Gå til innhold

Guds veier er uransakelige, utroskap


Gjest Yajosz

Anbefalte innlegg

Hvorfor er man utro? Er det en desperat manøver for å vekke forholdet til live igjen? Eller er det en egoistisk handling?

Hvorfor blir dere i forholdet, hvis det er så dårlig at dere faller for utroskap tilfeldig eller planlagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er man utro? Er det en desperat manøver for å vekke forholdet til live igjen? Eller er det en egoistisk handling?

Hvorfor blir dere i forholdet, hvis det er så dårlig at dere faller for utroskap tilfeldig eller planlagt?

Noen som er utro er vel glade i sin partner tross alt, men den store kjærligheten føler nok ingen for partneren når de velger å være utro. De som tilgir og fortsetter med den utro mannen/kona vil vel prøve å innbille seg at joda, de er den store kjærligheten likevel - men nei, praktiske hensyn og rykte, forhold til venner, svigerfamilie, eventuelle barn etc. spiller inn. Den store kjærligheten inkluderer ikke utroskap.

Anonym poster: 3df6345bbda39604a3cb9344142ba52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må utroskap alltid ha opphav i ondskap?

Kan det ikke ha opphav i dumskap og elendig dømmekraft?

Har det ikke alltid opphav i dumskap og elendig dømmekraft da? Av de jeg har snakket med utroskap og det jeg selv har opplevd så er det ingen som er utro av ondskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filleproletiet

Må utroskap alltid ha opphav i ondskap?

Kan det ikke ha opphav i dumskap og elendig dømmekraft?

Har noen sagt at det har opphav i ondskap? Bortsett fra Gud da, vel og merke..

Enten så har det vel opphav i hverdagens kjedsomhet og rutiner. Eller så har det opphav i at man søker spenning hos noen andre, fremfor og tørre å ta et oppgjør (en prat) med den man er sammen med. Feighet. Så kan det vel ha opphav i lav intelligens, dårlig impulskontroll eller bitterhet. Sikkert mange følelser som fører til utroskap.

Jeg tror ikke på begrepet "ondskap". Det er bare et samlebegrep for kvaliteter hos mennesker vi anser som dårlige/negative i en gitt samfunnsstruktur.

I middelalderen ble f.eks fattige sett på som mer eller mindre onde/stygge/dumme/fæle. I buddismen ser man også på fattige som "tidligere onde". I vesten ser vi på fattige med medynk, forståelse og tristhet.

Endret av Filleproletiet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mange retter utroskap mot forholdet, kvaliteter ved den som bedro eller ved den som ble bedratt.

Jeg har aldri blitt bedratt eller bedratt noen,

men har pult menn og kvinner jeg ikke skulle pult,

( og drukket vin, sprit og tequila jeg ikke burde ha drukket )

Folk gjør dumme ting - uten at det nødvendigvis grunner i relasjonen til en tredjepart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Filleproletiet

Jeg synes mange retter utroskap mot forholdet, kvaliteter ved den som bedro eller ved den som ble bedratt.

Jeg har aldri blitt bedratt eller bedratt noen,

men har pult menn og kvinner jeg ikke skulle pult,

( og drukket vin, sprit og tequila jeg ikke burde ha drukket )

Folk gjør dumme ting - uten at det nødvendigvis grunner i relasjonen til en tredjepart

Forskjellen er at noen gjør svært dumme ting, i mens andre IKKE gjør det. Det kan ikke forklares på en så simplistisk måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen sagt at det har opphav i ondskap? Bortsett fra Gud da, vel og merke..

Enten så har det vel opphav i hverdagens kjedsomhet og rutiner. Eller så har det opphav i at man søker spenning hos noen andre, fremfor og tørre å ta et oppgjør (en prat) med den man er sammen med. Feighet. Så kan det vel ha opphav i lav intelligens, dårlig impulskontroll eller bitterhet. Sikkert mange følelser som fører til utroskap.

Jeg tror ikke på begrepet "ondskap". Det er bare et samlebegrep for kvaliteter hos mennesker vi anser som dårlige/negative i en gitt samfunnsstruktur.

I middelalderen ble f.eks fattige sett på som mer eller mindre onde/stygge/dumme/fæle. I buddismen ser man også på fattige som "tidligere onde". I vesten ser vi på fattige med medynk, forståelse og tristhet.

Dumskap, dårlig impulskontroll etc. er nevnt, men det er vel når noen er utro i fylla eller generelt begår en "tabbe" ved å være utro en gang. Men hva når det er snakk om seksuelle-romantiske forhold som pågår i månedsvis, kanskje over år? Hva i alle dager kommer det av??? Ikke kom å si at joda, ektefellen er likevel den store kjærligheten - for noe så slemt gjør man ikke mot den man elsker mest av alt!

Anonym poster: 3df6345bbda39604a3cb9344142ba52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende man ikke tør å bryte ut av forholdet. For eksempel av frykt for en voldelig eller svært sårbar partner, eller en partner som er troende til å kidnappe barna, begå hevn osv.

Min mann var tidligere gift med en kvinne som han rett og slett ikke turte skille seg fra før barna var blitt voksne. Han har aldri vært utro verken før eller siden, men den gang var han det for å holde ut et ganske ulevelig "kjærlighetsliv" på hjemmebane. med vold og trusler.

Så kan man selvsagt bare fordømme i vei, men ærlig talt: jeg har ingen problemer med å skjønne at han gjorde som han gjorde.

Anonym poster: 6ba8b10015553f1d96a6d1b243ca90ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå skal Gud få skylden for utroskap også ?

Det får være opptil en og enhver. Da ikke fri vilje eller Gud eksisterer.

Anonym poster: 1091806f287e8e4f41a647294031e1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egoisme, det er det utroskap kommer av.

"Nå er det på tide jeg gjøre noe for meg selv". Og så finner den utro masse dårlige unnskyldninger som gjerne er litt negative om sin partner, bare for å forsvare sine handlinger. Men elsker man en annen, er man ikke utro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...