Gå til innhold

"Biased" på norsk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid lurt på hvordan man skal oversette det engelske "bias", men et lite Google-søk viste at dette faktisk er det samme på norsk. Men hva med adjektivet "biased"? I sånn betydning at du er preget av fordommer, at du ikke har muligheten til å uttale deg nøytralt, o.l... har vi et slikt ord?

Anonym poster: 65a6a8feb12b4b51fc3fa55efebd5392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

leser du til psykologi? i så fall fikk jeg beskjed om å bruke den engelske bøyningen, da vi (som du skriver) ikke har noe godt alternativ på norsk :) Ellers må man skrive om i form av "fordommene subjektet har på forhånd kan påvirke studiet slik og slik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fairydust

Det spørs i hvilken sammenheng man bruker ordet egentlig. Hvis du oversetter ordet "bias" får du opp at det betyr: fordom, påvirke, skråsnitt, eller tilbøyelighet.

Men snakker vi om "bias" innen f.eks. psykologifaget, kan man snakke om det som "skjevheter". F.eks. "decision bias" blir ofte oversatt til "beslutningsskjevheter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på det som "vektet", men da er det mer i måleteknisk øyemed. I mer verbale sammenhenger høres "forutinntatt", som AB#5 foreslår, ut til å være passende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for svar! Føler jeg har fått noen gode alternativer nå :)

Anonym poster: 1f0eeef3b12d036e0057a54c26eee022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...