Gå til innhold

Kulturministeren kan ikke uttale kj-lyden


Gjest Drue

Anbefalte innlegg

Noen som river seg i håret? Jeg digger det! (Både måten hun prater på, og at dere (antakelig) river dere i håret)

Endret av Drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg klarer ikke irritere meg over andres talefeil, siden det faktisk er veldig vanskelig for enkelte. Det hadde også vært fryktelig hyklerisk av meg, siden jeg selv har en liten talefeil :)

Har jo merket at flere og flere sliter mer kj-lyden, og at det sprer seg som ild i tørt gress, men tenker at det da er en ganske naturlig utvikling. Det irriterte meg mer før faktisk, men etter å ha lært mer om språk og språkhistorie, så har jeg et mye mer avslappet forhold til forandring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

På min dialekt er det /ʧ/, så jeg hører ikke forskjell på /ç/ og /ʃ/. Bor på østlandet nå, og synes det høres ut som at alle sier sjøttkake og sjino :rodme:

Endret av Nica.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er kunnskapsløs, men mange med lignende dialekt har jeg observert at ikke uttaler kj-lyden veldig tydelig. Hadia er kul.

Hva annet kan man vente når man er hjernevasket i AUF?

Anonym poster: 7fbe74271b10bffc37601c1efe5b8d4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva annet kan man vente når man er hjernevasket i AUF?

Anonym poster: 7fbe74271b10bffc37601c1efe5b8d4a

Opposisjonspolitikk på sitt beste :klaske:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 70-tallet hadde jeg en barneskolelærer som var fanatisk opptatt av forskjellen på alle kj-, skj-, sj-lydene. Jeg satt der og hørte null, niks og nada forskjell på disse. Det gjør jeg heller ikke den dag i dag. Og k i forskjellige er stum hos meg. Samme med kj. Der er det nok mer sj. Men hør etter da folkesn! K-jole? Eller Sss-jole? Liker at alle disse lydene smelter sammen til én. Uansett, jeg hører klokkeklart forskjell på ei og ej :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opposisjonspolitikk på sitt beste :klaske:

Kjempeargument, som vanlig.

Anonym poster: 7fbe74271b10bffc37601c1efe5b8d4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeargument, som vanlig.

Anonym poster: 7fbe74271b10bffc37601c1efe5b8d4a

Det var ikke et argument. Hvorfor skal jeg argumentere mot noe som ikke er et argument?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om at hun ikke kan å uttale "kj", men at det uttales annerledes i hennes dialekt. Min dialekt har veldig tykk og ganske rar "i", men vi kan da vitterlig uttale "i", selv om uttalen vår ikke samsvarer med standardisert østlandsk (i den grad noe kan kalles det).

Dialekt er ikke talefeil.

Anonym poster: fee1224c9071dce8a8ffb3ea12415096

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...