Gjest Stjerner og planeter Skrevet 17. oktober 2012 #21 Skrevet 17. oktober 2012 Sjøklv om han kjenner skulelegen og heile lokalsamfunnet kan ikkje du som mor verta utelukka. Stå på din rett! Du gjer dette for ungen din! og loggfør.....!!
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2012 #22 Skrevet 17. oktober 2012 TS, gjør som andre har rådet deg til: - Fra nå av fører du all kommunikasjon skriftlig - Spar på absolutt alt, kvitteringer, eposter, smser, osv. I tillegg så taler det til din forddel at han nekter å betale noe som helst rundt barnet og at han truer med å ødelegge alt for deg hvis du prøver å få han til å bidra. Stå på ditt - det er DU som gjør det riktige, fordi du prioriterer sønnen din. Eksmannen din hører helt psyko ut. Anonym poster: 45fb2cfeebe6293cbbef72d719a576ee 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2012 #23 Skrevet 17. oktober 2012 Og selvsagt; ta det opp med skolen!! Det er IKKE greit at far bruker personlige kontakter for å utelukke deg, du har full rett (med loven på din side) og nekte far å dra på slike ting alene. Dette kan du også bruke mot han. Ikke la deg knekke TS, tenk på sønnen din og at faren hans mest sannsynlig vil ødelegge han psykisk hvis dette fortsetter. Anonym poster: 45fb2cfeebe6293cbbef72d719a576ee 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2012 #24 Skrevet 17. oktober 2012 Tusen tusen takk alle sammen :)Har vondt i magen,men gleder meg også for å bli ferdig med den delen i morgen. Han skriver ikke mld,men han sier stygge ting og truer meg når barnet er til stedet.Jeg prøver å unngå krangling og diskusjon foran sønnen min og sier ikke så mye,bare forlater dtedeg,går ut osv. Takk for råd!Det betyr mye Anonym poster: 1e8a2f73217b090b54e9e3bca59252f3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2012 #25 Skrevet 17. oktober 2012 Vet du hva, du bør virkelig ta opp samtalene i skjul. Anonym poster: 45fb2cfeebe6293cbbef72d719a576ee 3
Gjest Regine Skrevet 17. oktober 2012 #26 Skrevet 17. oktober 2012 Må bare understreke det som er sagt om å skrive ned, da stiller du mye sterkere. Begynn m det NÅ og ta m episoden m legen. Som du og bør klage på, dette er ikke liv. Og ta kontakt m advokat. R mannen sånn som du beskriver, trenger du all hjelp du kan få. Lykke til i morgen ,
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2012 #27 Skrevet 18. oktober 2012 Må bare komme med et innspill ift det du skriver om at far nekter psykologhjelp til gutten, for det kan han faktisk ikke! Jeg var borti akkurat dette ift min sønn og hans far som nektet psykolog til han pga de samme problemene din sønn har og av samme årsak. Det var fastlegen som ville ha psykolog til sønnen min men jeg måtte etterpå forklare at henvisningen måtte trekkes tilbake fordi barnefar nektet. Fastlegen hadde jeg forklart hele situasjonen for og hun ringte meg senere for å fortelle at han kunne faktisk ikke nekte min sønn psykolog eller noen annen helsehjelp etter at det kom nye endringer i barneloven, fordi det var kyndig helsepersonell (altså fastlegen) som anså det som av vesentlig betydning for min sønn å få den nødvendige helsehjelpen. Allier deg med fastlegen og få en henvisning, da har du den nødvendige støtten fra denne. Les deg opp på lovverk er mitt klare råd slik at du vet hva dine rettigheter er, slik får du også litt tyngde bak argumentene dine i møte med barnefaren, jeg vet hvor tøft det er, jeg var der selv og jeg ga dessverre opp til slutt.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2012 #28 Skrevet 18. oktober 2012 mekling overstått :)Gikk som forventet.Han sa ting om meg som ikke stemmer i det hele tatt.Feks at jeg bytter kjærester hele tiden,at jeg nektet å skrive under pass(derfor kunne han ikke reise på ferie med guttungen).Jeg bare satt ristet med hodet og smilte. Han reiste på sommerferie og giftet seg med en utenlandsk dame,uten at jeg eller sønnen min visste om det.Og han har en kjæreste her i Norge.Mekleren bare ristet med hodet og sa ikke mye.Han prøvde å si at samarbeid mellom oss to funker veldig bra?!At guttungen stortrives og at alt er flott. Vi ble ikke enige og fikk meklingattest.I morgen skal jeg ringe advokat og avtale møte neste uke. Tusen takk for alle råd Anonym poster: 1e8a2f73217b090b54e9e3bca59252f3
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2012 #29 Skrevet 18. oktober 2012 Vi har 50/50 deling,men det fungerer ikke.Småen har begynt på skole og der begynner problemer.Han er agressiv(både mot barn og voksne) og oppfører seg rart :(Faren har fått seg ny kjæreste,som har tre barn fra før sånn at han klager hele tiden at han får ikke alene tid med pappa,at de er kommer hele tiden på besøk og at det er bare kaos der.Jeg har prøvd å snakke med faren,men han bryr seg ikke.Han bare kjefter på meg og sier at jeg er sjalu,terroriser ham,at han har rett å gjøre som han vil... Skolen kontaktet meg,de har merket at guttungen sliter,har vondt og at noe må gjøres.Faren nekter å samarbeide med meg og sier at det alt er min feil,at han er bortskjemt pga jeg kjøper ting til ham?!Jeg har bestemt meg rett og slett å bestille nye mekling,hvis vi blir ikke enige da blir det en rettsak.Det gjør vondt,men jeg må nesten tenke på sønnen min.Han er forvirret,blir veldig fort lei seg og spør hele tiden om han kan være hos meg par dager ekstra fordi han føler seg hjemme når han er hos meg. Jeg har ikke sagt til eksen at jeg har bestillt mekling time og har litt dårlig samvittighet.Er redd for å si det,vet at han skal lage et helvete av hele greia og så er jed redd at det skal gå utover sønnen min...Jeg vil bare at han skal ha et trygt hjem,fast bosted hos meg,han trenger det. Noen som har vært i en sånn situasjon og som vet hvordan fungerer sånne ting.Dame på familiekontoret sa at denne gangen blir det mekling etter barneloven?! Anonym poster: 1e8a2f73217b090b54e9e3bca59252f3 Hei, meklingen er etter Barneloven om en skal pålegge noen til å møte ved meklingen. I din situasjon har dere allerede vært til mekling ved samlivsbruddet. Skal barnas far pålegges møte til mekling etter barneloven må det vær pga.kommende rettstvist om bosted til barna. Lov om barn og foreldre (barnelova). II. Mekling og vedtak om tvangskraft for avtaler Føyd til med lov 20 juni 2003 nr. 40 (ikr. 1 apr 2004, etter res. 20 juni 2003 nr. 728). § 51. Kven skal møte til mekling Foreldre med felles barn under 16 år må møte til mekling før det vert reist sak om foreldreansvar, kvar barnet skal bu fast eller om samvær. Gifte foreldre med felles barn under 16 år må for å få separasjonsløyve eller skilsmisseløyve etter ekteskapslova §§ 20 og 22, ha møtt til mekling på familievernkontor eller hos annan godkjend meklar jf. ekteskapslova § 26. Sambuarar med felles barn under 16 år skal ved samlivsbrot møte til mekling. Departementet kan gje forskrifter om mekling, også om unntak frå møteplikta i særlege høve. Føyd til med lov 20 juni 2003 nr. 40 (ikr. 1 apr 2004, etter res. 20 juni 2003 nr. 728), endra med lov 7 apr 2006 nr. 6 (ikr. 1 jan 2007, etter res. 7 apr 2006 nr. 392).
Gjest Sinnamagda Skrevet 18. oktober 2012 #30 Skrevet 18. oktober 2012 Det er fullt lovlig å gå til Familievernkontoret alene. Jeg har hatt en vond konflikt med far til mine barn, og følte at jeg ikke kom noen vei. Faren ønsket ikke samtaler på Familievernkontoret (ikke annet enn obligatorisk ved samværsavtale) så jeg har vært der tre ganger alene. Jeg har fått far til å møte med vår kontaktperson på Familievernkontoret en gang, men uten at vi kom noe særlig lengre. Jeg derimot har følt at jeg har blitt hørt på Familievernkontoret, og jeg har fått hjelp både å endre tankemønster (feks lære meg at far aldri vil endre på visse ting, og jeg har vel bare måttet akseptere dette) og fått råd i hvordan jeg skal håntere ting med far. Det er sikkert vanskelig å komme til orde når faren er tilstede, så jeg anbefaler en samtale med samme dere har vært hos, slik at du kan få råd til hvordan du skal håndtere dette. I likhet med andre her, så råder jeg deg sterkt til å la komunikasjon gå på mail, slik du har ting skriftlig. Du aner ikke hvor gull verdt en mail kan være to år etter! Forsøk å ha minst mulig komunikasjon muntlig, ei heller via sms - da dette ikke kan legges frem skriftlig. Føler med deg når det gjelder hva far kan si til lærere og andre i miljøet, vet akkurat hvordan du har det. Trøst deg med at det vil bli bedre etter hvert, og at sannheten alltid kommer frem! Forøvrig har jeg i samråd med Familievernkontoret kommet frem til at vi skal få far til å møte, og få han til å legge frem hvordan han ønsker ting - og da uten at jeg er til stede. Så får vi bare håpe for barnas skyld at det kommer noe mer positivt i fremtiden. Lykke til, håper du oppdaterer oss på hva som skjer! Klem
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2012 #31 Skrevet 18. oktober 2012 Heia deg TS!! Anonym poster: 45fb2cfeebe6293cbbef72d719a576ee
Gjest lisha Skrevet 18. oktober 2012 #32 Skrevet 18. oktober 2012 Vil bare anbefale å ta opp slike samtaler i skjul! her skal vi montere opp en opptaker m/ høytaler i døråpningen, som gjennpm en minnepinne lett blir lagret på dataen som lydfil. Jeg er nødt til dette,da barnefaren oppfører seg helt jævlig mot meg,, han sier mye, og nekter i etterkant. Er skikkelig trasig når det kommer til dette steget, men det er veldig viktig! og loggfør alt med dato, og tid og resume;) 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2012 #33 Skrevet 18. oktober 2012 Vil bare anbefale å ta opp slike samtaler i skjul! her skal vi montere opp en opptaker m/ høytaler i døråpningen, som gjennpm en minnepinne lett blir lagret på dataen som lydfil. Jeg er nødt til dette,da barnefaren oppfører seg helt jævlig mot meg,, han sier mye, og nekter i etterkant. Er skikkelig trasig når det kommer til dette steget, men det er veldig viktig! og loggfør alt med dato, og tid og resume;) Samme her!Han sier utrolig mye stygt og nekter i etterkant En god nyhet!Tror at jeg får frirettshjelp,ligger akkurat under inntektsgrensen.Sjekker med advokaten neste uke TS Anonym poster: 1e8a2f73217b090b54e9e3bca59252f3 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2012 #34 Skrevet 18. oktober 2012 Så kjempe bra TS! Og ta absolutt alt opp! Anonym poster: 45fb2cfeebe6293cbbef72d719a576ee
Gjest Sinnamagda Skrevet 19. oktober 2012 #35 Skrevet 19. oktober 2012 Som de to siste innleggene her, så har jeg opplevd så mye drittslenging at jeg til slutt måtte be om kommunikasjon via mail. Det er utrolig hva enkelte kan lyre ut av seg av dritt og trusler.... Heldigvis har dette avtatt kraftig etter en skarp mail fra meg om hvorfor ting måtte gå via mail og ikke tlf eller samtaler. Min eks er verdens hyggeligste utad, og få kunne trodd hva han kunne klare å si til meg. Noen få nære venner og familiemedlem har overhørt dette, og da han skjønte dette, så ble ting litt bedre - dette sammen med mailen der jeg ba om kommunikasjon via mail
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #36 Skrevet 19. oktober 2012 Som de to siste innleggene her, så har jeg opplevd så mye drittslenging at jeg til slutt måtte be om kommunikasjon via mail. Det er utrolig hva enkelte kan lyre ut av seg av dritt og trusler.... Heldigvis har dette avtatt kraftig etter en skarp mail fra meg om hvorfor ting måtte gå via mail og ikke tlf eller samtaler. Min eks er verdens hyggeligste utad, og få kunne trodd hva han kunne klare å si til meg. Noen få nære venner og familiemedlem har overhørt dette, og da han skjønte dette, så ble ting litt bedre - dette sammen med mailen der jeg ba om kommunikasjon via mail Det må jeg også gjøre,be om skriftlig kommunikasjon.Får vondt i magen bare å tenke på han og han gjør alt for å psyke meg ut.Banner,sier stygge ting,truer med at han skal knuse meg,at jeg er en dårlig mor,kjefter på meg.Sist gang kjeftet han på meg i skobutikken.Trodde jeg skal dø av flauhet.Som sagt jeg prøver å unngå konflikter og krangling,men kjenner at jeg har fått nok! Anonym poster: 1e8a2f73217b090b54e9e3bca59252f3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #37 Skrevet 19. oktober 2012 Trenger litt hjelp.Er det bedre at jeg skriver mail til rektor ang episode med skolelegen eller tar en tur der og snakker med de.Kanskje bedre å ha det skriftlig?! TS Anonym poster: 1e8a2f73217b090b54e9e3bca59252f3
Gjest Sinnamagda Skrevet 19. oktober 2012 #38 Skrevet 19. oktober 2012 Trenger litt hjelp.Er det bedre at jeg skriver mail til rektor ang episode med skolelegen eller tar en tur der og snakker med de.Kanskje bedre å ha det skriftlig?! TS Anonym poster: 1e8a2f73217b090b54e9e3bca59252f3 Hadde dere bedt om felles time hos skolelegen? I så fall har skolelegen gjort en stor feil. Det vanligste er jo at kun en av foreldre følger barn til legen, og det er jo fullt mulig at skolelegen ikke hadde fått med seg dette. Jeg hadde kanskje valgt å tatt et møte med rektor og barnets lærer og lagt frem situasjonen på en nøytral måte, og kanskje læreren har fått med seg mer enn du tror. Som regel har elever et åpent og godt forhold til læreren sin, og det er jo mulig at barnet har betrodd seg til læreren. Føler du at skolelege er inhabil, så er helsestasjonen et godt valg. Tenker da på ny samtale med legen.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2012 #39 Skrevet 19. oktober 2012 Hadde dere bedt om felles time hos skolelegen? I så fall har skolelegen gjort en stor feil. Det vanligste er jo at kun en av foreldre følger barn til legen, og det er jo fullt mulig at skolelegen ikke hadde fått med seg dette. Jeg hadde kanskje valgt å tatt et møte med rektor og barnets lærer og lagt frem situasjonen på en nøytral måte, og kanskje læreren har fått med seg mer enn du tror. Som regel har elever et åpent og godt forhold til læreren sin, og det er jo mulig at barnet har betrodd seg til læreren. Føler du at skolelege er inhabil, så er helsestasjonen et godt valg. Tenker da på ny samtale med legen. Sendte mail til rektor og forklarte hele situasjon.I brevet står det ,,Til foresatte til....,,Inkalling til time den xx kl xx :)Selvfølgelig at jeg har lyst å være med på sånne ting...Han kjenner skolelegen veldig godt(de har vært naboer i mange år) og jeg synes at det er feil å begynne tidligere enn det står i brevet. Anonym poster: 1e8a2f73217b090b54e9e3bca59252f3
Gjest Sinnamagda Skrevet 19. oktober 2012 #40 Skrevet 19. oktober 2012 Sendte mail til rektor og forklarte hele situasjon.I brevet står det ,,Til foresatte til....,,Inkalling til time den xx kl xx :)Selvfølgelig at jeg har lyst å være med på sånne ting...Han kjenner skolelegen veldig godt(de har vært naboer i mange år) og jeg synes at det er feil å begynne tidligere enn det står i brevet. Anonym poster: 1e8a2f73217b090b54e9e3bca59252f3 Hvilken innkalling var dette? Var det normal skolelegesjekk? I så fall er det som sagt ikke uvanlig at kun ene av foreldrene blir med. (Vi har ikke skolelege i mitt distrikt, vi bruker helsestasjon) Var det derimot innkalling pga bekymring for barnet, er det feil at legen begynte tidligere og uten deg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå