Gå til innhold

Oppgave i markedsføring, trenger litt hjelp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! :)

Jeg har fått en oppgave i markedsføring, som jeg skjønner fint lite av. Jeg føler denne passer bedre inn som en oppgave i bedriftsøkonomi eller noe, og det har ikke jeg hatt.

Oppgaven er som følger:

På snacksmarkedet (potetchips, peanøtter etc.) omsatte firmaet Krips-Kraps AS i 2006 for 100 millioner kroner. Konkurrentene i markedet solgte for til sammen 250 millioner kr. Sammen med et markedsanalysebyrå regnet man seg fram til at det mulige markedet uttrykt i kroner var på 500 millioner.

1. Hvilken markedsandel har Krips-Kraps AS?

2. Hvor stor del av det mulige markedet er utnyttet (dekningsgrad)?

Kan noen forklare meg hvordan jeg skal løse denne? Og gjerne begrunne hvorfor man skal gjøre det sånn og sånn?

Anonym poster: c40822bf6c6fe37e66c944e72a9017a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, regnskap eller markedsføring? Jeg vil vel være freidig nok til å si matematikk, og hva gjelder nivå så snakker vi knapt nok ungdomsskole.

1) KK AS selger for 100 og konkurrentene for 250, totalt salg av snacks er altså 350. For å finne KKs andel, så deler man 100 på 350, og ganger med 100. Denne type regnestykke kalles gjerne prosentregning. Svaret blir 28,6%.

2) Her blandes to begreper, hvor "markedsutnyttelse" hører hjemme i markedsføring og "dekningsgrad" finner du i terminologien til bedriftsøkonomisk analyse. Merk at de to begrepene på ingen måte beskriver samme størrelse.

Sistnevnte er enklest, for den er klart definert: Dekningsgrad er dekningsbidrag i prosent av salgspris (eller salgsinntekt). Markedsutnyttelse blir noe mer ullent, hvilket for øvrig ikke er helt uvanlig når det gjelder markedsføring, og i denne konteksten leser jeg det som markedspenetrasjon, altså hvor stor andel av det potensielle markedet som har kjøpt snacks.

Dekningsgraden kan vi ikke finne med de opplysningene vi har fått, ergo må vi anta at det er markedspenetrasjonen de etterspør.

Totalmarkedet antas å kunne bli maksimalt 500. Vi fant i 1) ut at totalt salg av snacks er 350. Igjen blir det et regnestykke av typen prosentregning. Vi tar denne gang 350 og deler på 500, og ganger så med 100. Svaret på 2) blir 70%.

Endret av Horge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...