Gå til innhold

Hvorfor telle dager for EL når gravid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lastet ned en applikasjon. Hadde EL 1. Oktober og skrev derfor inn den datoen for å når eventuell termin ble. Da stod det at jeg allerede "var" å uker på vei. Sett det før også. Hvorfor teller de med de to ukene før EL egentlig? Jeg er ny i gamet og dette er min 3. PP! Krysser fingrene for at spiren sitter i oktober <3

Anonym poster: 9109ea37baa4fb18d2c0207f039105a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts her. Mobilen glemmer å gjøre om ordene. det stod 2 uker på vei. I overskriften skal det stå "før EL":)

Anonym poster: 9109ea37baa4fb18d2c0207f039105a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Kirby skriver. Ukene telles fra første dag i sist mens, dette fordi det er starten på en ny syklus.

Din termin telles fra første dag i din siste mens, 14 dager er kun et snitt som appsen tar utgangspunkt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts. Okey:) Så, rent teoretisk, selv om man vet det er feks. 1 mnd etter unnfangelse så sier man at man er 6 uker på vei til venner og familie, eller er det "legeprat"? :)

Anonym poster: 9109ea37baa4fb18d2c0207f039105a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du seks uker på vei, ja! Når du er 20 uker på vei, er babyen 18 uker gammel. Litt merkelig, for kan jo teoretisk sett være 20 uker på vei, men du var jomfru for 19 uker siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fordi det i de fleste tilfeller er umulig å vite hvilken dag man ble gravid siden man har eggløsning i flere dager og som regel sex flere ganger i løpet av disse dagene (hvis man prøver å bli gravid). Så derfor gjør man det sånn, siden man vet når man hadde mensen sist, hvis man klarer å huske det, og det husker de fleste som planlegger å bli gravid.

Anonym poster: 5c88ceac299a0283a94a86c51a380ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi det i de fleste tilfeller er umulig å vite hvilken dag man ble gravid siden man har eggløsning i flere dager og som regel sex flere ganger i løpet av disse dagene (hvis man prøver å bli gravid). Så derfor gjør man det sånn, siden man vet når man hadde mensen sist, hvis man klarer å huske det, og det husker de fleste som planlegger å bli gravid.

Anonym poster: 5c88ceac299a0283a94a86c51a380ba3

Man har kun eggløsning et øyeblikk. Og etter det skjer befruktningen i løpet av 24 timer. Så det er et ganske begrenset tidrom selve sammensmeltingen av egg- og sædcelle kan skje.

Utover det har du helt rett. De færreste vet dette tidspunktet selv om det er det mest korrekte. Derfor tar man utgangspunkt i første dag for sist mens frem til ordinær ultralyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det skjer i løpet av et øyeblikk, men siden man ikke kjenner til det nøyaktige øyeblikket så er det vanlig å si at man har eggløsning eller er frukbar i 2-3 dager.

Anonym poster: 5c88ceac299a0283a94a86c51a380ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det skjer i løpet av et øyeblikk, men siden man ikke kjenner til det nøyaktige øyeblikket så er det vanlig å si at man har eggløsning eller er frukbar i 2-3 dager.

Anonym poster: 5c88ceac299a0283a94a86c51a380ba3

Enda ikke helt korrekt - Det er ikke vanlig å si at man har eggløsning i 2-3 dager. Men det er riktig at man er fruktbar noen dager i forkant, dette fordi spermen kan leve i opp til 5-6 dager, mens egget lever en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda ikke helt korrekt - Det er ikke vanlig å si at man har eggløsning i 2-3 dager. Men det er riktig at man er fruktbar noen dager i forkant, dette fordi spermen kan leve i opp til 5-6 dager, mens egget lever en dag.

Mange bruker det ordet, at man har eggløsning i 2-3 dager, selv om kanskje ikke en lege ville sagt det ;) Vet at det egentlig er fruktbarhet, jeg skrev jo eggløsning eller fruktbar

Anonym poster: 5c88ceac299a0283a94a86c51a380ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bruker det ordet, at man har eggløsning i 2-3 dager, selv om kanskje ikke en lege ville sagt det ;) Vet at det egentlig er fruktbarhet, jeg skrev jo eggløsning eller fruktbar

Anonym poster: 5c88ceac299a0283a94a86c51a380ba3

Jeg har hengt rundt på graviditetsforum i Norge og utland i 4 år, og har aldri sett det før, er derfor jeg korrigerer deg. Det høres bare litt dumt ut, og kan bidra til å forvirre jenter som ikke kan noe særlig om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bruker det ordet, at man har eggløsning i 2-3 dager, selv om kanskje ikke en lege ville sagt det ;) Vet at det egentlig er fruktbarhet, jeg skrev jo eggløsning eller fruktbar

Anonym poster: 5c88ceac299a0283a94a86c51a380ba3

Har aldri hørt noen si at man har eggløsning i 2-3 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Hei!

Jeg har lastet ned en applikasjon. Hadde EL 1. Oktober og skrev derfor inn den datoen for å når eventuell termin ble. Da stod det at jeg allerede "var" å uker på vei. Sett det før også. Hvorfor teller de med de to ukene før EL egentlig? Jeg er ny i gamet og dette er min 3. PP! Krysser fingrene for at spiren sitter i oktober <3

Anonym poster: 9109ea37baa4fb18d2c0207f039105a5

Hvilken app er det snakk om? :) prøver å få barn selv. Hittil har det ikke klaffet! :(
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...