Gå til innhold

Undersøkelse burbruk

81 stemmer

1. 1. Bruker du lukket bur til hunden din? Og tror du burbruk har mest negativ virkning eller flest fordeler for HUNDEN?

• Nei, aldri
      19
    • Ved transport, dyrlege, overnatting hotell og liknende
      41
    • Om natten
      12
    • Når jeg er på jobb/skole
      7
    • Andre (vennligst forklar i eget innlegg)
      1
    • Jeg ser ingenting i veien med at hunden min er i bur i kortere perioder (1 - 2 timer eller ved transport), men jeg ville ikke brukt bur om natten eller dagtid/alene hjemme
      27
    • Jeg ser kun negative aspekter ved burbruk
      8
    • Jeg ser både positive og negative sider ved burbruk for hunden sin del, men bruker bur
      8
    • Jeg ser utelukkende positive sider ved burbruk for hunden sin del
      8
    • Jeg bruker bur fordi det er lettvint for meg som eier, men vet at hunden min liker å være i bur
      2
    • Jeg bruker bur fordi det er lettvint for meg som eier, men har dårlig samvittighet ovenfor hunden
      0
    • Annet: vennligst forklar i eget innlegg
      2
  2. 2. Hvorfor bruker lukket du bur? Og hvor lærte du om fordelene ved å bruke bur?

• Sikkerhet for hunden (i bil)
      63
    • Hunden min ødelegger ting hjemme når den er alene
      6
    • For å lære den renslighet (om natten)
      0
    • Som et ro og fristed for hunden
      17
    • Hunden min trives best alene hjemme når den får være i buret
      6
    • Fikk tips om fordelene ved å bruke bur fra oppdretter
      6
    • Fikk tips om fordelene ved å bruke bur fra instruktør på kurs
      3
    • Fikk tips om fordelene ved å bruke bur fra venner/bekjente/familie
      4
    • Fikk tips om fordelene ved å bruke bur på nett/bøker/artikler/blader
      4
    • Har burbruk hatt positiv effekt på hunden? Eksempelvis ved redsel for å være alene, skåne inventar, lære renslighet
      6
    • Hunden har ikke hatt noen nytte av burbruken og ingenting har endret seg atferdsmessig
      6
    • Bruker aldri bur
      8
  3. 3. Hvor mange timer er hunden uavbrutt i lukket bur? Er hunden i bur flere ganger uavbrutt i løpet av et døgn?

• 0
      44
    • 1 - 2 timer
      20
    • 2 - 4 timer
      5
    • 4 - 6 timer
      3
    • 6 - 8 timer
      9
    • Mer enn 8 timer
      4
    • Hunden er i bur kun 1 gang i døgnet
      14
    • Hunden er i bur 1 - 2 ganger i døgnet (dag + natt)
      3
    • Hunden er i bur flere enn 2 ganger i døgnet
      1

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er interessert i ulike aspekter av burbruk til hund, og håper dere vil ta dere tid til å svare på denne noe hjemmelagede og uoffesielle undersøkelsen. Dessverre er den bare begrenset til 3 spørsmål så derfor er det flere å svare på under hvert punkt. Dette for å prøve å kartlegge litt.

Jeg har helt sikkert ikke vært flink nok til å sette opp alle alternativer, men håper dere da er villige til å skrive evt kommentarer/alternativer i eget innlegg.

Som sagt - ikke ta dette som en del av et forskningsprosjekt; men for det det er: en uhøytidelig undersøkelse her på KG.

Endret av Portvinpiken
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg huket av for "annet" i første spørsmål. Og det er rett og slett fordi hunden min sitt fristed og rolige plass er i buret. Han rusler inn i buret når jeg drar uansett om døren står vidt åpen. Når vi har besøk og han behøver ro, går han og legger seg i buret i gangen. Han klarer seg fint uten buret også, men er definitivt tryggere i buret sitt. Jeg låser ikke døren på buret, bare lukker det litt igjen slik at de er en liten åpning der han kan gå ut, men han gjør aldri det. Han ligger der pent til jeg kommer hjem igjen. Måtte dermed klikke av for at han er 0 timer uavbrutt i buret, siden han faktisk har muligheten til å gå et annet sted - det er bare hans valg at han ikke gjør det. Men jeg vil si at han ligger i buret max 4 timer om dagen. Max 3 timer mens jeg er borte, og 1-1,5 timer tilsammen når jeg er hjemme.

Jeg syns det er rart at noen reagerer så negativt på burbruk, når denne måten vi gjør det på, helt klart er det beste for min hund. Jeg er helt mot at man skal lukke dyrene inne i buret hele dagen, på en sånn måte at hunden ikke har mulighet til å gå ut. Men når hunden har fra valpetiden, blitt så vant til buret som et fristed, må det være helt fint for dem å ha det stående og muligheten til å bruke det. Det er jo det samme som en hundeseng egentlig. Men ALLE hunder er forskjellige, og noen hunder er ikke like komfortable i bur. Da mener jeg at det er helt feil å skulle putte de i bur og lukke døren. Ønsker man en hund som er mer komfortabel i buret sitt når man er borte, må man trene på det fra hunden er valp. Det gir mange fordeler, for i noen tilfeller må man faktisk ha hunden i buret med døren lukket. Som i bil. Det er for hundens eget beste, da det er det som er tryggest om man skulle være så uheldig å krasje eller noe sånt.

• Liker 3
Skrevet

Her er det ikke bur. Kun i bil det er bur og da pga sikkerheten til både dyr og mennesker .

Ellers ser jeg på burbruk som en unødvendig ting,som hindrer hunden i å bevege seg.

Ser at ordet Fristed blir brukt, den forstår jeg faktisk ikke. Dette er mer for eier enn for hund.

En hund kan fint ligge på en plass,men det er lite praktisk da de ikke svetter på samme måte som oss,de må flytte seg fra kaldt til varmt osv. Om en bruker bur og det er kun der hunden får lov til å sove,får da ikke hunden denne muligheten.

Her hjemme har alle mine hunder gått løse og bestemmer selv hvor de vil sove. (ikke seng eller sofa)

Ingen har ødelagt noen ting og de har selv funnet de plassene de sover best på.

• Liker 2
Skrevet

Jeg huket av for "annet" i første spørsmål. Og det er rett og slett fordi hunden min sitt fristed og rolige plass er i buret. Han rusler inn i buret når jeg drar uansett om døren står vidt åpen. Når vi har besøk og han behøver ro, går han og legger seg i buret i gangen. Han klarer seg fint uten buret også, men er definitivt tryggere i buret sitt. Jeg låser ikke døren på buret, bare lukker det litt igjen slik at de er en liten åpning der han kan gå ut, men han gjør aldri det. Han ligger der pent til jeg kommer hjem igjen. Måtte dermed klikke av for at han er 0 timer uavbrutt i buret, siden han faktisk har muligheten til å gå et annet sted - det er bare hans valg at han ikke gjør det. Men jeg vil si at han ligger i buret max 4 timer om dagen. Max 3 timer mens jeg er borte, og 1-1,5 timer tilsammen når jeg er hjemme.

Jeg syns det er rart at noen reagerer så negativt på burbruk, når denne måten vi gjør det på, helt klart er det beste for min hund. Jeg er helt mot at man skal lukke dyrene inne i buret hele dagen, på en sånn måte at hunden ikke har mulighet til å gå ut. Men når hunden har fra valpetiden, blitt så vant til buret som et fristed, må det være helt fint for dem å ha det stående og muligheten til å bruke det. Det er jo det samme som en hundeseng egentlig. Men ALLE hunder er forskjellige, og noen hunder er ikke like komfortable i bur. Da mener jeg at det er helt feil å skulle putte de i bur og lukke døren. Ønsker man en hund som er mer komfortabel i buret sitt når man er borte, må man trene på det fra hunden er valp. Det gir mange fordeler, for i noen tilfeller må man faktisk ha hunden i buret med døren lukket. Som i bil. Det er for hundens eget beste, da det er det som er tryggest om man skulle være så uheldig å krasje eller noe sånt.

For meg høres det ut som dette er hundens liggeplass/seng, og det er jo heller ikke et lukket bur (med lukket mener jeg slik at hunden ikke har mulighet å komme ut når den selv ønsker det). Derfor er det vel ikke så relevant i forhold til dette med burbruk? Ligger hunden din der alle 4 timene du ikke er hjemme uten å gå ut og inn av buret også forresten?

PS. jeg mener ikke dette på noen krass måte altså - bare at det er litt irrelevant når hunden kan gå ut og inn som den ønsker :-)

Skrevet

For meg høres det ut som dette er hundens liggeplass/seng, og det er jo heller ikke et lukket bur (med lukket mener jeg slik at hunden ikke har mulighet å komme ut når den selv ønsker det). Derfor er det vel ikke så relevant i forhold til dette med burbruk? Ligger hunden din der alle 4 timene du ikke er hjemme uten å gå ut og inn av buret også forresten?

PS. jeg mener ikke dette på noen krass måte altså - bare at det er litt irrelevant når hunden kan gå ut og inn som den ønsker :-)

Ja, det blir egentlig det. Poenget er vel at selv om at han har muligheten til å gå inn og ut, så lar han være for han er så tilknyttet buret sitt. Jeg er borte i max 3 timer om dagen (forelesninger, osv), og da ligger han i buret hele tiden og sover. Han kan gå ut om han ønsker, burdøren er ikke lukket helt igjen, men han gjør ikke det. Har sjekket dette flere ganger, og han ligger dere hele tiden ja uten å gå ut og inn.

Det er kanskje litt irrelevant ja, men ønsker bare å vise folk at det er andre sider ved "burbruken" enn bare det å stenge hunden inne i et bur hele dagen. Det virker som at folk er rask til å peke fingeren på folk som har et hundebur stående i gangen, selv om at de egentlig ikke vet hele historien. Man tror at man ikke kan trene opp en hund til å anse buret som et fristed, men det kan man. :) Derfor jeg svarte her.

• Liker 2
Skrevet

Burbrukere forteller at buret er hundens fristed. Fristed, hvorfor trenger en hund et fristed? Får den ikke være i fred om den ligger en annen plass? Klart, om buret er åpent blir det som en seng, og det har jeg ikke noe problem med. Men å lukke en hund inne i et bur synes jeg er fælt. Og der det brukes lukket bur både om natten og en 8 timers arbeidsdag, megner jeg grenser til om ikke er dyremishandling. Hunden har behov for å flytte på seg og skifte underlag. Burbruk er utelukkende for eiere, ikke for hunden.

Jeg har filmet hunden min når hun har vært alene hjemme mange ganger, det finnes ingen tvil om at hun har behov for å bevege seg litt og å skifte underlag.

• Liker 5
Skrevet

Burbrukere forteller at buret er hundens fristed. Fristed, hvorfor trenger en hund et fristed? Får den ikke være i fred om den ligger en annen plass? Klart, om buret er åpent blir det som en seng, og det har jeg ikke noe problem med. Men å lukke en hund inne i et bur synes jeg er fælt. Og der det brukes lukket bur både om natten og en 8 timers arbeidsdag, megner jeg grenser til om ikke er dyremishandling. Hunden har behov for å flytte på seg og skifte underlag. Burbruk er utelukkende for eiere, ikke for hunden.

Jeg har filmet hunden min når hun har vært alene hjemme mange ganger, det finnes ingen tvil om at hun har behov for å bevege seg litt og å skifte underlag.

Ofte går hunden min inn i buret og legger seg dersom det skjer mye i stua og på kjøkkenet. Han får absolutt ligge i fred om han legger seg et annet sted, men det er jo mye lyder og slikt, og han våkner jo veldig lett av lyder. I buret i gangen kan han ligge i fred og ro, helt stille, det er mørkere og litt kaldere så det passer han perfekt. Derfor kaller jeg det for "fristedet" hans :)

Jeg forstår ikke folk som har hunden i bur om natten (med lukket dør). Jeg kan delvis forstå hvorfor noen har hunden i bur med lukket dør når den er alene hjemme, selv om at jeg ikke synes det er greit. Men hvorfor noen har den i bur på natten, ser jeg ikke poenget med.

Skrevet

Jeg forstår at buret ditt blir et fristed, men du lukker ikke døren. Derfor blir det som en seng for hunden. Hunden min trives jo i sengen hennes som ligger i stua eller på soverommet, eller i kattesengen på badet. Hun flytter seg også dersom det blir mye bråk. Poenget mitt er at hunden ikke har behov for et bur, for at hunden skal ha et fristed.

• Liker 1
Skrevet

Vi passer en hund over lengre perioder og han er i bur både på dagtid når vi er på skole/jobb og om natten. Jeg synes det er en uting, men siden jeg ikke eiger hunden selv så er det lite jeg kan gjøre. Har sagt til eiger at jeg synes det er fryktelig mange timer å være i bur, men eiger er lei av at hunden gjør fra seg inne osv. når han går løs. Han gjør aldri fra seg i buret.

Anonym poster: 10049ff62b1e2691d6504fdd9342aa68

Skrevet

Det er en grunn til at hunden ikke gjør fra seg i buret, den er tvunget til å ligge i det etterpå.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hmmm, jeg får ikke svart på alle spørsmålene, visstnok...

Der fikk jeg til å svare.. :) Svarte at buret brukes til transport, for hennes sikkerhet, i 1-2 timer om gangen. Men på lange kjøreturer kan det nok komme opp i mer, om hunden har fått mat, lang tur, temperaturen er god, hunden sover godt etc.

Men, vi bruker bur til hunden i bilen, for hennes og vår sikkerhet. Vi stopper med jevne mellomrom for å strekke på oss, la henne tisse og snuse, eller hvis det ellers skulle være noe som uroer henne. Men hun er som regel fint fornøyd, og sover... :)

Ellers er min holdning til bur at de ikke skal brukes som straff, at hunden faktisk skal trives der (dette er eiers ansvar å lære hunden), og at man ikke skal bruke bur som alternativ til å oppdra ungene sine til å vise hensyn og respektere dyr.

Endret av kaprifolen
Gjest blah blah
Skrevet

Jeg bruker aldri bur.

Om jeg skulle brukt det, så måtte det blitt i bilen, men der har jeg ikke plass til det så der bruker jeg slik sele som festes i sikkerhetsbeltet.

Er imot å bruke bur når hunden er hjemme. Har man en problemhund, så ser jeg heller at man har et eget rom som hunden kan være i.

Skrevet

Vi bruker aldri bur, har aldri hatt behov for det. Ble brukt litt da dyret var valp, men buret er for lite nå. Har ikke plass til bur i bilen.

Har en venn som overtok buret vårt, og det blir flittig brukt. Hunden blir aldri stengt inne i det, det er senga hans.

Skrevet

Det er en grunn til at hunden ikke gjør fra seg i buret, den er tvunget til å ligge i det etterpå.

Du har nok rett. Men det er altså eier som mener dette, jeg synes det er veldig leit.

Anonym poster: 10049ff62b1e2691d6504fdd9342aa68

Skrevet

Jeg forstår at buret ditt blir et fristed, men du lukker ikke døren. Derfor blir det som en seng for hunden. Hunden min trives jo i sengen hennes som ligger i stua eller på soverommet, eller i kattesengen på badet. Hun flytter seg også dersom det blir mye bråk. Poenget mitt er at hunden ikke har behov for et bur, for at hunden skal ha et fristed.

Nei, nei, fristedet må jo ikke være et bur. Men det kan være greit og. For når man faktisk trenger å ha hunden i bur, i bilen, eller hos dyrelegen, eller på fly, så er hunden heldigvis vant til det. Ikke bare vant til det, men faktisk svært komfortabel i buret. :)

Skrevet

Nei, nei, fristedet må jo ikke være et bur. Men det kan være greit og. For når man faktisk trenger å ha hunden i bur, i bilen, eller hos dyrelegen, eller på fly, så er hunden heldigvis vant til det. Ikke bare vant til det, men faktisk svært komfortabel i buret. :)

Det stemmer. Jeg synes det er en fin måte å bruke bur på. Problemet er at det blir veldig lett å lukke døren, og de aller fleste burbrukere bruker det ikke på den måten, tror jeg

• Liker 2
Skrevet (endret)

Vi bruker kun bur i bilen. Hunden trenger ikke å venne seg til buret inne for å synes at det er ok å bruke det i bilen.

Hunden har fristeder flere plasser rundt om i huset, som hun har valgt selv. Hun skifter på å ligge på de ulike plassene.

Vi får snart valp, og kommer ikke til å bruke bur til den heller.

Endret av Majott
Skrevet

For meg er bur med lukket dør kun noe jeg bruker under transport, da for både hundens og vår sikkerhet. Det er eneste gang jeg har brukt det.

Bur med åpen dør har blitt brukt som hundens eget sovested.

Gjest pærecider
Skrevet

Jeg har et bur til hver av hundene, men bruker de sjelden. Mest for transport og sikkerhet. Har vanligvis hundene på soverommet om natta, og burene står der åpne hvis de vil sove der, men de foretrekker senga mi :fnise: Kun en gang har jeg måttet låse inn Myndefrøkna på nattestid da hun fikk løpetid for å holde henne adskilt fra en meget viril liten terriermann. :romeo:

Hun så på meg med DET sårede blikket, og gjett om jeg følte meg ond, da.

.

Skrevet

Her er det ikke bur. Kun i bil det er bur og da pga sikkerheten til både dyr og mennesker .

Ellers ser jeg på burbruk som en unødvendig ting,som hindrer hunden i å bevege seg.

Ser at ordet Fristed blir brukt, den forstår jeg faktisk ikke. Dette er mer for eier enn for hund.

En hund kan fint ligge på en plass,men det er lite praktisk da de ikke svetter på samme måte som oss,de må flytte seg fra kaldt til varmt osv. Om en bruker bur og det er kun der hunden får lov til å sove,får da ikke hunden denne muligheten.

Her hjemme har alle mine hunder gått løse og bestemmer selv hvor de vil sove. (ikke seng eller sofa)

Ingen har ødelagt noen ting og de har selv funnet de plassene de sover best på.

Samme her. Bur er til bilbruk og innendørs legger hunden seg enten under stuebordet eller i yttergangen når den vil ha ro. Ellers får den ligge der den vil bare ikke i sofaen (kun av og til om kvelden når vi skal kose litt ekstra).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...