Gå til innhold

"På" butikken?!?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sier at jeg skal på butikken, men de fleste her retter på meg, ble også rettet på av en sørlending forrige helg, men sier likevel på, det er det jeg er vant til... Jeg er trønder bosatt i Osloområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I butikken er riktig bruk av preposisjonen, men er ikke vanlig i norsk dagligtale. Et annet eksempel er "Jeg sitter på bussen".

Øh, hvis det ikke er vanlig i norsk dagligtale, så er det ikke riktig bruk, vel.

I tilfeller som "på butikken" og "på bussen" er "på" en ganske betydningstom preposisjon (i motsetning til i tilfeller hvor den beskriver at man er på en flate, som f.eks. i "boka ligger på bordet" (for å si det enkelt)).

Når man sier "i butikken" eller "i bussen" derimot, er "i" en stedspreposisjon som beskriver forholdet mellom det som er "i", og det stedet dette er i. "Jeg går rundt i butikken", og "jeg er i bussen og vasker", blir dermed det som er naturlig å si.

Endret av Ludovie
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier "jeg drar i butikken". Vet jeg er i mindretall også her jeg bor, men "på butikken" har alltid hørtes snodig ut for meg. Tror jeg sier "i butikken" fordi det er det de fleste i familien min sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sier på butikken ja.

Egentlig litt snodig, man sier skal på butikken, skal på kino, skal på biblioteket, skal på museum, skal på teater, skal (bo) på hotell ---- men man sier ikke skal på kirken..

Anonym poster: 2b17341b533e33292060fac80a47642a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra vestlandet og for meg er det mest naturlig å si at "Jeg skal i butikken en tur", men får stadig kjeft av kjæresten som er fra østlandet og mener 'på' er mest riktig. De hadde et spørsmål om dette i språkteigen for noen mnd siden husker jeg, og da sa de det at begge deler var riktig men at det ofte ble 'på' når man så på noe som mer generelt og ikke et spesifikt sted. F.eks blir det på sykehus, da dette er mer generelt og ikke kun en bygning. Klarer ikke helt å gjenfortelle det de sa, men de hadde en noe logisk forklaring - men igjen, det kommer jo også an på dialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende at de fleste her er så skråsikre på at det de sier er riktig, og at de attpåtil "kjefter" på folk for å si noe annet enn dem selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg tenkt på selv så mange ganger..I Oslo,i Bergen,i Trondheim men på Røros,på Lillehammer og på Hamar!Tenkte først det har med beliggenhet å gjøre(inni landet eller ved kysten)men det stemte ikke bestandig heller..Kanskje det har noe med størrelsen på byen å gjøre?Man sier jo i London,New York,Paris..Kan hende det bare er sånn og man aldri kommer til å finne ut hvorfor!:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg tenkt på selv så mange ganger..I Oslo,i Bergen,i Trondheim men på Røros,på Lillehammer og på Hamar!Tenkte først det har med beliggenhet å gjøre(inni landet eller ved kysten)men det stemte ikke bestandig heller..Kanskje det har noe med størrelsen på byen å gjøre?Man sier jo i London,New York,Paris..Kan hende det bare er sånn og man aldri kommer til å finne ut hvorfor!:P

Jeg tror Lillehamringen sjøl sier de bor " i Lillehammer "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Lillehamringen sjøl sier de bor " i Lillehammer "

Både de fra Lillehammer og Hamar sier stort sett i Lillehammer/i Hamar, med noen unntak, da. Begge kan vel brukes. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier at jeg skal på butikken, men at jeg har vært i butikken i dag.

Om noen ringer sier jeg at jeg er i butikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier at jeg skal på butikken, men at jeg har vært i butikken i dag.

Om noen ringer sier jeg at jeg er i butikken.

Signer denne. Utenom at jeg ville sagt at jeg skal til butikken og ikke på butikken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På matbutikken, i klesbutikken.

Litt på siden, men hva med på/i barne-tv? Jeg reagerer litt når jeg hører "Kråkeklubben, onsdager, i barne-tv".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nesten alle sier på butikken, men det riktige er "i". Når du sier "på butikken", sier du egentlig at du skal gå oppå butikken, men man går jo faktisk rundt inni butikkene.

Anonym poster: df05e0bcc4f670218555e53b85d1e904

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten alle sier på butikken, men det riktige er "i". Når du sier "på butikken", sier du egentlig at du skal gå oppå butikken, men man går jo faktisk rundt inni butikkene.

Anonym poster: df05e0bcc4f670218555e53b85d1e904

Les hele tråden. Det du sier, er helt ute.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan si "Jeg skal i butikken" og "jeg var i butikken", men syns ikke "på" er så feil heller. Jeg er også fra Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...