Gå til innhold

Sykepleier utdanning


leeemx

Anbefalte innlegg

Jeg har lest litt på forskjellige nettsider, men hva nøyaktig er det jeg trenger for å komme inn på sykepleier studiene, hvor høye karakterer trenger mann? og er det bra sykepleier utdanning i bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger generell studiekompetanse, men det er ingen fagkrav (f.eks til realfag) for å søke. Poengkravene for de siste årene ligger på samordna opptak. Bergen har tre sykepleieutdanninger, anbefaler Haraldsplass fremfor de to andre, mindre skole med gode praksisplasser, godt omdømme og godt miljø.

Anonym poster: 460c767550e023b026b077fabff42ffe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen har tre sykepleieutdanninger, anbefaler Haraldsplass fremfor de to andre, mindre skole med gode praksisplasser, godt omdømme og godt miljø.

Anonym poster: 460c767550e023b026b077fabff42ffe

Og jeg anbefaler de to andre fremfor Haraldsplass? Alvorlig talt, du må nå begrunne det litt bedre hvis du skal anbefale en skole fremfor en annen.

Alle tre sykepleierskolene i Bergen er gode og anerkjente. Felles for Betanien og Haraldsplass er at de er diakonale høgskoler, altså at de bygger på kristne verdier. Sykepleierutdanningen i Norge er likevel lagt opp til at det skal være felles pensum, slik at det ikke vil være så store faglige forskjeller på disse tre skolene.

Jeg går selv på Høgskolen, da det for min del ikke er aktuelt å gå på noen skole som bygger på et religiøst prinsipp. Jeg stortrives på skolen, og syns undervisning og alt er lagt opp på en veldig god måte. Det er en fin blanding av teori og praksis, og vi har fine lokaler, og en fin øvelsespost med temmelig moderne og oppdatert utstyr. Om to år flytter skolen til helt nye lokaler, og jeg regner med at det blir enda bedre der! :) Praksisplassene er også gode. Så har du min erfaring fra HiB.

Jeg har også mange venninner som har gått/går sykepleie på de to andre skolene, og mitt inntrykk er at de fleste trives godt med opplegget på sine skoler, men at Betanien muligens er litt kjekkere enn Haraldsplass. Dette er så klart kun ut i fra det jeg har hørt. Det beste er nok å hive seg på en omvisning på hver av skolene, for å danne seg et eget inntrykk.

Anonym poster: f6afba8f219c5a1a8594a8432abfe4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioioi, snakk om å føle seg tråkket på tærene!! Sykepleier blir du uansett hvor du går, men nå var det ikke det TS spurte om, og ut fra de jeg har møtt i praksis og jobbet med på ulike steder i over 10 år som sykepleier så anbefaler jeg Haraldsplass ja. Det betyr ikke at de andre er dårlig, det betyr bare at det er MIN oppfatning av hva jeg vil anbefale en som ønsker råd.

Hovedgrunnene er som nevnt gode praksisplasser, godt miljø og godt omdømme, jeg utdyper. Ifht sykehjem, hjemmespl, føde/barsel, helsestasjon og psykiatri er det ett fett hvor du går. Derimot er det stor forskjell på hvor de ulike skolene har sykepleiepraksisen sin. Mens studenter på Hib og Betanien som regel (ja, jeg vet at det ikke gjelder alle) har sykehuspraksisen sin på Haukeland, har Haraldsplass studentene det meste av sin praksis på Haraldsplass. Mens det på HUS er veldig spesialiserte poster, er det på HDS mer generelle poster med et bredere pasientgrunnlag. Det betyr at du som student blir kjent med en mye bredere pasientgruppe med mer ulike diagnoser enn om du f.eks tilbringer hele din medisinske praksis på revmatologisk avdeling (for der var jeg, og det var jammen ikke mye å lære) eller endokrinologen (der var venninnen min, og hun ønsket sterkt å bytte). Å ha muligheten for mest mulig læring om behandling og oppfølging av ulike grupper med de prosedyrer og observasjoner som hører med, gjør deg sterkere rustet den dagen du er ferdig utdannet. For som du kommer til å merke, det er et hav av forskjell på å være student og ferdig utdannet spl.

Ang miljø så er Haraldsplass lite, og de får bedre oppfølging fra skolen enn Hib studentene. Det betyr ikke at man ikke kan finne seg venner der miljøet er større, men i et lite miljø er det lettere å bli innkludert, og skolens evne til å følge opp kan også være avgjørende hvis det skjer noe relatert til praksis.

Med omdømme mener jeg rett og slett at Haraldsplass sykepleiere ofte går for å være flinkere når de er ferdig enn HiB spl. Dette jevner seg jo ut ettersom man får erfaring og arbeidspraksis, men det er en kjennsgjerning at mange ledere velger en nyutdannet Haraldsplass spl fremfor enn fra HiB hvis de ellers stiller likt (men det er ikke sikkert de sier det til deg om du spør, typisk ting som nevnes når det ikke er studenter til stede)

Felles pensum og hva man skal kunne ligger fast for sykepleierutdanningen, men det betyr ikke at alle står like godt rustet til å møte fremtiden etter tre år på skole. Skolens fokus på hvordan man kommer fra ufaglært til sykepleier har mye å si for hva den enkelte lærer og hvilket faglig fundament man faktisk står igjen med. Alle spl skoler har øvelsepost o.l., men som du kommer til å lære skjer det meste av den praktiske læringen i praksis og ikke på skolens øvelsespost. Det er to helt ulike verdener, og det kan være så fint det bare vil på øvelseposten, men det hjelper ikke når det er forholdene som finnes i praksis du må prestere under.

Min erfaring er at de fleste trives der de går, og føler de lærer mye og det de skal. Likevel er det først som utdannet at du vet hva du faktisk burde ha lært, og om skolen levde opp til det som er forventet av deg i jobben din. Det er det jeg forsøker å formidle over, men jeg er ikke sikker på om du skjønner det eller om du bare er opptatt av å forsvare skolen din

At Haraldsplass og Betanien har diakonale grunnlag har liten praktisk betydning, du blir slik jeg har forstått ikke påprakket noe religiøst ræl uten å ville det selv.

TS, du får lese litt om skolene og velge hva som blir rett for deg. Nå har du i alle fall et velbegrunnet svar fra en som har vært i gamet en stund. Spør gjerne om det er noe mer du lurer på :)

Anonym poster: 460c767550e023b026b077fabff42ffe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Vekker denne tråden litt jeg :) Står mellom de overnevnte skolene selv, og lurer på hva dere kan anbefale :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Hei! Er det noen som starter opp på sykepleie på Haraldsplass nå til høsten? :)

Jeg gjør! :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...