Gå til innhold

Undersøkelse burbruk

81 stemmer

1. 1. Bruker du lukket bur til hunden din? Og tror du burbruk har mest negativ virkning eller flest fordeler for HUNDEN?

• Nei, aldri
      19
    • Ved transport, dyrlege, overnatting hotell og liknende
      41
    • Om natten
      12
    • Når jeg er på jobb/skole
      7
    • Andre (vennligst forklar i eget innlegg)
      1
    • Jeg ser ingenting i veien med at hunden min er i bur i kortere perioder (1 - 2 timer eller ved transport), men jeg ville ikke brukt bur om natten eller dagtid/alene hjemme
      27
    • Jeg ser kun negative aspekter ved burbruk
      8
    • Jeg ser både positive og negative sider ved burbruk for hunden sin del, men bruker bur
      8
    • Jeg ser utelukkende positive sider ved burbruk for hunden sin del
      8
    • Jeg bruker bur fordi det er lettvint for meg som eier, men vet at hunden min liker å være i bur
      2
    • Jeg bruker bur fordi det er lettvint for meg som eier, men har dårlig samvittighet ovenfor hunden
      0
    • Annet: vennligst forklar i eget innlegg
      2
  2. 2. Hvorfor bruker lukket du bur? Og hvor lærte du om fordelene ved å bruke bur?

• Sikkerhet for hunden (i bil)
      63
    • Hunden min ødelegger ting hjemme når den er alene
      6
    • For å lære den renslighet (om natten)
      0
    • Som et ro og fristed for hunden
      17
    • Hunden min trives best alene hjemme når den får være i buret
      6
    • Fikk tips om fordelene ved å bruke bur fra oppdretter
      6
    • Fikk tips om fordelene ved å bruke bur fra instruktør på kurs
      3
    • Fikk tips om fordelene ved å bruke bur fra venner/bekjente/familie
      4
    • Fikk tips om fordelene ved å bruke bur på nett/bøker/artikler/blader
      4
    • Har burbruk hatt positiv effekt på hunden? Eksempelvis ved redsel for å være alene, skåne inventar, lære renslighet
      6
    • Hunden har ikke hatt noen nytte av burbruken og ingenting har endret seg atferdsmessig
      6
    • Bruker aldri bur
      8
  3. 3. Hvor mange timer er hunden uavbrutt i lukket bur? Er hunden i bur flere ganger uavbrutt i løpet av et døgn?

• 0
      44
    • 1 - 2 timer
      20
    • 2 - 4 timer
      5
    • 4 - 6 timer
      3
    • 6 - 8 timer
      9
    • Mer enn 8 timer
      4
    • Hunden er i bur kun 1 gang i døgnet
      14
    • Hunden er i bur 1 - 2 ganger i døgnet (dag + natt)
      3
    • Hunden er i bur flere enn 2 ganger i døgnet
      1

Fremhevede innlegg

Skrevet

Klarte ikke å dy meg :) det er vel aldri fritt frem for å bruke bur for hund, men det finnes stort sett en mellomting. Dyreveldferd er så mye mer enn bare hund og katt, etikken i det opptar meg,

Ja, skal la være, veit jo det at dette blir på utsiden av temaet her.

Så om man skal begynne å tenke slik så er alle buravhengige også for pelsdyroppdrett? Litt enklere å sammenligne da dette er rovdyr på lik linje med hunder. Men nope, spiser verken egg fra burhøns, kylling eller oppdrettslaks, men det er en helt annen diskusjon igjen...

Et onde rettferdigjør ikke et annet, jeg bagatillserer ikke ulovlig krypskyting i Afrika av den grunn at det finnes ulovlig fangstmetoder av andre dyr. Eller lar være å sende penger til Amnesty fordi det finnes så mye annen elendighet i verden.

Jeg mener at det er så simpelt som dette: En hund ville ikke ligget frivillig på samme plass i flere timer midt på dagen, så er ikke dette god nok grunn for å droppe buret? Det finnes så mange unnskyldninger folk skal komme med at jeg blir helt matt. Hvorfor tror dere burbruk til privat bruk er strengt ulovlig i Sverige? For moro skyld? Kanskje folk burde ta litt ansvar og faktisk jobbe med hundeholdet enn å stenge dem i et bur flere timer om dagen. Nå er det jo ingen sak å ha hund når så mange oppdrettere og hundetrenere anbefaler bur for å gjøre dem alt fra husrene til å sitte passivt i bur på natten, jobbtiden, reisevei, handletur, når man har besøk, overnattinger, når den vil ha oppmerksomhet og derfor blir sett på som masete ++

Det som gjør meg så irritert er at så mange hundeeiere som lovpriser buret ikke har snøring på hundespråket. Rolig hund betyr ikke alltid avslappet, underdanighet og tilfredshet. Men neida, hunden bare elsker den trygge lille hula si selv om den aldri ville vært der om døra var borte, men å lukke igjen døra øker vel bare tryggheten og den blir et usikkert lite vrak om den ekstra "tryggheten" mangler(...) Mange ustabile, usikre hunder med angst som må ha et bur for å kunne klare å slappe av i de seneste åra. Tror aldri jeg har hørt om flere problemhunder enn pr idag. Har det kanskje noe med at folk hyrer inn buret for å oppdra hunden? Det er jo så enkelt og gud forby om man faktisk må jobbe med hunden om det oppstår problemer. Seperasjonsangst blir ikke bedre av å bli plassert i bur, det må jobbes med, samme med ALLE de andre tingene hunder blir plassert i bur for. Jobb med problemet, bur setter bare lokk på det der og da. Men funker det for eieren så må vel hunden bare finne seg i det også...

En bekjent av meg har en rotweiler i bur i 16 timer i døgnet. Klager den? Aldri. Forsøker den å komme seg ut? Nope. Da må den bare elske buret sitt da i følge burtilhengerne her... Faktum er at om man fjerner dørene på buret så forsvinner hunden ut etter noen minutter. Kan noen svare på hvorfor man lukker igjen døren om hunden likevel trives der inne? Blir den plutselig rastløs og usikker om den ikke har den tryggheten burdøra gir den, eller hva?

Anonym poster: f389d630b7da44db35c6de35c643093c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk ikke til å svare men jeg bruker bur til mine 3 hunder. 3 gigantiske bur som jeg bruker om natten. De springer inn i buret når jeg åpner romdøren når jeg skal gå å legge seg. Om de liker seg der å føler seg trygge der eller om de vil være med "mor", det vet jeg ikke men de springer i værtfall inn der.

Bruker også selfølgelig bur i bil.

Anonym poster: e42aac86e27ee78fd069b3bf7c31709c

Skrevet

Jeg bruker bur for hennes egen (og kattenes) sikkerhet både i bil, om natten og hjemme alene.

Hjemme fordi hun nettopp har fått av gipsen av å finne ut the hard way at hun ikke kan fly, uten at hun lærte noe av den erfaringen... :dry: Hun er også litt for glad i å lekebite i kattene så hun kan ikke være alene med dem.

Skrevet

Jeg overtok en voksen hund fra oppdretter. Denne var vant il å legge seg i buret sitt på kvelden og bli der til neste morgen. Ergo så fortsatte jeg med det. Syntes hun jeg var for treig om morgenen med å stå opp så kom et boff etter tre. Bare sånn for å si i fra at nå synes jeg det er morgen. Brukte aldri bur på dagtid, men jeg er som oftest hjemme uansett. Var jeg borte noen timer så var hun alltid løs.

Dette er en hund uten seperasjonsangst og uten ville tendenser alene. Det eneste hun gjorde var å bjeffe på de kattene som hun så gjennom terrassedøra.

Anonym poster: 4409a9552c896bc4212c660215c8bdd8

Skrevet

Ja, vi bruker lukket bur på natten, men aldri ellers. Det er fordi hunden gjerne vandrer rundt i huset og ser etter oss når vi sover, skraper og piper ved dørene våre, går og kikker i vinduene, og gneldrer og bjeffer på alt hun ser og ikke ser. Vi orker ikke oppvekking av hele familien, store og små, midt på natten, derfor bruker vi bur. Og det har jeg ikke dårlig samvittighet for.Det siste hun gjør på kvelden er å få seg en tissetur. Hun går selv inn i buret når hun skjønner at det er leggetid (vi pusser tenner, steller oss på badet), og vi lukker da burdøra før vi legger oss. Hun piper aldri der inne. Det første som skjer om morgenen, er at hun blir sluppet løs, får mat og drikke, og en lang tur. Resten av dagen er hun selvsagt løs, men hun går og legger seg i buret innimellom.

Anonym poster: 37672d27472a866c19dd0a9bbc50d004

Skrevet

Bruker ikke bur, kun ved overnatting hos andre. Han har en egen gang, mellom stuen og trappen ned til første etasje. Inn til stuen og ned til trappen har vi trappegrind som vi lukker når vi ikke er hjemme. Da har han god plass. :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...