Gå til innhold

Kjæresten min kræsjet bilen min!


Gjest Astrid

Anbefalte innlegg

Når typen kræsjet bilen min og sa han beklager så mye, men ikke noe mer enn det. Synes dere det er riktig at han burde betale for skaden som han gjorde? Det er snakk om skade på støtfanger/hjulbuen og lykta foran. Vi bor ikke sammen så det er ikke noe snakk om deling av økonomien.

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes dere det er riktig at han burde betale for skaden som han gjorde?

JA

Anonym poster: 057aa08f82c78be2985ab8a93c1ada7e

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han virkelig er en fin kjæreste så betaler han for det han har ødelagt!

Han har jo fler mulighter for å gjøre opp for seg. (avhengig av hvor ny bilen er)

- Kompensasjon for skadene i penger

- Fikse skadene på verksted og han betaler

- Fikse det som er mulig selv(han) deretter på verksted for resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksen min laget kjøttdeig av halve bilen min da han kjørte den i grøfta. Det endte opp med at han kjøpte meg en bil i tilsvarende stand fordi det rett og slett kostet for mye å fikse min. Så ja, han skal gjøre opp for seg.

Anonym poster: 2a337baa987a4cf48c101e4fdd11621b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke være nødvendig å spørre engang.

Fyren skal betale, om han ikke punger ut så plasserer du ballene hans i ei skrustikke helt til han åpner lommeboka.

Anonym poster: 6f15f2265d0ec0e275196eb3a97bda46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke helt hvordan reglene for sånt er der, men i dette landet jeg bor, så er det MIN bil og det betyr at om jeg låner den bort til andre, så må JEG ta konsekvensene om sjåføren kræsjer.

Selvsagt burde jo kjæresten din betale for skadene, men hvis han ikke vil så er det ikke så mye du kan gjøre tror jeg.. Sånn er det her i hvertfall. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Jeg vet ikke helt hvordan reglene for sånt er der, men i dette landet jeg bor, så er det MIN bil og det betyr at om jeg låner den bort til andre, så må JEG ta konsekvensene om sjåføren kræsjer.

Selvsagt burde jo kjæresten din betale for skadene, men hvis han ikke vil så er det ikke så mye du kan gjøre tror jeg.. Sånn er det her i hvertfall. :/

Jeg vet heller ikke hvordan reglene rundt dette er, så det er mulig han ikke er bundet av loven til å betale. Men hvis han eier et snev av folkeskikk så burde han absolutt tilby seg å betale. Spesielt når han er kjæresten hennes. Om han ikke har råd til å betale hele beløpet nå, så burde han komem opp med et forslag til nedbetaling. Syns nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når typen kræsjet bilen min og sa han beklager så mye, men ikke noe mer enn det. Synes dere det er riktig at han burde betale for skaden som han gjorde? Det er snakk om skade på støtfanger/hjulbuen og lykta foran. Vi bor ikke sammen så det er ikke noe snakk om deling av økonomien.

:(

Han skal SEFF betale for å få bilen fisket ja! Eventuelt egenandelen på forsikringen. Det kan ikke være noe å lure på as :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I loven står det at føreren av bilen har ansvaret for det som skjer der og da, eieren tar seg av avgifter og slike utgifter. Krasjet han den så skal han betale for seg.

Og det blir litt kjipt å begynne å gå inn i loven for at kjæresten din skal betale for noe han gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I loven står det at føreren av bilen har ansvaret for det som skjer der og da, eieren tar seg av avgifter og slike utgifter.

Jeg synes det høres veldig ulogisk ut. I så fall burde det jo vært et krav til at føreren og ikke bare eieren var forsikret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som står i loven er en ting, men jeg hadde ikke akkurat likt det om kjæresten min hadde ødelagt bilen min og bare sagt unnskyld uten å gjøre noe mer. Sånt koster, og om man får tatt det på forsikringen så taper man likevel bonus og egenandelen.

Hadde jeg vært uheldig og rasert en bil, så hadde jeg ikke hatt samvittighet til å ikke betale for skadene.

Alternativene til Høymann er vel på sin plass, mener jeg :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når man låner bort bil, har man ansvaret. Hvis det blir veldig dyrt, må man jo ta det på forsikringen uansett, så det vil jo gå utover eier. Jeg er derfor slik at jeg sjelden låner bort bilen, jeg har mistet bonus en gang før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres veldig ulogisk ut. I så fall burde det jo vært et krav til at føreren og ikke bare eieren var forsikret?

Ansvarsforsikringen er pålagt fordi den dekker den skade du gjør på annen manns eiendom. Den sørger for at dersom du kjører på noen, vil de få kompensasjon selv om du er blakk, rømmer fra landet eller lignende (det er forsikringsselskapets problem å eventuelt få regress fra deg).

Kaskoforsikringen (som dekker skade på din egen bil) er en frivillig sak, og mange har ikke kasko på billige biler.

En annen ting: Selv har jeg kjørt skadefritt i 15 år. Jeg har derfor 20 % bonus og betaler ca 5.000 i året i forsikring på min bil. Hvis typen min hadde kræsjet min bil og jeg hadde bedt forsikringsselskapet dekke skaden, hadde jeg mistet bonusen min. Jeg hadde da stått med 0 i bonus og betalt 25.000 i året for forsikringen. Jeg hadde opptjent 10 % bonus i året i årene fremover. Hans kræsj hadde derfor kostet meg langt over 100.000 kr!

Anonym poster: d98d8faf9e4aa6df17253f0588548d46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...