AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2012 #1 Skrevet 3. oktober 2012 Som dere sikkert har hørt tusen ganger før, mitt problem er at jeg er avhengig av cola. Må ha cola omtrent hver eneste dag. Skjer innimellom at jeg klarer å pine meg igjennom en dag uten noen form for brus, men det er helt jævlig. Hver gang jeg inntar cola, får jeg en avslappende følelse. Godt er det også. Jeg bruker også litt annen type brus, som Villa Farris, Fanta (Exotic og Orginal), og Oscar Sylte (Pære og Annanas). Også disse er svært gode. Dette bruker jeg når jeg prøver å kutte ned på colaen, men samtidig må innta en form for brus (vet det ikke er sunt). Dette gir en avslappende føelse også, men i mindre grad enn med cola. Noen som kjenner seg igjen/eller har hat samme problem? Fortell gjerne om deres erfaringer. Anonym poster: ec6a137b85c0e107c0227abf5c72f2a4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2012 #2 Skrevet 3. oktober 2012 Prøv ut litt forskjellige teer. Jeg får en god følelse av brus, men en kopp god te kan ha samme effekten på meg. Anonym poster: de60d791029e4d97429d1d7fe31fb523
Kala Skrevet 3. oktober 2012 #3 Skrevet 3. oktober 2012 Hekta jeg også. Har skikkelig lyst til å venne meg av med uvanen, men det er ikke så lett gitt. Det er kullsyra som gjør at jeg "kommer tilbake" til colaen. På dager der jeg ikke drikker brus virker det som om at jeg aldri blir utørst. Funker ikke med vann :/ 3
Gjest Gunfreak Skrevet 3. oktober 2012 #4 Skrevet 3. oktober 2012 Jeg går gjennom ca. 8 1.5l flasker cola zero/light i uka, jeg har jo annet drikke og juice, te, div andre brus, men må ha den colan. 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2012 #5 Skrevet 3. oktober 2012 Bytt ut noe av brusen med te og farris bris:) Kutt langsomt ned! Anonym poster: 5d840eb71ffa44038c6c8ad157f0eb53 2
Gjest tarandus Skrevet 3. oktober 2012 #6 Skrevet 3. oktober 2012 FunLight-saft utblandet med farris istedenfor vann kan være et steg på veien mot "avvenning", da det gir en brusfølelse.
Gjest Lurifix Skrevet 3. oktober 2012 #7 Skrevet 3. oktober 2012 Drikker så det suser jeg og, men MÅ ikke ha det. Noe jeg MÅ ha er noe godt å drikke når jeg sitter foran PCen hele dagen. Det er som oftest cola. Noen ganger te, kakao, iste osv. Ofte når jeg et punkt der cola bare smaker dritt. Da drikker jeg vann til cola smaker godt igjen :D
Gjest Elissima Skrevet 3. oktober 2012 #8 Skrevet 3. oktober 2012 Hva med sånn brusmaskin der du kan lage ditt eget vann med kullsyre? Sodastream heter den vel.. fins i andre smaker men de er ikke noe gode. Jeg liker også følelsen av at det bobler i munnen. Men prøver å bare drikke brus i helgene. Tror du bare må bestemme deg for å holde deg unna. Hva med is-te? Bris? Vanlig te? 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2012 #9 Skrevet 4. oktober 2012 Jeg har også vært hekta, ikke på cola, men på burn energidrikk. Måtte ha det hver dag, innbilte meg at jeg måtte drikke det for å bli opplagt slik at jeg kunne gjøre skolearbeid. Vet jo at jeg ikke måtte ha det, men jeg syns det var så godt med den smaken og kullsyren. En dag bestemte jeg meg for at det var nok, det var ikke sunt med så mye sukker og koffein, ikke godt for helsen og ikke godt for tennene, og ikke vekta heller for så vidt. Så jeg slutta å kjøpe det, og nå tvinger jeg meg selv til å kjøpe vann med smak om jeg skal ha noe å drikke. Det er vanskelig når du er i butikken, men går du ut fra butikken uten colaen er du riktig vei, du må kun være sterk når du i butikken. Hjemme kan du drikke vann med smak, te, kakao og vann med isbiter. Anonym poster: ef76d3171464acbe086e5232650eb900
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2012 #10 Skrevet 4. oktober 2012 Jeg har vært avhengig i årevis. Prøver å slutte, klarer det i noen uker, men så er du på igjen. Anonym poster: 086d5703b0feebb745b104d27a75af50 1
Anoia Skrevet 4. oktober 2012 #11 Skrevet 4. oktober 2012 Enig i det andre skriver her - juice og farris bris kan være en god erstatning
Gjest O___o Skrevet 4. oktober 2012 #12 Skrevet 4. oktober 2012 Hva gjør at folk drikker så mye brus?
Gjest Gjest_Dreamdrops Skrevet 4. oktober 2012 #13 Skrevet 4. oktober 2012 (endret) Hva gjør at folk drikker så mye brus? Fordi sukker/søte ting er ekstremt avhengighetsskapende? Endret 4. oktober 2012 av Dreamdrops 2
Gjest O___o Skrevet 5. oktober 2012 #14 Skrevet 5. oktober 2012 " Har lyst på " er ikke det samme som " avhengig av " Inntar man sukker vil man merke et sukkersug, ja. Men ikke et " jeg må ha 0,5-1,5 liter Cola om dagen "-sug.
Maestro Skrevet 5. oktober 2012 #15 Skrevet 5. oktober 2012 Jeg er avhengig av kullsyre, og colasmaken. Liker ikke Farris faktisk! 1
Gjest Gjest_Dreamdrops Skrevet 5. oktober 2012 #16 Skrevet 5. oktober 2012 " Har lyst på " er ikke det samme som " avhengig av " Inntar man sukker vil man merke et sukkersug, ja. Men ikke et " jeg må ha 0,5-1,5 liter Cola om dagen "-sug. Det er sant. Men med tanke på hvor mange som sliter med vekten både her og der i verden, går jeg ut ifra at det er noen som har litt mer problemer enn andre. Avhengig har jo også blitt et ord som illustrerer "veldig lyst på", "drikker/spiser det for ofte", "klarer ikke å la være", osv. Selv om det kanskje ikke er det som er definisjonen
skreppamedleppa Skrevet 5. oktober 2012 #17 Skrevet 5. oktober 2012 Kjenner meg igjen, cola Nå MÅ jeg ikke ha cola på samme måte som jeg MÅ ha kaffi, men det ligger tett oppunder Juice, te og vann er både flott og bra det men det er noe berusende, boblende deilig med cola (farisen kan folk ha for seg selv..) Cola har jo et høyt sukkerinnhold og koffein innhold som kan gjøre at vi føler oss avhengig. For noen år siden ble Coca-Cola Light Caffein Free uten koffein lansert i Norge men det var ingen som ville ha den. Men ts å trappe ned litt om litt er en god ide, denne siden tar for seg hvordan en kan slutte trinn for trinn på 7 dager for eksempel http://www.klikk.no/helse/dinkost/ernaring/article640596.ece 1
Purple Basil Skrevet 5. oktober 2012 #18 Skrevet 5. oktober 2012 Har slitt litt med "cola-avhengighet" jeg og, men har klart å trappe ned. Te, er som noen sa lenger opp her, et fint alternativ (jeg får den gode rolige følelsen av både cola og te). Om du liker te selvsagt! Når jeg kjenner at jeg har lyst på cola, så tar jeg med en kopp god fruktte. Det hjelper for meg ihvertfall
Chloe- Skrevet 5. oktober 2012 #19 Skrevet 5. oktober 2012 (endret) . Endret 10. mai 2014 av Chloe- 1
Gjest blah blah Skrevet 5. oktober 2012 #20 Skrevet 5. oktober 2012 Sliter med det samme jeg også. Tvang meg til å like Pepsi Max for å få ned sukkerinntaket. Da ble det også lettere å drikke mindre av en eller annen grunn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå