AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #41 Skrevet 19. oktober 2012 Hvilken innkalling var dette? Var det normal skolelegesjekk? I så fall er det som sagt ikke uvanlig at kun ene av foreldrene blir med. (Vi har ikke skolelege i mitt distrikt, vi bruker helsestasjon) Var det derimot innkalling pga bekymring for barnet, er det feil at legen begynte tidligere og uten deg. Det var jo vanlig skolelegesjekk :)Jeg har snakket med avdelingslederen(for et par uker siden) og ga klar beskjed at jeg vil være med på sånne ting og at de skal sende alle brev hjem til meg også.Jeg fikk ikke være hos helsesøster heller,fordi faren ,,glemte" å gi meg beskjed.Jeg vet at dette her er småting men jeg må nesten rydde opp i alt før vi kommer til rettsak. Anonym poster: 1e8a2f73217b090b54e9e3bca59252f3
Gjest Sinnamagda Skrevet 19. oktober 2012 #42 Skrevet 19. oktober 2012 Det var jo vanlig skolelegesjekk :)Jeg har snakket med avdelingslederen(for et par uker siden) og ga klar beskjed at jeg vil være med på sånne ting og at de skal sende alle brev hjem til meg også.Jeg fikk ikke være hos helsesøster heller,fordi faren ,,glemte" å gi meg beskjed.Jeg vet at dette her er småting men jeg må nesten rydde opp i alt før vi kommer til rettsak. Anonym poster: 1e8a2f73217b090b54e9e3bca59252f3 Om det er en vanlig skolelegesjekk, så er det ikke sikkert skolelegen hadde fått beskjed at du ville være med, selv om avdelingsleder hadde fått klar beskjed. Det eneste du kan gjøre nå, er å gjenta dette til avdelingslederen (gjerne med forklaring om at du og far dessverre har litt dårlig komunikasjon, og da uten å anklage far) gjenta det samme til lærer; du og far kommuniserer dessverre så dårlig at om noe skjer (selv om barnet er hos far da) så vil du gjerne ha beskjed om noe skjulle skje med barnet. I dag er det heldigvis vanlig at både far og mor får alle beskjeder. Hurra for skoler som bruker mail og ikke papirlapper! Du får heller fokusere på at du som mor ønsker å vite alt, uten å legge skyld på far. Du får heller legge litt i at lapper kan forsvinne osv. Til syvende og sist er det du som vinner på akkurat det, og far blir heller avslørt som trøblemakeren...
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #43 Skrevet 19. oktober 2012 Om det er en vanlig skolelegesjekk, så er det ikke sikkert skolelegen hadde fått beskjed at du ville være med, selv om avdelingsleder hadde fått klar beskjed. Det eneste du kan gjøre nå, er å gjenta dette til avdelingslederen (gjerne med forklaring om at du og far dessverre har litt dårlig komunikasjon, og da uten å anklage far) gjenta det samme til lærer; du og far kommuniserer dessverre så dårlig at om noe skjer (selv om barnet er hos far da) så vil du gjerne ha beskjed om noe skjulle skje med barnet. I dag er det heldigvis vanlig at både far og mor får alle beskjeder. Hurra for skoler som bruker mail og ikke papirlapper! Du får heller fokusere på at du som mor ønsker å vite alt, uten å legge skyld på far. Du får heller legge litt i at lapper kan forsvinne osv. Til syvende og sist er det du som vinner på akkurat det, og far blir heller avslørt som trøblemakeren... Det har jeg allerede gjort.Skrev mail til rektor,hun er veldig angasjert og flink med sånne ting.Der står det at jeg har lyst å bli informert om ting som skjer på skolen,selv om sønnen min er hos faren og at det er veldig viktig for meg at alle møtes til riktig tid når det gjelder møter,legebesøk osv.Fikk svar med en gang og hun skriver at hun skjønner at jeg er frustrert og det er kanskje lurt at jeg tar kontakt med helsesøster på skolen og avtaler et møte der Anonym poster: 1e8a2f73217b090b54e9e3bca59252f3
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2012 #44 Skrevet 20. oktober 2012 Det er fullt lovlig å gå til Familievernkontoret alene. Jeg har hatt en vond konflikt med far til mine barn, og følte at jeg ikke kom noen vei. Faren ønsket ikke samtaler på Familievernkontoret (ikke annet enn obligatorisk ved samværsavtale) så jeg har vært der tre ganger alene. Jeg har fått far til å møte med vår kontaktperson på Familievernkontoret en gang, men uten at vi kom noe særlig lengre. Jeg derimot har følt at jeg har blitt hørt på Familievernkontoret, og jeg har fått hjelp både å endre tankemønster (feks lære meg at far aldri vil endre på visse ting, og jeg har vel bare måttet akseptere dette) og fått råd i hvordan jeg skal håntere ting med far. Det er sikkert vanskelig å komme til orde når faren er tilstede, så jeg anbefaler en samtale med samme dere har vært hos, slik at du kan få råd til hvordan du skal håndtere dette. I likhet med andre her, så råder jeg deg sterkt til å la komunikasjon gå på mail, slik du har ting skriftlig. Du aner ikke hvor gull verdt en mail kan være to år etter! Forsøk å ha minst mulig komunikasjon muntlig, ei heller via sms - da dette ikke kan legges frem skriftlig. Føler med deg når det gjelder hva far kan si til lærere og andre i miljøet, vet akkurat hvordan du har det. Trøst deg med at det vil bli bedre etter hvert, og at sannheten alltid kommer frem! Forøvrig har jeg i samråd med Familievernkontoret kommet frem til at vi skal få far til å møte, og få han til å legge frem hvordan han ønsker ting - og da uten at jeg er til stede. Så får vi bare håpe for barnas skyld at det kommer noe mer positivt i fremtiden. Lykke til, håper du oppdaterer oss på hva som skjer! Klem Her er mange rare forslag må en si. Men dette her er ikke så ille galt. En må jobbe med saken om du ønsker oppnå noe. Far kan ikke tvinges til noe av deg eller andre utenom rettssystemet. Siden dere har hatt den obligatoriske meklingen og far ikke vil møte mer der får du ikke tvunget han dit.Du kan møte selv og få råd og støtte. Eventuell gå til rettsak for å få bosted på barnet. Det er også bra far ikke kan tvinges til noe uten at rettssystemet har sagt sitt. Det ville være for ille om det var slik familieverkontor og NAV kunne fatte vedtak om barnebosted og samvær. Men det er kvinner som ønsker dette var slik at de kan ta store balletak på barnefar, og knipe til når de finner det for godt selv. Nå er det også politikere som er feminister som ønsker dette desverre. Dette er IKKE noe å stemme på. Når det gjelder mail, og samle på opptak av lydfiler er dette slue grep som blir oppfattet negativt av den andre part. Dette vil slå sterkt tilbake når det blir oppdaget og/eller lagt fram som beviser. Det kan hjelpe deg der og da til og oppnå det du vil. Men hevnen vil være sterk vil jeg anta. Jeg er ikke så sikker på at det er så lurt med slike feller. Men som en mann i en konflikt med noen svarer jeg ikke på mail, beskriver aldri mail hva jeg ønsker eller tenker om ting. Sms innen dette besvarers aldri. Jeg vil regne med enhver oppgående far vil tenke det samme. Jeg sier aldri noe ved møter, spørsmål besvarers ikke. De som forsøker opptak i dette i ved møter i døra med barn tilstede kan fort ødelegge for seg selv. Det en gjør er å følge avtaler og ikke noe mer eller mindre. Det eneste som besvares er det som kommer fra offentlige instanser som kan fatte vedtak med henvisning til lovhjemmel. Det besvares ofte med advokat. Har jeg vært i konflikt med TS.ville jeg lent meg tilbake og latt henne "stresse" rundt. Det virker kortenkt mye av det hun gjør samt en del forslag her.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #45 Skrevet 23. oktober 2012 Advokaten min skal sende brev på mandag...Må gjøre meg psykisk klar og prøve å tenke positivt.Dette blir ikke lett... Ts Anonym poster: 1e8a2f73217b090b54e9e3bca59252f3
Gjest regine Skrevet 23. oktober 2012 #46 Skrevet 23. oktober 2012 Lykke til.!! Det er bra du tar tak - det fortjener ungen din, selv om det ikke er lett og selv om du nok vil bli møtt med mye fordømmelse for å "frata" far hans rettigheter. (barnets beste er i sånne sammenhenger mindre relevant....).
AnonymBruker Skrevet 12. november 2012 #47 Skrevet 12. november 2012 Prosessvarsel skal skrives og sendes denne uken :)Gruer meg og gleder meg for å endelig komme i gang med hele greia.Utrolig tungt når alt står stille og jeg må levere ham til faren annenhver uke... Anonym poster: 1e8a2f73217b090b54e9e3bca59252f3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2012 #48 Skrevet 13. november 2012 Masser av lykke til TS! Anonym poster: 1b4b41da0de89296f1db38ee10b722fe
AnonymBruker Skrevet 23. november 2012 #49 Skrevet 23. november 2012 Må bare få det ut! Han fikk prosessvarsel fra advokaten min og ringte meg.Alt jeg fikk høre! At jeg er: -en dårlig mor -kjøper sønnen min med tingene -at jeg gjør alt dette pga barnebidrag -at keg har plan å flytte -at kjæresten hans er der for han og at gutten min er glad i henne -at han skriver ned alt sønnen min sier om meg Og så sier han at jeg er bare sjalu pga han har dame og jeg er alene hjemme,mens de koser seg og drikker vin på en fredagskveld og at kjæresten hans vil gjerne være vitne i retten og fortelle hvor dårlig mor jeg er Han kommer nok til å finne på masse rart,men jeg håper at folk som skal jobbe med denne saken ser forskjell når noen lyver og snakker sant. Det er bare å stå på og kjempe videre! TS Anonym poster: 1e8a2f73217b090b54e9e3bca59252f3
Løvetanten Skrevet 24. november 2012 #50 Skrevet 24. november 2012 (endret) Samme taktikken som min manns ekskone brukte, og hun dro ganske så drøye løgner etterhvert. Det tok veldig mye energi og selvkontroll å tilbakevise alt samt å holde seg rolig. Han hadde en god advokat som gjorde alt han kunne for å holde konfliktnivået nede, mens hun og hennes advokat gjorde hva de kunne for å dra det ned i søla. Noen tips kan jeg gi deg:svar aldri tilbakespar på alle mailerfør logg over hvordan han oppfører segskriv ned viktige tingspar på smsla samvær gå som normalt så langt det er muligtenk på hvem som kan vitne for deg/gå god for deg Endret 24. november 2012 av Løvetanten 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2012 #51 Skrevet 24. november 2012 Takk for tips.Jeg prøver å skrive alt ned,men han svarer nesten aldri på sms eller mail.Eneste jeg har er en samtale med sønnenn mn,der han ringer og klager at pappa og kjæresten hans kliner hele tiden. Sønnen min er fortsatt hos pappa annenhver uke,som vanlig.Det som plager meg er at faren er VELDIG manipulerende,paranoid,lyver og alt det går utover gutten min.!,,sant at du er mer glad i pappa enn mamma," sant at du har det bedre hos pappa enn hos mamma" pappa blir lei seg hvis mamma tar deg fra meg" Advokaten min er en kjempeflnk dame og hun skal også prøve alt hun kan for å holde konfliktnivå nede.Jeg har bestemt meg for fair-play,uten løgn,uten falske historier.Når det gjelder vitner...Jeg har venner og kollegaer som kjenner meg godt,er singel og har ikke noe kjæreste som kan vitne for meg.Den del blir nok litt vanskelig.Han kjenner alle som jobber på skolen gutten går i,og jeg har hørt mange ,,skummle,, falske historier som handler om hvor dårlig mor jeg er.Jeg har snakket med læreren,avdelingslederen om hvordan situasjon er og det virker som de forstår det. TS Anonym poster: 1e8a2f73217b090b54e9e3bca59252f3
Løvetanten Skrevet 24. november 2012 #52 Skrevet 24. november 2012 (endret) Uffda. Det samme skjedde her også. Mor hadde vært og spredt løgnet til skole, helsesøster og lege. Det visste vi ikke om før det plutselig dukket opp i saken og i samtaler med gitte instanser. Og det var drøøøøye ting. Det skumle er at noe av det risikerer å feste seg... Spill fair, vær rolig men ikke la han slippe unna med piss. At han og samboer kliner hele tiden er ikke noe å komme med. Det du må forsøke å få frem er på hvilken måte sønnen din manipuleres og ikke minst at han tør å fortelle det til sakkyndig. Mor i vår sak skremte ungene så mye at de turte ikke fortelle sannheten. Endret 24. november 2012 av Løvetanten
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2012 #53 Skrevet 24. november 2012 Det er en trist historie du har. Hva slags samværsbrøk tenker du deg nå? Hvordan vil barnefaren reagere hvis du vinner fram med dine krav i retten ,eller han ser han kommer tim å tape og stopper i rettsforhandlinger? Je spør for slik jeg har lest det du skriver at det ikke er gitt hbordan reaksjon han får. Sønnen er også hans pkjærestev og det er forskjellige måter og takle en eventuell brøkdel av samvær. Hvis han reagerer med å stenge sønn ute. Hvordan vil sønn reagere ? De er knyttet til hverandre . Hva vil sønn si når han blir eldre og forstår mer? Jeg tror og vet at når han blir 14 og eldre vil han se det fra fars side med om far slutter helt å ha kontakt . Dette er ikke noe uvanlig situasjon og det er flere menn som føler de har tapt annsikt og ikke vil ha kontakt med barn. Det er de menn som en del kvinner kaller ansvarsløse. Det er nok ikke helt slik. Det er en årsak bak det hele at det sies antallet her er så høyt på de dom ikke vil ha kontakt for det vekker vonde minner. De betaler ikke bidrg. Dette psykiske lidelser som det ikke er tatt høyde for i Sv Ingas dep. Det er bare menn er holdningen
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2012 #54 Skrevet 24. november 2012 Uffda. Det samme skjedde her også. Mor hadde vært og spredt løgnet til skole, helsesøster og lege. Det visste vi ikke om før det plutselig dukket opp i saken og i samtaler med gitte instanser. Og det var drøøøøye ting. Det skumle er at noe av det risikerer å feste seg... Spill fair, vær rolig men ikke la han slippe unna med piss. At han og samboer kliner hele tiden er ikke noe å komme med. Det du må forsøke å få frem er på hvilken måte sønnen din manipuleres og ikke minst at han tør å fortelle det til sakkyndig. Mor i vår sak skremte ungene så mye at de turte ikke fortelle sannheten. Manipulasjon av barn er vanlig i slike saker. Dette er vanskelig og oppdage for sakkyndige også. Det er aldri den fulle sannhet som kommer fram hverken i forhandllnger eller rettssen. Det å tro at den ene part er bedre ovs. er bare tull
AnonymBruker Skrevet 24. november 2012 #55 Skrevet 24. november 2012 Jeg vil at sønnen min skal ha fast bosted hos meg og treffe faren så ofte som mulig.Jeg har prøvd alt,abs alt for at dette skal fungere.Men nei,alt som skjer går utover sønnen min og det er han som sliter her.Jeg prøver å unngå å snakke om eksen eller hvordan har de det hjemme,men han ringer meg,hvisker og klager,eller hver gang han kommer fra pappa er det klaging og grining og da sier at han vil bo hos meg.Som nevnt før,han sliter en del på skolen også.Jeg vil gi ham trygghet,at han føler at han tilhører et sted.Gamle klær,jentesko,skittne matpakker,ingen ferie,løgner,manipulasjon,barneoppdragelse som inkluderer fysisk makt(kaste han i sengen,dra han i håret og halsen)Det er uakseptabelt fra min side.Jeg vet at han skal skjerpe seg hvis jeg får hovedomsorg,og derfor gjør jeg alt dette.Han truer og alt pga han tror han kan gjøre som han vil,men jeg er ikke den '' gamle" dame som han klarte å skremme og som flyttet ut og som skrev under 50/50 pga jeg klarte ikke å kjempe lenger etter 3 år med psykisk mishandlng. hvordan skal faren reagere...det vet jeg ikke.Og det bryr jeg meg så mye om lenger.Han har fått alt for mange muligheter for å skrive under en 60/40 avtale,men det eneste han bryr seg om er at han må betale barnebidrag.Det er jeg som kjøper nesten alt til gutten,og jeg har sagt tusen ganger at jeg skal fraskrive fra meg barnebidrag for å vise at jeg bryr meg ikke om penger. Anonym poster: 1e8a2f73217b090b54e9e3bca59252f3
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2012 #56 Skrevet 24. november 2012 Siden du flyttet ut taler det mot deg. Siden dere har hatt 50/50 hjelper det deg. Den som har bosted har fordel selv om dere har 50/50. Har barnet bosted hos far siden du flyttet?Eller er det delt bosted.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2012 #57 Skrevet 24. november 2012 Jeg vil at sønnen min skal ha fast bosted hos meg og treffe faren så ofte som mulig.Jeg har prøvd alt,abs alt for at dette skal fungere.Men nei,alt som skjer går utover sønnen min og det er han som sliter her.Jeg prøver å unngå å snakke om eksen eller hvordan har de det hjemme,men han ringer meg,hvisker og klager,eller hver gang han kommer fra pappa er det klaging og grining og da sier at han vil bo hos meg.Som nevnt før,han sliter en del på skolen også.Jeg vil gi ham trygghet,at han føler at han tilhører et sted.Gamle klær,jentesko,skittne matpakker,ingen ferie,løgner,manipulasjon,barneoppdragelse som inkluderer fysisk makt(kaste han i sengen,dra han i håret og halsen)Det er uakseptabelt fra min side.Jeg vet at han skal skjerpe seg hvis jeg får hovedomsorg,og derfor gjør jeg alt dette.Han truer og alt pga han tror han kan gjøre som han vil,men jeg er ikke den '' gamle" dame som han klarte å skremme og som flyttet ut og som skrev under 50/50 pga jeg klarte ikke å kjempe lenger etter 3 år med psykisk mishandlng. hvordan skal faren reagere...det vet jeg ikke.Og det bryr jeg meg så mye om lenger.Han har fått alt for mange muligheter for å skrive under en 60/40 avtale,men det eneste han bryr seg om er at han må betale barnebidrag.Det er jeg som kjøper nesten alt til gutten,og jeg har sagt tusen ganger at jeg skal fraskrive fra meg barnebidrag for å vise at jeg bryr meg ikke om penger. Anonym poster: 1e8a2f73217b090b54e9e3bca59252f3 Jeg vet ikke om du forstod alt men hvorfor tror du får blir bedre hvis det blir bosted hos deg? Hva om han kutter alle bånd til sønn ?Hva vil sønn tenke når han blir ungdom når han ser fars side? Leser du det andre innlegget vil du bedre forstå hva jeg forsøker få frsm
AnonymBruker Skrevet 24. november 2012 #58 Skrevet 24. november 2012 Siden du flyttet ut taler det mot deg. Siden dere har hatt 50/50 hjelper det deg. Den som har bosted har fordel selv om dere har 50/50. Har barnet bosted hos far siden du flyttet?Eller er det delt bosted. Det er delt bosted,men han er folkeregistrert på fars adresse.Jeg fikk aldri lov å flytte han på min adresse.Tror det er pga han får en del goder fra nav og derfor lagde han et helvete hver gang jeg prøvde å snakke om bosted-skifting. Anonym poster: 1e8a2f73217b090b54e9e3bca59252f3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2012 #59 Skrevet 24. november 2012 Jeg vet ikke om du forstod alt men hvorfor tror du får blir bedre hvis det blir bosted hos deg? Hva om han kutter alle bånd til sønn ?Hva vil sønn tenke når han blir ungdom når han ser fars side? Leser du det andre innlegget vil du bedre forstå hva jeg forsøker få frsm Skjønner godt hva du mener...og han skal ikke kutte alle bånd til sønnnen.Han har et barn til som han har fortsatt kontakt med Anonym poster: 1e8a2f73217b090b54e9e3bca59252f3
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2012 #60 Skrevet 24. november 2012 . Det er delt bosted,men han er folkeregistrert på fars adresse.Jeg fikk aldri lov å flytte han på min adresse.Tror det er pga han får en del goder fra nav og derfor lagde han et helvete hver gang jeg prøvde å snakke om bosted-skifting. Anonym poster: 1e8a2f73217b090b54e9e3bca59252f3 Kontrakt på delt bosted til NAV gir utgangspunktet ikke noe. Den som har bosted hever barnetrygd om ikke annet er avtalt. Ellers gir ikke delt bosted eller samvær 50/50 overgangsstønad og andre stønader. Inntil han fikk kone eller samboer fikk han skattekl.2 ved bosted. Dette har dere kunnet byttet på annet hvert år om skatteetaten hadde blitt varslet
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå