Gå til innhold

Kan barna gå på forskjellige skoler?


Kara W

Anbefalte innlegg

Vi vurderer Montessoriskolen for eldstegutten vår, da vi tror han vil passe veldig godt inn der. Datteren vår har en helt annen personlighet og vi tror hun vil klare seg godt på den offentlige skolen. Men kan vi sende dem på forskjellige skoler, eller vil de oppfatte det som forskjellsbehandling? Er det riktig at et av barna må gå på en skole som ikke er den optimale for dem bare fordi søsknene går der?

Føles vanskelig å skulle ta så viktige valg for barna når de er så små :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barna kan gå på forskjellige skoler. Når du skriver at DE muligens vil oppfatte det som forskjellsbehandling, mener du da barna selv? Jeg kjenner mange som har barn (søsken) som går i forskjellige skoler ut fra eget behov, og søskenflokken er de som reagerer minst på dette. Mer reaksjoner fra "alle" andre, som ikke kjenner til situasjonen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner også til to familier der barna går på forskjellige skoler, og har som gemini observert at det er "alle andre" reaksjonene kommer fra. Ikke barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er vel at dere argumenterer ovenfor barna på hvorfor dere tror det er en god ide å gjøre det slik, både sånn at barna slipper å spekulere i det selv, og sånn at de kan forklare det dersom de får spørsmål fra jevnaldrende.

At barna går på forskjellige skoler i seg selv ser jeg ikke på som noe problem. Jeg og mitt søsken er nære i alder, men gikk på forskjellig barneskole (fordi kommunen akkurat hadde bygd en ny) og forskjellig ungdomsskole (fordi vi fikk velge etter hvor vennene våre skulle begynne). Det eneste jeg ville vært engstelig for, er for at den ene skal få større utbytte av sin skole, enten det er privat eller offentlig, og at det kan føre til sjalusi/bitterhet, ettersom skolevalg i din situasjon er en bevisst avgjørelse. Men jeg bekymrer meg for alt mulig av slike ting, så jeg vet ikke hvor brerettigeret det er. :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Modig mor

Det er klart de kan gå på forskjellige skoler - men ønsker du virkelig å ha to forskjellige skoler å forholde deg til i familiens hverdag? Skolen og fellesskapet der er utrolig viktig for barna, og skolen tar masse plass i hverdagen deres. Jeg forestiller meg at det vil bli krevende å bygge de relasjonene man trenger (både til skoleledelsen, kontaktlæreren, foreldregruppa og barnets klassekamerater) på to helt forskjellige skoler.

I tillegg blir det to forskjellige steder å følge barna til (hvis ikke aldersforskjellen er så stor at eldste går selv når yngste skal begynne på sin skole), og barna går glipp av sjansen til å ha mange felles referanser som de kanskje ville satt pris på å dele (selv har jeg veldig gode erfaringer med å gå på samme skole som storebror).

Alt dette har dere kanskje allerede tenkt på, og hvis dere ikke synes det er grunn til å velge én skole for begge barna, er det bare å sende dem til hver sin.

Forresten, viktigst av alt: Barn som går på en dårlig skole som foreldrene snakker bra om, gjør det bedre enn barn som går på en god skole som foreldrene snakker dårlig om. Holdningene hjemme er med andre ord minst like viktige som selve skolen. Dermed får det "viktige valget" dere må ta, kanskje ikke så store konsekvenser som du tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange bra svar. Vi har veid frem og tilbake rundt dette i et par år og tiden for å ta en avgjørelse nærmer seg. Godt å høre at det finnes barn som synes det er OK med forskjellige skoler. Min mor vokste opp med at brødrene ble sendt på bedre skoler og fikk stadig høre hvor smarte de var, så jeg har jo bare fått høre hvor veldig galt det kan bli.

Hovedargumentene er at på privatskolen får de bedre faglig utbytte, men vi må kjøre (og dermed sannsynligvis gå ned i stilling), mens på den offentlige skolen kan de gå selv fra førsteklasse og får flere venner i nærmiljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Javisst, jeg gikk i klasse med en tvilling som hadde søsteren sin på en annen skole, det går helt fint ann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kusine som går på Steinerskolen, mens broren går på offentlig skole.

Det virker ikke som det er noe problem hverken for barna eller de voksne. Kusina mi gikk noen år på offentlig skole først, så hun hadde allerede et godt nettverk i nabolaget sitt da hun byttet skole, vet ikke om det har noe å si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Modig mor

Hovedargumentene er at på privatskolen får de bedre faglig utbytte, men vi må kjøre (og dermed sannsynligvis gå ned i stilling), mens på den offentlige skolen kan de gå selv fra førsteklasse og får flere venner i nærmiljøet.

Hvis dette er hovedgrunnen, ville jeg ikke valgt privatskole. Det som har aller størst betydning for hvilket faglig utbytte barna får, er oppfølgingen hjemmefra. Bruk den tiden det ville tatt å kjøre bil, på å følge opp skolearbeidet. Det er klart en bra skole er kjempeflott, men de aller fleste skoler er faktisk gode nok. Det finnes ikke en lærer i verden som kan lære et barn å lese - det må barnet gjøre selv, og her er foreldrenes innsats minst like viktig som det som skjer på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker litt uklart hvorfor du vil ha den ene på Montessori og den andre på offentlig skole? Du skriver: "hovedargumentene er at på privatskolen får de bedre faglig utbytte". Om du vet at det er slik, kan jeg ikke skjønne at du ikke ønsker dette for begge barna?

Jeg har selv vurdert offentlig skole, Steiner og Montessori, og har prøvd å finne ut hvilke skole som tilbyr best miljø, læringsmetode, lærere osv. Om jeg kunne finne et entydig svar på hvilken skole som er best, ville jeg valgt den til begge mine barn!

Hva er det med gutten som gjør at du mener at Montessori passer for ham, og hva det er med jenta som gjør at den offentlige skolen passer for henne?

Montessori passer for de svært resurssterke som virkelig VIL jobbe og klarer å styre sin egen tid+ de svært ressurssvake (som har rett til mange timer med spesialpedagog og assistent). Mye av poenget i Montessori er at de skal kunne fordype seg i ting og strukturere eget arbeid og tid. Om de ikke klarer/er interessert, tror jeg de kan få mer ut av vanlig klasseromsundervisning.

Anonym poster: 3344fff18e3ca3bb3b7955739de805d2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sendt begge barna på Montessoriskole.

Mens jeg ville sendt begge barna på skolen i nærmiljøet der de andre barna skal gå.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster og jeg gikk på forskjellige skoler, da skolegrensene ble flyttet pga. ny skole i området da hun skulle begynne på skolen. Dette førte også til at vi heller ikke gikk på samme ungdomsskole. Det har aldri vært noe problem for oss. Det er 4 år mellom oss, hvis det har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I og med at man generelt får bedre karakterer på privatskoler hadde jeg blitt sur om jeg var datteren. Og så blir det to skoler å levere og hente på, to juleavslutninger, to foreldreutvalg osv. Privatskoler har ofte mye bedre tilbud enn offentlig skole, jeg ville sendt begge dit.

Anonym poster: d37a0aee420802759f208b31aa931407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken jeg eller mannen min har noen god erfaring med den offentlige skolen, som er hovedgrunnen til at vi ser oss om etter alternativer. Selv om man kan si mye negativt om den offentlige skolen, så er de det beste alternativet når det kommer til det sosiale. Både det at man får mange venner i nærområdet, og at man blir "tilpasset" det norske samfunnet.

Sønnen vår er ganske nerdete, dvs han liker å stille spørsmål og undre seg over ting, liker mentalt stimulerende og stillesittende leker, og er ikke spesielt fysisk aktiv. Han er stille og forsiktig, og rett og slett "ikke helt som de andre barna". Datteren vår er et mer "normalt" barn. Vi tror derfor at hun klare seg "bedre" på en offentlig skole. Men det siste vi vil er å gi inntrykk av at "Du er ikke smart nok for denne skolen"! Jeg tror vi nok kommer til å ha alle barna på samme skole etterhvert, men heller også mot å la de selv få være med på beslutningen (i den grad man kan forvente slikt av en 5-åring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville ikkje gjort det. Eg synest argumenta dine er dårlege. Viss du er så skeptisk til offentlg skule, kvifor ikkje sende begge til privat? Det er heller ikkje slik at privatskular passar for flinke elevar og offtentlege for gjennomsnittlege. Fagleg utbytte, kjem som nemnt av andre her, mest av foreldras oppfølging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hverken jeg eller mannen min har noen god erfaring med den offentlige skolen, som er hovedgrunnen til at vi ser oss om etter alternativer. Selv om man kan si mye negativt om den offentlige skolen, så er de det beste alternativet når det kommer til det sosiale. Både det at man får mange venner i nærområdet, og at man blir "tilpasset" det norske samfunnet.

Sønnen vår er ganske nerdete, dvs han liker å stille spørsmål og undre seg over ting, liker mentalt stimulerende og stillesittende leker, og er ikke spesielt fysisk aktiv. Han er stille og forsiktig, og rett og slett "ikke helt som de andre barna". Datteren vår er et mer "normalt" barn. Vi tror derfor at hun klare seg "bedre" på en offentlig skole. Men det siste vi vil er å gi inntrykk av at "Du er ikke smart nok for denne skolen"! Jeg tror vi nok kommer til å ha alle barna på samme skole etterhvert, men heller også mot å la de selv få være med på beslutningen (i den grad man kan forvente slikt av en 5-åring).

Syns du er større problem for barna enn skolen. Du sykeliggjør sønnen din! Det er mange som liker mentale aktiviteter og ikke er glade i fotball, man er da ikke "nerdete" for det. Og seriøst skrive "Datteren min er mer normal" enn sønnen min er helt idotisk.

Bekymringsfullt at du omtaler sønnen din på sånne måter. Det virker faktisk som du er langt verre for han enn den offentlige skolen.

Anonym poster: 1b1a6ec5ed8416e4860816776748be62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager hvis du ble fornærmet av bruken av ordet nerd. Vi er begge nerder, og føler at de er helt naturlig at våre barn blir det. Det er ikke noe galt med hverken oss eller dem av den grunn. men vi har jo hele livet fått høre fra "samfunnet" at vi ikke passer inn. Vi vil at barna våre skal slippe å oppleve det samme. Vi er som sagt veldig skeptiske til den offentlige skolen rent faglig, men innser at når det kommer til det sosiale så er den uten tvil best. Og ettersom barna våre har veldig forskjellige personlighet så kan det være at den ene skolen er best for den ene, mens den andre er best for den andre. Det finnes ikke én pedagogikk som passer for alle barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte privatskole for den yngste her. Litt nerdete og lite fysisk av seg.

Jeg endte med å velge offentlig skole. Mitt valg var basert på at jeg syntes det var utrolig viktig å knytte bånd til venner i nærmiljøet. Det gjør du nemlig i den offentlige skolen siden den da ligger i nærmiljøet.

En venn av et barn gikk de to første årene på privatskole. Barnet fikk da liten anledning til å knytte vennskap i nærmiljøet. Barnet slet veldig da det ble overflyttet til offentlig skole. Jeg ønsket at mine barn skulle ha venner i nærmiljøet. Det å stikke over for noen timer for så å komme hjem. Uten av vi voksne måtte avtale og hente. Ikke like viktig når de er 6 år, men desto mer viktigere når barnet blir eldre.

Anonym poster: 8bea5833944daea8f3fce6cd0fdd8f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herrefred, den offentlege skulen er jo lagt opp for nerdar. Bortsett frå dei få timane med gym og kunst og håndverk (eller kva det heiter no for tida), er jo alt anna teoretisk. Eg synest det er merkeleg å bruke det at ein unge er meir teoretikar enn praktikar som argument mot å gå på offentleg skule! De burde heller ha argumentert omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...