Gå til innhold

Kjæresten tenker kun på seg selv når det gjelder stuider!


Gjest TS

Anbefalte innlegg

Jeg blir gal av kjæresten min!

Han går nå på folkehøgskole og bor mange mange timer borte fra meg.

Neste år skal vi begge begynne å studere igjen. Jeg vil ikke være uten han i 3 år til. Så jeg begynte å snakke om at vi kunne søke samme plasser, byer osv til høsten igjen.

Men han tenker kun på seg og ikke oss!

Han vil studere i en spesiell by, men det er usikkert om han kommer inn der.

Han kommer til å gå der han vil om han kommer inn, uansett.

Han sier han vil tenke på oss men når det kommer til studier tenker han på seg selv.

Jeg blir så irritert! Jeg tenker på oss og at uansett burde det beste være om vi kunne ta utdanningene vi vil og være i samme by?

Noen som har tips eller råd til hvordan han kanskje kan skifte mening eller har erfaringer?

Ellers ender det med at det er jeg som ofrer ting for å bli med han dit han vil. Er dette riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er altfor ung til å velge studie basert på en kjæreste. Velg for din egen del, du kommer til å angre hvis du følger etter han på den måten. Han er tydelig med deg på at han velger seg selv, og det bør gi deg et spark bak til å gjøre det samme. Ta deg sammen!

Anonym poster: b9513dd0e811552afd40486bff3c78aa

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehodet

Herre Gud, hvorfor skal HAN skifte mening. Jeg hadde aldri latt kjæresten min diktere hvor JEG skulle studere. Om du vil være sammen med ham, får du søke der han kan ta sine studier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

enig med anon over her, IKKE velg studier basert på hverandre. Følg din egen vei ellers kommer du til å bli fryktelig bitter om det skulle bli slutt og du står der og føler at du burde valgt anderledes. Det er din fremtid, og jeg syns du skal følge kjæresten dins eksempel og velge uavhengig av hverandre.

Endret av Uanonymbruker
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han planlegger fremtiden uten deg. Det sier vel sitt.

Anonym poster: 3536a0f84268ff0196b098bc1e77e447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, du kommer til å angre noe sinnsykt hvis du lar kjæresten du har som 18åring diktere utdanningen du tar.

Anonym poster: 54c7cf2c38952d6e59a886bee7064442

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mari kontrari

Dere er fortsatt unge, og å velge bort drømmestudiet/studieplassen for å ikke måtte være borte fra hverandre er en dårlig investering i fremtiden, for begge to. Om du vil studere noe som ikke finnes der han vil, så syns jeg heller ikke du skal bli med dit. Men du skal i hvertfall ikke forsøke å få ha bort fra det han helst vil.

Se for deg at han velger noe annet, og om to år sliter med dårlig motivasjon, anger for at han valgte vekk drømmen og i verstefall bortkastet studielån dersom han må begynne på nytt på noe annet. Hvor bra tror du det er for forholdet?

Avstandsforhold kan være kjipt, men de fleste overlever. Om ikke du takler det så er det du som får ofre studiedrømmen din, eventuelt gjøre det slutt og se hvor dere er når dere er ferdige med studier.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da ikke velge studier, og dermed fremtiden og karrieren, basert på en ungdomskjæreste. Det hadde vært annerledes om dere har vært samboere i flere år og hadde barn sammen.

Anonym poster: ba82c7208e318faca1fc30942756a988

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 21 og ikke 18 og har vært sammen i 1 år. Han mener studier er det viktigste i livet vårt nå, men greia er at utdanningen han vil finns så mange steder så vi kunne kommet inn samme sted og begge fått utdanningen de vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 21 og ikke 18 og har vært sammen i 1 år. Han mener studier er det viktigste i livet vårt nå, men greia er at utdanningen han vil finns så mange steder så vi kunne kommet inn samme sted og begge fått utdanningen de vil ha.

Ett år er virkelig ikke mye, og han har rett, studier er det viktigste i livet hans nå. Han vil gå på skole et sted han trives og det har han all rett til. Om du er så oppsatt på at dere skal studere samme sted så får du flytte etter ham for han tar tydeligvis (og med all rett) studiene sine som 1.pri akkurat nå-

Anonym poster: 7c28d25970da87bea15400c29f92e0b1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett år er virkelig ikke mye, og han har rett, studier er det viktigste i livet hans nå. Han vil gå på skole et sted han trives og det har han all rett til. Om du er så oppsatt på at dere skal studere samme sted så får du flytte etter ham for han tar tydeligvis (og med all rett) studiene sine som 1.pri akkurat nå-

Anonym poster: 7c28d25970da87bea15400c29f92e0b1

Veldig enig i dette.

men - dersom du VELGER å søke deg til samme sted som han, så vær klar på hvorfor du gjør det. Det er DITT valg - ikke noe han tvinger deg til. Og for guds skyld: IKKE søk på et studium du ikke har som første prioritet bare fordi det er det eneste mulige der han er! DA ender du opp bitter når forholdet ryker.

Du bør uansett ikke basere framtidia di på et forhold - men derimot se på hva du vil og ønsker. Det er superviktig at du tar en utdannelse til noe du både vil jobbe med og kan forsørge deg med. Helt uavhengig av han og hans valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er modent av han å faktisk tenke på studiene først. Men det er fortsatt naturlig for deg å føle deg sveket. Her studerer min mann 4 timer fra meg og vi sees kun i helgene. Det er vondt å ikke kunne være sammen med sin kjære når man ønsker det.

Syns du skal prate åpent med han om det du føler. Og på den positive siden; Du har bestandig noe å glede deg til, hver dag/uke/mnd. Det er jo uansett bare for en kort tid. Tenk langsiktig er mitt tips.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes kjæresten din virker moden og reflektert, jeg.

Og ikke minst voksen, som faktisk tør å ta den samtalen med deg, som åpenbart ikke er helt på samme sted som han ennå.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er altfor ung til å velge studie basert på en kjæreste. Velg for din egen del, du kommer til å angre hvis du følger etter han på den måten. Han er tydelig med deg på at han velger seg selv, og det bør gi deg et spark bak til å gjøre det samme. Ta deg sammen!

Anonym poster: b9513dd0e811552afd40486bff3c78aa

Jeg synes det er typen til TS som er for ung her. Han har tydeligvis ingen livsløpsambisjoner med TS, så dette forholdet ser ut til å ha slagside. TS, du bør ikke basere framtida di på en gutt som er såpass lite motivert. Det er ikke morsomt hvis du er helt opphengt på han, og han bare bruker deg til midlertidig moro.

Jeg er enig med de som anbefaler deg å studere nøyaktig det DU vil, der DU vil.

PS. Jeg kan ta feil her. Kanskje han ønsker å satse, og ta de flyreisene som trengs for å holde dere samlet.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 21 og ikke 18 og har vært sammen i 1 år. Han mener studier er det viktigste i livet vårt nå, men greia er at utdanningen han vil finns så mange steder så vi kunne kommet inn samme sted og begge fått utdanningen de vil ha.

Dere er 21 år, studier er det viktigste i livet nå, du skal ha en utdanning slik at du kan få deg en karriere og jobb. Du kan ikke tvinge han til å velge å studere hvor du vil, ei kan han tvinge deg til å studere der han vil. Min eks og jeg valgte studier basert på våre egne ønsker, forholdet kom da på andre plass, nettopp fordi man prioriterer studiene sine. Det er naturlig å ønske å studere og bo sammen men samtidig så må du tenke på deg selv, din fremtid osv. Bedre å tenke langsiktig og klare et avstandsforhold, enn å tenke kortsiktig og ende opp med at i hver krangel så blir det en påminnelse om hva du har ofret for den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er modent av han å faktisk tenke på studiene først.

Det synes jeg og.

Dere er fortsatt unge. Synes det kanskje er litt farlig å basere studievalget og stedet pga partneren. Selvom dere ikke ender opp med å studere på samme sted, så kan dere fortsette å være kjærester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes kjæresten din gjør helt rett. Studier er alvorlig. Det er en investering for livet. Nå vet jeg ikke hva han vil studere, men det er ikke slik at det er "samma det" hvor man studerer i alle studier. Noen skoler er mye bedre på enkelte områder enn andre. Og noen studier finnes man bare på enkelte skoler. Å velge vekk en studieretning, eller "ta til takke" med dårligere utdanning på grunn av en kjæreste, og det i tillegg når dere er så unge, er idiotisk i mine øyne.

Anonym poster: ebab073754ab51ef2854b45367f255fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte, så forstår jeg din frustrasjon, men på en annen side, er det flott at kjæresten din tenker langsiktig agnående sine studier, og ikke baserer sine valg på forholdet. Dette er hans framtid, og det er hans liv han skal påbegynne, og dessverre nok, så må du tilpasse deg dette.Det er noe du og burde tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Vi er 21 og ikke 18 og har vært sammen i 1 år. Han mener studier er det viktigste i livet vårt nå, men greia er at utdanningen han vil finns så mange steder så vi kunne kommet inn samme sted og begge fått utdanningen de vil ha.

Det er veldig stor forskjell på å være utdanna ingeniør fra NTNU og fra Høgskolen i Narvik eller noe i den dur. Selv om graden er den samme kan det ha stor betydning hvilken skole man har gått på.

Kjæresten din har rett, utdanning ER det viktigste i livet deres akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal han tenke på egen utdannelse når han bare er 21. Alt annet er dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...