Gå til innhold

Undersøkelse burbruk

81 stemmer

1. 1. Bruker du lukket bur til hunden din? Og tror du burbruk har mest negativ virkning eller flest fordeler for HUNDEN?

• Nei, aldri
      19
    • Ved transport, dyrlege, overnatting hotell og liknende
      41
    • Om natten
      12
    • Når jeg er på jobb/skole
      7
    • Andre (vennligst forklar i eget innlegg)
      1
    • Jeg ser ingenting i veien med at hunden min er i bur i kortere perioder (1 - 2 timer eller ved transport), men jeg ville ikke brukt bur om natten eller dagtid/alene hjemme
      27
    • Jeg ser kun negative aspekter ved burbruk
      8
    • Jeg ser både positive og negative sider ved burbruk for hunden sin del, men bruker bur
      8
    • Jeg ser utelukkende positive sider ved burbruk for hunden sin del
      8
    • Jeg bruker bur fordi det er lettvint for meg som eier, men vet at hunden min liker å være i bur
      2
    • Jeg bruker bur fordi det er lettvint for meg som eier, men har dårlig samvittighet ovenfor hunden
      0
    • Annet: vennligst forklar i eget innlegg
      2
  2. 2. Hvorfor bruker lukket du bur? Og hvor lærte du om fordelene ved å bruke bur?

• Sikkerhet for hunden (i bil)
      63
    • Hunden min ødelegger ting hjemme når den er alene
      6
    • For å lære den renslighet (om natten)
      0
    • Som et ro og fristed for hunden
      17
    • Hunden min trives best alene hjemme når den får være i buret
      6
    • Fikk tips om fordelene ved å bruke bur fra oppdretter
      6
    • Fikk tips om fordelene ved å bruke bur fra instruktør på kurs
      3
    • Fikk tips om fordelene ved å bruke bur fra venner/bekjente/familie
      4
    • Fikk tips om fordelene ved å bruke bur på nett/bøker/artikler/blader
      4
    • Har burbruk hatt positiv effekt på hunden? Eksempelvis ved redsel for å være alene, skåne inventar, lære renslighet
      6
    • Hunden har ikke hatt noen nytte av burbruken og ingenting har endret seg atferdsmessig
      6
    • Bruker aldri bur
      8
  3. 3. Hvor mange timer er hunden uavbrutt i lukket bur? Er hunden i bur flere ganger uavbrutt i løpet av et døgn?

• 0
      44
    • 1 - 2 timer
      20
    • 2 - 4 timer
      5
    • 4 - 6 timer
      3
    • 6 - 8 timer
      9
    • Mer enn 8 timer
      4
    • Hunden er i bur kun 1 gang i døgnet
      14
    • Hunden er i bur 1 - 2 ganger i døgnet (dag + natt)
      3
    • Hunden er i bur flere enn 2 ganger i døgnet
      1

Fremhevede innlegg

Skrevet

Valpen er i bur om natten, fordi vi ikke vet hva han kan finne på om han er løs. Han går frivillig inn i buret om kvelden og sover stille og rolig til neste morgen. Han sover i gangen, så uten bur hadde han da hatt fri tilgang til hele leiligheten, og han er litt for utforskende til å være helt alene. Buret er også et trygt sted hvor han kan få være i fred, få sove, og ha tingene sine i om vi eksempelvis reiser bort. Om buret er med på besøk hos andre/ved reiser, så legger han seg der.

Rottweileren har tidligere vært i bur i perioder, vekslet mellom natt/dag eller når det er behov. Han er en litt spesiell case, da han er en omplasseringshund med masse, masse bagasje. Bruken av bur i hans situasjon har vært i samarbeid med omplasseringen, adferdsterapeut og trener og kun ved akutte behov. Han har hatt problemer med separasjonsangst, så det har vært for å hindre han fra å spise halve leiligheten (fordi vi har vært redde for at han skal skade seg, skadene på leiligheten betyr ingenting her). Vi har hele tiden jobbet og trent aktivt for å bedre angsten, men når vi ikke har hatt andre muligheter så har han dessverre måttet vært litt i buret. Nå er han helt fin; hjemme alene i hele leiligheten på dagtid, sover løst i hele leiligheten om natten og sover pent ved sengen om vi er på ferie/besøk.

Begge hundene er i bur i bilen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk ikke svart ordentlig, siden jeg ikke bruker bur i det hele tatt. Dessverre ikke i bil heller. De har et avstengt område baki stasjonsvognen, men jeg har ikke funnet bur x 2 som passer der. Hvordan gjør dere andre som har flere hunder det?

Har brukt bur før, og opplevde det som uproblematisk for hunden. Hun var rolig hjemme, noe den ene jeg har nå ikke er. Det er jo selvfølgelig forskjell på individene, men hun jeg har nå ødelegger ting, enda hun er over valpeperioden. Blir helt sprø av det, og angrer nesten på at jeg ikke valgte å bruke bur til henne. Samtidig vil jeg at hun skal ha full bevegelsesfrihet i huset når vi er på jobb, og da valgte vi å droppe bur.

Hun har ikke tegn på separasjonsangst, men hun kjeder seg når vi er på jobb, og da tygger hun på både møbler og ting.

Anonym poster: 7ea759405c8054efb09df41eb8dc2dae

Skrevet

Det går ikke an å svare på undersøkelsen hvis man aldri bruker bur!

Anonym poster: 3cd9aeb1017cad53bc99873deab0856a

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

I bilen hadde jeg selvfølgelig et lukket bur. For tryggheten. Men det viste seg at hunden min trivdes veldig godt i buret i bilen, og ble hun stresset/oppjaget (noe hun lett ble) så ville hun helst ligge i buret i bilen. Der hadde hun sin trygge komfortsone og fikk sin time-out når hun ønsket dette. Så burbruk kan så absolutt være bra for en del hunder, fordi de da har et trygt og rolig sted. Og det er det buret skal brukes til - som en trygg hule for hunden når den ønsker/trenger ro.

Skrevet

Bruker desverre bur til hunden min. Han har seperajonsangst, og ødelegger alt mulig hvis han er løs hjemme alene. Kan ikke engang ha underlag i buret hans, for da tygger han det i stykker, og delvis spiser det opp.. Trener selvfølgelig på dette, men er ikke lett når jeg må dra fra han stort sett hver dag i ukedagene. Da er han alene mellom 3-7 timer. Bruker også bur i bilen som regel (noen ganger hundebilsele). Sover ikke i bur om natten, bortsett fra om vi er på besøk hos noen.

Heldigvis så ser det ut til at han liker buret sitt ellers :) når jeg er hjemme, så står alltid burdøra åpen og han har en tjukk dyne. Ofte så går han i buret for å sove, spise bein eller godbiter, eller bare slappe av.

Skrevet (endret)

Silkepote.Det er vel en av de få gangene buret har en funksjon. I ditt tilfelle ,dvs bikkja.Så er jo buret for at han ikke skal spise opp ting som igjen kan gjøre han alvorlig syk.

Joda, bruker ikke bur vi. (har heller ikke bil...)

Endret av Kårky
Skrevet

Og det er det buret skal brukes til - som en trygg hule for hunden når den ønsker/trenger ro.

Enig. Og til det bruker trenger man ikke lukket dør. Hvis hunden ser på stedet som en trygg hule, så trenger man ikke burdør for å holde den der.

• Liker 1
Skrevet

Bruker kun bur ved transport, på grunn av sikkerhet. Ellers står buret alltid fremme og åpent hjemme, brukes mye som sengeplass/trygg hule.

Hunden er alltid løs når den er alene hjemme! Synes dette fungerer best for oss da hunden viser tydelige tegn til misnøye over å bli låst inne.

Skrevet

Jeg bruker selvsagt bur i bil av sikkerhetsmessige årsaker. Bikkja hopper fint inn selv og lager ikke en lyd, og vi passer på å stoppe ca annenhver time for lufting. Innendørs har hun også bur, men det lukkes ikke. Hun legger seg i det om hun føler for det.

Jeg kan se positive aspekter med burbruk, men da altså som et virkelig fristed som hunden selv kan bruke når den ønsker det, ikke noe den lempes inn i av praktiske årsaker. Er man så redd for at hunden skal rasere huset, så burde man jobbe med dette, og ikke kun stole på buret. Det blir som å pisse i buksa for å holde varmen.

Det verste jeg hører om er hunder som sover hele natta i lukket bur, og gjerne også tilbringer tiden der mens eierne er på jobb. Det blir fort over 16 timer, det.

• Liker 2
Skrevet

Ps. på toppen; det er snakk om et bur som dette: http://pics.qxlstatic.no/20_686970344_Big/hunder-og-utstyr/hundebur-transportbur-atlas-60.jpg

For meg har buret mange funksjoner. Gangen min er ganske stor, så den brukes som hunderom, hvor jeg har alt av hundeutstyret: et stort bur(kunne fått plass til begge hundende der, med litt plass til å snu seg), matskåler, vannskåler osv.

Buret står åpent hele tiden og de går ut og inn som de vil. Nå i det siste har det vært en del krangling(bestemmelse av rang, og den ene hunden hadde en betent tann som gjorde henne ganske hissig) og da brukes buret som en skillevegg. Krangler de ender "starteren" opp i buret en liten stund. Ikke flere timer, men rundt en halv time for å roe seg ned.

Om jeg er redd for krangling på natten pleier jeg å ha hundene i hvert sitt rom, men noen ganger går ikke det av forskjellige grunner. Da ligger den ene i buret. Om det være flere netter på rad pleier jeg å ta dem i buret annenhver gang.

Jeg pleier også å putte den ene hunden i buret når jeg får besøk. Mest som beskyttelse for hunden, pga en tante som absolutt skal stikke til dem godbiter, selv om jeg har bedt henne slutte. Derfor putter jeg den eldste(og rundeste) hunden i buret fordi tanten min sjelden går bort dit.

Nå sier sikkert mange at fordi jeg bruker buret som straff liker ikke hundene seg der, men de bruker buret hele tiden. Jeg har ikke opplevd noen negativ adferd mot buret noensinne.

• Liker 1
Skrevet

Hunden min blir nervøs i bur, brukte det de først månedene jeg hadde han, men han ble bare stresset, tisset og bæsjet i buret og alt var bare rot.

Etter jeg sluttet med buret ble han mye roligere og tryggere hjemme.

Skrevet

Nå kan du svare ;-)

Skrevet

Aldri brukt, aldri vil. Man kan innbille seg at hunder elsker den trygge hula si, men hvilke hunder ligger pall på det samme stedet i mange timer i strekk? Aldri opplevd det hvertfall.

Passivisering kan fort forveksles med tilfredshet. Dyret vet likevel at det ikke kommer seg ut, så hvorfor forsøke lenger? Kan man språket til hunden så ser man fort at den kanskje ikke synes buret er et så fantastisk fristed likevel.

Skulle likt å sett ulv legge seg ned i et hull for å føle seg trygg, det hadde nok ikke vært en frisk ulv.

Hadde jeg hatt en hund som kun klarte å slappe av i bur og oppsøkte det så hadde jeg følt at jeg hadde feilet litt som hundeeier.

Latskap fra eierens side mener nå jeg. Ingen fordel for hunden overhodet. Bur= Ingen dammer/avføring, ingen ødelagte ting, slipper mas, slipper hår, lettere for besøk, enklere å bruke istedet for å trene på seperasjonsangst ++

Så enkelt da! Ingen sak å ha hund lenger når man bare kan ty til snarveier for å slippe ansvaret det følger med.

Anonym poster: f389d630b7da44db35c6de35c643093c

• Liker 1
Skrevet

Kun bur i bil. Hunden slapper av hvor enn jeg er, samme om det er hjemme, på toget eller midt i byen. Ikke trenger han noe fristed heller, da han får være i fred når han hviler.

Ser ikke poenget med bur utenom i bil og i situasjoner hvor hunden må være i ro (ved skade). Snakker da selvfølgelig om bur med lukket dør, bur med åpen dør blir bare en seng med tak.

• Liker 1
Gjest Uanonymbruker
Skrevet

vi trener på burbruk, men bruker det ikke til hverdags. Vil hun skal være trygg på buret i tilfeller hvor bur må brukes.

Skrevet

Jeg har 3 små hunder som alle sover i et stort bur.. de er også der om jeg er borte på dagtid.

Når jeg er hjemme står døren åpen, så de går inn og ut som de vil, de foretrekker å ligge der fremfor de andre kurvene/sengene de har.

Jeg bruker bur fordi det er det sikkreste for hundene når de ikke er under oppsyn + de slipper å måtte ha et helt hus å vakte.

Skrevet

Jeg har 3 små hunder som alle sover i et stort bur.. de er også der om jeg er borte på dagtid.

Når jeg er hjemme står døren åpen, så de går inn og ut som de vil, de foretrekker å ligge der fremfor de andre kurvene/sengene de har.

Jeg bruker bur fordi det er det sikkreste for hundene når de ikke er under oppsyn + de slipper å måtte ha et helt hus å vakte.

Jeg tror du lurer deg selv grundig hvis du tror hundene ikke ligger på vakt når de er alene selvom de er i et bur. I tillegg mister de all mulighet til å forsvare seg - og følelsen av å ha den muligheten hvis det skulle banke på eller komme noen.

Anonym poster: 3d65b7f348915133511b724a3faa2cac

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror du lurer deg selv grundig hvis du tror hundene ikke ligger på vakt når de er alene selvom de er i et bur. I tillegg mister de all mulighet til å forsvare seg - og følelsen av å ha den muligheten hvis det skulle banke på eller komme noen.

Anonym poster: 3d65b7f348915133511b724a3faa2cac

Mine har det i alle fall 1000 ganger bedre i bur når de er aleine.. og de samme gjelder alle de andre hundene jeg selv har eid samt hunder jeg har hatt på besøk over lengre perioder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...