Gå til innhold

Kreative yrker? Prøver å finne ut av hva jeg vil bli "når jeg blir stor"..


celujo

Anbefalte innlegg

Hei alle dere kloke mennesker!:)

Dette blir et litt langt innlegg, men håper noen vil lese og komme med noen råd:)

Jeg er en jente på 21 år, som ivrig startet videregående med et mål om å bli fotograf og gikk derfor medier og kommunikasjon. Joda, foto var gøy, men kanskje ikke noe å satse fullt på, og på grunn av personlige grunner var jeg så utrolig skolelei etter to år, at et tredje år ble valgt bort til fordel for et "friår" for å jobbe og finne tilbake til skole-motivasjonen igjen. Ble etter en stund tilbudt jobb i barnehage og der trivdes jeg så godt at jeg har blitt. Nå, da ungdomsretten min har utgått og jeg ENDELIG føler meg motivert nok til å gå skole - aner jeg ikke hva jeg vil.. Jeg er klar over at jeg må ta opp fag, noe jeg begynner med f.o.m. oktober (som privatist), for å få studiekompetanse slik at jeg kan søke høyskole/universitet e.l. til våren.

Etter å ha vært en stund i barnehage var jeg sikker på at førskolelærer/pedagog var noe for meg, men den tanken har jeg revurdert til fordel for det kreative. For det har seg nemlig sånn at jeg er en veldig kreativ jente, med mange hobbyer (f.eks. smykkelaging, deko. av lys, sying++) og har vel fått et sterkere ønske i det siste å jobbe med nettopp noe kreativt. Men hva?!

Kan tenke meg å gå et år på Folkeuniversitetet på "Søm og Design", for å fordype meg litt i det faget, men hva med etterpå?

Lærer i formgivning? Hva kreves egentlig da? Kun en bachelor?

(Har en million spørsmål om dette yrket også, så om noen jobber som yrkesfaglærer i design og håndverk og kan komme med noen svar; send meg gjerne en PM!)

Kostymedesign? Hva er sjansen for å få jobb i etterkant?

Blomsterdekoratør?

Gullsmed?

(Brylluppsplanlegger er vel ikke veldig reelt her i Norge?)

Jeg blir rett og slett ikke klok på dette her.. Har alltid sett på hobbyene mine som nettopp det: Hobbyer - helt frem til en venninne spurte hvorfor jeg ikke jobber med noe sånt.

Noen andre forslag eller kloke ord? Føler meg litt fortapt her jeg sitter, mens stort sett alle vennene mine er godt i gang med utdanningene sine og vet godt hva de vil jobbe med etterpå... Hjelp? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare husk at det ikke nødvendigvis trenger å være bra å blande hobbyer og jobb. Mange blir dra drittlei til slutt fordi det går fra å være noe man gjør for adsprening og gøy til noe du MÅ gjøre uansett.

På den andre siden var det jo en som sa "jobb med det du liker og du vil aldri gå på jobb mer" :)

Hvis du virkelig følte at førskolelærer kunne være noe så vit at det er jo masse kreativt de gjør der. Lage ting sammen med små barn og sette igang små prosjekter. En kompis er førskolelærer og pedagogisk leder. Han hadde et prosjekt med lego hvor ungene selv skulle finne ut hvilket tema de skulle ha og bygde ting basert på dete i pappmasje, lego osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...