Gå til innhold

din prøverhistorie? :)


mari1004

Anbefalte innlegg

tenkte jeg kunne lage en tråd der vi kan dele vår egen prøver"situasjon" med de andre! Det er jo interessant å lese hvor lenge folk har vært prøvere, om dere har noen sykdommer/annet som virker inn på fertiliteten, hva slags kjerringråd dere har prøvd/skal prøve (og om dette funket for evt tidligere graviditet?), om dere er i gang med utredning, om hvilke forventninger dere har osv.

Kan jo begynne med å fortelle min prøverhistorie!

Jeg blir snart 21, og har allerede funnet drømmemannen (skal gifte oss til neste år!). Vi har vært prøvere i snart 4 mnd, men så langt ingenting. I pp1 bare slappet vi av og nøt det at vi var blitt prøvere, men fra PP2 av begynte jeg med temping. Har EL litt sent i syklusen, rundt dag 18. Håper jo å bli gravid før året er omme, men blir jeg ikke det så tror jeg at jeg skal gå til privat klinikk for utredning. Vil heller betale litt for å få vite det fortere!! så vidt jeg vet skal alt være i orden - har vært hos gynekolog før og da såg hun hvertfall ingen cyster. Fra og med neste PP har jeg tenkt å begynne med både slimløsende hostesaft, grapefruktjuice, avocado, og en del andre matvarer som skal være en slags "boost" for fertiliteten. Håper det virker! :D Har drømt om å stifte min egen familie, gå gravid osv i mange år, så gleder meg veldig!!

Endret av mari1004
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er 23, forloveden min er 33

Har vært prøvere i 2.5 år snart. Skal gifte oss 12.07.14 =)

Mannen min er så og si steril, men etter utredning og testosbiopsi fant de levende fortadier i testikkel. Jeg har lite egg.

Har hatt 1 icsi forsøk. Ble gravid med SA like etterpå. Er nå i gang med forsøk 2. Skal på UL imorgen, så er mest sannsynlig uttak på tirsdag.

Ønsker dere lykke til =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pippi1979

Jeg er 32 og mannen 35, og vi begynte prøve for ett år siden. Mannen har mange men trege svømmere med mye hode/hale feil. Vært igjennom ett Icsi forsøk hvor jeg ble overstimulert og avbrutt, er nå igang meg første fryseforsøk.

Vi har ikke forsøkt noen kjerringråd, men tar folat og Omega3, spsier sundt, mye fisk og grønnsaker, røyker ikke og er moderate med alkohol. Kjerringråd har ingen besvist effekt, så det tror jeg ikke jeg hadde giddet kaste bort penger på var jeg deg:) Ikke røyk, spis sundt, vært måteholden med alkoholen og ha sex;) Det pleier funke for de fleste;)

Og å gå til utredning før det har gått ett år bør du tenke deg nøye om med mindre du har streke mistanker om at noe er galt. Utredning er dyrt og slitsomt og ikke noe jeg ville utsatt meg for med mindre du må. Jeg har vært igjennom det, også vi tok det privat, men da fordi vi mistente at noe var galt med meg. De ville teste mannen før de satt igang med meg, og da fant de jo dessverre ut at ikke alt var som det skulle.

Lykke til!!

Endret av Pippi1979
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele historien kan man lese om i dagboken. Men kort fortalt - 5 år uten prevansjon, nesten 4 som prøver. En rekke hormonkurer, fire prøverørsforsøk, uten resultat. Konstatert dårlig eggkvalitet og dårlig sædkvalitet. Har bestemt oss for å leve livet uten barn.

Det er ingen vits i å gå til utredning før det har gått ett år, med mindre det er åpenbare problemer. Det fører nok bare til mer bekymringer og usikkerhet. Man fant ikke ut av hvorfor vi ikke ble gravide før jeg var utredet i tre år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 19år, samboeren min er 21.

Vi begynte å prøve i september ifjord, og prøvde frem til januar, da bestemte vi oss egentlig for å sette prøvingen litt på vent, vi er jo unge og tenkte at vi ikke hadde vondt av å vente litt til.

Skulle begynne på prevansjon igjen neste mens, men vi hadde sex uten prevansjon i mellomtiden, og tenkte ikke noe mer over det, jeg hadde jo ikke blitt gravid tidligere, så jeg ble det sikkert ikke nå heller tror jeg vi begge tenkte.

Tenkte ikke noe på graviditet i det heletatt gjennom den siste syklusen, og da skjedde det jo. Tre dager over ikm kom jeg på at jeg skulle hatt mens for tre dager siden, så jeg gikk i butikken og kjøpte en test. Når jeg kom hjem lyste det to streker imot meg :gravid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Memories

Jeg er 19år, samboeren min er 21.

Vi begynte å prøve i september ifjord, og prøvde frem til januar, da bestemte vi oss egentlig for å sette prøvingen litt på vent, vi er jo unge og tenkte at vi ikke hadde vondt av å vente litt til.

Skulle begynne på prevansjon igjen neste mens, men vi hadde sex uten prevansjon i mellomtiden, og tenkte ikke noe mer over det, jeg hadde jo ikke blitt gravid tidligere, så jeg ble det sikkert ikke nå heller tror jeg vi begge tenkte.

Tenkte ikke noe på graviditet i det heletatt gjennom den siste syklusen, og da skjedde det jo. Tre dager over ikm kom jeg på at jeg skulle hatt mens for tre dager siden, så jeg gikk i butikken og kjøpte en test. Når jeg kom hjem lyste det to streker imot meg :gravid:

Gammel tråd, men ser vi har omtrent samme historie. Vi begynte å prøve i oktober i fjor, og i starten av februar tenkte vi at vi heller skulle vente litt til jeg var ferdig med lærlingtid osv. Fikk tak i p-piller som jeg skulle begynne med første dag i neste mens, men den kom jo aldri. Hadde heller ikke tenkt noe på en eventuell graviditet den syklusen, hadde jo lagt det i fra oss. Men så ble man jo plutselig gravid. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hatt ubeskyttet sex i nesten 3,5 år, prøver i snart 3 år.

Vi fant ut at vi skulle se om det var noe som ikke var som det skulle, siden vi ikke ble gravid ( dette var på nyåret i år). Sambo fikk beskjed om at han hadde dårlig kvalitet og mindre antall svømmere enn gjennomsnittlig. Ble henvist til fertilitetsklinikk. Ble plutselig gravid ikke så lenge etter henvisningen. Hadde Sa i April (6+4). Utsatte timen jeg fikk i juni, til september. Var inne på samtale, å har nå begynt på nasespray. Å skal mest sannsynlig på uttak i midten av november :)

Håper jo selvsagt at det skal gå på første forsøk. Men prøver å ikke tenke så mye på det, da jeg vet jeg kommer til å bli skuffet om det ikke skulle klaffe :)

Er 23, sambo 26, å er forlovet, å stolt eier av leilighet :)

Endret av CathrineMic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 27 og 33. Gift og går inn i vår sjette mnd som prøvere. Han har et barn fra tidligere forhold, som er prøverørsbarn. Jeg har hatt flere spontanaborter tidligere, og har slitt med cyster og egg før. Har tidligere vært i et 5 års forhold uten å bli gravid, så aner ikke hvordan kvaliteten min er, men jeg har eggløsning. Har tatt blodprøve hos legen som bekreftet eggløsning. Ellers så prøvde jeg wild yam, men turte ikke fortsette på det for jeg leste at man måtte gå på det under neste hele graviditeten for det kunne være risiko for spontanabort hvis man sluttet. Så nå går jeg på folat, c-vitamin og omega 3. Har slutta med kaffe og røyk, og drikker alkohol bare mellom mensen og eggløsning. Drikker heller ikke brun brus, og drikker minst mulig med aspartam.

Kjærringrådene ellers får vente foreløpig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 28 og mannen 30. Sluttet på p-pillen i begynnelsen av februar 2011. Prøvde aktivt å bli gravid f.o.m juli 2011. Kjøpte fertilitetsmonitor i januar 2012. Ble gravid slutten av april 2012, med termin januar 2013. so far so good :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 og 33 år her, uten prevensjon i 3 år nå, 2,5 år med aktiv prøving. Har blitt utredet, mannen har påvist dårlige svømmer, holder på med isci nå, første forsøk. Jeg har egguttak på mandag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 og 33 år her, uten prevensjon i 3 år nå, 2,5 år med aktiv prøving. Har blitt utredet, mannen har påvist dårlige svømmer, holder på med isci nå, første forsøk. Jeg har egguttak på mandag :)

Så spennende, lykke til da! krysser fingrene for at det klaffer på første forsøk!!

Her er fortsettelsen på min historie;

Denne prøveperioden (PP4) prøvde jeg slimløsende hostesaft, tok et par slurker om dagen i dagene før forventet EL. Om det var hostesaften som gjorde det vet jeg ikke, men gravid ble jeg hvertfall!! Kan jo ha vært tilfeldig, men det skader jo ikke å teste det ut:) testet positivt 10dpo, har testet hver morgen siden og streken blir bare sterkere. Håper virkelig spiren klamrer seg fast videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende, lykke til da! krysser fingrene for at det klaffer på første forsøk!!

Her er fortsettelsen på min historie;

Denne prøveperioden (PP4) prøvde jeg slimløsende hostesaft, tok et par slurker om dagen i dagene før forventet EL. Om det var hostesaften som gjorde det vet jeg ikke, men gravid ble jeg hvertfall!! Kan jo ha vært tilfeldig, men det skader jo ikke å teste det ut:) testet positivt 10dpo, har testet hver morgen siden og streken blir bare sterkere. Håper virkelig spiren klamrer seg fast videre!

Gratulere så mye :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over 2.5 år som prøvere. Vart gravid med pergo etter 2 år. Mista. Vart gravid igjen utan pergo e.l.. Mista. Skal snart ta blodprøver for å luke bort eventuelle kromosomfeil, immunologiske greier e.l. Synes prøving er noko hekkans drit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vært prøvere i ett år. Jeg er 24, samboeren er 28. Forsøkt mye rart tidligere, har nå begynt med temping og fertilitetsmonitor. Var hos gyn denne uken; alt ser fint ut der nede, men har uregelmessige sykluser på 30-50 dager. Skal derfor ta blodprøver rundt EL, samt at samboer skal levere sædprøve til analyse. Tilbake til gyn i starten av desember for vurdering av prøver og videre plan. Mulig Pergo da blir forsøkt mtp. syklusene. Blir ihvertfall spennende, godt å føle man ihvertfall er på vei et sted :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært prøvere i ett år. Jeg er 24, samboeren er 28. Forsøkt mye rart tidligere, har nå begynt med temping og fertilitetsmonitor. Var hos gyn denne uken; alt ser fint ut der nede, men har uregelmessige sykluser på 30-50 dager. Skal derfor ta blodprøver rundt EL, samt at samboer skal levere sædprøve til analyse. Tilbake til gyn i starten av desember for vurdering av prøver og videre plan. Mulig Pergo da blir forsøkt mtp. syklusene. Blir ihvertfall spennende, godt å føle man ihvertfall er på vei et sted :))

Anbefaler deg temping. Blodprøvetaking er litt upresist. Med temping kan du få oversikt over akkurat hva som skjer i syklusen, det hjalp meg mye å ha tempskjema fra ulike sykluser under videre behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nettopp derfor jeg temper nå. Godt å ha hvis man skal utredes videre etterhvert, også ønsker jeg såklart en ordentlig oversikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så spennende, lykke til da! krysser fingrene for at det klaffer på første forsøk!!

Her er fortsettelsen på min historie;

Denne prøveperioden (PP4) prøvde jeg slimløsende hostesaft, tok et par slurker om dagen i dagene før forventet EL. Om det var hostesaften som gjorde det vet jeg ikke, men gravid ble jeg hvertfall!! Kan jo ha vært tilfeldig, men det skader jo ikke å teste det ut:) testet positivt 10dpo, har testet hver morgen siden og streken blir bare sterkere. Håper virkelig spiren klamrer seg fast videre!

Hvilken hostesaft drakk du? Drakk du flere ganger om dagen? Tok du da et par slurker hver gang, eller en slurk hver gang? Hvor mange dager tok du det da? Skal man stoppe når man har fått eggløsning?

Føler jeg må prøve hva som helst nå, for har ett forsøk igjen på å rekke barnehagefristen. Kommer til å prøve videre uansett, men hadde klart vært best om vi var innafor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken hostesaft drakk du? Drakk du flere ganger om dagen? Tok du da et par slurker hver gang, eller en slurk hver gang? Hvor mange dager tok du det da? Skal man stoppe når man har fått eggløsning?

jeg drakk Solvipect hostemikstur mot slimhoste, tok ca tre slurker spredd utover dagen. Omtrent en full spiseskje hver gang. tok det i ca 4 dager før forventet EL. Ja, skal stoppe når man har fått eggløsning! ellers kan det visstnok ha negativ virkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg drakk Solvipect hostemikstur mot slimhoste, tok ca tre slurker spredd utover dagen. Omtrent en full spiseskje hver gang. tok det i ca 4 dager før forventet EL. Ja, skal stoppe når man har fått eggløsning! ellers kan det visstnok ha negativ virkning.

Men... Man får jo eggløsning ca dagen etter man har fått positiv eggløsningstest. Burde jeg da ta siste skje samme dagen jeg får positiv, eller dagen etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... Man får jo eggløsning ca dagen etter man har fått positiv eggløsningstest. Burde jeg da ta siste skje samme dagen jeg får positiv, eller dagen etter?

jeg ville stoppet med en gang du får positiv EL-test, for å være på den sikre siden. Poenget med den slimløsende hostesaften er at den gjør EL-slimet ditt løsere sånn at det blir lettere for sædcellene å svømme seg frem til egget, og den dagen du får positiv EL-test har jo allerede hostesaften gjort jobben sin. Uansett svømmer sædcellene seg frem og venter på egget i opptil flere dager, så du må bare forsikre deg om at de kommer seg dit før EL :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...