Gå til innhold

Gutter og pene jenter på kåge


Silfen

Anbefalte innlegg

Jeg snakker for meg selv. Hva andre gjør og sier kan ikke jeg ta ansvar for. Jeg føler at når to personer blir behandlet helt forskjellig og det er de samme som gang på gang oppfører seg slikt - da er det et mønster.

Jeg har diskutert fenomenet med venninner, blant annet hvordan de behandler kjærestens venninner. Selv de har måttet innrømme forutinntatthet og at de missliker de som kommer bra ut på flere felt.

Dobbeltpost Endret av Erm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke lagt merke til dette fenomenet, men nekter ikke for at det kan være lutt sannhet i det. Men enten er jeg blind, eller så er det ikke et så fryktelig stort problem her inne sånn egentlig.

Jeg har forresten ikke lest denne beryktede trusetråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lagt merke til dette fenomenet, men nekter ikke for at det kan være lutt sannhet i det. Men enten er jeg blind, eller så er det ikke et så fryktelig stort problem her inne sånn egentlig.

Jeg har forresten ikke lest denne beryktede trusetråden.

Ikke jeg heller, føler jeg har gått glipp av noe der!

Når det kommer til trådens tema er det ikke noe jeg har lagt merke til. Men at det skjer tror jeg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuntzilla

Samtidig har jeg observert at det dummeste du kan være er visst pen OG smart. Da kommer endel kvinner krypende med janteloven i hånda. Noe som er like aktuelt i verden utenfor KG. Sagt det før og sier det igjen. Kvinner er seg selv verst.

Min observasjon er vel heller litt som en annen skrev her, at visse kvasi-intellektuelle brukere får en haug med plusser fordi folk tror penhet = smarthet. Eventuelt så er plusserne ikke så smarte selv og synes det er topp at ei pen jente også tilsynelatende har en hjerne.

Og den janteloven mot pene og smarte finnes ikke blant folk over 17 år. Jeg vet det, for jeg er pen og smart. Og det kan jeg skrive uten skam eller frykt for sanksjoner fordi ingen damer over 17 år her kommer til å komme trekkende med janteloven.

Tilbake til fenomenet: Når en person man liker, enten det er pga utseende, personlighet, intelligens eller annet, er i en diskusjon så ser man jo ikke helt objektivt på det. At du og andre her ser mye jantelov og at pene blir angrepet er nok snarere et bevis på at Silfen har rett - dere evner ikke å se at en bruker f.eks. fortjente eventuelle krasse motsvar hun fikk fordi dere er blendet av skjønnheten. Hun kan være ei skikkelig ku, og likevel er hun bare søt og snill i deres øyne imens motdebattanten automatisk er djevelen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker for meg selv. Hva andre gjør og sier kan ikke jeg ta ansvar for. Jeg føler at når to personer blir behandlet helt forskjellig og det er de samme som gang på gang oppfører seg slikt - da er det et mønster.

Jeg har diskutert fenomenet med venninner, blant annet hvordan de behandler kjærestens venninner. Selv de har måttet innrømme forutinntatthet og at de missliker de som kommer bra ut på flere felt.

Kan det være at dette er snakk om enormt umodne og lite reflekterte mennesker?

Eller, kan det være at endel lider at et aldri så lite "min skjønnhet er helt unik" kompleks og føler seg mer diskriminert enn de egentlig er?

Jeg tror nok noen blir sjalu ja(spesielt i tenåringsalder) - men jeg tror også endel overvurderer virkningen av sin egen skjønnhet.

Det kan jo ikke være SÅ mange som er ufattelig vakre og ufattelig smarte - så mye at de bare blender ut alle og enhver og gjør alle oss andre til grå burugler med lav hjernekapasitet in comparison?

Man må jo være ekstremt unik for å skape så stor blest kun på bakgrunn av utseende og intelligens? Altså at det ikke skyldes andre årsaker man eventuelt ikke har selvinnsikt nok til å forstå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Cuntzilla, den janteloven finnes i alle aldere. De eldre er som regel bare litt mer sofistikert i sin utøvelse av den. Utover det så er jeg enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda Cuntzilla, den janteloven finnes i alle aldere. De eldre er som regel bare litt mer sofistikert i sin utøvelse av den. Utover det så er jeg enig med deg.

Men forutsetter ikke det, i denne sammenhengen, at de som blir stemplet for å være sjalu/jantelov(meg blant andre)dermed ikke innehar kombinasjonen pen og smart? Da spesielt ikke pen?

Hva vil du kalle det fenomenet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuntzilla

Joda Cuntzilla, den janteloven finnes i alle aldere. De eldre er som regel bare litt mer sofistikert i sin utøvelse av den. Utover det så er jeg enig med deg.

Bah! Jantelov, fjantelov. Det er bare et begrep folk som Tone Damli og glamourmodeller bruker fordi de ikke vil innse at eventuell kritikk kan grunne i noe annet enn at de er vakre og folk er misunnelige.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Janteloven eksisterer nesten overalt i det norske samfunn. Aller mest der ute, framfor her inne, fordi her inne tar folk på seg en maske der de fremstår som om de ønsker alle andre noe godt og som at de er skinnhellige tvers i gjennom.

Å si at ikke janteloven eksisterer er noe av det dummeste jeg har hørt, og jeg er bare 24. Skulle tro at dere som er eldre visste bedre enn å påstå at dette er et oppfunnet fenomen som kun brukes av mennesker som føler de blir satt i bås som dumme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig man finner jantelov, men jeg tror det har litt med miljø å gjøre. Uansett, jeg holder fast på at det aktivt blir brukt for å slippe å forholde seg til kritikk, gjerne av selvoppnevnte eksperter. Det er litt teit at man blir nødt til å skrive "Jada, du er pen og jeg har ingen problemer med å se en pen kropp uten å fly i taket av ren misunnelse" for å komme med en helt greit, legitim og saklig kritikk.

Endret av Søgni
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Det er godt mulig man finner jantelov, men jeg tror det har litt med miljø å gjøre. Uansett, jeg holder fast på at det aktivt blir brukt for å slippe å forholde seg til kritikk, gjerne av selvoppnevnte eksperter. Det er litt teit at man blir nødt til å skrive "Jada, du er pen og jeg har ingen problemer med å se en pen kropp uten å fly i taket av ren misunnelse" for å komme med en helt greit, legitim og saklig kritikk.

Dette er jeg helt enig i og jeg støtter naturligvis kritikk til både vakre og mindre vakre mennesker. Det skulle da ikke ha noe å si hvordan de ser ut. Men man må ikke glemme at det faktisk skjer innimellom at man kan bli sjalu. Det virker som at dette er fullstendig fjernt for mange her inne. Er man virkelig aldri sjalu eller godter man seg aldri dersom de som ser dødsbra ut og alltid gjør det dødsbra plutselig driter seg litt ut? Jeg trodde dette var naturlige menneskelige mekanismer, men tydeligvis så finnes det en god del som aldri blir sjalu på andres suksess eller utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janteloven eksisterer nesten overalt i det norske samfunn. Aller mest der ute, framfor her inne, fordi her inne tar folk på seg en maske der de fremstår som om de ønsker alle andre noe godt og som at de er skinnhellige tvers i gjennom.

Å si at ikke janteloven eksisterer er noe av det dummeste jeg har hørt, og jeg er bare 24. Skulle tro at dere som er eldre visste bedre enn å påstå at dette er et oppfunnet fenomen som kun brukes av mennesker som føler de blir satt i bås som dumme.

Kan du være litt mer spesifikk? Er det jantelov som styrer meningene til de av oss som setter spørsmålstegn ved konseptet med lettkledde damer som spiller lingerie football, for eksempel? Det har jeg sett noen mene, nemlig. Er det jantelov å være kritisk til kroppshysteriet og skjønnhetsidealer? Jeg har aldri lagt ut bilde av meg selv her inne, likevel har jeg fått antydninger om at jeg må være stygg og sjalu fordi jeg mener det jeg gjør. Og jeg er ikke usaklig når jeg argumenterer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janteloven eksisterer nesten overalt i det norske samfunn. Aller mest der ute, framfor her inne, fordi her inne tar folk på seg en maske der de fremstår som om de ønsker alle andre noe godt og som at de er skinnhellige tvers i gjennom.

Å si at ikke janteloven eksisterer er noe av det dummeste jeg har hørt, og jeg er bare 24. Skulle tro at dere som er eldre visste bedre enn å påstå at dette er et oppfunnet fenomen som kun brukes av mennesker som føler de blir satt i bås som dumme.

Følgelig er dette et fenomen, men på KG i disse debattene som nevnes - så brukes jantelov og sjalusi for å delegimitere standpunkt foretatt av brukere som ikke har postet bilder av seg selv og derved kan oppfattes som pene/vakre/hva enn.

Det som er trist, er at debattene alltid ender ut i "KG KG på veggen der, hvem er vakrest og mest sjalu i verden her" fremfor å diskutere temaet.

Det er ikke bare irrelevant og et forsøk på å få bort innspill fra disse "sjalu menneskene", men det er også en nedlatenhet ovenfor disse vedtatte "pene" - fordi man da antar at de ikke er smarte nok til å faktisk stå i en debatt.

Janteloven eksisterer, men som jeg sier: om folk bare slutter å tillegge utseendet sitt så ufattelig mye verdi og innhold - og heller konsentrere seg om hva som kommer ut av kjeften, så viskes det der bort rimelig kjapt.

Man er da fortsatt like pen/ikke pen, men det har ingen sammenheng med hjernekapasiteten din fra eller til.

Og igjen; jantelov/sjalusikortet blir jo brukt som hersketeknikk her inne mot innspill. Det er for meg ikke er godt argument i noen debatt.

Endret av norah
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cuntzilla

Janteloven eksisterer nesten overalt i det norske samfunn. Aller mest der ute, framfor her inne, fordi her inne tar folk på seg en maske der de fremstår som om de ønsker alle andre noe godt og som at de er skinnhellige tvers i gjennom.

Å si at ikke janteloven eksisterer er noe av det dummeste jeg har hørt, og jeg er bare 24. Skulle tro at dere som er eldre visste bedre enn å påstå at dette er et oppfunnet fenomen som kun brukes av mennesker som føler de blir satt i bås som dumme.

Jada, mennesker trykker hverandre ned hele tiden, men begrepet jantelov blir jo her brukt for å trykke ned andre. Ironisk nok. Er du uenig med en pen person så er du misunnelig, og det er jo selvsagt fordi du er mindre pen selv. Det er en utrolig barnslig forklaring å ty til i veldig mange tilfeller, og det innså jeg ganske så lenge før jeg var 24 ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Jada, mennesker trykker hverandre ned hele tiden, men begrepet jantelov blir jo her brukt for å trykke ned andre. Ironisk nok. Er du uenig med en pen person så er du misunnelig, og det er jo selvsagt fordi du er mindre pen selv. Det er en utrolig barnslig forklaring å ty til i veldig mange tilfeller, og det innså jeg ganske så lenge før jeg var 24 ;)

Jeg har egentlig ikke opplevd så veldig mye av dette her inne eller i virkeligheten. Altså det med at folk blir stemplet som sjalu kun fordi de er uenige med noen som er pene. Kan det tenkes at noen av disse antagelsene er selvoppfunnet? At man går ut fra at fordi noen sier seg uenig med at du er uenig med noen, så er det kun fordi den du var uenig med er pen? Kanskje personen faktisk mener at du tar feil uten å mene at du er sjalu, men at du selv går ut fra at personen mener du er det?

Rotete skrevet, men gidder ikke redigere det.. :)

Søgni:Nei, jeg er enig i at det er for mye kroppsfokus i samfunnet og at dette bør og skal kritiseres, men jeg mener samtidig at vi ikke bør bli for ekstreme. Litt kroppsfokus er bare sunt! Det bør fokuseres på SUNNE kropper, fordi dette er med på å bekjempe helseproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søgni:Nei, jeg er enig i at det er for mye kroppsfokus i samfunnet og at dette bør og skal kritiseres, men jeg mener samtidig at vi ikke bør bli for ekstreme. Litt kroppsfokus er bare sunt! Det bør fokuseres på SUNNE kropper, fordi dette er med på å bekjempe helseproblemer.

Jeg synes også at man skal ta livsstil og helse på alvor, det er høyaktuelt. Samtidig mener jeg at man bør skille mellom helse og utseende når man skal diskutere nettopp helseproblematikk, for jeg synes det er et sykdomstegn ved samfunnet når utseende skal være argumentet for å holde en noenlunde sunn livsstil. Det blir jo som han politikeren fra FrP som mente han satte i gang en superviktig debatt på Facebook ved å si at han blir kvalm av å se en overvektig mann, fordi det er stygt. Dette blir borti natta, spør du meg.

Men sunne idealer bør vi absolutt ha. :)

Her på KG (og ellers, egentlig) så domineres jo debatt om undervekt,overvekt og helse- og livsstilsvalg av argumenter om hva som er seksuelt attraktivt og pent, eller stygt og lite attraktivt. Det er synd, og tar vekk fokus. Og finner man da på å kritisere en slank og pen person for argumenter, i en slik debatt, så er man selvsagt overvektig og stygg og sjalu.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har egentlig ikke opplevd så veldig mye av dette her inne eller i virkeligheten. Altså det med at folk blir stemplet som sjalu kun fordi de er uenige med noen som er pene. Kan det tenkes at noen av disse antagelsene er selvoppfunnet? At man går ut fra at fordi noen sier seg uenig med at du er uenig med noen, så er det kun fordi den du var uenig med er pen? Kanskje personen faktisk mener at du tar feil uten å mene at du er sjalu, men at du selv går ut fra at personen mener du er det?

Rotete skrevet, men gidder ikke redigere det.. :)

Søgni:Nei, jeg er enig i at det er for mye kroppsfokus i samfunnet og at dette bør og skal kritiseres, men jeg mener samtidig at vi ikke bør bli for ekstreme. Litt kroppsfokus er bare sunt! Det bør fokuseres på SUNNE kropper, fordi dette er med på å bekjempe helseproblemer.

Jeg og andre her har gjentatte ganger fått den beskyldningen direkte i akkurat de ordene.

Det vi sier har ingen betydning, fordi vi er sjalu. Det er nøyaktig de ordene de bruker. Så pleier de legge til kontrollerende og feminist(i form av skjellsord).

Dette dukker kun opp i kroppstråder av ulike slag - aldri ellers. Og beskyldningen for mitt vedkommende kommer alltid fra menn.

De argumenterer sjeldent generelt(altså konstruerer diverse motargumenter som er saklige), argumentene er på sidelinjen(de drar inn tilfeldige ting som ikke er relevant for poenget) - og konkluderer med at man er sjalu(og kontrollerende feminist).

Det har skjedd i flere tråder.

Jeg har også fått beskjed om at jeg har tvunget deg .- Hunterlady - til å slutte å poste bilder, og at du ikke tør selv å si hva du mener pga min tvang.

Så jada, de sier disse tingene ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuntzilla

Jeg har egentlig ikke opplevd så veldig mye av dette her inne eller i virkeligheten. Altså det med at folk blir stemplet som sjalu kun fordi de er uenige med noen som er pene. Kan det tenkes at noen av disse antagelsene er selvoppfunnet? At man går ut fra at fordi noen sier seg uenig med at du er uenig med noen, så er det kun fordi den du var uenig med er pen? Kanskje personen faktisk mener at du tar feil uten å mene at du er sjalu, men at du selv går ut fra at personen mener du er det?

Rotete skrevet, men gidder ikke redigere det.. :)

Jeg skjønte hva du mente :)

Og nei, det er ikke sånn.

Jeg opplever ikke så ofte å møte folk som hyler om jantelov i "virkeligheten", for jeg henger ikke med den type folk som ville gjort det. Men jeg kommer jo stadig vekk over det i media gjennom intervju med folk som Kristian Valen eller Trine Grung, eller i fjortisblogger o.l.

Og her inne ser jeg det mye. Det er jo brukt i denne tråden du skriver i. Du har selv blitt "beskyttet" gjennom at folk som har kritisert deg har blitt beskyldt for jantelov. Jeg synes til og med å huske at du er en person som har brukt dette begrepet en del selv. Så det er noe besynderlig at du ikke har sett det her inne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at man skal ta livsstil og helse på alvor, det er høyaktuelt. Samtidig mener jeg at man bør skille mellom helse og utseende når man skal diskutere nettopp helseproblematikk, for jeg synes det er et sykdomstegn ved samfunnet når utseende skal være argumentet for å holde en noenlunde sunn livsstil. Det blir jo som han politikeren fra FrP som mente han satte i gang en superviktig debatt på Facebook ved å si at han blir kvalm av å se en overvektig mann, fordi det er stygt. Dette blir borti natta, spør du meg.

Men sunne idealer bør vi absolutt ha. :)

Her på KG (og ellers, egentlig) så domineres jo debatt om undervekt,overvekt og helse- og livsstilsvalg av argumenter om hva som er seksuelt attraktivt og pent, eller stygt og lite attraktivt. Det er synd, og tar vekk fokus. Og finner man da på å kritisere en slank og pen person for argumenter, i en slik debatt, så er man selvsagt overvektig og stygg og sjalu.

Ja, dette glemte jeg å legge til.

Jeg og blant andre du Hunterlady har vært uenige i flere debatter(som jo bare burde kunne føre til en nyansert diskusjon) - og da kommer alltid også "overvektig og feit" opp som beskyldning mot meg/andre motstandere til de som oppfatter deg/andre som pene - som jeg sa, av andre menn som hele tiden skal dra inn ditt eller andre utseende som relevant for debatten.

"Hun(hvem enn det gjelder) er pen, derfor er dere uenige - og siden dere er uenige er dere overvektige og feite".

Det interessante her er at jeg jo du og jeg har nøyaktig samme vekt og høyde, men grunnet mine standpunkter er jeg "feit og overvektig".

Og som vi jo alle vet så er ikke overvektige berettiget en nøytral mening om noe som helst :ironi:

Endret av norah
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tullete debatt, jeg nekter å tro at folk lar seg påvirke av utseendet til folk i debatter.

Og jeg blir oppgitt over at det åpenbart er en del som tror at det å være pen, er det samme som at man har det enkelt på grunn av det. Faktisk er det motsatt. Tro det eller ei.

Fra et personlig ståsted så påvirker ikke folks utseende meg, jeg forholder meg kun til det de sier, pent ytre eller ikke. Og jeg forventer det samme tilbake, at de skal forholde seg til hva jeg sier, uavhengig av utseendet mitt.

Anonym poster: 6a378b4b5b90ca0625db72c426822fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...