Gå til innhold

Utgått på dato lenge før man er ufruktbar?


Gjest Pussi

Anbefalte innlegg

Stemmer det at man har lett for å skjære alle over 40 over en kam?

Er i 40 årene og menstruerer fortsatt. Men har en følelse av at man blir sett på som fullstendig utgått på dato selv om jeg har utsikter til å ikke passere overgangsalderen før midten av 50 årene som min mor dersom slike ting er arvelige.

Jeg har fått kommentarer som tilsier at folk enten tror jeg er i eller over overgangsalderen allerede.

Man blir jo litt sur da man gjerne vil tro man ser ut som en fruktbar sexy kvinne når man faktisk også fortsatt er det (selvfølgelig ikke like fruktbar som en på 30, men allikevel)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Regner med du er inspirert av tråden om hun som vil ha barn, men er 50 år?

Jeg tror de fleste (voksne) er enige i at kvinner i både 40, 50 og 60 årene, kan forsåvidt være både sexy og attråverdige. Hvorvidt de fortsatt er fruktbare eller ikke, er irrelevant, og har ingenting å si for femininitet og kvinnelighet.

MEN, de fleste av oss mener derimot at man er over alderen det er naturlig og fornuftig å reprodusere...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du er inspirert av tråden om hun som vil ha barn, men er 50 år?

Jeg tror de fleste (voksne) er enige i at kvinner i både 40, 50 og 60 årene, kan forsåvidt være både sexy og attråverdige. Hvorvidt de fortsatt er fruktbare eller ikke, er irrelevant, og har ingenting å si for femininitet og kvinnelighet.

MEN, de fleste av oss mener derimot at man er over alderen det er naturlig og fornuftig å reprodusere...

Men vær så snill ikke sett meg i samme aldersgruppe som 60 åringer da! Helst ikke 50 åringer heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vær så snill ikke sett meg i samme aldersgruppe som 60 åringer da! Helst ikke 50 åringer heller.

Snakk om å være selvmotsigende, da...:roll:

Skjærer du alle 50-60åringer over en kam? Jeg mente at "til og med" folk i 60 årene kan være attråverdige, så selvsagt kan folk på 45 det også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å være selvmotsigende, da... :roll:

Skjærer du alle 50-60åringer over en kam? Jeg mente at "til og med" folk i 60 årene kan være attråverdige, så selvsagt kan folk på 45 det også.

Det du gjorde når du begynte å trekke inn en aldersgruppe som absolutt ikke er fruktbar lenge så bekrefter det vel at du også skjærer oss over 40 over en kam. Hvorfor kan jeg ikke sammenlignes med alderstiårene under meg, 30 årene og 20 årene som har det til felles at vi fortsatt er fruktbare. Det var det som var mitt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi, at hvis nevnte tråd var utgangspunktet ditt for å stille spørsmålet, så er det mer relevant å sammenligne med tiårene over deg.

Og hvis man skal snakke stereotypisk, er det en "selvfølge" å være fruktbar i en alder av 20-30, mens det ikke er en "selvfølge" å være det fra 40-årene og opp. Men det forekommer at selv damer over 60 får barn, og det var derfor jeg tok med det tiåret, for å sette det på spissen.

Men setter du likhetstegn ved det å bli oppfattet som fruktbar og sexy?:klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg visste ikke at man nødvendigvis er fruktbar selv om man fortsatt menstruerer. Dette stemmer vel ikke, dere som vet?

Jeg mener det. Ellers vil jeg bare si til alle her at det er svært så individuelt dette med fruktbarhet. I min familie kan har damene fått barn seint og er fruktbare til ca 50-års alderen. Noen modnes tidlig, noen seint. Noen er fruktbare til en viss alder, andre kan bli gravid langt oppi årene. Jeg tror at dette med "overgangsalder" vil gli litt ut etterhvert. Det kommer mye an på hvordan man lever. Lever man sundt, trener regelmessig og spiser sundt, flink til å ta vare på seg selv, kan man være fruktbare lenge ( og ikke bare det, men holde seg godt i tillegg! )

Vil og legge til at det er kommet frem ifra undersøkelser at menn og ikke har evig fruktbarhet, noen kan ha kort fruktbarhet som kvinner, mens noen kan bli fedre seint.

Dette er som sagt veldig individuelt!

Vil og si at man bør se litt på østen og filosofier derfra mht alder. De er ikke så opptatt av alder, så "hysteriske" som deler av den vestlige verden er på dette området. Det handler om å være, bl.a i nuet. Ingen av oss har noen garantier for hvor lenge man lever. Vi kan alle dø i en ulykke , eller få en alvorlig sykdom imorgen.

Vi lever dessuten lenger enn før, vi kan være unge lenge idag. Føler man seg ung, er man ung!

Så slapp av ts, å være i 40-årene idag er UNGT! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det. Ellers vil jeg bare si til alle her at det er svært så individuelt dette med fruktbarhet. I min familie kan har damene fått barn seint og er fruktbare til ca 50-års alderen. Noen modnes tidlig, noen seint. Noen er fruktbare til en viss alder, andre kan bli gravid langt oppi årene. Jeg tror at dette med "overgangsalder" vil gli litt ut etterhvert. Det kommer mye an på hvordan man lever. Lever man sundt, trener regelmessig og spiser sundt, flink til å ta vare på seg selv, kan man være fruktbare lenge ( og ikke bare det, men holde seg godt i tillegg! )

Vil og legge til at det er kommet frem ifra undersøkelser at menn og ikke har evig fruktbarhet, noen kan ha kort fruktbarhet som kvinner, mens noen kan bli fedre seint.

Dette er som sagt veldig individuelt!

Vil og si at man bør se litt på østen og filosofier derfra mht alder. De er ikke så opptatt av alder, så "hysteriske" som deler av den vestlige verden er på dette området. Det handler om å være, bl.a i nuet. Ingen av oss har noen garantier for hvor lenge man lever. Vi kan alle dø i en ulykke , eller få en alvorlig sykdom imorgen.

Vi lever dessuten lenger enn før, vi kan være unge lenge idag. Føler man seg ung, er man ung!

Så slapp av ts, å være i 40-årene idag er UNGT! ;)

Og en ting til jeg glemte å nevne : ikke bruk uttrykket : "utgått på dato"...det høres helt forferdelig ut.

Ingen mennesker går ut på dato!

P.S: Jeg er ikke redd for å få barn når jeg kommer i 40-50 årene. Jeg holder meg veldig godt pga gode gener ( glemte å nevne gener sist, kan og spille inn på fruktbarheten..)og livsstil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi, at hvis nevnte tråd var utgangspunktet ditt for å stille spørsmålet, så er det mer relevant å sammenligne med tiårene over deg.

Og hvis man skal snakke stereotypisk, er det en "selvfølge" å være fruktbar i en alder av 20-30, mens det ikke er en "selvfølge" å være det fra 40-årene og opp. Men det forekommer at selv damer over 60 får barn, og det var derfor jeg tok med det tiåret, for å sette det på spissen.

Men setter du likhetstegn ved det å bli oppfattet som fruktbar og sexy? :klo:

I den eurovediske (indisk sunnhetsfilofofi) lære så har man satt opp forskjellige stadier i kvinnelivet;

Det ene stadiet i kvinnelivet (husker ikke benevnelsen på perioden) er menstruerende "fysisk tiltrekkende" kvinner. Jeg jeg leste faktisk at de brukte dette likhetstegnet; derfor om noen tror jeg kan ha vært i overgangsalderen tar det som et hint om at man ikke seg på meg som fysisk tiltrekkende lenger og det er nok viktig for meg å bli sett på som nettopp fysisk tiltrekkende for menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi, at hvis nevnte tråd var utgangspunktet ditt for å stille spørsmålet, så er det mer relevant å sammenligne med tiårene over deg.

Og hvis man skal snakke stereotypisk, er det en "selvfølge" å være fruktbar i en alder av 20-30, mens det ikke er en "selvfølge" å være det fra 40-årene og opp. Men det forekommer at selv damer over 60 får barn, og det var derfor jeg tok med det tiåret, for å sette det på spissen.

Men setter du likhetstegn ved det å bli oppfattet som fruktbar og sexy? :klo:

PS Damer som får barn når de er over 60 år er nok i de aller fleste tilfeller prøverørsbefruktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, hvis utgangspunktet ditt var at fruktbar=tiltrekkende, ufruktbar=utiltrekkende, så trekker jeg meg ut av diskusjonen.

Og ønsker deg god bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere.

Det er et vanlig fenomen at man slutter å være fruktbare ca ti år før overgangsalder. Dvs man kan menstruere og likevel være ufruktbar flere år før mensen stopper.

Men selvfølgelig kan damer være sexy selv om de ikke er fruktbare lenger:)

Mvh

lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei dere.

Det er et vanlig fenomen at man slutter å være fruktbare ca ti år før overgangsalder. Dvs man kan menstruere og likevel være ufruktbar flere år før mensen stopper.

Men selvfølgelig kan damer være sexy selv om de ikke er fruktbare lenger:)

Mvh

lege

Fint det, det er jo det som er det viktigste. Jeg har jo ikke noe behov for å få barn lenger!

Det var bekymringen for at folk ikke så meg som tiltrekkende lenger som var essensen i mitt innlegg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...