Gå til innhold

Kan man ta en hvilken som helst master hvis man har master fra før?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette har eg hørt flere steder, men det virker da usannsynlig?

En med master i sosiologi er da ikke no mer kvalifisert for en master i fysikk enn en hvilken som helst annen uten fysikkbakgrunn (kanskje med unntak av litt metodekunnskap)

Noen som vet reglene for dette? Har hørt om mange som tar flere mastere i fagfelt som er relativt langt unna hverandre!

Anonym poster: 13a325f3e901999d39684fda1dd51b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis de begynner helt på nytt (altså fra 1. år) med en ny master kan de vel ta den i akkurat det faget som passer dem.

Anonym poster: 5bba6c14a058ae4cf83fa8e5b5f48dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de begynner helt på nytt (altså fra 1. år) med en ny master kan de vel ta den i akkurat det faget som passer dem.

Anonym poster: 5bba6c14a058ae4cf83fa8e5b5f48dc3

jeg snakker selvfølgelig om å begynne rett på et nytt masterstudium!

Anonym poster: 13a325f3e901999d39684fda1dd51b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg snakker selvfølgelig om å begynne rett på et nytt masterstudium!

Anonym poster: 13a325f3e901999d39684fda1dd51b0c

det sier jo seg selv at om jeg tar en master i teologi så kan jeg ikke begynne rett på en master i fysikk etterpå! Da har man jo ikke kvalifikasjoner til å komme inn på studiet. Man kan jo ikke ta en master i f.eks fysikk uten å ha tatt bacherlorgraden først!

Anonym poster: 5bba6c14a058ae4cf83fa8e5b5f48dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Du må fortsatt ha en bachelor innen en av studieretningene som kvalifiserer til masteren.

Det hjelper ikke å ha en master i kvantefysikk hvis du vil ta master innen juridiske fag.

Men ofte er mastere åpne for flere studieretninger, f.eks helsesektor/skole/psykologi/politi

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Du må fortsatt ha en bachelor innen en av studieretningene som kvalifiserer til masteren.

Det hjelper ikke å ha en master i kvantefysikk hvis du vil ta master innen juridiske fag.

Men ofte er mastere åpne for flere studieretninger, f.eks helsesektor/skole/psykologi/politi

ok. takk! Dette er jo egentlig litt synd, da mange fag på bachelornivå mest er egnet til å få deg til å kunne bruke metodikk osv. Men her gjøres det kanskje individuelle vurderinger. Jeg kjenner blant annet en med master i økomomi, som nå gikk rett på master i evolusonsbiologi, og en siving som tok master i økonomi etter han var ferdig.

Anonym poster: 13a325f3e901999d39684fda1dd51b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det gjøres ikke individuelle vurderinger.

Men BI / en del private institusjoner tilbyr kanskje ulike tilbud på den måten.

Jeg kjenner i hvert fall ikke til noen slike ordninger innen for offentlige skoler/universitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har eg hørt flere steder, men det virker da usannsynlig?

Anonym poster: 13a325f3e901999d39684fda1dd51b0c

Det har jeg aldri hørt. sikker på at du ikke har drømt det?

Anonym poster: 7ab8ba40764d2184bcc41c22374a7440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre skriver så kan man ikke bare begynne på master i fysikk om man har master i sosiologi.

Men på blidern har man en del regler hvor f.eks bare masterstudenter får lov å ta masteremner i statsvitenskap, unntaket er om man har en mastergrad fra før(den kan være i hva som helst). Sikkert ikke det du tenkte på, men det er det nærmeste jeg kan tenke meg.

Vennene dine som tok ny master har sikkert tatt relevante bacheloremner før de begynte på masteren. Man trenger ikke en bachelorgrad i ¨økonomi, det holder med bachelorgrad+ noen relevante emner og sivingen har sikkert tatt matten og statisitkken som trengs, da trenger han bare noen økonomiemner og de kan han jo ha tatt under sivingstudiet eller kanskje mens han tok master i økonomi.

Anonym poster: 96821da238fa77600ff4bb4f07b06e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...