Ylajali Skrevet 28. februar 2004 #21 Del Skrevet 28. februar 2004 Nicoline: Kan du fortelle meg hvor mange som har blitt "mordet" av en renraset amstaff? JA, amstaff og pitbull var i utgangspunktet den samme hunden, men amstaffen har et HELT ANNET lynne! Det er derfor vi har noe som heter amstaff, og ikke bare pitbull! (Tatt fra en hjemmeside for et amstaff oppdrett.) Det er fremdeles stor forvirring angående hva som er forskjellen på Am. Staff. Og Pit-bull. Noen mener fremdeles det er samme rase. Derfor vil jeg her forklare hva forskjellen består i: Det vi alle kan være enige om, er at det opprinnelig var samme hund. Både Staffordshire Bull, Am. Staff., Pit-bull og Bull terrier har akkurat samme opprinnelse. I 1936 ble den Amerikanske varianten registrert i AKC under navnet Staffordshire terrier. Da kunne alle registrere sine hunder under det navnet, mot å følge en streng standard på både utseende og temperament. ! Det inngikk selvfølgelig at alt som hadde med kampsport skulle bort ! . Am. Staffen skulle fremdeles gi inntrykk av stor styrke i forhold til størrelse, men mentalt skulle kampinstinktet holdes i bakgrunnen. Am. Staffen skulle i fremtiden avles frem til en god bruks/familiehund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laina Skrevet 28. februar 2004 #22 Del Skrevet 28. februar 2004 Å forby en hunderase fordi den likner på en annen "skummel" rase er latterlig spør du meg. Jeg har liten erfaring med både pit'er og am.staff'er, men har da møtt noen i mitt liv. Og de am.staff'ene jeg har møtt har vært kjærlige hunder. Jeg tror ikke løsningen ligger i å forby rasen, for de som ønsker seg en kamphund, vil allikevel klare å anskaffe seg en. Kanskje ikke pit, men det finnes da mange andre former for kamphunder som ikke er så utbredt i Norge. Kanskje vi vil se fler av disse i fremtiden. Og en hund som er kjent for å ha et godt gemytt, som de fleste anser som en meget trygg hunderase, kan bli farlig i ukyndige hender. Det er mange som anskaffer seg hunder uten å vite hva det innebærer av oppdragelse. Hvordan man skal hjelpe en valp til å utvikle seg til en trygg, sikker voksne hund. Etter min mening er dette mye farligere enn rasene i seg selv. Altså: Det er ikke hundene som er problemet, men eierne. Og det er mange misforståelser ute og går. At rottweilere, schäfere og am.staffer skal være så skumle er jo bare tull. Selv har jeg en del erfaring med rottweilere, og det er utrolig gode familiehunder. Det irriterte meg grenseløst at gamle damer med små veskehunder hoppet ut i grøfta når jeg kom gående med min verdens snilleste rottis, som aldri ville finne på å bite en levende sjel. Uvitenheten lenge leve!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nicoline Skrevet 28. februar 2004 #23 Del Skrevet 28. februar 2004 Jeg har selvsagt ikke noe imot at dere har amstaff-hunder, jeg ... Det jeg vil få fram er at dere må ikke være overrasket eller bli såret om dere møter folk som er redde for hundene deres - synes etterhvert at hundeeiere må vise mer forståelse for andres redsel og skepsis for hunder - og da spesielt for slike hunder. Se hvilke type hunder som er overrepresentert i kriminelle kretser: For en stund siden ble en puddel drept av en pitbull-lignende hund i en park i Oslo. En gjeng unge gutter beordret den kraftige kamphunden til å angripe mens den skrekkslagne puddel-eieren var hjelpeløst vitne ble puddelen bitt til døde. Slike hendelser gjør at enkelte hunde-eiere blir redde for å gå tur med hundene sine - spesielt i Oslo ... Politiet mener at eierne av hundene trener dem opp ved å la dem angripe mindre hunder i parker, eller ved å stjele småhunder og bruke dem som "agn". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2004 #24 Del Skrevet 28. februar 2004 Før var det liksom rottweileren som var den store skumle hunden som alle fæle mennesker skulle ha,nå har det tydeligvis blitt amstaffen i stedet. Nå ja,jeg har en herlig amstaff-gutt på 6 måneder.Det verste problemet med amstaffen må jo være at de er så utrolig glade og tillitsfulle og selskapssyke.Har faktisk til dags dato til gode å se den hunden sint.Han elsker alt og alle.Skulle helst ha vært borte og hilst på alle han møter for å rundslikke dem i ansiktet...Kamphund,du liksom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2004 #25 Del Skrevet 28. februar 2004 For en stund siden ble en puddel drept av en pitbull-lignende hund i en park i Oslo. En gjeng unge gutter beordret den kraftige kamphunden til å angripe mens den skrekkslagne puddel-eieren var hjelpeløst vitne ble puddelen bitt til døde. Igjen - regner med at dette er episoden som skjedde på Majorstua. Og denne puddelen stod bundet utenfor en butikk, mens en annen hundeeier (som dog hadde en pitbull/amstaffblanding), den var ikke renraset amstaff. Og denne damen som eide denne puddelen har fått en annen hund drept av en schæfer før. Jøss - nå er vel schæferen også en "kamphund", da? Du legger jo alle amstaffeiere over en kam her, Nicoline. Du skriver selv at denne rasen er en kamphund, og blir brukt i kriminelle miljøer. Ja - jeg ER enig med deg at denne rasen blir ofte brukt i kriminelle miljøer, men det er vel ikke _alle_ det! Vet også at de bruker Rottweiler, Dobermann, Schæfer, Bull Terrier, Mastiffer og Molosser også. Du kan ikke sitte der og skrive at alle disse hundene er ildsinte kamphunder og angriper hvert eneste dyr- og menneske de ser. Og som 14062003 sa - Golden Retriver ligger faktisk øverst på NKKs bitestatistikk. Hva sier det om denne rasen, da? Er den også blitt til en kamphund? Jeg har selv en Dobermannhanne selv, verdens snilleste, og det verste han kan gjøre med deg er å rundslikke deg i ansiktet, ellers ender du med en hund på 40-45 kg på fanget. Skikkelig kosedrog og er glad i alt og alle. Men mange mennesker som møter han, går omveier da de ser han. Han har fått ei dame som var livredd Dobermann, til å eie en Dobermann selv. Hun hadde hørt mange historier om denne rasen, at den angrep mennesker uten forvarsel, at den klikker i rundt 4-5 års alderen, at den hater andre hunder og barn etc. Hun var livredd. Men nå eier hun en Dobermann selv. Hvis disse hundene er så farlige - HVORFOR fortsetter man å avle på dem, da? Lurer jeg på. Kanskje du har et svar på det også? Tenk heller før du dømmer, Nicoline. Og andre også. Forresten - skulle ønske at flere så Little Rascals, så hadde de fått sett at en pitbull ikke er så farlige som mange tror, men kjærlige og barnekjære hunder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nicoline Skrevet 28. februar 2004 #26 Del Skrevet 28. februar 2004 Hvis du leser innlegget mitt skikkelig så ser du at jeg ikke dømmer noen - men jeg sier dere eiere av slike hunder utviser en utrolig mangel på reskekt for andre mennesker - dere forstår ikke at folk kan være redde deres "kosebamser" og forstår ikke at: gamle damer med små veskehunder hoppet ut i grøfta når jeg kom gående med min verdens snilleste rottis, som aldri ville finne på å bite en levende sjel. Uvitenheten lenge leve!! som en av dere skrev. Vel uvitenheten om andre mennesker går tydeligvis begge veier. Og eksemplet jeg nevnte over her var ikke fra den episoden du nevner, men noen som skjedde i 2002 i en park på Stovner i Oslo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 28. februar 2004 #27 Del Skrevet 28. februar 2004 Der ER virkelig synd at det nå for tiden er Amstaffene som er populære i det kriminelle miljøet. Var i byen i dag (Oslo) og så en Amstaff sammen med en veldig tvilsom type. Får helt vondt langt inne i hjerterota når jeg ser det. :-( Lurer på hvilken rase som får gjennomgå neste gang??? Er så vanvittig glad for at oppdretteren vår var så sinnsykt nøye på hvem han solgte hundene til. Tør ikke tenke på hvor vårt sjarmtroll kunne ha havnet hvis oppdretter kun hadde vært ute etter penger. (Det var helt utrolige summer han ble tilbudt for den største og kraftigste hannen i kullet...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 29. februar 2004 #28 Del Skrevet 29. februar 2004 Am Staff står ikke på min liste over hunder jeg liker. Er enig med hun over her som heller ikke liker shcäfere, rottweilere osv. Personlig er jeg også passe skeptisk til labradorer også. MEN: Jeg treffer mange hunder på min vei, og bor faktisk midt it am-staff land for å si det sånn. Jeg ser alltid hunder an, og aksepterer at andre ønsker andre raser enn det jeg foretrekker. Jeg ser alle hunder an, og unngår gneldrete småhunder så vel som glefsende rottweilere. Ulydige og aggresive hunder findes det blant mange raser, men dessverre har en aggresiv am staff større kraft enn en aggresiv puddel. Både kjevekraft og tyngde er annerledes på en am staff - ergo potensielt større konsekvenser. Men helt ærlig folkens - tror dere virkelig ikke at hundens utseende har efekt på folk? Gå rundt med en valp og se hvordan folk reagerer! Bortimot alle mennesker blir myk i stemmen av valper. Og jeg har kongepuddel selv, og må ta til takke med at folk tror jeg har en hund som er blond og dum. Så har du amstaff (og spesielt en amstaff med naglehalsbånd!) - så må du dessverre regne med at folk som er usikre på hunder går unna. Og vi andre hundeeiere ofte også. Sorry. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ylajali Skrevet 29. februar 2004 #29 Del Skrevet 29. februar 2004 Det er helt i orden at folk er usikre, og skeptiske. Men det er forskjell på å gå diskre unna, og å hyle og skvette og slenge dritt! DET synes jeg er respektløst. Og at folk påstår de er drapsmaskiner, fordi at de har hørt om et par hendelser om no pudler, det er bare teit. Jeg fikk ikke noe svar fra Nicoline på om hun visste hvor mange som var blitt drept av amstaff her i landet, så jeg regner med det bare var nok en latterlig påstand. Jeg VEDDER på, at det er flere små hunder som har omkommet i slåsskamper med større hunder, men dette er ikke typisk for amstaff. Dessuten er det ikke rart de kommer ut for sånne ting, mange små hunder vet ikke selv hvor små de er og kjekker seg til større hunder, da kan ulykker skje. Det er trist at kriminelle miljøer har trykket amstaffen/pitbullen til sitt hjerte, og at vi "normale" amstaffeiere skal lide for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. februar 2004 #30 Del Skrevet 29. februar 2004 Imax, leste et eller annet sted på forumet her, en pitbull som ble angrepet av en puddel. Her er det. Jeg er enig med deg med det at man ikke ville ha gått bort til en hund som ser passe sinna ut. Det hadde ikke jeg gjort heller. Men for å si det sånn - jeg hadde heller gått bort til en logrende amstaff med pigghalsbånd, enn en gneldrende papillon. Jeg har faktisk MYE mer respekt for småbikkjer, med unntak av enkelte raser, som er helt utrolig flotte. Men av det jeg har erfart selv, er at de små bikkjene er mye mer gneldrete og sinte, enn det en amstaff, rottweiler, schæfer etc. Mao, de store rasene. Jeg er også enig med Ylajali. Det er greit at man er REDD hunder, men man behøver virkelig ikke vise det så åpentlys at man føler seg som en skurk sjøl. Når folk løper over veien og hyler og skriker, blir jo selvfølgelig noen hunder oppspilt, gjerne unge hunder - som gjerne tror den personen vil leke, og dermed hopper litt og er litt med. Så fortsetter den andre personen å hyle og skrike og løpe videre. Det synes jeg er helt unødvendig. Gå heller helt vanlig over veien/forbi uten å løpe og skrike. Mye bedre for begge parter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 1. mars 2004 #31 Del Skrevet 1. mars 2004 Jepp - pudler kan også være slemme. Men igjen - statistikker lyver ikke, og enkeltepisoder finnes selvsagt. Jeg synes kanskje sitatet til Yljali sier litt om hvorfor hun er amstaff eier? Slik jeg tolker det i hvert fall... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 1. mars 2004 #32 Del Skrevet 1. mars 2004 Am Staffen er flotte hunder men det er ikke en rase for hvem som helst og iallfall ikke nöen nybegynnerhund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ylajali Skrevet 1. mars 2004 #33 Del Skrevet 1. mars 2004 Sånn for å unngå misforståelser Imax, så fikk jeg en amerikansk staffordshire terrier, fordi vi lenge har hatt lyst på hund. Mitt førstevalg var faktisk korthåret chihuahua. Grunnen til at det ble amstaff, er at hu dumpa ned i fanget på oss fordi hun ikke lenger hadde no sted å bo. I utgangspunktet skulle vi passe henne i en måned, men vi falt pladask, NETTOPP fordi hun er en så utrolig snill og kos hund. Og bestemte oss for å overta henne. Så jeg vil gjerne at du utdyper det med sitatet mitt, for jeg er ikke så veldig sikker på at du i det hele tatt skjønner hva det dreier seg om. Og om du klarer å finne ut hvilke hunder folk passer best sammen med på bakgrunn av å ha lest et sitat, så tror jeg kanskje det skulle vært jobben din, for det kjenner jeg ingen andre som kan. En amstaff er heller ikke verre som nybegynnerhund enn andre, har ei venninne som har drevet med hunder i alle år, og som har amstaff selv, hun anbefalte den faktisk som akkurat det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nicoline Skrevet 1. mars 2004 #34 Del Skrevet 1. mars 2004 Ylajali skrev: Jeg fikk ikke noe svar fra Nicoline på om hun visste hvor mange som var blitt drept av amstaff her i landet, så jeg regner med det bare var nok en latterlig påstand. Jeg VEDDER på, at det er flere små hunder som har omkommet i slåsskamper med større hunder, men dette er ikke typisk for amstaff. Dessuten er det ikke rart de kommer ut for sånne ting, mange små hunder vet ikke selv hvor små de er og kjekker seg til større hunder, da kan ulykker skje. Det er trist at kriminelle miljøer har trykket amstaffen/pitbullen til sitt hjerte, og at vi "normale" amstaffeiere skal lide for det. Det var ikke bare en latterlig påstand, men fakta fra politietaten i Oslo. Hvis du ser linken under så ser du angrep utført av amstaff på EN måned i Oslo: http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/art...ticle147712.ece Forstår at du vil unnskylde rasen og si at det er småhundene som har seg selv å takke - fagfolk mener noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ylajali Skrevet 1. mars 2004 #35 Del Skrevet 1. mars 2004 Og dette kan du garantere er renrasede amstaffer? Tvilsomt. To av disse episodene involverte de samme hundene, og da klarer du vel å legge sammen to og to og se at dette kanskje har andre årsaker enn bare hundene (LES: urutinerte eiere, som det står nederst på sida der). Denne artikkelen er så overdrevet at det bare blir komisk. Du kan jo ringe kjetil mæland å høre hvor mye peiling han egentlig har. Og du kan jo forsøke å sjekke opp hvor mange ANDRE hunder som har vært involvert i sånt på den samme tida. Tviler på at det er så mye mindre "hårreisende". Den dagen en AMSTAFF dreper et menneske, så skal jeg svømme baklengs over Trondheimsfjorden, midt i januar. Jeg sier heller ikke at småhundene har seg selv å takke, men de kan provosere de og, akkurat som større hunder, og om det da blir slåsskamp er det vel fysikken det kommer an på. Og det er vel ingen hemmelighet at en amstaff er litt større og sterkere enn en toypuddel eller dachs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 1. mars 2004 #36 Del Skrevet 1. mars 2004 Am staff er en kamphund , det er det den er avlet frem for og den kan være farlig i urutinerte hender. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2004 #37 Del Skrevet 1. mars 2004 Am staff er en kamphund , det er det den er avlet frem for og den kan være farlig i urutinerte hender. ER en kamphund? HVOR har du disse utsagnene fra? I hodet ditt? Som jeg sa tidligere - man TRENER en hund til å bli en kamphund. En sporhund, blindehund, narkohund etc etc. blir ikke dette uten HJELP. Ok, hvis du sier det sånn - de originale mastiffene ble også brukt til hundekamper. Er disse også blitt kamphunder i dine øyne? Burde disse også bli ulovlige? Eller hva med grand danoisen? Som også er i mastiff familien, den ble brukt til å drepe bjørner og villsvin. Noe også amstaffen ble brukt til også. Greit nok - amstaffen BLE brukt i hundekamper. Det var lov for MANGE år siden. Man har ikke fortsatt avlet på det gemyttet på amstaffen nå lenger. Hvis de hadde lik kamplyst som de hadde for flere hundre år siden - tror du småbarnsfamilier ville hatt disse hundene, eller? Neppe. Det gemyttet de hadde da rasen ble skapt, er avlet bort for LENGE siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 1. mars 2004 #38 Del Skrevet 1. mars 2004 Neppe. Det gemyttet de hadde da rasen ble skapt, er avlet bort for LENGE siden. Det er nok ikke helt riktig, lille venn. Slike egenskaper kan ikke bare avles bort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2004 #39 Del Skrevet 1. mars 2004 Ok, så du mener at hunden er like kamplysten som den var før - for mange hundre år siden. Hunden er fortsatt like mannevond, er det det du mener? Og man kan fortsatt slippe ut en ilder ute i naturen, så den kan lære å fange mat selv? Sånn uten noe videre hjelp? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 1. mars 2004 #40 Del Skrevet 1. mars 2004 Jeg er i utgangspunktet enig i at en hund blir det man gjør den til, men siden jeg har en liten hannhund selv, er det noen raser jeg går store omveier rundt. (Det er som regel hannhundene som er agressive, men det kan være vanskelig å se på avstand). Har hatt en hel del kjedelige episoder med hannhunder av amstaff, rotweiler, dobermann og schäfer som eierne så vidt klarer å hindre i å angripe min hund selv om begge hundene er i bånd. Og, hvis amstaffen ikke har igjen noen av de egenskapene den opprinnelig ble avlet frem for, er den i så fall den eneste hunderasen hvor dette er tilfelle... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå