Gå til innhold

Prøvelykke


Pyntestøv

Anbefalte innlegg

Velkommen i lang-gutt-klubben :jepp: Så spennende med amming for første gang. Husker det såvidt enda, det er virkelig spesielt :rodmer:

Endret av Nuttapia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finnes det en "lang gutt"-klubb, altså? ;)

I så fall er jeg også med der, min sønn nummer to var også 55 centimeter (dog ikke lang og slank, heller en liten tjukkas). Nå har han grodd seg enda en meter til, men det teller vel ikke :ler:

Håper du har fått vært masse sammen med lillegutten, Pyntestøv, og at du har hatt en super, magisk mammadag! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mafalda, det er mange cm på en nyfødt! Og ikke så ofte det forekommer, fikk jeg beskjed om :fnise:

55 cm her også, og 37 rundt hodet! Nesten like dimensjoner som Pyntestøv sin, men tassen her veide 4340.

Gøy!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mafalda, det er mange cm på en nyfødt! Og ikke så ofte det forekommer, fikk jeg beskjed om :fnise:

55 cm her også, og 37 rundt hodet! Nesten like dimensjoner som Pyntestøv sin, men tassen her veide 4340.

Gøy!

Hva var Pyntestøv sin? Ser mange kommenterer lengden og det, men jeg finner det ingenplass :vetikke:

Jeg har en liten knott i forhold, han var bare 33 cm rundt hodet. Finner jo ingen luer som passer, haha.

49 lang og 3015 gram.

Tror han har vokst mye i lengden nå, så har lyst å prøve å måle han i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tuuuusen takk for gratulasjoner. Er så lykkelig. Skriver mer når vi er kommet oss hjem. Han måtte få antibiotika grunnet svelging av misfarget fostervann. Venter bare på klarsignal til å kunne dra :)

Og ja, hele 55 cm var han Underverker. En langemann :)

Forresten, flere som sliter med ømme bryster og brystvorter? Auaaau. Prøver å luftørke og bruker verken ammebh eller stramme plagg. Kasper ser ut til å suge riktig. Er det bare en herdingsfase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Det er en herdingsfase ja! Tok vel nærmere tre uker her. Tålmodighet, forsiktig smøring med mm og evt krem for det og lufttørking er nøkkelord! Albueskjell kan også være lurt. De er jo ikke vant med så røff behandling, selv med riktig tak ;)

Håper dere får dra hjem snart! :rodmer:

Og så vil vi jo gjerne høre om fødselen, når det passer :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en herdingsfase ja! Tok vel nærmere tre uker her. Tålmodighet, forsiktig smøring med mm og evt krem for det og lufttørking er nøkkelord! Albueskjell kan også være lurt. De er jo ikke vant med så røff behandling, selv med riktig tak ;)

Håper dere får dra hjem snart! :rodmer:

Og så vil vi jo gjerne høre om fødselen, når det passer :nigo:

Jess, her er det smøring med melk og brystvortekrem, samt lufttørking som gjelder. Godt å høre at det er en periode jeg må igjennom, men det finnes et lys i tunnelen. Har fått bittesmå sår så jeg nå, men ikke noe voldsomt. Han har voldsomme sugetak og lager et skikkelig vakuum, så innimellom er det særdeles vanskelig å koble han av, selv med en finger i munnviken hans. Tror mye av sårheten kan stamme herifra.

Jeg skal gjennomgå papirene jeg fikk fra fødselen og skrive en ordentlig fødselshistorie. Den ble i hvert fall helt motsatt av hva jeg opprinnelig så for meg og jeg tok helt andre valg enn hva jeg trodde jeg ville gjøre. Tidsvis veldig hard fødsel, men tidvis også enkel. Jeg gikk f.eks fra 4-5 cm til full åpning på 2-3 timer.

Gleder meg veldig til å høre resultatene på blodprøvene og få dommen. De var fine i går, så trolig er de blitt enda bedre i dag og vi får klarsignal :strix: Men, vi får nok ikke svar før i firetiden i kveld, så det er bare å smøre seg med tålmodighet.

Foreløpig har vi en veldig enkel baby forøvrig. Han spiser, sover og skriker mest bare for pupp. Plages litt med magen, men det har vi fått beskjed om at babyer ofte gjør den første tiden grunnet umodent tarmsystem, samt at han jo får antibiotika, som også kan føre til kvalme og diaré. Har ikke vært noe skriking pga dette, mest bare ynking. Men, det får jo mammahjertet til å vri seg helt. Stakkars lille knorten.

Men ja, bilder og fødselshistorie kommer om ikke så lenge :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rodmer:

Så flink og god mamma du er, Pyntestøv! Høres ut som det går veldig bra :jepp:

Krysser fingra for at prøven er plettfri idag også, så kanskje dere får reist hjem snart!

Hvordan er formen din ellers? Og magen? Og hvordan er det med den nybakte pappaen? :nigo:

Endret av Nuttapia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting tar tid. Skulle opprinnelig hatt legevisitt i tolvtiden, men legene er opptatt med andre barn og siden våres ikke egentlig er ordentlig syk så blir vi nedprioritert. Slipper nok ikke ut før i kveld. Hååååper det altså!!

Formen min ellers er bra. Sydde 7 sting etter klipp, så de verker litt, men ikke veldig. Er ellers veldig oppegående. Faktisk er brystene verst. De er hovne, og renner. Konstant. Håper virkelig det går seg til hvis ikke blir jeg storforbruker av ammeinnlegg. Produsentene vil sende meg jule- og bursdagsgave og opprette egen festdag for meg :hoho:

Magen har trekt seg sammen relativt bra. Hatt mye etterrier, så har vært heldig. Er spent på hva vekta vil si jeg. Tipper jeg må ha gått ned en del for alt vannet i kroppen ser ut til å ha forsvunnet. Utenom i fingrene, hehe. Det kan jeg leve med i noen uker til.

Den nybakte pappaen er helt tullerusk. Han vil helst bare ha Kasper på brystet hele tiden. Virkelig herlig å se. Han tar så godt vare på meg og Kasper :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre det går bra med dere :hjerte:
Det blir nok fryktelig godt å komme hjem tenker jeg meg ;)

Jeg er fortsatt litt sår jeg også, men det er langt ifra så ille som det var første uken. Tok ca 2 uker før dem var noelunne greie igjen. Men det er bare når han biter på det gjør mest vondt, så forsvinner det etterhvert. Er heller ikke sår når jeg feks har på ammeinnlegg, dusjer osv lenger. Det er nok herding ja.

Høres ut som dere koser dere masse med lille Kasper :) Det er en fantastisk tid!
:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åhhh, gleder meg til den dagen jeg kan ha på bh. Brystvortene er ikke spesielt glad i noe som strammer over gitt. Jeg er nok ikke den som sliter mest, det er sårt og tidvis ubehagelig å amme, men jeg innser det kan være verre. Håper bare det fortsetter som dette og bare blir bedre i løpet av de nærmeste ukene. Rart at naturen ikke har innrettet oss med ufølsomme brystvorter.

Forresten, noen som har prøvd ammeskjold når brystvortene var som sårest?

Gikk forøvrig på vekta nettopp. Den visste at jeg hadde gått ned 9 kilo siden fødsel. Wow!! Jeg ble veldig overrasket. Da bør de siste 3.5 kiloene bare fly av, og kanskje de ekstra samboerkiloene også. Ikke at jeg skal stresse ned i vekt, men håper det skjer av seg selv ved hjelp av amming og trilleturer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Uff, stakkar!

Jeg kjøpte ammeskjold i feil størrelse, så det fikk jeg ikke testet noe særlig.

Albueskjell får du kjøpt på apoteket, og de bruker du når du skal ha på bh, så slipper du gnissende og flate brystvorter :)

Det går over, men det er vondt når det står på!

Har fortsatt ikke veid meg etter fødsel, er så nysgjerrig! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at naturen ikke har innrettet oss med ufølsomme brystvorter.

Men ville ikke det vært litt kjedelig, egentlig? Rent bortsett fra ukene rett etter fødsel er det vel i grunnen, eh, fint at de ikke er helt ufølsomme...? :sjenert:

Men det er ikke noe gøy mens det står på, jeg føler med deg! Her har det alltid vært supervondt å amme de første 2-3 ukene, med matestunder ledsaget av diverse stygge uttrykk fra mor... Men så går det over, uten at jeg gjør noe annet enn å smøre på litt melk og lufttørke. Tror det bare er en tilvenningssak for puppene, de er jo ikke vant til å bli sugd hardt på mange ganger i løpet av døgnet (i alle fall ikke hjemme hos oss, hehe). Det går seg nok til!

Så flott å høre at alt er bra med Kasper og deg, og at vekta går nedover. Selv eier jeg ingen vekt, men begynner å bli ganske skrapa. Kom inn i et par capribukser jeg ikke har brukt på flere år! Smule derimot begynner å bli en liten bolle, men det er jo sånn det skal være :)

Ha en flott dag med lillemann! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde skrevet lange og utfyllende svar til dere begge og så oppdaterer dataen seg og slår seg av, uten forvarsel :grine:

Nå skal snart Kasper ammes, så da blir det bare en kort oppsummering av det jeg skrev:

Albueskjell!! At jeg ikke har tenkt på det, tusen takk Tekola! :blomst: Forløpig har jeg kun klippet hull til brystvortene i en gammel sportsbh, for å få litt støtte til puppene uten å presse inn såre brystvorter.

Er forøvrig enig angående brystvorter Mafalda. Vil ikke at de skal være ufølsomme utenom når det kommer til amming. Er likevel veldig betryggende at så mange opplever at det går over om noen uker. Da er det bare å bite tenna sammen og øve på grimaser mens det hele pågår og vite at det er lys i tunnelen. Forresten, slutter brystene å renne også etter hvert? Jeg har virkelig sprunket lekk.

Håper alle som er innom får en fin dag. I dag skal vi ut på vår første trilletur. Faktisk tar vi turen ned til byen og handler et par ting, før vi tusler opp til et vennepar som også har baby. Det blir koselig i finværet :)

Endret av Pyntestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig at alt går bra med lillegutten! :rodmer: Kos dere på første trilletur!

Angående lekking så lakk jeg noe grusomt i starten, men det har gått seg til veldig. :Nikke: Lekker fortsatt litt under amming og hvis det går lang tid mellom to amminger, men det kan jeg leve med. :) Håper sårheten din går fort over, hvis det blir verre kan du jo pumpe deg og gi melk fra kopp for å avlaste litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tekola!!! Jeg elsker deg! :blomst:

Albueskjell har reddet brystvortene mine. De er nesten helt fine igjen og sårene har healet seg veldig siden i går. Har også fått hjelp av min mamma til å amme i vuggestilling og da suger han helt perfekt. Gjør vondt i kanskje 30-60 sekunder, så går det over. Amming er jo kos! Er helt i ekstase jeg. Smøring og lufttørking hjalp i hvert fall ikke meg, det var albueskjell som skulle til. Det er sikkert individuelt, men ville bare inn hit og skrike det ut av ren og skjær lykke :bolledeig:

My84: Godt å høre at lekkingen går over. Er helt krise her til tider, drypper over alt. Senga ser ikke ut. Må ha tisselaken å sove på, rett og slett. Bytter klær flere ganger om dagen også, og må dekke til Kasper når jeg ammer fordi jeg renner utover han, haha. Herlig altså. :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, får ikke til lilypie'n. Legger inn lenken, og så er jeg lost. Mente jeg skulle gjøre noe med "BB-kode", men finner ikke ut av det. Noen som husker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...