Gå til innhold

"Jobbe" for søsteren min galt?Foreldrene mine tok pengene mine og straffer oss


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke helt tankegangen og selve reaksjonen..? Det virker absurd!

Få sammen din søster og dine foreldre, og såklart deg selv, og krev å få en god forklaring på hvorfor de velger å ta penger du i utgangspunktet har spart sammen. Kan de ikke det får du gi dem en kopi av linken du fikk i forrige innlegg og krev på nytt.

Om du har blitt utnyttet eller ikke... eller om de syns at din søster har blitt utnyttet eller ikke, så bør de som voksne individer kunne komme med en god forklaring uten å le eller feie det bort. Og så får du godta eller benekte det de har å komme med. Uansett bør du kunne få en logisk forklaring eller i det heletatt en forklaring på hva de egentlig holder på med.

Jeg har ei datter som får litt penger her og der, og det kunne aldri falle meg inn og ta pengene hennes! Nå sist hadde hun spart opp hele --1000 KR-- på sparegrisen sin! (godt nok over et par år)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dumle-Dumbo

Har egentlig ikke ord...jeg pleier å kunne sette meg litt inn i hvordan forskjellige folk kan reagere på like ting, men her...jeg skjønner virkelig ikke hva de er så sure for?

Du har hjulpet søsteren din med å rydde rommet, dra på butikken osv og fått betalt for det. Du ønsket det, og søsteren din ønsket det, og foreldrene dine har jo også sluppet å gi deg penger. Hvor ligger problemet egentlig? Du er ikke 10 år nei, og det er ikke en sjokolade du fikk som betaling for å rydde hele rommet hennes, ingen har blitt utnyttet her.

Jeg hadde KREVD, at de rydda rommet ditt igjen, gitt tilbake pengene og kommet med en GOD unskyldning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min sa at hvis jeg ikke fikk tilbake pengene så kommr hun til å anmelde dem. Da lo de og sa at det skal hun bare gjøre, men at ingenting vil skje for jeg er under 18.

Stemmer det? Har foreldre lov å ta penger fra ungene sine når de er 16?

Det høres kanskje ut som de er forferdelige foreldre, men de er egentlig ikke det. Er litt i sjokk for de har aldri oppført seg sånn mot oss før. De vet at pengene kommer fra søsteren min som er tjent på ærlig vis forresten.

Jeg skjønner at foreldrene deres ikke er fornøyd med avtalen, da det var meningen at hun skulle lære å rydde selv.

Men de har ikke lov til å ta fra deg penger eller andre ting du har kjøpt som er dine, ei heller å ransake rommet ditt. Det er faktisk ulovlig, og hvis du/søsteren din ikke får tilbake det som er blitt tatt fra dere råder jeg dere til å gå til politiet. En anmeldelse blir neppe nødvendig da jeg regner med at en samtale med ordensmakten vil være oppklarende nok, og få de på bedre tanker.

Endret av zanna
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror foreldrene dine først og fremst har fått sjokk over at den eldste datteren ikke er den de trodde hun var. at man kan vere så lat at man betaler for hverdagsting.

Så tror jeg det er mest henne de er sint på, siden hun har gitt deg tilgang til ting de kanskje ikke mener du burde ha fått.

Så er de nok også sint på både deg og henne for å ha løyet/holdt dette skjult så lenge. De er nok meeeget redd du er blitt skikkelig bortskjemt siden du har kunnet kjøpe det du ville så lenge.

Og at du ikke lærer deg verdien av penger, siden du har tjent dem ganske så lett (ja, husarbeid skal ikke generere slike summer!)

Men nei, de kan ikke ta pengene dine uten noe mening bak det. Ja, de kan sette det på en konto for deg, for forleldre skal gjøre det beste for barna. men de kan ikke bare ta dem.

Anonym poster: 8e143f648500b79f67876d2b772dff4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting er jo at de ikke synes noe om at søsteren din gir deg penger for å gjøre ting for henne, men at de reagerte på den måten du sier de gjorde, synes jeg er utrolig drøyt. Satt med hakeslepp når jeg leste igjennom det du har skrevet, og klarer nesten ikke å tro at det du skriver er sant! Det er jo helt sykt!

Hadde du gjort noe alvorlig galt hadde jeg skjønt disse konsekvensene, men å få så stor straff for å ha jobbet for søsteren din, det er jo helt bak mål. En ting hadde vært om søsteren din hadde utnyttet deg for nesten ingen penger, men hun har jo betalt deg godt! Og hvem ville ikke gjort disse oppgavene for så mye penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du og søsteren din har jo på en måte visst at foreldrene deres ikke ville likt det dere gjorde da, siden dette har blitt holdt skjult hele veien.

Jeg tror det at dette med at dere har bevisst skjult det er en av årsakene til at dere straffes såpass hardt som dere gjør.

Kanskje har de vært stolte av at dere har fått gode verdier og ser verdien i penger. At dere er ansvarsfulle og jobber og sparer penger til store, nyttige ting, og så viser det seg at dere ikke gjør det alikevel.

Det viser seg at søsteren din:

1. Er en diva, som synes det er helt ok å betale noen for at hun skal få ting som hun vil, og for å slippe å gjøre det hun ikke gidder selv.

2. Ikke sparer til f.eks. egen bolig, men bruker pengene (kaster bort pengene) til å betale deg for noe hun egentlig har i oppgave å gjøre selv.

Og at du:

1. Bruker penger på merkeklær og ting og sminke.

2. Skjuler dette for foreldrene dine.

For meg blir dette med at dere bevisst skjuler hele saken for foreldrene deres det verste sviket.

For det betyr at dere VET det dere gjør er galt. Og at dere ikke hadde fått gjøre det om foreldrene dine hadde visst om det.

Hadde jeg vært dine foreldre, hadde jeg nok satt pengene inn på en konto du fikk disponere når du ble eldre.

Og så hadde jeg nok oppfordret deg til å få en normal jobb, som betalte mer normalt. Og oppfordret deg til å spare så du hadde penger når du skulle flytte hjemmefra. (Men latt deg disponere disse pengene selv.)

Så hadde jeg antagelig krevd at søsteren din måtte flytte hjemmefra, så hun fikk mer fornuftige ting å bruke pengene sine på. (De har jo antagelig latt henne bo gratis hjemme på tross av at hun har jobbet, for at hun skulle få spart penger til egenkapital på bolig.)

Dere har jo begge lagt til dere et unødvendig luksusforbruk. Og det ville jeg som forelder forsøkt å få av dere så raskt jeg kunne.

Anonym poster: e1583cd412b197b0364128f2d211cb3d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren din kan anmelde forholdet. Når du får tak i pengene dine igjen, kan du åpne egen konto. Det kan man gjøre fra man er 13 år gammel :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vent til det første sjokket over oppdagelsen har lagt seg. Så kanskjeforeldrene dine begynner å tenke rasjonelt etter dette.

Anonym poster: f9ae8b7883775f75dafc63f125f789a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en etnisk norsk familie? Jeg vet det ikke har noe med saken å gjøre men jeg ble så nysgjerrig. Jeg klarer bare ikke å vri hodet mitt rundt noe slikt, høres helt uvirkelig ut for meg at foreldrene oppfører seg slik.

Anonym poster: 080646f18db6fd4a437235bb9586383e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, foreldrene dine har ikke noe med dine penger å gjøre. Alt du har tjent selv, har de ikke noe som helst med. Lover og slikt, er min sterke side :)

Hilsen Rettslære-student :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det foreldrene dine som gjør noe galt. For det første er det "violation of property", som faktisk er erstatningspliktig. Det vil si at dersom tv-kablene på din søsters rom er noe hun selv eier, er foreldrene dine pliktige til å erstatte skaden. Det samme gjelder skader på dine ting; alt som ble ødelagt etter at foreldrene dine herpeserte rommet ditt er erstatningspliktige, det samme gjelder kostnadene for å få rettet opp igjen hærverket (dette klassifiseres som hærverk). Du kan jo fortelle dem det, og se hvordan de bortforklarer dét.

Dette er ikke normal parenting. Jeg kan ikke forstå at to voksne mennesker kan oppføre seg på denne måten ovenfor sine egne barn. Hadde mine foreldre gjort noe sånt hadde jeg politianmeldt dem umiddelbart og dratt dem for retten om nødvendig - slikt gjør man rett og slett ikke med andres eiendom.

Hvordan din søster velger å disponere sine egne penger har de heller ingenting med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun skriver jo at søsteren har jobbet siden hun var 14-15 år og ikke brukte av mye av pengene selv.

Hun skriver også at (den nå voksne) søsteren bor gratis hjemme. Kanskje de hadde sett for seg at hun skulle bruke pengene hun tjente på noe mer fornuftig (feks spare til bolig) enn å overbetale lillesøsteren for å gjøre oppgaver som enhver kan gjøre selv?

(Jeg forsvarer ikke foreldrenes håndtering av saken, men jeg skjønner godt at de er forbannet over forholdet til penger som døtrene legger opp til. I tillegg har dere skjult dette, så jeg regner med at dere har skønt at det ikke var greit. Jeg hadde også vært skikkelig skuffet hvis dere var mine barn. )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...