetningsstoffer.

Anonym poster: 83a7c357f7b0e5f9a25c737ab2c69d65

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lefse/pitabrød/skjell, samt ost og rømme. Mange bruker lefse, smører den med rømme, dekker den med ost, køler på med kjøttdeig, strør masse mais på, og så topper det med en dæsj salat. Det er usunt og kaloririkt.

Dropp lefsa og lag tacosalat i stedet, bytt ut rømme med (mager/)kesam og bruk lite/ingen ost, og karbonadedeig i stedet for kjøttdeig så er det en sunn og god middag. Og veldig kalorifattig, for den som bryr seg om det.

En tacolefse inneholder nesten 200 kcal!

Jeg lager min tacosalat med isbergsalat, tomat, agurk, paprika, rødløk og litt mais, bruker 150-200 gram karbonadedeig, et par t-skjeer mager kesam og et par t-skjeer salsa. Det er godt i underkant av 300 kcal, og jeg blir god og mett av det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge en ikke dynker hele greia i ost, rømme, guacemole etc så er ikke taco noe ille. Om en spiser det en gang i uka der hverdagen ellers er sunn og aktiv så er det bare å kjøre på synes jeg :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Media og mange andre mener det er usunt pga palmeoljen. Ikke fordi det er en potensielt uetisk anskaffet olje, men fordi den er mettet.

Det kommer nok til å endre seg litt om litt. Til slutt vil det komme for en dag at mettet fett ikke er farlig.

Det som potensielt kan være "usunt" i taco er mengden lefse som spises. Fettrik kost kombinert med karbohydratrik kost er en snarvei til større fettlagring enn forbruk.

Noen individer reagerer også på msg. Msg er forsåvidt naturlig og det finnes i en rekke matvarer, men enkelte reagerer på det, og man vet ikke sikkert hva som skjer dersom man eksponeres for det i store doser over tid.

Det er forsåvidt meget enkelt å gjøre taco relativt sunn. Dropp lefsen og bruk kjøtt du stoler på. Jeg anbefaler å bruke mørbrad strimlet tynt. Entrecôte er bra også, men det er litt dyrere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser det som jeg selv anser som "sunn" taco. Det er mer en taco-salat da men. Spiser massevis av grønnsaker, karbonadedeig stekt med hjemmelaget tacokrydder (kjempe enkelt og godt!!), hjemmelaget salsa, ikke ost (liker ikke ost i tacoen). Veldig godt!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel skjell/lefser og rømmen som er de største synderne vil jeg tro, så da jeg gikk ned i vekt kuttet jeg dem helt evt. bare spiste ett skjell(liker ikke lefser). Dessuten kan man jo lage taco av kylling kjøttdeig eller laks:) Og masse salat:) Osten kommer vel an på mengden og sorten.

Anonym poster: 1c9eb87bcdcb541cb4e4c292cd3a8b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn spiser så rar "taco"! Må le!

Anonym poster: 3c9042268c22115a3f770db4e41a6ed3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalorimessig så blir det fort mye dersom man bruker ost, kjøttdeig, avocado, skjell/lefser og rømme. Selv spiser jeg taco en gang i blant med god samvittighet, men da spiser jeg som regel ikke noe annet utenom frokost (spiser heller sjeldent og større porsjoner, blir ikke spesielt sulten med tiden, smak og behag).

Da bruker jeg å legge opp to taco tubs, men klarer sjeldent å spise opp nummer to... Lager salat av isbergsalat/crispy, tomat, paprika, mais, løk, masse agurk og grønn jalapenos og bruker like mye av det som jeg bruker av karbonadedeig (med vanlig tacokrydder, ikke hjemmelaget). Bruker også lett rømme og salsa på, men dropper osten dersom det ikke er lett norvegia, da hender det at jeg tar på litt. Synes at ostesmaken forsvinner i taco og legger aldri merke til den, så ser ingen grunn til å ha i ost heller.

Edit: Det er altså taco tubsene som står for det meste av kaloriene de gangene jeg spiser taco...

Endret av kills
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Dreamdrops

Hah! Maten er hva man gjør den til.

Grove tacolefser, karbonadedeig, ost, avocado, tomater, agurk, salat, jalapenos, tacosaus og rømme :)

For meg er det ikke noe usunt ved disse ingrediensene i det hele tatt.

Endret av Dreamdrops
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men altså - for min del da - 2 lefser stappet fulle med grønnsaker og karbonadedeig selvfølgelig med ost, rømme og tacosaus. Hva gæærnt kan det være a?

En snittkvinne skal ha i seg ca 2000 kcal i løpet av en dag, og for en som spiser 3 måltider om dagen er da ikke taco usunt?

Hysterisk spør du meg.

Anonym poster: 089663a926ec6e8f0fb81542d9c8f6a4

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser min tacomiddag med god samvittighet. Jeg bruker fullkornslefser (alternativt uten lefser - tacosalat), like mengder krydret karbonadedeig og tomat, litt lettrømme, salsa, mais, vanlig ost og en god del salat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Dreamdrops

Nordmenn spiser så rar "taco"! Må le!

Anonym poster: 3c9042268c22115a3f770db4e41a6ed3

Jaha, hvordan spiser du taco? :gjeiper:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns at det er viktig å påpeke at de sunneste menneskene, er ofte de som tillater seg å spise ost innimellom. Det er ikke de som nekter seg tacos til lørdagskosen, men de som forstår at vekt og sunnhet handler om balanse og moderasjon. Spiser du tacos flere ganger i uka (noe som jeg kan finne på å gjøre), kan det være greit å spise litt sunnere taco som jeg pleier å gjøre. Spiser du derimot tacos av og til kan du selvfølgelig kjøre på med full pakke av både lefser, ost og rømme.

Jeg er veldig opptatt av kosthold, og jeg innser at det har blitt et slags "syndrom" nå om dagen - å være sykelig opptatt av kosthold og trening. Det har blitt et hysteri, og det er nesten verre. Hysteri er ikke sunnhet. Det er i hvert fall mitt synspunkt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker: Alt med måte.

Og det kommer helt an på hva du sammenligner taco med.

Øl/Vin/Cola er større kcalsyndere enn tacoen alene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså - for min del da - 2 lefser stappet fulle med grønnsaker og karbonadedeig selvfølgelig med ost, rømme og tacosaus. Hva gæærnt kan det være a?

En snittkvinne skal ha i seg ca 2000 kcal i løpet av en dag, og for en som spiser 3 måltider om dagen er da ikke taco usunt?

Hysterisk spør du meg.

Anonym poster: 089663a926ec6e8f0fb81542d9c8f6a4

Vel, litt vanskelig å beregne, men jeg tipper at én porsjon havner på rundt 400-500 kcal.

Taco saus / krydder til kjøttdeig / lefse/skjell, samt kjøttdeig, rømme, ost, blir jo en del alene uten grønnsakene.

Grønnsakene i seg selv er jo nesten ingenting i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn spiser så rar "taco"! Må le!

Anonym poster: 3c9042268c22115a3f770db4e41a6ed3

Og jeg ler av deg...hva er "normal" taco da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...