Gå til innhold

Bestilt ny mekling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har 50/50 deling,men det fungerer ikke.Småen har begynt på skole og der begynner problemer.Han er agressiv(både mot barn og voksne) og oppfører seg rart :(Faren har fått seg ny kjæreste,som har tre barn fra før sånn at han klager hele tiden at han får ikke alene tid med pappa,at de er kommer hele tiden på besøk og at det er bare kaos der.Jeg har prøvd å snakke med faren,men han bryr seg ikke.Han bare kjefter på meg og sier at jeg er sjalu,terroriser ham,at han har rett å gjøre som han vil...

Skolen kontaktet meg,de har merket at guttungen sliter,har vondt og at noe må gjøres.Faren nekter å samarbeide med meg og sier at det alt er min feil,at han er bortskjemt pga jeg kjøper ting til ham?!Jeg har bestemt meg rett og slett å bestille nye mekling,hvis vi blir ikke enige da blir det en rettsak.Det gjør vondt,men jeg må nesten tenke på sønnen min.Han er forvirret,blir veldig fort lei seg og spør hele tiden om han kan være hos meg par dager ekstra fordi han føler seg hjemme når han er hos meg.

Jeg har ikke sagt til eksen at jeg har bestillt mekling time og har litt dårlig samvittighet.Er redd for å si det,vet at han skal lage et helvete av hele greia og så er jed redd at det skal gå utover sønnen min...Jeg vil bare at han skal ha et trygt hjem,fast bosted hos meg,han trenger det.

Noen som har vært i en sånn situasjon og som vet hvordan fungerer sånne ting.Dame på familiekontoret sa at denne gangen blir det mekling etter barneloven?!

Anonym poster: 1e8a2f73217b090b54e9e3bca59252f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er guttungen over 7 år gammel? Isåfall skal han høres i synet på hvordan han selv vil bo.

Husk for guds skyld at barn lett kan sette foreldre opp mot hverandre og ikke bare er uskyldige uten egen agenda. At et barn sliter litt med å finne sin plass når noen nye har flyttet inn hos en av foreldrene er ikke årsak nok i seg selv - fokuset bør da heller være på at barnet må lære seg å tilpasse seg omgivelsene. Det samme opplever man når et enebarn får småsøsken. Sjalusi og skepsisisme.

En evt rettssak blir kostbart og vil ta lang tid. Vær klar over at disse baserer seg på at man må fremstille et bilde av den andre som en dårlig forelder. Om man hadde problemer med samarbeid før dette - så vil det bli helt ødelagt etterpå.

Har du tatt med barnet til psykolog/terapeut? Hvor barnet har kunnet fått snakke i fred uten at du er der? Hva sier lærerne på skolen til oppførselen - har de noen teorier om hva som kan være problemet uten at du har fremlagt dine teorier?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er guttungen over 7 år gammel? Isåfall skal han høres i synet på hvordan han selv vil bo.

Husk for guds skyld at barn lett kan sette foreldre opp mot hverandre og ikke bare er uskyldige uten egen agenda. At et barn sliter litt med å finne sin plass når noen nye har flyttet inn hos en av foreldrene er ikke årsak nok i seg selv - fokuset bør da heller være på at barnet må lære seg å tilpasse seg omgivelsene. Det samme opplever man når et enebarn får småsøsken. Sjalusi og skepsisisme.

En evt rettssak blir kostbart og vil ta lang tid. Vær klar over at disse baserer seg på at man må fremstille et bilde av den andre som en dårlig forelder. Om man hadde problemer med samarbeid før dette - så vil det bli helt ødelagt etterpå.

Har du tatt med barnet til psykolog/terapeut? Hvor barnet har kunnet fått snakke i fred uten at du er der? Hva sier lærerne på skolen til oppførselen - har de noen teorier om hva som kan være problemet uten at du har fremlagt dine teorier?

Vi deler 50/50,men det er jeg som kjøper alt han trenger på skolen(regntøy,sko,gymsokker,nye klær)betaler bursdagsfeiringer,tar han med ferie,kino,teater...I de to siste årene han har aldri reist noen sted med pappa,aldri vært på kino med pappa,eksen synes at det er dumt at pengene brukes på leker og spill,sånn at han slipper den del også.Jeg har prøvd alt,familierådgivning,vi har vært på TIBR(tidlig innsats for barn i risiko),abs alt at ting skal fungere...

Vi har fått psykolog-tilbud av skolen,men faren sier at det er bare tull sånn at det blir ikke noe av det heller.Foreldrene må bli enige.De sier ikke mye,de vil bare at han skal ha det bra på skolen.Han blir fort sint,slår,griner for ingenting...Jeg kjenner barnet mitt og ser at han sliter med noe.Hvis jeg spør hva som plager han...da sier han ingenting eller at han vil ikke snakke om det.

Snakket med de på skolen i dag,de foreslo at jeg skal kanskje snakke med barnevernet,men jeg tror at mekling er bedre ide.Vi må bare skjønne at en sånn deling fungerer ikke for enkelte barn

Anonym poster: 1e8a2f73217b090b54e9e3bca59252f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi deler 50/50,men det er jeg som kjøper alt han trenger på skolen(regntøy,sko,gymsokker,nye klær)betaler bursdagsfeiringer,tar han med ferie,kino,teater...I de to siste årene han har aldri reist noen sted med pappa,aldri vært på kino med pappa,eksen synes at det er dumt at pengene brukes på leker og spill,sånn at han slipper den del også.Jeg har prøvd alt,familierådgivning,vi har vært på TIBR(tidlig innsats for barn i risiko),abs alt at ting skal fungere...

Vi har fått psykolog-tilbud av skolen,men faren sier at det er bare tull sånn at det blir ikke noe av det heller.Foreldrene må bli enige.De sier ikke mye,de vil bare at han skal ha det bra på skolen.Han blir fort sint,slår,griner for ingenting...Jeg kjenner barnet mitt og ser at han sliter med noe.Hvis jeg spør hva som plager han...da sier han ingenting eller at han vil ikke snakke om det.

Snakket med de på skolen i dag,de foreslo at jeg skal kanskje snakke med barnevernet,men jeg tror at mekling er bedre ide.Vi må bare skjønne at en sånn deling fungerer ikke for enkelte barn

Anonym poster: 1e8a2f73217b090b54e9e3bca59252f3

Hmm. Trodde det var mer vanlig at barnet hadde slikt begge steder. Altså at begge ordnet det som trenges på hvert hjem. Ikke at barnet måtte transportere slikt frem og tilbake.

Hvis det virkelig er slik synes jeg det er trist. Som pappa selv hadde jeg aldri klart å unngå å dele og glede meg med sønnen min. Jeg vet av foreldre som sliter pga at den ene kjøper og gir barnet alt det vil ha mens den andre prøver å ha mer rutiner og rammer. Men hvis det bare er snakk om opplevelser, leker generelt og klær?

Hvis du ikke får lov til å finne ut om det kan være noe annet som er problemet siden far i dette tilfellet motsetter seg psykolog (hvis jeg har forstått det riktig) så gir han deg vel mer eller mindre ingen annen utvei. Du kan jo selvsagt legge det frem i en evt megling at han må gå med på dette først for så å gå videre basert på hva dette avdekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: mekling etter barneloven betyr at det er pliktig oppmøte og at dere får attest, som trengs før det kan bli rettsak. Jeg vil råde deg til å kontakte advokat så fort du kan, så du er sikker på at du gjør de riktige tingene. Regner m at du kan dokumentere alt som er forsøkt, da stiller du sterkere. Og barnet skal høres når det er over 7, men selvsagt ikke bestemme.

Innlegg som dette beviser vel også i aller høyeste grad at 50/50 ikke er det eneste saligjørende og vidundermiddel mot konflikter. Og ei heller det beste for alle barn, uansett.

Ønsker deg lykke til, og veldig bra at du tar tak i en håpløs situasjon for ungen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm. Trodde det var mer vanlig at barnet hadde slikt begge steder. Altså at begge ordnet det som trenges på hvert hjem. Ikke at barnet måtte transportere slikt frem og tilbake.

Hvis det virkelig er slik synes jeg det er trist. Som pappa selv hadde jeg aldri klart å unngå å dele og glede meg med sønnen min. Jeg vet av foreldre som sliter pga at den ene kjøper og gir barnet alt det vil ha mens den andre prøver å ha mer rutiner og rammer. Men hvis det bare er snakk om opplevelser, leker generelt og klær?

Hvis du ikke får lov til å finne ut om det kan være noe annet som er problemet siden far i dette tilfellet motsetter seg psykolog (hvis jeg har forstått det riktig) så gir han deg vel mer eller mindre ingen annen utvei. Du kan jo selvsagt legge det frem i en evt megling at han må gå med på dette først for så å gå videre basert på hva dette avdekker.

Han var jo også sur pga han måtte være med på TIBR timer og sa at jeg gjør det bare for å plage ham.Han tjener tredobbelt så mye som jeg og han er også bidragspliktig.Jeg fraskrevet meg bidraget pga jeg ville jo ikke lage konflikter pga penger.Han sa at han skal lage et helvete hvis han må gi meg en eneste krone.

Jeg kjøper klær og ting pga jeg vil at barnet mitt skal være som alle de andre barn,og ikke gå rundt i gamle ting og klær.

Jeg tar ham med på ferie pga jeg vil at han skal også oppleve forskjellige steder og kose seg.Jeg bryr meg ikke om penger,jeg trenger ikke noe fra Nav heller.

Jeg vil bare at gutten min skal ha det bra.Det gjør vondt å se på ham,man ser at han er sliten....

Faren vil ikke høre om psykolog-greiene,han er pedagog selv og mener at det er bare tull,at han kan mye mer enn en psykolog...

Anonym poster: 1e8a2f73217b090b54e9e3bca59252f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: mekling etter barneloven betyr at det er pliktig oppmøte og at dere får attest, som trengs før det kan bli rettsak. Jeg vil råde deg til å kontakte advokat så fort du kan, så du er sikker på at du gjør de riktige tingene. Regner m at du kan dokumentere alt som er forsøkt, da stiller du sterkere. Og barnet skal høres når det er over 7, men selvsagt ikke bestemme.

Innlegg som dette beviser vel også i aller høyeste grad at 50/50 ikke er det eneste saligjørende og vidundermiddel mot konflikter. Og ei heller det beste for alle barn, uansett.

Ønsker deg lykke til, og veldig bra at du tar tak i en håpløs situasjon for ungen din.

Ja jeg har tenkt å ringe advokat i morgen og avtale et møte :)Det er kanskje det beste...Tusen takk :)

Anonym poster: 1e8a2f73217b090b54e9e3bca59252f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gabby85

Vi har 50/50 deling,men det fungerer ikke.Småen har begynt på skole og der begynner problemer.Han er agressiv(både mot barn og voksne) og oppfører seg rart :(Faren har fått seg ny kjæreste,som har tre barn fra før sånn at han klager hele tiden at han får ikke alene tid med pappa,at de er kommer hele tiden på besøk og at det er bare kaos der.Jeg har prøvd å snakke med faren,men han bryr seg ikke.Han bare kjefter på meg og sier at jeg er sjalu,terroriser ham,at han har rett å gjøre som han vil...

Skolen kontaktet meg,de har merket at guttungen sliter,har vondt og at noe må gjøres.Faren nekter å samarbeide med meg og sier at det alt er min feil,at han er bortskjemt pga jeg kjøper ting til ham?!Jeg har bestemt meg rett og slett å bestille nye mekling,hvis vi blir ikke enige da blir det en rettsak.Det gjør vondt,men jeg må nesten tenke på sønnen min.Han er forvirret,blir veldig fort lei seg og spør hele tiden om han kan være hos meg par dager ekstra fordi han føler seg hjemme når han er hos meg.

Jeg har ikke sagt til eksen at jeg har bestillt mekling time og har litt dårlig samvittighet.Er redd for å si det,vet at han skal lage et helvete av hele greia og så er jed redd at det skal gå utover sønnen min...Jeg vil bare at han skal ha et trygt hjem,fast bosted hos meg,han trenger det.

Noen som har vært i en sånn situasjon og som vet hvordan fungerer sånne ting.Dame på familiekontoret sa at denne gangen blir det mekling etter barneloven?!

Anonym poster: 1e8a2f73217b090b54e9e3bca59252f3

Det er vondt og vanskelig det du og din sønn gjennomgår nå, og det er riktig av deg å bestille en ny meklingstime. Har sittet og sitter i den situasjonen selv, og det er beintøft!

Han vil få et brev i posten hvor det står at dere skal til ny mekling, men du bør kanskje si ifra at det er bestillt time, via mail eller melding hvis dere ikke kommuniserer bra.

Jeg satt selv ned foten når det gjalt samvær da min sønn forandret seg stort. Jeg satt med hele omsorgen og 50/50 ansvar, så jeg hadde "rett" til å stoppe samværet til retten "ordner opp" og finner ut hva vi skal gjøre fremover.

Det er nå 10 uker siden barnefaren har sett sønnen sin her da retten bruker lang tid da det har vært mye for advokatene å ordne opp i da det kom en haug av grove uttalelser fra barnefaren sin side, og det tok tid for advokaten min å finne beviser og vitner og skrive et tilsvar og prosesskrift.

Det vil være en psykolog som prater med deg og barnefaren, evt kommer hjem til dere for å se hvordan hjemmetilværelsen er, og hvis dere ikke blir enige på 2. rettsmøte, så blir det rettsak hvis dere ikke finner en løsning.

Husk bare at det ikke er noen forsikringer som dekker advokat og rettsutgifter når det gjelder samvær. Har betalt kr 65.000,- hittil her, og mer blir det.. Man kan bli ruinert rett og slett, men barna har jo ikke en pris...

Bare sjekk litt først rundt hva du har krav på og ta evt kontakt med en advokat før meklingstimen, så du kan si at du går rettens vei da dette ikke vil løse noe når du er på meklingstimen..

Stå på! Husk at dette blir tøft, men du gjør det som er riktig for sønnen din :) Ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er veldig bekymret, kan du holde barnet igjen fra samvær. Masse lykke til videre 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor går du automatisk ut i fra at det har noe med samværsordningen å gjøre?

Et godt poeng dette.

Desuten kan barnet velge mye selv når det er 7 år.

Har dere avtale og far ikke vil endre kan du går til retten.

Familevernkontor kan ikke vedta noe som helst.

Holde barn tilbake fra samvær? Da må du ha noe konkret å komme med,ikke bare mene noe. Beviser trenger du da og de må være av alvorlig karakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt poeng dette.

Desuten kan barnet velge mye selv når det er 7 år.

Har dere avtale og far ikke vil endre kan du går til retten.

Familevernkontor kan ikke vedta noe som helst.

Holde barn tilbake fra samvær? Da må du ha noe konkret å komme med,ikke bare mene noe. Beviser trenger du da og de må være av alvorlig karakter.

Ja kanskje barnet egentlig ønsker å bo den meste av tiden hos far ???

Å trekke inn mekler uten å lytte til hva barnet ønsker mener jeg er feil. Barnet bør være en selvskreven part og bør naturligvis bli hørt i tilfelle det eer mer samvær med far barnet ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min har lyst å bo hos meg og det har han sagt mange ganger.Som sagt han er trøtt og sliten av hele denne greia.Jeg kunne ALDRI tenkt meg å gjøre dette hvis jeg ikke var bekymret for barnet mitt.Jeg trives personlig med annenhver uke fri,men han er det viktigste i livet mitt og sånn er det bare.Han har blitt veldig stille,grinete,problemer på skolen,agressiv(bare eksploderer) og ekstremt kosete når han er hos meg.Han vil bare kose og sier sikkert 10 ganger pr dag at han er glad i meg.Faren har alvorligw sinneproblemer,sier han er deprimert,hørt at han bruker forskjeligge medisiner,oppfører seg rart,sier at han ser spøkelser?!,holder på med to damer samtidig,småen klager at han er lei av å se på klining,læreren hans sa at han er veldig opptat av nakenhet ,kyssing og klining.Jeg har prøvd å snakke med faren milion ganger,men han blir bare hysterisk og vil ikke høre på meg...

Mekling er neste uke.Vi har fått brev i posten.Håper at alt ordner seg der sånn at vi slipper å gå i retten :)

TS

Anonym poster: 1e8a2f73217b090b54e9e3bca59252f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mekling i morgen.Gruer meg noe sinnsykt.

Han er hos faren denne uken.Vi skule møtes hos skolelelege kl x (fikk brev i posten ang helseundersøkelsen)i går,men nei..når jeg kom der de var jo ferdig med alt.Legen sa at eksen min var tidlig ute?!Ville ikke diskutere foran guttungen,men synes det er dårlig gjort.Han gliste fra øre til øre når han så meg og sa at han gleder seg til i morgen og meklingen :/

TS

Anonym poster: 1e8a2f73217b090b54e9e3bca59252f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grapefrukt

Æsj TS, for en ekkel type han er.

Ønsker deg lykke til i morgen, håper dere får til en ordning hvor sønnen din har det bra :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mekling i morgen.Gruer meg noe sinnsykt.

Han er hos faren denne uken.Vi skule møtes hos skolelelege kl x (fikk brev i posten ang helseundersøkelsen)i går,men nei..når jeg kom der de var jo ferdig med alt.Legen sa at eksen min var tidlig ute?!Ville ikke diskutere foran guttungen,men synes det er dårlig gjort.Han gliste fra øre til øre når han så meg og sa at han gleder seg til i morgen og meklingen :/

TS

Anonym poster: 1e8a2f73217b090b54e9e3bca59252f3

Jeg synes du burde ha tatt en tlf til skolelegen i morgen tidlig, slik at du får noen overraskelser på meklingen i morgen (tenker på om legen har skrevet noe ut fra det far har fortalt)

Jeg vet hvordan du har det, og vet at dette er grusomt, og ønsker deg lykke til i morgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du burde ha tatt en tlf til skolelegen i morgen tidlig, slik at du får noen overraskelser på meklingen i morgen (tenker på om legen har skrevet noe ut fra det far har fortalt)

Jeg vet hvordan du har det, og vet at dette er grusomt, og ønsker deg lykke til i morgen

Hun er ikke på skolen i morgen :/Eksen jobber der sånn at han kjenner alle som jobber der og slenger drit om meg.Føler meg som et monster på foreldremøter....

Anonym poster: 1e8a2f73217b090b54e9e3bca59252f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Eg stiller eit stort spørsmål til denne skulelegen. Korleis kan ho ha møte med far og barn utan at du er der, om det var det som var avtalen?

Du tenkjer på barnet ditt og det er det viktigaste. Du skal drita i kva han fortel her og der. Om han er slik du beskriv han så har nok kollegaene gjennomskua han.

Eit råd til deg er å loggføra absolutt ALT! Sms, mail og korleis barnet ter seg. Det vil hjelpa deg å ha datoført ting om det vert ei rettsak. Tru meg; eg har vore der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg stiller eit stort spørsmål til denne skulelegen. Korleis kan ho ha møte med far og barn utan at du er der, om det var det som var avtalen?

Du tenkjer på barnet ditt og det er det viktigaste. Du skal drita i kva han fortel her og der. Om han er slik du beskriv han så har nok kollegaene gjennomskua han.

Eit råd til deg er å loggføra absolutt ALT! Sms, mail og korleis barnet ter seg. Det vil hjelpa deg å ha datoført ting om det vert ei rettsak. Tru meg; eg har vore der.

Han kjenner skolelegen også...sånn at han fikk komme tidligere :)Det skal jeg ta opp med skolen.Jeg har tatt fri fra jobben for å kunne være der :)

Takk,ja det er kanskje lurt å skrive ned og loggføra alt.Han sa at han kommer til å knuse meg,men det får vi se.Jeg føler meg mye sterkere nå enn før :)

Anonym poster: 1e8a2f73217b090b54e9e3bca59252f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...