Gå til innhold

Nye regler på BE-lappen fra nyttår?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som vet hva de nye reglene fra nyttår på be-lappen (hengerlappen) blir?

Nå er det vel, så vidt jeg vet, 1. obligatorisk time, samt oppkjøring. Hørte noen sa at fra nyttår blir det flere obligatoriske timer, samt teoriprøve? Det er jo i så fall veldig dumt, for jeg rekker nok ikke å bestille time for kjøring og oppkjøring nå før desember, og etter kommer jeg vel ikke til å ha råd... :(

Noen som kan forklare?

Anonym poster: 3014ac6d79a6fc75d0d5375772674e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo, og selvfølgelig lastesikringskurs, glemte det i farta. Og med en time mener jeg en dobbelttime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Etter 19.januar neste år kan du ikke trekke en henger med en tillatt totalvekt over 3500 kg. Skal du trekke mer enn det må du har C1E. Krav til opplæring på BE mener jeg vil være det samme.

Hvis du tar BE før 19.januar vil rettighetene være de samme som de er i dag.

Det vil også komme en ny klasse B96. Den krever så vidt jeg husker 7 teoritimer. Da er det en tillatt totalvekt på 4250 kg (bil + henger) som gjelder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 19.januar neste år kan du ikke trekke en henger med en tillatt totalvekt over 3500 kg. Skal du trekke mer enn det må du har C1E.

Mener du at man vil få en begrensning på be? Feks om man skal trekke hestehenger med hest, så må man ha c1e? Beklager mange spørsmål, men jeg har ikke satt meg så godt inn i dette, da jeg hadde planer om å ta den til sommeren neste år.

Krav til opplæring på BE mener jeg vil være det samme.

Hvis du tar BE før 19.januar vil rettighetene være de samme som de er i dag.

Det vil også komme en ny klasse B96. Den krever så vidt jeg husker 7 teoritimer. Da er det en tillatt totalvekt på 4250 kg (bil + henger) som gjelder.

Bør man ta be før nyttår, eller etter nyttår? eller bør man ta B96? Tenker da spesielt i det tilfellet hvor man skal trekke hest og henger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Hvis du skal trekke en henger som har tillatt totalvekt over 3500 kg så bør du ta BE før 19.januar. Hvis ikke så må du ha C1E.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Uff, det vet jeg virkelig ikke om jeg rekker. Men man bør vel kunne trekke hest og henger på be om man tar den etter 19 januar, kan jo ikke være slik at man må ha c1e for å gjøre det?

Men for å si det slik da, så er det kanskje da enklest å ta den før 19 januar da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er forresten sikker på at det er 19 januar, og ikke 1.? Hun jeg snakket med sa f.o.m nyttår nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link!

ok, så foreksempel om hengeren og hesten ikke overstiger 3500 kg, så er det greit på be-lappen? (og bilen må jo kunne trekke det da selvfølgelig) Og bil, henger og hest må ikke overstige 7500 kg? Er det noe anderledes enn slik reglene er i dag da?

Og på klasse b96 kan ikke bil, henger og hest overstige 4 250 kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Ville uansett tatt BE, for det er vanskelig å komme under vektgrensa på vanlig B.

Jeg er sjeleglad for at jeg tok BE for lenge siden og at jeg har C1 også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville uansett tatt BE, for det er vanskelig å komme under vektgrensa på vanlig B.

Jeg er sjeleglad for at jeg tok BE for lenge siden og at jeg har C1 også.

Det skjønner jeg godt, skulle jo egentlig tatt den for lengst, men det har liksom drøyet og drøyet.. "har jo god tid, er jo alltids noen andre som skal kjøre til samme stevne, pappa har jo lappen han, og kjører om jeg spør hvis jeg trenger det". Men skulle selvfølgelig prioritert det tidligere, da det er veldig kjekt å kunne kjøre selv.

Men skal ut å øve etterpå, kanskje jeg klarer å skrape sammen penger å ta den før reglene endres. dog vil jo en evt oppkjøring komme midt på vinteren da, det er jo fryktelig dumt. :-/

Hvor mye koster hengerlappen pr. i dag, og hva går oppkjøringen ut på? Altså, noen tips en bør tenke på til oppkjøringen, hørt noen rykter om at man må be sensor gå ut av bilen å guide under rygging, ellers stryker man, stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Belle Gunnes

Det skjønner jeg godt, skulle jo egentlig tatt den for lengst, men det har liksom drøyet og drøyet.. "har jo god tid, er jo alltids noen andre som skal kjøre til samme stevne, pappa har jo lappen han, og kjører om jeg spør hvis jeg trenger det". Men skulle selvfølgelig prioritert det tidligere, da det er veldig kjekt å kunne kjøre selv.

Men skal ut å øve etterpå, kanskje jeg klarer å skrape sammen penger å ta den før reglene endres. dog vil jo en evt oppkjøring komme midt på vinteren da, det er jo fryktelig dumt. :-/

Hvor mye koster hengerlappen pr. i dag, og hva går oppkjøringen ut på? Altså, noen tips en bør tenke på til oppkjøringen, hørt noen rykter om at man må be sensor gå ut av bilen å guide under rygging, ellers stryker man, stemmer det?

For min del kom det på ca 4-5000,- totalt. Jeg har C1 fra før og slapp lastesikringen.

Ja du MÅ sende ut sensor når du rygger. Du skal aldri rygge uten at noen sjekker sikten bak. Du skal rygge i vinkel og du skal koble til og fra hengeren med sensoren. Ingen problem å kjøre opp på vinteren heller. Jeg gjorde det. Du skal også svare på noen tekniske spørsmål ang vekt og lastesikring også. Gikk som smurt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min del kom det på ca 4-5000,- totalt. Jeg har C1 fra før og slapp lastesikringen.

Ja du MÅ sende ut sensor når du rygger. Du skal aldri rygge uten at noen sjekker sikten bak. Du skal rygge i vinkel og du skal koble til og fra hengeren med sensoren. Ingen problem å kjøre opp på vinteren heller. Jeg gjorde det. Du skal også svare på noen tekniske spørsmål ang vekt og lastesikring også. Gikk som smurt.

Takk for svar. :)

Var ute å kjørte med henger for første gang i går, syntes det gikk ganske så greit, rett frem er jo bare rett frem, men klarte å rygge hengeren inn mellom de to hvite stripene på parkeringsplassen etter litt knot, så det var jeg litt fornøyd med. :) hehe. Var litt køddent i begynnelsen det med å måtte tenke omvendt, men det gikk greit etterhvert. Men må selvfølgelig øve mer. :)

Ok, da skal jeg huske på det. Vet du forresten om sensor reagerer på at man må kjøre litt frem for å rette opp når man rygger? For måtte det i går, syntes det virket vrien å få den rett på plass uten å kjøre litt frem for å rette.

Har du noen eksempler på tekniske spørsmål man kan få? :)

Om noen andre har vært igjennom be lappen, tar jeg gjerne i mot tips. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok BE for ca et år siden, og jeg kan ikke fatte at jeg ikke gjorde det tidligere! Det var mye mindre skummelt enn jeg trodde!

Du får spm ang lastesikring og vekt/vognkort på henger/bil. Men ikke spørsmål du ikke kan svare på om ikke du sov deg igjennom lastesikringskurset.

Ryggingen er jeg langt ifra stø på enda, men det kommer seg!

Du kan fint bruke tid på ryggingen, og bruke flere forsøk. Det viktigste er at du viser at du tenker riktig, ikke at du får det perfekt på første forsøk. Men så klart, du må jo få det sånn nogenlunde til! Men når jeg fikk det til, er det håp for alle altså!

Min havnet på 4200kr innkl lastesikringskurs så det er sikkert litt forskjell fra plass til plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar! :)

Forresten, hvordan type henger bruker de på oppkjøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...