Gå til innhold

Selskap trenger åpenbart en oversetter. Hvordan søke uten å virke frekk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fant en brosjyre fra et dansk selskap som selger produkter i Norge. Brosjyren var full av orddelingsfeil og åpenbare skrivefeil. Jeg tenker at de har enten en dårlig oversetter eller muligens ingen oversetter i det hele tatt.

Jeg har lyst til å markere feilene og sende inn til selskapet, for å vise at de faktisk trenger en oversetter ;) Men hvordan i all verden gjøre dette uten å virke arrogant og frekk? Burde jeg droppe å sende ved brosjyren med markeringer, eller bare påpeke at jeg har funnet mange feil, og høre forsiktig om de trenger en oversetter?

Anonym poster: 5aea50835ee0db07cf339f867e914653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Send en åpen søknad. Ikke nevn med et ord at du søker grunnet denne brosjyren. Mange firmaer bryr seg strengt tatt lite om slikt, og kommer ikke til å ansette en oversetter bare på grunn av dårlig norsk. Dette kan de f.eks. få en sekretær til å gå over før ting går i trykken.

Anonym poster: e7c05c7d4c05bfa909dab1841f2f232a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er omtrent ingen firmaer som faktsik har oversettere. Til og med pressen har sluttet med korrekturlesere. Jeg jobber i et svært firma, og når vi skriver dokumenter, enten det nå er engelsk eller norsk, er det ingen som leser korrektur eller oversetter for oss. Det er rett og slett et krav at man skal kunne skrive godt nok selv. At et firma gidder ansette en person for å oversette fra dansk til norsk er rimelig usannsynlig. Hvor mye tror du de oversetter i året? Svært lite, antageligvis.

Og å sende inn noe med "se så dårlig jobb dere gjør" når du skal søke jobb hos et firma er IKKE en taktikk jeg ville gått for...

Anonym poster: 8f7e80a3d9f841caf19cedb9a107b027

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...