Gå til innhold

Fortsette å ha kontakt med svigerfamilie etter samlivsbrudd (pga utroskap)?


Gjest Lina

Anbefalte innlegg

Er midt i samlivsbrudd og hører ingenting fra min svigerfamilie. Mannen har vært utro og er den som bryter ut og skal fortsette sammen med hun han har vært utro med. Har småbarn sammen.

Er det naturlig å fortsette å ha kontakt og møte svigerfamilien? Jeg synes det blir vanskelig fordi jeg ikke ønsker å ha kontakt med hun som brøt opp familien min.

Har noen erfaringer her? Synspunkter på hva som er vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var vel mannen din som brøt opp familien..

Anonym poster: deafd4a2d18e8b075dcc4a08ed9349d2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du sørger for at barna får fortsette å ha et godt forhold til far og hans familie, synes jeg det er helt forståelig at du ikke ønsker å måtte omgås eksen med hans nye kjæreste.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt - hadde ikke hatt særlig dårlig samvittighet for å drite i svigerfamilien heller når forholdet har gått fløyten dersom det ikke er økonomiske fordeler da som man kanskje går glipp av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du akkurat nå ikke ønsker å måtte forholde deg til den andre kvinnen. Men svigerforeldrene dine er besteforeldre til barna dine, og da bør du vurdere valgene dine nøye. Du står midt oppi en krise, og det er ikke sikkert at det er nå du skal ta disse valgene.

Har barna hatt mye kontakt med besteforeldre tidligere? Hvis de har det så må du kanskje svelge noen kameler etterhvert. Ikke moro men kanskje nødvendig?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Havbris! Du kommer med gode reflekterte svar til oss som sliter i det følelsesmessige kaoset som en utroskapsavsløring gir. Det er godt med gode innspill når man famler seg gjennom et liv som er ser så usikkert ut.

:hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan hende du ikke hører noe fra dem fordi de er flaue og fortvilte over hva sønnen har gjort? Da min samboer gjorde det samme som din mann syntes jeg det var utrolig vanskelig å ha kontakt med det som etterhvert ble x-svigerfamilien min. Jeg var flau, ydmyket og jeg savnet dem så indelig at det ble tøft å skulle relatere seg til dem. Jeg fikk klare meldinger om at jeg var hjertelig velkommen dit når som helst og jeg vet det tok ganske lang tid før de ønsker å hilse på hun som startet som min samboers elskerinne, etterhvert samboer og til slutt x.....

Når det gjaldt barna og deres forhold til den siden av familien anså jeg da - og det gjør jeg fremdeles - at det er deres fars oppgave å sørge for at kontakten mellom barna og besteforeldrene opprettholdes. Etter at ting roet seg litt og jeg fikk ting både på avstand og i perspektiv, tok jeg kontakt med dem igjen. Både x-svigerforeldre og x-svogere/svigerinner. Og ble tatt i mot med åpne armer.

I dag har vi jevnlig kontakt, ikke for mye, men en sms eller fb hilsning i ny og ne. Vi sender bursdagshilsning og jeg får både julegave og bursdagsgave fra barnas besteforeldre. Vet ikke helt om det er fordi jeg er deres barnebarns mor eller fordi jeg er meg... Uansett synes jeg det er koselig. Vi blir selvsagt ikke så nær som vi var tidligere, men jeg synes det er ok å litt kontakt.

Hva du ønsker er det kun du selv som kan bestemme. Dersom du ønsker avstand nå og kanskje mer kontakt etterhvert håper jeg at du har like forståelsesfulle og varme x-svigerforeldre som jeg.

Lykke til, vet av erfaring at du går gjennom en tøff tid nå. Vit at det går bedre etterhvert.

Klem

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo det at det er vondt for deg, men det er en ting som er utrolig viktig nå og det er barna deres. Ja, far har gjort noe utrolig dårlig, men det skal ikke gå ut over barna. Det er viktig at du husker når du snakker med eller om far og familien hans. Dette gjelder også den nye kjæresten hans. Det at du ikke ønsker å treffe henne, det skjønner jeg godt og det skjønner nok han også.

I mine øyne så er det viktig at barna får mulighet til å bli kjent med alle besteforeldrene sine. Av erfaring vil jeg si det at det er rimelig vondt å ikke kjenne noen av besteforeldrene sine når man vet at de er der ute.

Sist vil jeg bare si at jeg håper det går bra med deg. Husk å ta vare på deg selv i denne vonde tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk også til Sign og Pentu for gode og oppmuntrende svar! det er så mange som svarer så umodent og bombastisk her inne, men noen av dere er annerledes og hjelper til :goodbye:

Jeg innser at dette er en prosess og at de bitre følelsene for "hun andre" vil dempes litt. Jeg bør sikkert bare la tiden gå og så vil ting bli lettere enn nå midt oppi det følelsesmessige kaoset jeg er i nå.

Har ikke tenkt på at svigerfamilien kanskje synes det er litt flaut det sønnen/broren har gjort, og derfor ikke har tatt kontakt. Litt vondt også når et samlivsbrudd gjør at man mister halvparten av familien sin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en dag av gangen og forson deg med at det blir et følelsesmessig kaos innimellom. Det er ikke lett å være utenforstående når et samlivsbrudd skjer, jeg tror mange kjenner seg litt hjelpeløse. Min svoger og svigerinne brøt opp for en del år tilbake, men vi har fremdeles god kontakt med henne. Hun er mor til søskenbarna til våre barn, og min svigermor er fremdeles bestemor til hennes barn. Det er relasjoner som det er viktig at får leve, til tross for et vondt samlivsbrudd.

Ta vare på deg selv, ikke involver for mange mennesker i dette. Barna er det viktigste i dette, de skal ikke måtte ta stilling til noe her. Det kan innebære at du må svelge noen kameler, men det tror jeg du klarer.

Og jeg skjønner godt hvor bittert det må være at mannen din har satt så mye på spill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hans ansvar å ha kontakt med sine foreldre. Ikke ditt ansvar. Skal ungene se svigers så mener jeg helt og holdent det er hans ansvar.

Anonym poster: 1aa25648da07f732ae517c8d19077dfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hans ansvar å ha kontakt med sine foreldre. Ikke ditt ansvar. Skal ungene se svigers så mener jeg helt og holdent det er hans ansvar.

Anonym poster: 1aa25648da07f732ae517c8d19077dfb

Du tuller nå sant? Hvis TS ønsker å ha kontakt med farmor og farfar til barna sine så er jo det bare fantatisk. For dem er dette utrolig vanskelig kan jeg tenke meg. Men hvis TS ikke ønsker å møte foreldrene hans så er det noe annet. Men personlig syns jeg det er viktig at hun har en god tone med dem, de har ikke gjort noe gale og det går egentlig bare ut over barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det samme. Jeg kontaktet svigersene og sa at dersom de ønsket å ha kontakt med barna, så måtte de sørge for å opprettholde den selv. For jeg kan ikke løpe etter dem og faren var idiot i den retninga.

Svigerfolket tok oppfordringen seriøst og har fulgt opp barna fantastisk, vært hjemme hos oss mange ganger osv. Exn hater det fullstendig og nykjerringa hans kommer aldri inn i den familien, mye pga mine barn... ;)

Anbefaler deg å snakke med dem. Kan være de tenker mye med ikke tør si noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kontakt med mine eks-svigers, ikke mye, men noen meldinger og ringes nå og da når sønnen min er hos meg. Vi bor også i samme gate.

De er fortsatt minis besteforeldre på lik linje med mine foreldre, og det hender at om jeg skal sende et bilde til mamma via mms, så sender jeg det til eksens mor også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna skal selvsagt ha kontakt med besteforeldrene sine på begge sider, det er ikke det innlegget handler om. Det handler om at jeg lurer på om man vanligvis har kontakt videre med svigerfamilien sin etter samlivsbrudd. F.eks. om man inviteres i konfirmasjoner etc hos svigerfamilien. Og at jeg nå ser at det kan være vanskelig for meg pga min mann nå skal over i forhold med henne han gikk fra meg på grunn av.... Vil jo ikke møte henne hos svigerfamilien, og det vil det vel bli en viss fare for etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...