Gå til innhold

Hva gjør taco så usunt?


Lilje:)

Anbefalte innlegg

Jeg har absolutt ingen oppfatning av at kokosolje er sunt. Og jeg tviler like mye på mange av de andre matvarene som er klassifisert som "sunne" i dag.

Hva er kilden din forresten?

Jeg kunne sendt deg linker til studier, men de er litt vanskelig å lese og hvis man ikke er god i statistikk må man stole på konklusjonen. Noe som viser seg å være vanskelig av og til.

Så jeg sender deg heller til noen norske artikler som tar for seg flere studier osv. Om du er skeptisk til artikkelforfatteren sin bias, så er alle artiklene full av kildehenvisninger som du kan kontrollere selv.

http://www.friskogfunksjonell.no/de-offentlige-anbefalingene-for-fett-godt-begrunnet/

http://espenrostrup.com/2011/09/03/bedre-kolesterol-med-fet-mat/

http://espenrostrup.com/2011/10/15/kostholdsfett-karbohydrater-og-arteriosklerose/

http://www.kostdoktorn.se/vetenskap/

Og til slutt, en artikkel som tar for seg akkurat det tråden handler om. Er taco farlig? http://www.friskogfunksjonell.no/er-taco-farlig/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er det som ikke gjør taco til en fullverdig middag? (er så mange som sier det) Og hva gjør den usunn? Mange sier de liksom skeier ut med taco i helgen..

Er det osten og evt lefsene som gjør det? Hva hvis man bruker skjell istedet?

Og bytter ut rømme med kesam? Bruker karbonadedeig i stedet for kjøttdeig?

Er ikke dette en flott middag da: Karbonadedeig, ost, grønnsaker (salat, agurk, mais, avocado), kesam, tacosaus, 2-3 tacoskjell? :)

Når du kjøper halvferdig mat, så er det usunt.

Mange kjøper billigmerke, og de er full av palmeolje. Sauser fulle av sukker.

tror folk må begynne å lese på pakker hva de egentlig har is eg av mat.

Anonym poster: e39a5d7581499d9f8fddeaccc240e792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumenter for påstanden din takk.

Trenger ikke argumenter når det er opplagt

Anonym poster: 09bdced9f436f7db1c443b711931fdb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne sendt deg linker til studier, men de er litt vanskelig å lese og hvis man ikke er god i statistikk må man stole på konklusjonen. Noe som viser seg å være vanskelig av og til.

Så jeg sender deg heller til noen norske artikler som tar for seg flere studier osv. Om du er skeptisk til artikkelforfatteren sin bias, så er alle artiklene full av kildehenvisninger som du kan kontrollere selv.

Ser du ikke at innleggene dine som skal vise hva som er "riktig" ikke er mye bedre enn VG-oppslagene? Du lenker til partiske kilder som støtter ditt synspunkt og som igjen har valgt ut kilder som støtter dette synspunktet (som du attpåtil sier at folk skal sjekke selv, vel vitende om at de som du selv påpeker et par setninger tidligere ikke har noen forutsetning for å kunne gjøre?)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser du ikke at innleggene dine som skal vise hva som er "riktig" ikke er mye bedre enn VG-oppslagene? Du lenker til partiske kilder som støtter ditt synspunkt og som igjen har valgt ut kilder som støtter dette synspunktet (som du attpåtil sier at folk skal sjekke selv, vel vitende om at de som du selv påpeker et par setninger tidligere ikke har noen forutsetning for å kunne gjøre?)

Du må gjerne anklage artikkelforfatterne for "kirsebærplukking", men de er ikke verre enn f.eks de som skriver anbefalinger for staten. At artikkelforfatterne jeg har valgt støtter mitt syn er jo opplagt. Slik er jo det uansett hvem som skriver noe.

Dessverre er det slik at politikk, og til dels penger, ofte har sterke bånd til forskningen og ikke minst publiseringen. Veldig mye av forskningen som ikke gir resultatene de ønsker blir aldri gitt ut, og om de blir gitt ut så er det aldri noen journaler som slår dem opp.

Jeg kan godt komme med de ulike studiene de forskjellige artiklene kommenterer, men da vil jo jeg også bli anklaget for kirsebærplukking. Men jeg mener at man kan hevde at selv om man ikke sitter på alt som er publisert om emnet, at det er utvilsomt andre faktorer enn mettet fett i kosten som gir økt risiko for HKS.

Jeg er alltid åpen for at ny forskning kan komme og at tolkningen min er helt feil. Så kom gjerne med forskning som sier at mettet fett er årsaken til hks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant (og litt skremmende) artikkel.. Kommer nok ikke til å kutte ut korn med det første, men det er ihvertfall noe å tenke på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man jevnt over spiser sunt og balansert, så har det da ingen som helst betydning hvor usunt taco mått være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjør taco så usunt er mais, hvete, MSG, gjærekstrakt, sukker og solsikkeolje. Palmeolje er ikke usunt.

Endret av taco1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...