Gå til innhold

Et det lov til å ta senabort når barnet har downs syndrom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skriver ikke dette spørsmålet for å skape debatt om hvorvidt det er greit eller ikke å abortere bort fostre med Downs syndrom, men fordi jeg ikke finner svaret noe sted på nettet.

Dersom man på ordinær ultralyd, etter uke 12, finner ut at barnet har downs syndrom, får man innvilget abort da? Eller kan man kun abortere bort et barn med downs syndrom før uke 12, i likhet med "vanlige" tilfeller?

Anonym poster: 624991e39cb725a65f1417e03f5bdfca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det kan innvilges så sent som i uke 20 i noen tilfeller.

Edit: Man kan søke om abort frem til uke 22, men det skal som regel tungtveiende grunner til å få det innvilget etter uke 18. Men jeg vet personlig om et par som fikk innvilget abort i uke 20 pga. Down syndrom.

Endret av FruLuna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan innvilges så sent som i uke 20 i noen tilfeller.

Edit: Man kan søke om abort frem til uke 22, men det skal som regel tungtveiende grunner til å få det innvilget etter uke 18. Men jeg vet personlig om et par som fikk innvilget abort i uke 20 pga. Down syndrom.

Takk for svar! Finnes det muligheter for at man ikke får innvilget abort etter uke 12 dersom man er et ressurssterkt par som bør ha de beste muligheter til å ta vare på et barn med downs syndrom? Hvem er det som avgjør dette?

Anonym poster: 624991e39cb725a65f1417e03f5bdfca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en nemd som avgjør. Det er noen saker hvert år som ikke går gjennom. Det er mulig det er statistikk på hvilke saker det er, du får sjekke ssb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har hørt så må barnet ha tilleggslidelser ved siden av Downs om det skal kunne tas abort senere enn uke 20. Barnet skal trolig være lite levedyktig.

Anonym poster: b3ab6ebb9c3b1f82fd4c7e642820130f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste med DS har andre diagnoser ved siden av.Hjerteproblemer,misdannelser i magen/tarm,lungeproblemer og andre ting

Anonym poster: e59a78a1ac75e6e957589cd3b22c3f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tidlig kan du se om fosteret har downs syndrom? I uke 9?

Anonym poster: 9a8509b46e68e16f9562b9e2e183289e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tidlig kan du se om fosteret har downs syndrom? I uke 9?

Anonym poster: 9a8509b46e68e16f9562b9e2e183289e

Downs er ikke noe man kan se på ultralyd. Man kan se indikasjoner på Downs, og da mellom uke 11 og 13.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Downs er ikke noe man kan se på ultralyd. Man kan se indikasjoner på Downs, og da mellom uke 11 og 13.

Så det vil si, for å oppsummere:

- Man kan finne ut at fosteret har Downs Syndrom mellom uke 11 og 13

- "Ordinær" abort må tas før uke 12

- Hvis jeg altså finner ut at barnet har Downs Syndrom etter uke 12, må man søke en nemnd om å ta senabort

- Man får abort innvilget uansett hvordan livssituasjonen din er, så lenge det er Downs?

Anonym poster: 624991e39cb725a65f1417e03f5bdfca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste som søker senabort mellom uke 12 og 18, får det innvilget i nemndsbehsndling. Etter det skal det svært tungtveiende årsaker til for å få tatt abort. DS i seg selv er ikke grunn god nok.

Anonym poster: 775d9148bfc1e738cdf9946433494366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...