Gå til innhold

Nervesystemet - anyone?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som kort og enkelt kan forklare meg forskjellen på motoriske og sensoriske baner i nervesystemet, og da gjerne komme med eksempler på baner? Gjerne hva som skjer i hver enkelt osv?

Anonym poster: f0b785a4464fcfe1d73777e07128e2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Burde du ikke gjøre leksene dine selv ?

Anonym poster: a58ef938d1c43082640c202860074e0e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lekser, er eget læringsmål som jeg ikke finner noe godt stoff på.

Å være frekk er unødvendig.

Anonym poster: f0b785a4464fcfe1d73777e07128e2d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt man trenger å vite om når det gjelder nervesystemet er nervesystemet i p.....n

:nigo:

når det gjelder kvinner så vet jeg at mange jenter liker å bli fingret og bli :tunge1:

Anonym poster: e8257bd0cc5951a6c986e08b3ca9f078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lekser, er eget læringsmål som jeg ikke finner noe godt stoff på.

Å være frekk er unødvendig.

Anonym poster: f0b785a4464fcfe1d73777e07128e2d8

Men dette er vel ganske grunnleggende nevrologi. Hvordan kan du IKKE finne noe stoff om dette? En hvilken som helst lærebok om nevrofysiologi og kanskje nevropsykologi ville gi deg bokstavelig talt tonnevis av stoff om temaet. Jeg er sikker på at om du går til et offentlig bibliotek, vil du finne flere hyllemeter med direkte relevant litteratur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sensorisk: nerver fra sanser inn til sentralnervesystemet

Motorisk: nerver fra sentralnervesystemet til muskler og kjertler

Endret av kittykat1993
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensorisk: nerver fra sanser inn til sentralnervesystemet

Motorisk: nerver fra sentralnervesystemet til muskler og kjertler

Uten at jeg har den ringste peiling:

Sensorisk = Input

Motorisk = Output

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har den ringste peiling:

Sensorisk = Input

Motorisk = Output

?

Ofte også kalt afferent og efferent, bare for å gi folk som TROR at de vet hva de snakker om en professoral dask i bakhodet. Og det virker! Jeg glemmer stadig vekk hva som er hva. Men jeg TROR at de afferente går inn, og de efferente ut. Det ville gi lingvistisk mening. Men kanskje det bare er et triks. Enda et.

Anyway, det er ganske fascinerende. Antall nevroner som går OPP gjennom ryggmargen er LANGT mindre enn antallet nevroner som kontakter den. Så det skjer en ganske omfattende koding og innsnevring av båndbredden i basalgangliene, før signalene sendes videre oppover. Det er sånt som bl.a er ansvarlig for fenomenet "refererte smerter". Smertesignaler fra organer der man vanligvis ikke har vondt, som hjertet, videreformidles som smerter i venstre arm, brystet eller ryggen.

Nyresmerter oppleves også som smerter i ryggen. Og selv om man har ganske tett innervering i huden, så chunkes store deler av det sammen til sensoriske områder der man ikke har større definisjon enn noen centimeter. De eneste delene som gir virkelig detaljerte sanseinntrykk, er steder som fingertuppene, leppene, tungen, o.l.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte også kalt afferent og efferent, bare for å gi folk som TROR at de vet hva de snakker om en professoral dask i bakhodet. Og det virker! Jeg glemmer stadig vekk hva som er hva. Men jeg TROR at de afferente går inn, og de efferente ut. Det ville gi lingvistisk mening. Men kanskje det bare er et triks. Enda et.

Anyway, det er ganske fascinerende. Antall nevroner som går OPP gjennom ryggmargen er LANGT mindre enn antallet nevroner som kontakter den. Så det skjer en ganske omfattende koding og innsnevring av båndbredden i basalgangliene, før signalene sendes videre oppover. Det er sånt som bl.a er ansvarlig for fenomenet "refererte smerter". Smertesignaler fra organer der man vanligvis ikke har vondt, som hjertet, videreformidles som smerter i venstre arm, brystet eller ryggen.

Nyresmerter oppleves også som smerter i ryggen. Og selv om man har ganske tett innervering i huden, så chunkes store deler av det sammen til sensoriske områder der man ikke har større definisjon enn noen centimeter. De eneste delene som gir virkelig detaljerte sanseinntrykk, er steder som fingertuppene, leppene, tungen, o.l.

Dette var jeg faktisk ikke klar over - interessant! Føler et lite selvstudium kommer min vei her :)

Edit:

Vært klar over fenomenet refererte smerter altså, men ikke den forklaringen ang antall nervebaner - og jeg som pleier å være en grubler!

Endret av inox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...