Gå til innhold

Utdanning kriminolog


Magica84

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer sterkt å søke meg inn på universitetet i Oslo for å gå på kriminologi.

Er det noen her som kan fortelle meg litt om det?

Vanskelig å få jobb utenfor byene?

Hvor mye "skole" er det snakk om i uka/ kan kombineres med jobb?

Bor ett stykke unna Oslo, ca tre kvarter fra Drammen, hvordan er det å pendle?

Takker for all hjelp jeg kan få :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tatt bachelor og startet på master. Du må nok spørre litt mer spesifikt enn "hvordan er det" ;) Jeg syns det er veldig spennende.

Lite undervisning i kjernefagene, kun 2 timer pr fag og 2 timer (obligatorisk) seminar på hele bacheloren, så det er ingen problem å kombinere med jobb. Jeg likte godt at det er 20-studiepoengs fag, som gjør fagene større og litt enklere å forholde seg til - ikke mange mindre fag, men fullt fokus på ett tyngre (+ selvsagt exphil og exfac og fag du selv velger). Det er en del å lese selv, men det kan du jo gjøre hjemme. Tror det er null problem å pendle altså, flere som gjør det, meg selv inkludert. Fint med lesetid på tog og buss!

Jobb, vanskelig å si. Jeg skal ha jobb i en av de større byene selv, men jeg tror det kan være en fordel å dra utenfor Oslo muligens. Jeg vet ikke enda selv rett og slett. Mange jobber i politi, kriminalomsorg, lignende yrker. Man må selv argumentere for å få jobb i alle fall, ikke mange som vet hva kompetansen til en kriminolog er dessverre.

Bare å spørre om du lurer på noe mer :)

Anonym poster: ebc3ed65c1a635046150636346d95f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt bachelor og startet på master. Du må nok spørre litt mer spesifikt enn "hvordan er det" ;) Jeg syns det er veldig spennende.

Lite undervisning i kjernefagene, kun 2 timer pr fag og 2 timer (obligatorisk) seminar på hele bacheloren, så det er ingen problem å kombinere med jobb. Jeg likte godt at det er 20-studiepoengs fag, som gjør fagene større og litt enklere å forholde seg til - ikke mange mindre fag, men fullt fokus på ett tyngre (+ selvsagt exphil og exfac og fag du selv velger). Det er en del å lese selv, men det kan du jo gjøre hjemme. Tror det er null problem å pendle altså, flere som gjør det, meg selv inkludert. Fint med lesetid på tog og buss!

Jobb, vanskelig å si. Jeg skal ha jobb i en av de større byene selv, men jeg tror det kan være en fordel å dra utenfor Oslo muligens. Jeg vet ikke enda selv rett og slett. Mange jobber i politi, kriminalomsorg, lignende yrker. Man må selv argumentere for å få jobb i alle fall, ikke mange som vet hva kompetansen til en kriminolog er dessverre.

Bare å spørre om du lurer på noe mer :)

Anonym poster: ebc3ed65c1a635046150636346d95f12

så flott å høre fra noen som går det nå. Har lest litt om det og kjenner at dette kan være noe for meg!

Så hvor lenge og hvor mange dager er du på skolen? Jeg har igjen ett år med ett par fag (kom ikke inn i år, pga ikke førsterett) så får jeg studiekompetanse. Må man ha veldig høye karakterer for å komme inn?

Hiver meg på dette som "voksen", 10 år siden sist jeg gikk på skole :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så flott å høre fra noen som går det nå. Har lest litt om det og kjenner at dette kan være noe for meg!

Så hvor lenge og hvor mange dager er du på skolen? Jeg har igjen ett år med ett par fag (kom ikke inn i år, pga ikke førsterett) så får jeg studiekompetanse. Må man ha veldig høye karakterer for å komme inn?

Hiver meg på dette som "voksen", 10 år siden sist jeg gikk på skole :opplyser:

Som nevnt, forelesning er 2 timer pr fag, altså 2 timer pr 20 studiepoeng i kriminologi. I tillegg er det 2 timer obligatorisk semiar. 4 undervisningstimer i uka, stort sett. Når jeg er det varierer, jeg pendler som sagt selv og leser det meste hjemmefra. Det er også anderledes fra bachelor til master. Du velger selv om du vil sitte fra 8-16, men det er dårlig med lesesalsplasser på Nova, kan være lurt å sette seg andre steder, som Blindern. Jeg har aldri sittet 8-16 på bachelor.

Tja, ja, er jo vanskelig å komme inn, bare å se på samordna opptak sine krav. Jeg har en bachelor i noe annet i tillegg, og dette var en slags inngangsport til kriminologi for meg.

Anonym poster: ebc3ed65c1a635046150636346d95f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel det å få seg jobb.

For med en bachelor i kriminologi - så har du jo igrunn ikke mange jobbmulighetene.

Og dersom du tar en master - så er det fortsatt et veldig lite arbeidsmarked.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er vel det å få seg jobb.

For med en bachelor i kriminologi - så har du jo igrunn ikke mange jobbmulighetene.

Og dersom du tar en master - så er det fortsatt et veldig lite arbeidsmarked.

Ja, og det har jeg jo nevnt også. Men av og til er det viktigere å ta en utdanning man brenner for, enn noe man er sikret jobb innen man avslutter utdanningen i.

Kan påpeke at man skal ha bredde i bacheloren også, altså supplere med andre fag.

Anonym poster: ebc3ed65c1a635046150636346d95f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det har jeg jo nevnt også. Men av og til er det viktigere å ta en utdanning man brenner for, enn noe man er sikret jobb innen man avslutter utdanningen i.

Kan påpeke at man skal ha bredde i bacheloren også, altså supplere med andre fag.

Anonym poster: ebc3ed65c1a635046150636346d95f12

Kloke ord! Jeg tenker at skal jeg utdanne meg igjen nå så skal jeg følge mine interesser og ikke "strømmen". Og etter alt jeg har lest om utdanningen så kjenner jeg at dette kunne jeg virkelig tenke meg. Får vel bare være flink til å "vise" meg fram når jeg skal søke jobber :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lite tro på at man først og fremst skal tenke på hva man selv interesserer seg for,

helt uten å tenke på hva samfunnet har behov for / mulighetene for å få jobb.

Men det er en helt egen diskusjon vi kan ta en annen gang :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lite tro på at man først og fremst skal tenke på hva man selv interesserer seg for,

helt uten å tenke på hva samfunnet har behov for / mulighetene for å få jobb.

Men det er en helt egen diskusjon vi kan ta en annen gang :)

Joda, ser jo den. Men samtidig så tenker jeg at jeg gjerne vil trives i den fremtidige jobben jeg får.

Jobber på matbutikk nå, stort behov for folk men fy flate som jeg mistrives :fnise:

Har ei utdanning fra før, brant for det yrket når jeg var "ung". Var vanskelig å få jobb, ustabilt marked men jeg hadde det gøy så lenge det varte. Man blir eldre og får litt andre interesser..

Og når jeg er interessert i noe, da gjør jeg en knall jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, ser jo den. Men samtidig så tenker jeg at jeg gjerne vil trives i den fremtidige jobben jeg får.

Jobber på matbutikk nå, stort behov for folk men fy flate som jeg mistrives :fnise:

Har ei utdanning fra før, brant for det yrket når jeg var "ung". Var vanskelig å få jobb, ustabilt marked men jeg hadde det gøy så lenge det varte. Man blir eldre og får litt andre interesser..

Og når jeg er interessert i noe, da gjør jeg en knall jobb.

Jeg tenker du er i overkant naiv her til krav og behov i arbeidsmarkedet.

Du kommer til å konkurrere med jurister os sosionomer, samt samfunnsvitere i endel stillinger. De har en langt mer anvendelig utdannelse som alle "vet hva er" - og vil alltid stille bakerst i køen; med mindre det dukker opp en stilling hvor de helst ønsker kriminolog; hvilket er ekstremt sjeldent.

Alle gjør jo en god jobb og er interessert?

Jeg ville heller brukt krimnologi som breddefag i en annen utdannelse; tatt det som tillegg, ikke alene.

Anonym poster: 70d79a7678362ef1841be31e57ae20ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, ser jo den. Men samtidig så tenker jeg at jeg gjerne vil trives i den fremtidige jobben jeg får.

Jobber på matbutikk nå, stort behov for folk men fy flate som jeg mistrives :fnise:

Har ei utdanning fra før, brant for det yrket når jeg var "ung". Var vanskelig å få jobb, ustabilt marked men jeg hadde det gøy så lenge det varte. Man blir eldre og får litt andre interesser..

Og når jeg er interessert i noe, da gjør jeg en knall jobb.

Problemet er vel at den utdanningen du velger IKKE nødvendigvis fører til noen fremtidig jobb.

Jeg vet av litt for mange alt for dyktige designere, statsvitere, journalister, fotografer, folk med bachelor og mastere i litteraturvitenskap, psykologi, engelsk, historie, osv som sliter med å få jobb.

Ikke bare innenfor eget fagområde - men generelt.

De er gode innen eget fag - problemet er at det er for mange som er nettopp det.

Og selv om de har en master innen et smalt fagfelt - vil de fortsatt være underkvalifiserte for en del andre jobber.

Og hvis du er nyutdannet - så er det få dagligvare/blomsterbutikker/bensinstasjoner som vil ansette deg.

Fordi arbeidsgiver VET at du vil søke andre jobber som er rettet mot eget fagområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ er å ta tre år med juss, eller et annet samfunnsfag før du tar master i kriminologi, da vil du ha en helt annen bredde. Uansett er det viktig at du er klar over at det er et krav på at du har et snitt på minimum C for å komme inn på master.

De tre første årene med juss kan du ta ved HiBU, det må jo være nærmere deg enn UiO?

Anonym poster: 4d24e0cc1412d1aa0f61e24b86bd632c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et alternativ er å ta tre år med juss, eller et annet samfunnsfag før du tar master i kriminologi, da vil du ha en helt annen bredde. Uansett er det viktig at du er klar over at det er et krav på at du har et snitt på minimum C for å komme inn på master.

De tre første årene med juss kan du ta ved HiBU, det må jo være nærmere deg enn UiO?

Anonym poster: 4d24e0cc1412d1aa0f61e24b86bd632c

Masse gode råd her, tusen takk for det ;)

Kjenner vel egentlig ikke noe spesiell dragning mot å studere juss.

Og forresten, var åpen mot min arbeidsgiver om at jeg ikke kom til å være der resten av livet, fikk jobb for det jeg! Gjelder å bare vise riktig innstilling.

Skal vel ha for være optimist: den som intet våger, intet vinner!

Sånn er det med mange utdannelser, har venner som har utdanning i hue og r...., og noen "kjempet" for en jobb og andre fikk det med en gang. Sånn tror jeg det er med det meste..Jeg tror jeg kommer til å angre mer på at jeg ikke forsøker.

Men tusen takk for alt av innspill, dette var interessant lesning :helen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ er å ta tre år med juss, eller et annet samfunnsfag før du tar master i kriminologi, da vil du ha en helt annen bredde. Uansett er det viktig at du er klar over at det er et krav på at du har et snitt på minimum C for å komme inn på master.

De tre første årene med juss kan du ta ved HiBU, det må jo være nærmere deg enn UiO?

Anonym poster: 4d24e0cc1412d1aa0f61e24b86bd632c

Er verd å nevne at du faktisk må ha 80 stp med ren kriminologi for å kunne ta masteren, altså 2 år med fag. Du kan ikke ta flere fag samtidig, da krim1000 på høsten må bestås før du kan ta krim1300 igjen til våren, som må bestås før krim2000 og krim2101. Med over C i gjennomsnitt ja.

Selv har jeg også en bachelorgrad i et annet samfunnsvitenskapelig fag, så jeg får en større bredde enn kun kriminologi. Det er selvsagt en fordel. Men jeg ville ikke brukt 4-5 år på å ordne meg en bachelor i jus + 2 år med krim bare for breddens skyld, da kan man heller ta jus eller økonomi det året man skal ta andre fag.

Masse gode råd her, tusen takk for det ;)

Kjenner vel egentlig ikke noe spesiell dragning mot å studere juss.

Og forresten, var åpen mot min arbeidsgiver om at jeg ikke kom til å være der resten av livet, fikk jobb for det jeg! Gjelder å bare vise riktig innstilling.

Skal vel ha for være optimist: den som intet våger, intet vinner!

Sånn er det med mange utdannelser, har venner som har utdanning i hue og r...., og noen "kjempet" for en jobb og andre fikk det med en gang. Sånn tror jeg det er med det meste..Jeg tror jeg kommer til å angre mer på at jeg ikke forsøker.

Men tusen takk for alt av innspill, dette var interessant lesning :helen:

Jeg syns du har en flott innstilling, husk på den når du sitter og drar deg i håret over teoretikerne om et par år ;) Lykke til!

Anonym poster: ebc3ed65c1a635046150636346d95f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...