Gå til innhold

Undersøkelse burbruk

81 stemmer

1. 1. Bruker du lukket bur til hunden din? Og tror du burbruk har mest negativ virkning eller flest fordeler for HUNDEN?

• Nei, aldri
      19
    • Ved transport, dyrlege, overnatting hotell og liknende
      41
    • Om natten
      12
    • Når jeg er på jobb/skole
      7
    • Andre (vennligst forklar i eget innlegg)
      1
    • Jeg ser ingenting i veien med at hunden min er i bur i kortere perioder (1 - 2 timer eller ved transport), men jeg ville ikke brukt bur om natten eller dagtid/alene hjemme
      27
    • Jeg ser kun negative aspekter ved burbruk
      8
    • Jeg ser både positive og negative sider ved burbruk for hunden sin del, men bruker bur
      8
    • Jeg ser utelukkende positive sider ved burbruk for hunden sin del
      8
    • Jeg bruker bur fordi det er lettvint for meg som eier, men vet at hunden min liker å være i bur
      2
    • Jeg bruker bur fordi det er lettvint for meg som eier, men har dårlig samvittighet ovenfor hunden
      0
    • Annet: vennligst forklar i eget innlegg
      2
  2. 2. Hvorfor bruker lukket du bur? Og hvor lærte du om fordelene ved å bruke bur?

• Sikkerhet for hunden (i bil)
      63
    • Hunden min ødelegger ting hjemme når den er alene
      6
    • For å lære den renslighet (om natten)
      0
    • Som et ro og fristed for hunden
      17
    • Hunden min trives best alene hjemme når den får være i buret
      6
    • Fikk tips om fordelene ved å bruke bur fra oppdretter
      6
    • Fikk tips om fordelene ved å bruke bur fra instruktør på kurs
      3
    • Fikk tips om fordelene ved å bruke bur fra venner/bekjente/familie
      4
    • Fikk tips om fordelene ved å bruke bur på nett/bøker/artikler/blader
      4
    • Har burbruk hatt positiv effekt på hunden? Eksempelvis ved redsel for å være alene, skåne inventar, lære renslighet
      6
    • Hunden har ikke hatt noen nytte av burbruken og ingenting har endret seg atferdsmessig
      6
    • Bruker aldri bur
      8
  3. 3. Hvor mange timer er hunden uavbrutt i lukket bur? Er hunden i bur flere ganger uavbrutt i løpet av et døgn?

• 0
      44
    • 1 - 2 timer
      20
    • 2 - 4 timer
      5
    • 4 - 6 timer
      3
    • 6 - 8 timer
      9
    • Mer enn 8 timer
      4
    • Hunden er i bur kun 1 gang i døgnet
      14
    • Hunden er i bur 1 - 2 ganger i døgnet (dag + natt)
      3
    • Hunden er i bur flere enn 2 ganger i døgnet
      1

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mine har det i alle fall 1000 ganger bedre i bur når de er aleine.. og de samme gjelder alle de andre hundene jeg selv har eid samt hunder jeg har hatt på besøk over lengre perioder.

Om hundene trives 1000 ganger bedre i buret enn å være løse, hvorfor lukker du da burdøra og stenger dem inne? Ville da tro de ville oppholdt seg der frivillig i mange timer om de likte seg så godt.

Anonym poster: f389d630b7da44db35c6de35c643093c

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine har det i alle fall 1000 ganger bedre i bur når de er aleine.. og de samme gjelder alle de andre hundene jeg selv har eid samt hunder jeg har hatt på besøk over lengre perioder.

Du stenger altså døra når du ikke er hjemme.Og har 3 stk i samme bur?

Og klarer fortsatt påstå at de har det 1000ganger bedre enn min hund f.eks som sover litt på stua,litt på madrassen sin og som ender opp med å sover under soveromsvinduet mitt?

Da er du enten litt blind for hva som skjer eller så har du ikke klart å tolke hundespråk godt nok

• Liker 2
Skrevet

Man ser og tror det man VIL se og tro tydeligvis...:-(

Anonym poster: 3d65b7f348915133511b724a3faa2cac

Skrevet (endret)

Her brukes bur i bil, og dersom hunden er borte på overnattingsbesøk (da kun om natta, og hun blir også luftet i løpet av natta). Før, da vi bodde i leilighet, var hun alene hjemme i hele gangen. Nå, da gangen er under oppussing, er hun alene hjemme på soverommet vårt. Også da blir hun luftet, slik at hun ikke er alene hjemme i strake 8 timer.

Endret av Maneo
Skrevet

Om hundene trives 1000 ganger bedre i buret enn å være løse, hvorfor lukker du da burdøra og stenger dem inne? Ville da tro de ville oppholdt seg der frivillig i mange timer om de likte seg så godt.

Anonym poster: f389d630b7da44db35c6de35c643093c

Det er denne jeg heller aldri forstår. De som bruker bur daglig - med døren igjen - bruker ofte argumentet at hunden trives der og går inn selv. Men som du også sier - hvis hunden faktisk trives så godt som de påstår, hvorfor trenger de da ha burdøren igjen?

Gjest blah blah
Skrevet

Hunder trives ikke med å ligge på samme plassen hele tiden bare fordi den går dit frivillig.

Den går dit frivillig fordi den har lært at det er det den skal gjøre etter dager (og for noen uker) med trening og tilvenning. På samme måte som at hunder går pent i bånd fordi den er lært til det. Hadde det vært opp til hunden så hadde den jo sikkert heller valgt å gå løs og løpe i sitt eget tempo

Skrevet (endret)

Nå er han i bur 6-8 timer i døgnet pga han er med meg i bilen på jobb. Han er for liten til å være alene hjemme hele dagen. Om natta sover han i gangen. Er ikke noe fan av burbruk til hund.

Og han blir lufta hver annen time de timene han er i buret. Parkerer også i garasje, så han får luft igjennom vinduene og vann har han i buret :) Men jeg liker det ikke. Har mye dårlig samvittighet for han...

Endret av Redbull
Skrevet

Er du seriøs nå?? Jøss... Jaja, fortsett å si det til deg selv du, kanskje det minsker den dårlige samvittigheten din noen hakk!

Anonym poster: d91da7f59b47387a45d5918af56317c2

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hunder trives ikke med å ligge på samme plassen hele tiden bare fordi den går dit frivillig.

Den går dit frivillig fordi den har lært at det er det den skal gjøre etter dager (og for noen uker) med trening og tilvenning. På samme måte som at hunder går pent i bånd fordi den er lært til det. Hadde det vært opp til hunden så hadde den jo sikkert heller valgt å gå løs og løpe i sitt eget tempo

Jeg har hatt min hund i et forskningsprosjekt som så langt viser at dette stemmer. Til nå er 50 hunder testet og mange hunder viste tegn til stress når de ble kommandert til å ligge på plass ved eierens ben til tross for at hunden lå rolig.

Endret av Sulosi
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt min hund i et forskningsprosjekt som så langt viser at dette stemmer. Til nå er 50 hunder testet og mange hunder viste tegn til stress når de ble kommandert til å ligge på plass ved eierens ben til tross for at hunden lå rolig.

Tenk om jeg hadde vært så heldig at du kunne sendt meg en pm om dette prosjektet! DET hadde jeg satt STOR pris på! :-)

Skrevet

Har man hund så lager man rutiner og rammer slik at hundeholdet passer inn i den enkelte familie. Blir hunden vant til å være i bur fra den er valp så vil den synes det er ok fordi det hører med i de faste rutinene.

Jeg tror ikke det er noen fasit på om en hund skal være i bur eller ikke, det meste kommer ann på hva som ble gjort med den fra den var valp.

Jeg synes det er ok å bruke bur til hund i hverdagen feks om man har besøk av barn som ikke er vant til hund, av sikkerhetsmessige grunner kan det være ok at hunden er i buret da.

Min hund er i lukket bur når han er alene hjemme, dette fordi han vandrer rundt å bjeffer om han går løs, i buret legger han seg og faller til ro. Jeg tror det at han kan være i buret når han er alene hjemme gjør han tryggere fordi han "slipper å løpe rundt å vokte huset ved den minste lyd.

Han kan være i buret alt fra 10 min til et par timer. I hverdagen går han i buret sitt når han skal sove på dagtid, på kvelden er det sofa'n som gjelder. Han går også i buret sitt mens vi spiser, han trenger ikke bli bedt om det og går dit på egen hånd.

Ved tilvenning av burbruk hadde jeg tomme margben som jeg fylte med kjøttdeig/leverpostei el, dette la jeg i fryseren og ga det til hunden når han skulle være alene i buret. Det virket ikke som han reagerte på å være i bur i det hele tatt, han bare koste seg med maten.

Hund skal ikke være i bur mange timer pr dag hele uken. Er de alene en hel arbeidsdag så bør de få et eget rom synes jeg og man bør ha på radio'n.

Skrevet

Bare kom til å tenke på en ting, dere som er så imot bruk av bur til hund, spiser dere egg?

Skrevet

Tenk om jeg hadde vært så heldig at du kunne sendt meg en pm om dette prosjektet! DET hadde jeg satt STOR pris på! :-)

Spennendes! Om det er mulig,kunne jeg også tenkt meg å fått lese prosjektet

Gjest blah blah
Skrevet

Bare kom til å tenke på en ting, dere som er så imot bruk av bur til hund, spiser dere egg?

Ikke dra inn den diskusjonen her, men lag heller din egen tråd.

Og ja, jeg spiser egg fra frittgående høns (og da mener jeg frittgående i den forstand at hønene er inne på et stort inngjerdet område med fri tilgang til å gå ut og inn)

• Liker 1
Skrevet

Ja. Har egne høns.

Noen av oss klarer å ha flere tanker i hodet på en gang og har tatt et standpunkt når det gjelder dyrevelferd skjønner du ;-). Og før du begynner - lag din egen tråd om vegetarianere og bruk av skinnprodukter. Vi skjønner hvor du vil ;-)

Anonym poster: 3d65b7f348915133511b724a3faa2cac

Skrevet

Så hvis man spiser egg fra burhøns, så står det fritt frem å bruke bur på hund så mye man vil?

• Liker 1
Skrevet

Så hvis man spiser egg fra burhøns, så står det fritt frem å bruke bur på hund så mye man vil?

Klarte ikke å dy meg :) det er vel aldri fritt frem for å bruke bur for hund, men det finnes stort sett en mellomting. Dyreveldferd er så mye mer enn bare hund og katt, etikken i det opptar meg,

Ja, skal la være, veit jo det at dette blir på utsiden av temaet her.

Gjest gjest- silje
Skrevet

2 forskjellige hunder

En rottweiler, med store stressproblemer.

Begynte med bur for å trene ro - med dør lukket.

Det varte vel i en periode på 4mndr.

Etterhvert begynte treningen med åpen dør, men ikke lov til å bevege seg ut.

Tilslutt så var det mulig å ikke sende hunden inn i buret, der gikk han av seg selv, og vi trengte ikke å lukke døren.

Så ved ro trening, så fungerte det mye bedre enn postiv trening, som ble først prøvd med godbit, deretter bånd i stuen, tilslutt bur.

Så fikk vi en ambull tispe, som var vandt til å kun sove i bur, og være i hundegård.

Begynte med å ha døren åpen, istedenfor å lukke.

Det gikk greit.

Fjernet buret etter en stund, og lot henne gå løs, da endte det med at hun la seg i sofaen, når vi ikke var tilstede.

Så vi la henne i gangen og hadde grind foran trappen.

Etter 3 mndr, så fjernet vi grinden.

Med begge disse hundene så har vi brukt bur som en læringsprosess for hundene.

Den ene ble tilvendt bur, for å stresse ned, og tilslutt så var egentlig buret overflødig, mens den andre er blitt avvendt buret, og lærte tilslutt at hun kunne holde seg til teppet sitt, istedenfor å bryte regler med å legge seg i sofaen.

Dette var jo to voksne omplasseringshunder som begge trengte å forandre vaner på to forskjellige områder, og der fungerte buret som ett læringsmiddel.

Ambull tispen er nå helt avvendt bur, så hun vil nesten ikke inn i bilburet engang ;) Men det må hun jo, så med lokking og luring så går det greit.

Bur kan være positivt, som en læringsprosess. Men som en oppholdsplass, om natten og 8t hver dag, så er det faktsik litt for mange timer!

Skrevet

Spennendes! Om det er mulig,kunne jeg også tenkt meg å fått lese prosjektet

Så snart hun legger ut noe så skal jeg linke det inn i en tråd her ;) Foreløpig vil hun ha flere hunder med før hun gjør seg ferdig. Jeg vet hun har vert i Edinburg og holdt ett foredrag men da mest for å forsøke å knytte til seg en dyrlege for å få større tyngde i prosjektet. Til vanlig driver hun hundehotell og holder ulike dressurkurs så hun har ingen høy utdannelse innen hunder så derfor holder hun litt igjen ennå.

Skrevet (endret)

Så snart hun legger ut noe så skal jeg linke det inn i en tråd her ;) Foreløpig vil hun ha flere hunder med før hun gjør seg ferdig. Jeg vet hun har vert i Edinburg og holdt ett foredrag men da mest for å forsøke å knytte til seg en dyrlege for å få større tyngde i prosjektet. Til vanlig driver hun hundehotell og holder ulike dressurkurs så hun har ingen høy utdannelse innen hunder så derfor holder hun litt igjen ennå.

Mistenkte det var hun som gjorde det ja. Kjenner henne godt så da behøver jeg ikke pm. Møtte henne i Edinburgh :-)

Endret av Portvinpiken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...