Gå til innhold

Bo med svigermor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Scenario; Din mann er utenlandsk. Hans mor bor alene i hjemlandet. Hun har ingen igjen der og vil komme til Norge og bo her. Eneste mulighet er å bo sammen med deg og din mann. Hun vil ikke klare seg selv i egen leilighet her.

Hva ville du gjort?

Anonym poster: 49ac7ceeffdceb5ab9fa225aa802056f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer du godt overens med moren?

Har dere stort hus? Mulig med privatliv for alle?

Er hun avhengig av stell, osv? Siden hun ikke vil klare seg i egen leilighet?

Vet ikke hva jeg hadde gjort...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun vil ikke klare seg selv i egen leilighet her.

Anonym poster: 49ac7ceeffdceb5ab9fa225aa802056f

Hvorfor ikke? Hun bor alene i hjemlandet, hvorfor ikke bo alene i Norge?

Anonym poster: 587c09b8c2a70238f1744d9c51407260

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er norsk og bor i samme hus som min norske svigermor. Hun har sin egen lille del med kjøkken, stue, bad og soverom. Vi spiser ofte middag sammen og snakkes nesten hver dag. Men jeg kunne aldri bodd slik at vi delte stue etc. selv om hun er aldri så omgjengelig. Slik måtte jeg hatt det uansett hvilket land hun kom fra.

Anonym poster: 6d336707a6464877b35115d5a43e7936

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

been there, done that...will never EVER do that again...og det var bare for 2 mndr...

Endret av ^me^
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mannen din er eneste hun kjenner i norges land, hun snakker ikke norsk, har ikke jobb, ikke venner, ingen hobbyer.... Jeg ser for meg at det kan bli en veldig påkjenning på ekteskapet deres når mannen er den eneste hun har i en sånn situasjon og attpåtil bor dere sammen. Sannsynligvis kommer hun til å tilbringe veldig mye tid hjemme og knapt forlate huset.

Anonym poster: 63d05e6b07052b1315de1828258178c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis mannen din er eneste hun kjenner i norges land, hun snakker ikke norsk, har ikke jobb, ikke venner, ingen hobbyer.... Jeg ser for meg at det kan bli en veldig påkjenning på ekteskapet deres når mannen er den eneste hun har i en sånn situasjon og attpåtil bor dere sammen. Sannsynligvis kommer hun til å tilbringe veldig mye tid hjemme og knapt forlate huset.

Anonym poster: 63d05e6b07052b1315de1828258178c4

Kan fungere om man har stor nok bolig til at man fortsatt kan ha privatliv, f. eks ved at hun har en hybelleilighet. Og på hvordan hun er som person, om hun kan respektere deres privatliv. Dersom en eller begge av disse premissene ikke er tilstede så vil det kunne slite veldig på forholdet deres også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun ikke klarer seg selv? Nei, det går faktisk ikke. Rent praktisk og økonomisk, jeg må jo faktisk på jobb. Hadde hun klart seg selv kunne jeg gått med på en kårbolig-løsning, det hadde jo vært ypperlig om barna fikk møte sin bestemor oftere.

Anonym poster: 98eaa5d1d7ec9d76a7a23b0b35687a6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg kun min svigermor og der er svaret nei.. men det er en annen historie.. =P

jeg hadde ikke tollerert det uansett.. fordi jeg er en veldig privat sjel som setter pris på alenetid med bare meg og mannen min.

jeg hadde hellet hjulpet henne med å komme til norge, finne et sted for henne å bo.. integrert henne i samfunnet osv.. Skal hun bo her må hun jo uansett lære språket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle for svar.

I hjemlandet bor hun "plassert" hos mannens venner og navigerer jo hjemlandet i den småskala hun er vant til, handling av dagligvarer og klær på det lokale markedet. Andre ting som svigerfar tok seg av før, husleie, strøm, tv, internett etc. administreres mellom min mann og hans venner. Hun er 60, asiatisk og snakker litt under dagligdags engelsk. Beherske norsk vil hun aldri klare.

Vi har nå bodd sammen i 7 måneder, 3 roms leilighet, felles stue og kjøkken. Vi kommer godt overens men jeg kjenner nå at det begynner å røyne på, men hun skal hjem over nyttår og har fokus der.

Jeg er hjemmeværende så hverdagene hennes faller på meg, å få henne i aktivitet, finne tv-kanaler og å lære henne opp i alt fra vaskemaskinen til å gå og handle.

Kårbolig-løsningen blir i så tilfelle (og den er god, har den i tankene men om den er økonomisk mulig vet jeg ikke) for meg, at jeg bor der. Hun ville blitt knust av å bli puttet i en egen enhet men tror hun ville ha forståelse for at jeg ville ha ett lite ett for meg.

Uansett, ville gjerne ha andre damers syn, om så bare for å vise mannen at han har en kone som er villig til å strekke seg lengre enn den jevne norske dame, for dette er ikke helt i min gate heller men han lokker med hus om jeg går med på opplegget og da kan jo situasjonen bli helt okei.

Anonym poster: 49ac7ceeffdceb5ab9fa225aa802056f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt vanlig i mange land at gamle foreldrene bor sammen med voksne barn og deres familier. Sånn var det også her for 50-60 år siden. Jeg bodde sammen med mine besteforeldre til jeg var 12 år gammel. Husker godt at pappa slet med å bo sammen med sine svigerforeldre- følte at han aldri gjorde ting bra nok. Og det var godt for mine foreldre å komme for seg selv.

Skjønner at det lokker med eget hus. Men å bo sammen med svigermor døgnet rundt krever jo endel av deg og din mann. Lørdagskos på soffaen med svigermor en meter unna, ingen heftig sex på dagtid fex. Jeg hadde aldri klart det...Du får be han kjøpe hus med sokkelleilighet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdagskos på soffaen med svigermor en meter unna, ingen heftig sex på dagtid fex. Jeg hadde aldri klart det...Du får be han kjøpe hus med sokkelleilighet

DETT er intet problem, vi har ett "fornuftsekteskap" hvor vi ikke har behov for "ekteskapelig kvalitetstid", det er jeg alene som trenger privat-liv. Alt er litt på hodet her så sokkel-leiligheten er en god ide, ett sted jeg kan bo.

Ah, fordeler, bakdeler og i litt veeeldig behov av å være alene noen dager kjenner jeg....

Anonym poster: 49ac7ceeffdceb5ab9fa225aa802056f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste innlegget ditt får meg til å mistenke at det er snakk om proformaekterskap.

Anonym poster: 587c09b8c2a70238f1744d9c51407260

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det siste innlegget ditt får meg til å mistenke at det er snakk om proformaekterskap.

Anonym poster: 587c09b8c2a70238f1744d9c51407260

Yupp, jeg er så dum at jeg ikke bare er pro-forma-gift på 10`ene året og nå også pro-forma-bor med svigermor.... :fnise:

Anonym poster: 49ac7ceeffdceb5ab9fa225aa802056f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mannen din og moren hans skal bo i huset, mens du skal bo i sokkelleiligheten?? Nei, det hadde jeg aldri gått med på. Jeg kunne gått med på å hatt svigermor boende i sokkelleiligheten om jeg hadde hatt hus. På denne måten hadde hun hatt et eget hjem og vi (jeg og min kjære) vårt eget, med hvert vårt privatliv. Men jeg ville også da hatt klare grenser når det kommer til besøk hos hverandre. Jeg hadde ikke akseptert at hun skulle ha kunnet valset inn til oss i tide og utide.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS,

Vi er litt spess. familie så det blir jo litt "skjevt" å spørre dere som har "normale" samliv men allikevel så er jeg jo i bunn og grunn bare ei norsk dame og vil høre andre damers meninger på å flytte sammen med svigermor.

Ser at jeg må vite at hun må kunne klare seg bedre alene etterhvert, jeg tror ikke jeg har lyst til å drikke morgenkaffen med henne resten av livet og jeg må få slenge føttene opp i en sofa hvor jeg ikke må ta hensyn til om hun liker programmet jeg skal se eller ikke....

Anonym poster: 49ac7ceeffdceb5ab9fa225aa802056f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør slik DU synes er riktig! Om du synes det er greitt å trekke deg tilbake til en sokkelleilighet, så er jo det en god ide. Da har du også mer kontroll på når du kan få fred. Hvis hun bor i sokkelleiligheten, så kan hun jo likevel være "på besøk" hos dere. Og da kan du jo ikke bare jage henne "hjem" når du vil ha fred. Går da utifra at du kan være i hovedleiligheten så mye du vil, og bare trekke deg tilbake når du ønsker det.

Endret av Jade
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...