Gå til innhold

Kan jeg studere på kveldstid samtidig som jeg får dagpenger ?


cajsa03

Anbefalte innlegg

Jeg er blitt arbeidsledig nå, og har nettopp begynt på et kveldsstudie. Kan jeg få dagpenger samtidig som jeg fortsetter å studere ? Studiet går på kveldstid og helger, og jeg har jo mulighet til å ta en full jobb ved siden av.

I tillegg har jeg også søkt om studielån for å finansiere skolepengene for studiet, har det noe å si for dagpengene ?

Håper noen har peiling.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Som student har du ikke rett på dagpenger.

Anonym poster: 4f52064c7ac22d150d0698cfd4ee9bdd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at det er to kriterier for å kunne studere som arbeidsledig: det ene er at du er fri til å jobbe på dagtid, det er jo du så den saken er grei.

Det andre kravet er at du ikke kan studere mer enn 50%, hvor mye du studerer vet jeg ikke men det må du sjekke opp i.

Har dessverre ikke linker, jeg husker ikke hvor jeg leste det, reglene kan ha endret seg osv osv så det jeg sier er ikke 100% sikkert.

Anonym poster: 08805441b07b58bd73d744914350d786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer ikke mer enn 50 %, og er fri til å jobbe på dagtid, så da burde det jo være greit. .

Noen som vet om studielånet har noe å si her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du får kke dagpenger samtidig med at du studerer på dagtid. Det er faktisk såpass trengt, at dersom du skal ta opp ett fag i desember kan du ikke få dagpenger i det hele tatt det semesteret. For du regnes som student. Samme om du tar studielån eller ei.

Anonym poster: 2b47986382317dc6fc698d3d4065019a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener bestemt at du ikke kan være student uansett når du går på dagpenger.

Mener det var en sak i Aftenposten? hvor en med høyere utdanning hadde blitt arbeidsledig. Hun hadde gått på kveldskole i et år ved siden av full jobb, men det ble ikke godtatt selv om det ikke ville ha gått utover en 100% stilling i hennes yrke.

Dagpenger har ingen betydning for om du får studielån eller ikke.

Anonym poster: 0632b47a6e9762ae99c3d2036a6aa4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke dere som er skråsikre på at TS ikke får beholde dagpengene sjekke litt om lover og regler?

Som hovedregel skal man ikke få dagpenger som student, det stemmer, men det finnes en haug med unntak fra denne regelen.

http://www.nav.no/Ar....cms?kapittel=3

Anonym poster: 08805441b07b58bd73d744914350d786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nav.no/Ar....cms?kapittel=1

Her står det en hel del og du kan muligens få fortsette studiene. Jeg hadde uansett fått det avklart fra NAV sånn at du ikke går på en smell. Kjenner en som gjorde det og måtte tilbakebetale alt han hadde fått i dagpenger.

Anonym poster: 0632b47a6e9762ae99c3d2036a6aa4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på aap og studerer. Dette gjør jeg fordi jeg har hatt en omskolering via nav etter arbeids skade. Jeg hadde tenkt å bare hoppe på studier på den tiden siden saksbehandlingen hos nav var sååå treg. Da fikk jeg klar beskjed av saksbehandler om at jeg ville miste aap på dagen. Heldigvis fikk de fortgang i saken og godkjente studiene mine som en del av aap.

Ikke søk skole eller gjør noe uten samtykke fra nav. Kan koste deg dyrt!

Men dersom du vil studere, kan du som alle andre friske studenter ta opp studielån og ha en jobb ved siden av studiet.

Studier med aap er først og fremst for personer som ikke kan fortsette i jobben sin og som må av forskjellige årsaker ha omskolering. Men hos NAV finnes det alltid unntak, så hvorfor ikke ta turen innom din saksbehandler og luft saken for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på aap og studerer. Dette gjør jeg fordi jeg har hatt en omskolering via nav etter arbeids skade. Jeg hadde tenkt å bare hoppe på studier på den tiden siden saksbehandlingen hos nav var sååå treg. Da fikk jeg klar beskjed av saksbehandler om at jeg ville miste aap på dagen. Heldigvis fikk de fortgang i saken og godkjente studiene mine som en del av aap.

Ikke søk skole eller gjør noe uten samtykke fra nav. Kan koste deg dyrt!

Men dersom du vil studere, kan du som alle andre friske studenter ta opp studielån og ha en jobb ved siden av studiet.

Studier med aap er først og fremst for personer som ikke kan fortsette i jobben sin og som må av forskjellige årsaker ha omskolering. Men hos NAV finnes det alltid unntak, så hvorfor ikke ta turen innom din saksbehandler og luft saken for dem.

AAP og dagpenger er vidt forskjellige ting, og styres av ulike deler av Folketrygdloven.

Anonym poster: 2b47986382317dc6fc698d3d4065019a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studier med aap er først og fremst for personer som ikke kan fortsette i jobben sin og som må av forskjellige årsaker ha omskolering. Men hos NAV finnes det alltid unntak, så hvorfor ikke ta turen innom din saksbehandler og luft saken for dem.

Tror du har misforstått TS sitt innlegg. Det er snakk om dagpenger pga arbeidsledighet og ikke aap pga sykdom. Det er to vidt forskjellige ting.

Anonym poster: 0632b47a6e9762ae99c3d2036a6aa4ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vill bare poengtere at aap under studier er for folk med behov for omskolering, og ikke for de som er arbeidsledige av andre årsaker.

Så dersom vedkommende starter sine studier og i tillegg mottar aap vil all utbetalt støtte kunne kreves tilbake.

Så har ikke misforstått innlegget. :) Men mulig jeg kunne formulert meg annerledes :)

AAP er også dagpenger. Det er ikke lenger noe som heter dagpenger hos nav. De har slått disse begrepene sammen etter mars 2011. Dette står det hvertfall i mine dokumenter fra nav.

Men når det gjelder nav er det lov å være forvirret. Så i alle saker som omhandler nav kan jeg anbefale å ta turen innom for å snakke med de. For etter hva jeg har erfart er det aldri en ting som er "loven" hos nav. De fleste saker blir behandlet individuelt.

Kanskje kan ts ha dårlige utsikter for fremtidig jobb.. igjen av årsaker vi evt ikke måtte ane noe som helst om. Så ts kan hvertfall ikke tape på å snakke med nav om han/hun evt kan motta dagpenger/aap under studier

Endret av bambyb82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vill bare poengtere at aap under studier er for folk med behov for omskolering, og ikke for de som er arbeidsledige av andre årsaker.

Så dersom vedkommende starter sine studier og i tillegg mottar aap vil all utbetalt støtte kunne kreves tilbake.

Så har ikke misforstått innlegget. :)

Hvorfor skal du poengtere det, når AAP ikke nevnes i denne tråden i det hele tatt, Hvorfor ikke ta for deg alle andre stønader også når du først er i gang? Det er jo like relevant.

Endret av Iah
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lenger noe som heter dagpenger hos nav. De har slått disse begrepene sammen etter mars 2011. Dette står det hvertfall i mine dokumenter fra nav.

Jeg vil svært gjerne vite nøyaktig hvordan dette har blitt formulert i dine dokumenter.

Ikke misforstå, jeg er ikke ute etter å grafse i dine personlige sakspapirer, jeg vil bare vite hvordan NAV selv skal ha formulert at det ikke lenger er noe som heter dagpenger hos NAV.

Anonym poster: 08805441b07b58bd73d744914350d786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har det ikke tilgjengelig nå. Men jeg skal lete de fram og finne det ut :) For når jeg ser på nav http://www.nav.no/Ar...gpenger/893.cms fremstår det ganske annerledes enn i mine dokumenter. Men nav er aldri til å bli klok på uansett ;)

Sikker på at du ikke blander sammen nå? AAP er den nye betegnelsen på: rehabiliteringspenger, attføringspenger og tidsbegrenset uførestønad. AAP har aldri hatt noe med dagpenger å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du ikke blander sammen nå? AAP er den nye betegnelsen på: rehabiliteringspenger, attføringspenger og tidsbegrenset uførestønad. AAP har aldri hatt noe med dagpenger å gjøre.

Det er min teori også.

Anonym poster: 08805441b07b58bd73d744914350d786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Du må SØKE om å få ta utdanning når man går på dagpenger. Dette er viktig å få innvilget før man tar eksamen. For ellers kan man risikere å måtte betale tilbake alt man har fått utbetalt det "semestret".

Jeg går på dagpenger og må søke for en eksamen som privatist. Som jeg ikke bruker noe annen tid på enn at jeg må møte opp i den dagen det gjelder. Men likevel kan jeg miste dagpengeretten for høsten:/ sykt og ytterst sjokkerende men slik er det da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...