Gå til innhold

"Biased" på norsk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid lurt på hvordan man skal oversette det engelske "bias", men et lite Google-søk viste at dette faktisk er det samme på norsk. Men hva med adjektivet "biased"? I sånn betydning at du er preget av fordommer, at du ikke har muligheten til å uttale deg nøytralt, o.l... har vi et slikt ord?

Anonym poster: 65a6a8feb12b4b51fc3fa55efebd5392

Skrevet

leser du til psykologi? i så fall fikk jeg beskjed om å bruke den engelske bøyningen, da vi (som du skriver) ikke har noe godt alternativ på norsk :) Ellers må man skrive om i form av "fordommene subjektet har på forhånd kan påvirke studiet slik og slik"

Gjest Fairydust
Skrevet

Det spørs i hvilken sammenheng man bruker ordet egentlig. Hvis du oversetter ordet "bias" får du opp at det betyr: fordom, påvirke, skråsnitt, eller tilbøyelighet.

Men snakker vi om "bias" innen f.eks. psykologifaget, kan man snakke om det som "skjevheter". F.eks. "decision bias" blir ofte oversatt til "beslutningsskjevheter".

Skrevet

Forutinntatt.

Anonym poster: 4ea886158ce78146796cce71e8d4017c

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker på det som "vektet", men da er det mer i måleteknisk øyemed. I mer verbale sammenhenger høres "forutinntatt", som AB#5 foreslår, ut til å være passende.

Skrevet

Takker for svar! Føler jeg har fått noen gode alternativer nå :)

Anonym poster: 1f0eeef3b12d036e0057a54c26eee022

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...